REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można prowadzić po zdaniu egzaminu, ale przed odebraniem prawa jazdy?

Czy można prowadzić po zdaniu egzaminu, ale przed odebraniem prawa jazdy?
Czy można prowadzić po zdaniu egzaminu, ale przed odebraniem prawa jazdy?
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca zdał egzamin na prawo jazdy. Będzie mógł jednak prowadzić od razu po wyjściu z WORD-u czy dopiero po odebraniu prawa jazdy? To ważne pytanie. A odpowiedź na nie zależy od aplikacji, ale i interpretacji przepisów.

Kierowca zdał egzamin na prawo jazdy. To świetna informacja! W tym punkcie rodzi się jednak pytanie o to, kiedy formalnie stanie się kierującym. Czy najpierw musi odebrać prawo jazdy?

REKLAMA

Kiedy można prowadzić po zdanym egzaminie na prawo jazdy?

Kierowca formalnie uzyskuje uprawnienia do kierowania pojazdami w dwóch przypadkach. Po pierwsze wtedy, gdy korzysta z aplikacji mObywatel i pobierze na nią tymczasowe prawo jazdy. W takim przypadku może usiąść za kółko praktycznie od razu. Tymczasowe prawo jazdy jest dostępne zazwyczaj po kilkunastu minutach do godziny. Po drugie wtedy, gdy nie korzysta z mObywatela i odbierze dokument w wydziale komunikacji. Choć coraz częściej pojawiają się głosy mówiące o tym, że to nie moment obioru prawa jazdy jest tu kluczowy... Nowa interpretacja pojawiła się m.in. w kasacji Rzecznika Praw Obywatelskich złożonej w imieniu ukaranej kierującej w Sądzie Najwyższym. Co ważne, kasacja została przyjęta (sygn. akt I KK 275/23).

Kierujący vs. prowadzenie bez uprawnień. Dwa ważne terminy prawne

REKLAMA

Za tym, że wyznacznikiem uzyskania uprawnień jest odbiór prawa jazdy, przemawia art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o kierujących pojazdami. Tu wyraźnie pojawia się zapis mówiący o tym, że "kierującym pojazdem może być osoba, która (...) posiada (...) odpowiedni dokument stwierdzający posiadanie uprawnienia do kierowania pojazdem". Posiada, a więc odebrała go w wydziale komunikacji. I to pomimo faktu, że dziś nie ma wymogu posiadania prawa jazdy przy sobie w czasie kontroli drogowej.

Na drugim biegunie znajduje się jednak przepis pozwalający na karanie za prowadzenie bez prawa jazdy, a więc art. 94 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń. Tu pojawia się bowiem informacja mówiąca o tym, że karze podlega osoba, która "prowadzi pojazd mechaniczny, nie mając do tego uprawnienia". Uprawnienia, a nie dokumentu stwierdzającego posiadanie uprawnień. Idąc tym tropem, można byłoby zatem stwierdzić, że momentem, od którego kierowca staje się kierowcą, jest chwila wydania przez starostę decyzji administracyjnej przyznającej te uprawnienia. To bowiem ta data, a nie moment odbioru uprawnień, pojawi się na dokumencie wydanym przez wydział komunikacji.

Kluczowa podczas kontroli data nadania uprawnień przez starostę

Przychylenie się do drugiego ze stanowisk jest bardziej właściwe z prostego powodu. To w końcu na podstawie art. 94 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń kierowca będzie karany przez policjanta. W przypadku kontroli drogowej to jego zapisy muszą być zatem bardziej wiążące. Zarówno policjanta, jak i kierującego. I choć interpretacja wydaje się optymistyczna, warto zdawać sobie w tym punkcie sprawę z jeszcze trzech rzeczy. Bo:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • data wydania przez starostę decyzji administracyjnej przyznającej uprawnienia do kierowania wcale nie pokrywa się z dniem wpisania do ewidencji kierowców. Przez kilka do kilkunastu godzin informacji tej może nie być widać w CEPiK.
  • skoro przez jakiś czas decyzji starosty nie widać w CEPiK, nie zobaczą jej także policjanci podczas kontroli drogowej. Nie stwierdzą posiadania uprawnień przez kierującego.
  • osoba, która zdała egzamin, nie będzie wiedziała kiedy konkretnie starosta wydał decyzję o przyznaniu uprawnień do kierowania pojazdami. A bez niej osoba po zdanym egzaminie na prawo jazdy kierowcą jeszcze nie jest. Nie może zatem legalnie prowadzić.

Starosta wydał decyzję, ale nie widać jej w CEPiK. Co dalej?

REKLAMA

Kierowca zdał egzamin, starosta wydał decyzję o nadaniu uprawnień, ale nie widać jej jeszcze w systemie CEPiK. Co to oznacza dla kierującego, który zostanie zatrzymany do kontroli drogowej? Sytuacja nie jest wesoła. Bez informacji w CEPiK policjanci w czasie kontroli drogowej nie będą w stanie zweryfikować posiadania uprawnień przez danego kierującego. Skierują zatem sprawę do sądu. To on będzie musiał ustalić stan faktyczny.

Jeżeli starosta wydał decyzję przed zatrzymaniem do kontroli, to kierującego może uchronić. Nie otrzyma na podstawie art. 94 ustawy Kodeks wykroczeń mandatu wynoszącego co najmniej 1500 zł i zakazu prowadzenia pojazdów. Warto pamiętać tylko o tym, że w tego typu sprawach sądy potrafią postępować typowo. To oznacza wydanie wyroku nakazowego bez obecności oskarżonego. W takim przypadku konieczne będzie złożenie sprzeciwu od wyroku w określonym terminie.

Podsumowując, najlepszym sposobem na legalne kierowanie pojazdem bezpośrednio po zdanym egzaminie, jest posiadanie aplikacji mObywatel i ściągnięcie tymczasowego, elektronicznego dokumentu. Każde z pozostałych rozwiązań może oznaczać poważny problem dla kierowcy. Tak, prowadzący może wyjść zwycięsko z potyczki, ale najpierw będzie musiał walczyć o swoje racje w sądzie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA