Test: Dacia Duster Prestige TCe 150 4x2 FAP - modny crossover w świetnej cenie
REKLAMA
REKLAMA
Dacia musi być tania, a skoro jest tania, nie może dobrze wyglądać. A może może? Duster to właśnie udowadnia. Crossover z Rumunii prezentuje się naprawdę dobrze. Lampy przednie są trochę kwadratowe, jednak świetnie pasują do muskulatury nadkoli i maski, a do tego zostały uzupełnione nowoczesnymi LED-ami. Jeżeli chodzi o tylną część nadwozia, tu też nie brakuje przetłoczeń. A dodatkowo pojawiają się modnie wyglądające lampy z zaznaczonym znakiem X. Nadwozie Dacii Duster przynosi też pewne zaskoczenia. Przykład? Inżynierowie zastosowali teleskopy unoszące maskę. To rzadko spotykane rozwiązanie w tanich autach.
REKLAMA
Prestige TCe 150 4x2 FAP - wnętrze jest… staromodne!
W pierwszym momencie kierowca rumuńskiego crossovera może się poczuć przytłoczony czernią. W tej kabinie ciemne jest dosłownie wszystko! A to tego, Dacia zdecydowanie nie urzeka jakością materiałów wykończeniowych. Plastiki są twarde i mają chropowatą fakturę, a do tego podczas jazdy po nierównościach wydobywa się z nich pełna paleta trzasków i popiskiwań. Kolejne wady? Podczas wjeżdżania na krawężnik karoseria mocno się napręża. Zegary są tak spartańskie, że wyglądają jakby leżały w magazynie od połowy lat dziewięćdziesiątych, czteroramienna kierownica prezentuje się staromodnie, a obraz z kamery cofania nawet w dzień wydaje się zaśnieżony.
Jak na razie wnętrze Dacii Dustera Prestige nie wygląda zbyt prestige. Ma jednak też swoje zalety. Jakie konkretnie? Bardzo fajnie prezentują się przyciski, którymi np. wyłącza się system Start/Stop. To bardziej włączniki niż przyciski. Poza tym crossover stał się np. dawcą gałki zmiany biegów dla nowego Captura, a bagażnik jest… naprawdę przepastny (ma pojemność 445 litrów). Poza tym kufer okazuje się też foremny. Bez większych trudności można tu załadować walizkę czy dziecięcy wózek. W przestrzeni załadunkowej śmieszne jest jednak to, że kończy się blachą. Tą okrywa jedynie cienki dywanik.
Zobacz również: Test: Renault Captur TCe 130 FAP Red Edition - pewny siebie Francuz
Prestige TCe 150 4x2 FAP - nowoczesna technologia i 150 koni mocy
Pod maską testowej Dacii Duster pracował topowy benzyniak. To oznacza pojemność 1,3 litra, 4 cylindry, doładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Moc? Ta sięga 150 koni mechanicznych i jest wystarczająca. Crossover dobrze przyspiesza spod świateł, ale też nie ma problemów z zebraniem się do wyprzedzania w trasie. Co więcej, naprawdę fajnie powarkuje podczas przyspieszania, a do tego ma rozsądnie wyglądający apetyt na paliwo. Podczas testu średnie spalanie utrzymywało się na poziomie 7,6 litra benzyny. To dawało autu jakieś 650 - 660 kilometrów zasięgu na jednym tankowaniu.
Inżynierowie mocno nie dopracowywali właściwości jezdnych Dustera. Dacia ma duży prześwit i zdecydowanie miękkie nastawy. Przez to nawet na dziurawej nawierzchni gwarantuje wysoki komfort jazdy. Na wygodę nastawiony jest też sposób pracy układu kierowniczego. Kołem można kręcić praktycznie jednym palcem - co ułatwia parkowanie. Z drugiej strony Dacia Duster nie pozwala na zbyt precyzyjne wykonywanie manewrów. Szczególnie że sposób poruszania się kierownicy wcale nie zacieśnia się wraz ze wzrostem prędkości, a nadwozie zaczyna mocniej wychylać się podczas manewrów.
Zobacz również: Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!
Prestige TCe 150 4x2 FAP - podsumowanie:
Dacia Duster bez wątpienia jest tania. I tak, nie ma wiele do zaoferowania w kwestii jakości wykończenia wnętrza. Jednak to jeszcze nie przekreśla tego auta. Szczególnie że ma ono też kilka asów w rękawie. Po pierwsze to naprawdę fajne auto! Wygląda jak SUV i pręży mięśnie, a do tego - i po drugie - dobrze czułem się za jego kierownicą. Po trzecie to jeden z niewielu samochodów na rynku, w którym kupujący płaci dokładnie tyle, ile ten pojazd jest warty. Bo cena na poziomie blisko 74 tysięcy złotych to standard, ale w przypadku Up-a GTI, a nie rodzinnego i dobrze wyposażonego crossovera. W tej perspektywie nie ma się co dziwić, że Duster to najchętniej kupowane auto wśród klientów prywatnych w Polsce.
Dacia Duster Prestige TCe 150 4x2 FAP - dane techniczne:
- Silnik: R4, doładowany, benzynowy
- Pojemność silnika: 1332 cm3
- Maksymalna moc: 150 KM (przy 5500 obr./min.)
- Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm (przy 1700 obr./min.)
- Prędkość maksymalna: 200 km/h
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 10,4 s.
- Skrzynia biegów: manualna, 6 biegów
- Zbiornik paliwa: 50 litrów
- Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7,6 litra
- Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,1 litrów
- Długość: 4341 mm
- Szerokość: 1804 mm
- Wysokość: 1626 mm
- Rozstaw osi: 2673 mm
- Pojemność bagażnika: 445/1478 litrów
- Cena: od 41 900 złotych
Zobacz również: Test: Volkswagen T-Cross Life 1.0 TSI 115 KM - prosty, ale bardzo funkcjonalny!
Dacia Duster Prestige TCe 150 4x2 FAP - cena i wyposażenie:
- Cena: 73 900 złotych
- fotele przednie, podgrzewane
- system nawigacji satelitarnej
- czujniki parkowania z tyłu wraz z kamerą cofania
- klimatyzacja automatyczna 2-strefowa
- kierownica multifunkcyjna, skórzana
- szyba tylna oraz boczne tylne dodatkowo przyciemniane
- bezdotykowy dostęp do kabiny pasażerskiej i odpalanie auta
- system monitorujący martwe pole
- 17-calowe felgi aluminiowe
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.