REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć hybrydą? Oczywiście oszczędnie jeździć hybrydą

Jak jeździć hybrydą? Oczywiście oszczędnie jeździć hybrydą
Jak jeździć hybrydą? Oczywiście oszczędnie jeździć hybrydą
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Jak jeździć hybrydą? Dziś przygotowaliśmy pięć najważniejszych wskazówek dotyczących eco-drivingu w aucie o napędzie spalinowo-elektrycznym.

Jak oszczędnie jeździć hybrydą?

Jazda hybrydą nie wymaga specjalnie długiej nauki. Szczególnie że dziś układy napędowe stały się na tyle inteligentne, że dostosowują się do stylu jazdy kierowcy. Oczywiście to jeszcze nie oznacza, że nie warto wdrażać dodatkowych nawyków. Warto, a nawet należy. Bo wtedy uda się kierowcy efektywniej wykorzystać spalinowo-elektryczny układ napędowy.

REKLAMA

1. Dynamiczne przyspieszanie to wróg? To zależy...

Kierowcy chcący jeździć oszczędnie boją się dynamicznego przyspieszania. To jednak może się okazać błędem. Bo często wyższą stratę energetyczną powoduje długotrwałe dociskanie gazu niż krótkie, ale bardzo dynamiczne przyspieszenie. W takim przypadku silnik pracuje na wysokich obrotach, ale przez chwilę. Co nie odbija się na średnim zapotrzebowaniu na paliwo.

2. Po drugie planuj!

REKLAMA

Podstawą oszczędnej jazdy – czy to hybrydą, czy każdym innym autem – jest umiejętność planowania. A ona prowadzi tak naprawdę do jednego – minimalizowania strat energetycznych. Pozwala płynniej przyspieszać, płynniej hamować, unikać zwalniania do tzw. zera. Planowanie jest ważne z jeszcze jednego punktu widzenia. Pozwala na długie hamowanie – a hybryda nie lubi niczego bardziej od długiego hamowania.

Powinniśmy hamować przez długi czas i z niewielką siłą. Nie zmuszamy wtedy układu hamulcowego do pracy, a rolę hamulca przejmuje silnik elektryczny, który zamienia się w generator odzyskujący energię. Jest ona następnie magazynowana w akumulatorach i wykorzystywana do ponownego przyspieszania. – podpowiadają eksperci Toyoty.

3. Obserwuj wskaźniki. To wskazówki do oszczędnej jazdy

Samochody hybrydowe bardzo wyraźnie pokazują kierowcy kiedy korzysta z jednostki elektrycznej, kiedy z układu spalinowo-elektrycznego w trybie eco, a kiedy z pełnej mocy napędu. Informacja w tej sprawie koresponduje z poprzednim punktem – kierowca może puścić pedał gazu, aby zebrać trochę energii np. w czasie zjeżdżania z górki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Stoisz? Zgaś silnik – choć ten nie pracuje

Po zatrzymaniu auta hybrydowego pod jego maską zapada cisza. I choć to oznacza tyle, że paliwo nie jest spalane, kierowca dopóki nie dezaktywuje napędu, cały czas traci. Traci energię zgromadzoną w akumulatorach. Prąd używany do zasilania pokładowych urządzeń w czasie postoju mógłby być użyty do napędzania auta. Zawsze warto o tym pamiętać.

5. Funkcje pojazdu? Włącz je i oszczędzaj

Opcje pracy układu napędowego są po to, aby kierowca z nich korzystał. Przykład? Idealnym jest tryb eco pracy hybrydy, ale i klimatyzacji. To samo dotyczy trybu B potęgującego zbieranie energii kinetycznej – dostępnego w przekładni. Korzystanie z takiego rozwiązania może przynieść wymierne korzyści w postaci obniżonego apetytu na paliwo.

Jedziesz w korku, włącz tryb EV – napęd przejmie wyłącznie elektryk. Zjeżdżasz z górki? Uruchom tryb B w skrzyni – spotęguj rekuperację.

Źródło: Materiały prasowe Toyota

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

REKLAMA

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA