Test Dacia Logan 0.9 TCe: optymalna konfiguracja
REKLAMA
REKLAMA
Test Dacia Logan 0.9 TCe: nadwozie
Druga generacja Logana przeszła gruntowną metamorfozę. Ten prawie 4,5-metrowy sedan (4347 mm) zyskał nowe przednie i tylne reflektory, znacznie potężniejszy przedni grill i zdecydowanie bardziej harmonijne wyprofilowanie tylnych szyb przy słupku C. Projektantom udało się też całkiem nieźle wkomponować w linię nadwozia pojazdu ogromny bagażnik, dzięki czemu auto nie wygląda szpetnie, zachowując jednocześnie klasyczną linię sedana. Nie jest to może najładniejszy przedstawiciel aut tego segmentu w swojej klasie, ale jego stonowany wygląd zapewne trafi gusta szerokiej grupy klientów.
REKLAMA
Zobacz też: Test Dacia Logan MCV 1.2 16V 75 KM LPG
Test Dacia Logan 0.9 TCe: wnętrze
Wnętrze Dacii Logan cechują dwie rzeczy – duża przestronność i wszechobecny twardy plastik. W porównaniu do poprzednika zmiany są ogromne i czuć nową jakość, ale na tle Chevroleta Aveo czy Skody Rapid nawet najbogatsza wersja Laureate prezentuje się jednak znacznie skromniej. Największe zastrzeżenia budzą niewygodne fotele i tylna kanapa (zbyt wyprostowana sylwetka, za słabe podparcie boczne i zbyt krótkie siedziska), niska jakość plastików zastosowanych do wykończenia kabiny i mało ergonomiczne położenie poszczególnych przycisków (np. od sterowania szybami) oraz pokręteł (trzeba odrywać plecy od fotela). Mniejsza powinna być też kierownica, którą przecież standardowo wyposaża się we wspomaganie.
Zobacz też: Test Renault Clio IV Grandtour 0.9 Tce - funkcjonalne piękno
Test Dacia Logan 0.9 TCe: przestronność
Lista mankamentów nie jest mała, ale koszyk zalet kabiny nowej Dacii Logan jest równie bogaty. Przede wszystkim w obu rzędach siedzeń nie zabraknie miejsca na nogi i głowy osób o wzroście ok. 185 cm. Także bagażnik, element tak ukochany przez polski naród, jest bardzo pojemny (aż 510 l ) choć zawiasy od jego klapy (wyposażone w „roznegliżowane” sprężyny) wnikają wyraźnie do jego wnętrza. W aucie nie zabrakło schowków na drobne przedmioty oraz uchwytów na duże butelki napoju.
Zobacz też: Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: nietuzinkowy sposób na rodzinę
Ogromny potencjał skrywa system multimedialny Media Nav (za naprawdę nieduże pieniądze - ok . 950 zł). Nawigacja GPS jest niezwykle czytelna i bajecznie łatwa w obsłudze. Do tego całym systemem możemy zarządzać wykorzystując do tego dotykowy ekran o matowej, 7-calowej matrycy, którą cechuje dobre oddanie kolorów i świetna reakcja na dotyk. Główną wadą układu są słabe głośniki współpracujące z nim oraz brak odtwarzacza płyt kompaktowych (jest za to wejście USB).
Zobacz też: Test Chevrolet Aveo sedan 1.3 D
Test Dacia Logan 0.9 TCe: silnik benzynowy
W prezentowanej Dacii Logan tym razem zagościł najnowszy benzynowy silnik 0.9 TCe opracowany przez inżynierów Renault. 3-cylindrowy motor wyposażony co ciekawe w klasyczny wtrysk wielopunktowy MPI dzięki turbosprężarce o małej bezwładności i zmiennym fazom rozrządu VVT generuje moc 90 KM i moment obrotowy równy 135 Nm (przy 2500 obr./min). Silnik bardzo dobrze zachowuje się już od 2000 obr./min spontanicznie reagując na każde mocniejsze wciśnięcie gazu (efekt m.in zastosowania elektrycznego zaworu westagate) Na tle wolnossącej jednostki 1.2 16V 75 KM ma on wręcz sportowy charakter, a przy tym pracuje zdecydowanie ciszej niż większy motor. W przeciwieństwie do niego także jazda z prędkościami autostradowymi jest zdecydowanie bardziej komfortowa. Auto nieźle rozpędza się do ok. 150-160 km/h. Powyżej tej prędkości jego wigor wyraźnie słabnie. W mieście średnie spalanie można spokojnie utrzymać na poziomie 7,5 litra na 100 km, na trasie kształtuje się ono na poziomie 5,6 l/100 km. Silnik ten, mimo wyższego stopnia zaawansowania technicznego wydaje się być najrozsądniejszym wyborem do Logana. Dobre osiągi idą bowiem w parze z niskim zapotrzebowaniem na paliwo.
Zobacz też: Test Citroen C-Elysee 1.6 HDi
Test Dacia Logan 0.9 TCe: układ kierowniczy i zawieszenie
Siedząc za kierownicą Logana kierowca dość szybko przekonuje się, że sportowa jazda po ciasnych zakrętach nie jest jego domeną. Duża kierownica o cienkim wieńcu dość ospale przekazuje sygnały na przednie koła, a do tego robi to w sposób mało precyzyjny. Taka charakterystyka układu kierowniczego skłania ku płynnej jeździe tym bardziej, że zawieszenie nowego Logana ma bardzo miękkie nastawy. Z drugiej jednak strony przyciśnięty do muru Logan potrafi całkiem nieźle poradzić sobie nawet w slalomie, choć przechyły nadwozia są wtedy mocno odczuwalne. Prawie żadnych uwag nie można mieć za to do jakości tłumienia niedoskonałości nawierzchni. Logan zapewnia naprawdę wysoki komfort i to nie tylko na tle budżetowych sedanów. Warto podkreślić dobrą zwrotność auta na parkingu - średnica zawracania wynosi 10,8 metra.
Zobacz też: Test Peugeot 301 1.2 VTI 72KM: największy z najtańszych
Test Dacia Logan 0.9 TCe: hamulce
Układ hamulcowy Dacii Logan opiera się z przodu na 258-milimetrowych, wentylowanych tarczach hamulcowym, natomiast na tylnej osi pracują już nieco archaiczne pod względem konstrukcyjnym 8-calowe bębny. Okazuje się jednak, że tandem ten bardzo dobrze odnajduje się swojej roli, skutecznie zatrzymując rozpędzonego Logana. Pedał hamulca pracuje może nieco zbyt miękko, ale nie ma za to problemu z dozowaniem siły hamowania. Działanie układu budzi zaufanie.
Zobacz też: Test Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi 90 KM - niezwykle oszczędny
Test Dacia Logan 0.9 TCe: cena i wyposażenie
Żeby posiadać takiego Logana jak model użyczony do testu redakcyjnego, trzeba przygotować kwotę 47 tys. zł. Jest to najbogatsza wersja wyposażeniowa Laureate z ESP, klimatyzacją manualną, czterema poduszkami powietrznymi, pełną elektryką szyb i lusterek wzbogacona dodatkowo m.in. o nawigację GPS, czujniki parkowania tyłem, aluminiowe felgi czy tempomat. Cena całkiem atrakcyjna na tle rywali biorąc pod uwagę nowoczesny silnik z turbodoładowaniem, przestronną kabinę oraz nawet 5-letnią gwarancję.
Zobacz też: Test Skoda Rapid 1.2 TSI 85KM Elegance: przestronnie!
Test Dacia Logan 0.9 TCe: opinia
Silnik 0.9 TCe w sposób istotny zmienił opinie o Dacii Logan. Dzięki niemu ten przestronny sedan zyskał zdecydowanie bardziej dynamiczny charakter, zachowując jednocześnie wysoką ekonomiczność. Niskie zużycie paliwa to jeden, acz nie jedyny wyróżniający ten model atut. Wyjątkowy jest komfort resorowania jaki zapewnia Logan, jego spore możliwości transportowe, dobre hamulce oraz porządna nawigacja GPS. Na tle wersji z silnikiem 1.2 16V znacznie lepiej ocenić należy wyciszenie kabiny. Projektanci Dacii nie ustrzegli się jednak także sporych niedociągnięć. W pierwszej kolejności poprawić należy fotele Dacii, bowiem na dłuższych dystansach szybko męczą kręgosłup i nie podpierają prawidłowo ciała w zakrętach. Dopracowania wymaga także wykończenie wnętrza. O ile pod względem estetycznym deska rozdzielcza prezentuje dobry poziom, o tyle jej ergonomia oraz jakość użytych do jej wykończenia materiałów podlegają niskiej ocenie.
Dacia Logan II 0.9 TCe: dane techniczne
Samochód | Dacia Logan Laureate TCe 90 |
Rodzaj silnika | benzynowy z wtryskowym układem zasilania i turbosprężarką |
Kod silnika | H4B A4 |
Położenie silnika | z przodu, poprzecznie |
Wtrysk paliwa | wielopunktowy |
Liczba cylindrów | 4 |
Pojemność skokowa | 898 cm3 |
Układ cylindrów | rzędowy |
Moc maksymalna | 66/90 kW/KM przy 5250obr/.min |
Maksymalny moment obrotowy | 135 Nm przy 2500 obr./min |
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): | bd. |
Pole aerodynamiczne (SCx): | 0,76 m2 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna 5. biegowa |
Przyspieszenie 0 - 100 km/h | 11,1 s |
Prędkość maksymalna | 175 km/h |
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) | 6,4/ 4,3/ 5,0 l |
Zawieszenie kół przednich: | typ MacPherson z trójkątnymi wahaczami |
Zawieszenie kół tylnych: | wahacze wleczone, sprężyny śrubowe, teleskopowe amortyzatory hydrauliczne |
Hamulceprzód | tarcze 258 mm |
Hamulce tył | bębny 8” |
Wymiary (dług./szer.(z lusterkami)/wys.) | 4347 / 1493 (1994) / 1517 mm |
Rozstaw osi | 2634 mm |
Masa własna(dla auta bez opcji) | 998 kg (bez kierowcy) |
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. | 510/1257 l |
Ładowność(maks. możliwa - bez opcji) | 522 kg |
Liczba obrotów kierownicy | 3,2 |
Średnica zawracania | 10,82 m |
Pojemność baku | 50 l |
Cena katalogowa | od 41 900 zł (z silnikiem 0.9 TCe) |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.