REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można prowadzić po zdaniu egzaminu, ale przed odebraniem prawa jazdy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy można prowadzić po zdaniu egzaminu, ale przed odebraniem prawa jazdy?
Czy można prowadzić po zdaniu egzaminu, ale przed odebraniem prawa jazdy?
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca zdał egzamin na prawo jazdy. Będzie mógł jednak prowadzić od razu po wyjściu z WORD-u czy dopiero po odebraniu prawa jazdy? To ważne pytanie. A odpowiedź na nie zależy od aplikacji, ale i interpretacji przepisów.

Kierowca zdał egzamin na prawo jazdy. To świetna informacja! W tym punkcie rodzi się jednak pytanie o to, kiedy formalnie stanie się kierującym. Czy najpierw musi odebrać prawo jazdy?

REKLAMA

Kiedy można prowadzić po zdanym egzaminie na prawo jazdy?

Kierowca formalnie uzyskuje uprawnienia do kierowania pojazdami w dwóch przypadkach. Po pierwsze wtedy, gdy korzysta z aplikacji mObywatel i pobierze na nią tymczasowe prawo jazdy. W takim przypadku może usiąść za kółko praktycznie od razu. Tymczasowe prawo jazdy jest dostępne zazwyczaj po kilkunastu minutach do godziny. Po drugie wtedy, gdy nie korzysta z mObywatela i odbierze dokument w wydziale komunikacji. Choć coraz częściej pojawiają się głosy mówiące o tym, że to nie moment obioru prawa jazdy jest tu kluczowy... Nowa interpretacja pojawiła się m.in. w kasacji Rzecznika Praw Obywatelskich złożonej w imieniu ukaranej kierującej w Sądzie Najwyższym. Co ważne, kasacja została przyjęta (sygn. akt I KK 275/23).

Kierujący vs. prowadzenie bez uprawnień. Dwa ważne terminy prawne

REKLAMA

Za tym, że wyznacznikiem uzyskania uprawnień jest odbiór prawa jazdy, przemawia art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o kierujących pojazdami. Tu wyraźnie pojawia się zapis mówiący o tym, że "kierującym pojazdem może być osoba, która (...) posiada (...) odpowiedni dokument stwierdzający posiadanie uprawnienia do kierowania pojazdem". Posiada, a więc odebrała go w wydziale komunikacji. I to pomimo faktu, że dziś nie ma wymogu posiadania prawa jazdy przy sobie w czasie kontroli drogowej.

Na drugim biegunie znajduje się jednak przepis pozwalający na karanie za prowadzenie bez prawa jazdy, a więc art. 94 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń. Tu pojawia się bowiem informacja mówiąca o tym, że karze podlega osoba, która "prowadzi pojazd mechaniczny, nie mając do tego uprawnienia". Uprawnienia, a nie dokumentu stwierdzającego posiadanie uprawnień. Idąc tym tropem, można byłoby zatem stwierdzić, że momentem, od którego kierowca staje się kierowcą, jest chwila wydania przez starostę decyzji administracyjnej przyznającej te uprawnienia. To bowiem ta data, a nie moment odbioru uprawnień, pojawi się na dokumencie wydanym przez wydział komunikacji.

Kluczowa podczas kontroli data nadania uprawnień przez starostę

Przychylenie się do drugiego ze stanowisk jest bardziej właściwe z prostego powodu. To w końcu na podstawie art. 94 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń kierowca będzie karany przez policjanta. W przypadku kontroli drogowej to jego zapisy muszą być zatem bardziej wiążące. Zarówno policjanta, jak i kierującego. I choć interpretacja wydaje się optymistyczna, warto zdawać sobie w tym punkcie sprawę z jeszcze trzech rzeczy. Bo:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • data wydania przez starostę decyzji administracyjnej przyznającej uprawnienia do kierowania wcale nie pokrywa się z dniem wpisania do ewidencji kierowców. Przez kilka do kilkunastu godzin informacji tej może nie być widać w CEPiK.
  • skoro przez jakiś czas decyzji starosty nie widać w CEPiK, nie zobaczą jej także policjanci podczas kontroli drogowej. Nie stwierdzą posiadania uprawnień przez kierującego.
  • osoba, która zdała egzamin, nie będzie wiedziała kiedy konkretnie starosta wydał decyzję o przyznaniu uprawnień do kierowania pojazdami. A bez niej osoba po zdanym egzaminie na prawo jazdy kierowcą jeszcze nie jest. Nie może zatem legalnie prowadzić.

Starosta wydał decyzję, ale nie widać jej w CEPiK. Co dalej?

REKLAMA

Kierowca zdał egzamin, starosta wydał decyzję o nadaniu uprawnień, ale nie widać jej jeszcze w systemie CEPiK. Co to oznacza dla kierującego, który zostanie zatrzymany do kontroli drogowej? Sytuacja nie jest wesoła. Bez informacji w CEPiK policjanci w czasie kontroli drogowej nie będą w stanie zweryfikować posiadania uprawnień przez danego kierującego. Skierują zatem sprawę do sądu. To on będzie musiał ustalić stan faktyczny.

Jeżeli starosta wydał decyzję przed zatrzymaniem do kontroli, to kierującego może uchronić. Nie otrzyma na podstawie art. 94 ustawy Kodeks wykroczeń mandatu wynoszącego co najmniej 1500 zł i zakazu prowadzenia pojazdów. Warto pamiętać tylko o tym, że w tego typu sprawach sądy potrafią postępować typowo. To oznacza wydanie wyroku nakazowego bez obecności oskarżonego. W takim przypadku konieczne będzie złożenie sprzeciwu od wyroku w określonym terminie.

Podsumowując, najlepszym sposobem na legalne kierowanie pojazdem bezpośrednio po zdanym egzaminie, jest posiadanie aplikacji mObywatel i ściągnięcie tymczasowego, elektronicznego dokumentu. Każde z pozostałych rozwiązań może oznaczać poważny problem dla kierowcy. Tak, prowadzący może wyjść zwycięsko z potyczki, ale najpierw będzie musiał walczyć o swoje racje w sądzie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA