REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolizja drogowa, co dalej?

Kolizja drogowa, co dalej?
Kolizja drogowa, co dalej?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kolizja drogowa może się przytrafić każdemu. Jakie kroki podjąć po kolizji, by bez problemu uzyskać odszkodowanie z OC sprawcy zdarzenia?

Zima to czas, w którym można odnotować większą liczbę zdarzeń drogowych, a według danych Komendy Głównej Policji od początku roku do końca listopada 2016 r. doszło już do 355 146 kolizji i 30 586 wypadków. Kolizja lub wypadek może przytrafić się nawet najbardziej doświadczonemu kierowcy. Warto przygotować się na taką okoliczność i dowiedzieć się, jak dochodzić swoich praw, jeśli przydarzy nam się taka sytuacja.

REKLAMA

Zobacz też: Wypadek pożyczonym autem

Kolizja drogowa, co dalej?

REKLAMA

Pierwszą czynnością, jaką powinniśmy wykonać po kolizji, jest zabezpieczenie miejsca wypadku, aby nie stwarzać zagrożenia dla innych uczestników ruchu oraz wykonanie dokumentacji fotograficznej położenia pojazdów i widocznych uszkodzeń. Następnie powinniśmy przystąpić do spisania oświadczenia. – Takie oświadczenie powinno zawierać: dane sprawcy kolizji, kategorię i numer prawa jazdy, dane ubezpieczyciela, numer polisy OC oraz opis okoliczności w jakich doszło do kolizji – wyjaśnia Edyta Szymkowiak, p.o. Dyrektora Departamentu Dochodzenia Roszczeń Centrum Odszkodowań DRB, firmy specjalizującej się w pomocy przy uzyskaniu należnych odszkodowań. – W przypadku, gdy sprawca zdarzenia nie chce udzielić nam potrzebnych informacji, na miejsce kolizji powinniśmy wezwać policję, która sporządzi notatkę urzędową ze zdarzenia drogowego – dodaje Szymkowiak.

Kolejnym krokiem jest kontakt z towarzystwem ubezpieczeniowym. Możemy skontaktować się bezpośrednio z ubezpieczycielem sprawcy wypadku lub naszym ubezpieczycielem, który wypłaci nam odszkodowanie i we własnym zakresie zwróci się o zwrot poniesionych kosztów do towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy. Możemy również skorzystać z usług firm, które specjalizują się w pomocy przy uzyskaniu należnych odszkodowań. Pracownicy takiej firmy udzielą nam szczegółowych informacji na temat tego, o jakie odszkodowanie możemy się ubiegać, jak również będą nas reprezentować przed towarzystwem ubezpieczeniowym, załatwiając w ten sposób wszelkie formalności. Następnie czeka nas spotkanie z rzeczoznawcą, który oceni, opisze i wyceni powstałe szkody. To właśnie na podstawie kalkulacji sporządzonej przez rzeczoznawcę towarzystwo ubezpieczeniowe podejmuje decyzję dotyczącą wysokości wypłaconego odszkodowania.

Ostatnim etapem jest wybór sposobu likwidacji szkody. Mamy do wyboru wariant warsztatowy i wariant kosztorysowy. - Wariant kosztorysowy polega na tym, że po zaakceptowaniu dokonanego przez rzeczoznawcę kosztorysu, ubezpieczyciel wypłaca nam odszkodowanie, a my we własnym zakresie dokonujemy naprawy. W przypadku wariantu warsztatowego inaczej zwanego rozliczeniem bezgotówkowym, rola poszkodowanego ogranicza się jedynie do wyboru warsztatu, w którym zostanie naprawiony samochód, dostarczenia wyceny i odebrania już sprawnego samochodu. W takim przypadku to warsztat rozlicza się z towarzystwem ubezpieczeniowym – tłumaczy Edyta Szymkowiak z Centrum Odszkodowań DRB.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Za mandat zapłacisz kartą płatniczą

Odszkodowanie za szkody osobowe

REKLAMA

W przypadku niektórych kolizji drogowych, jak i w większości wypadków samochodowych mówimy nie tylko o zniszczonym aucie, ale także o uszczerbku na zdrowiu. Kolizję od wypadku różnicuje przede wszystkim rozmiar doznanej szkody na osobie. Poszkodowanemu w wypadku samochodowym przede wszystkim należy się wypłata zadośćuczynienia za doznane obrażenia ciała oraz odszkodowanie za poniesione w związku z tym koszty. Starając się o wypłatę takiego świadczenia powinniśmy przedstawić następujące dokumenty: pełną dokumentację medyczną, w skład której wchodzą wyniki wszystkich wykonanych badań i konsultacji medycznych, rachunki za wykupione leki, dojazd do placówek medycznych czy rehabilitację. Możemy się starać również o odszkodowanie za utracony dochód związany z niezdolnością do pracy. O takie świadczenie mogą się starać nie tylko osoby zatrudnione na umowę o pracę, ale również te zatrudnione na umowę o dzieło czy zlecenie. Wystarczy, że wraz z pracodawcą oszacują, ile mogłyby zarobić w czasie niezdolności do pracy. 

W momencie, gdy w wypadku zmarła bliska nam osoba możemy starać się o wypłatę zadośćuczynienia za stratę bliskiej osoby. – Takie świadczenie przysługuje również osobom, które nie były rodziną zmarłego w powszechnym rozumieniu. Oznacza to, że o wypłatę zadośćuczynienia mogą również ubiegać się osoby, które żyły ze zmarłym na przykład w konkubinacie. Poświadczeniem naszej bliskiej relacji ze zmarłym mogą być: wspólne zdjęcia, filmy, zeznania rodziny, sąsiadów, przyjaciół czy współpracowników – wyjaśnia Edyta Szymkowiak z DRB. W przypadku dochodzenia swoich praw do odszkodowania po śmierci bliskiej osoby, przede wszystkim musimy wykazać pogorszenie się naszej sytuacji majątkowej na skutek śmierci osoby bliskiej w wypadku. Jeśli prowadziliśmy wspólne gospodarstwo domowe i zarobki zmarłego miały wpływ na jego utrzymanie, są podstawy do dochodzenia stosownego odszkodowania.

Gdy sprawca wypadku nie ma wykupionego OC

W takich okolicznościach odszkodowanie zostanie wypłacone przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Zgłoszenia szkody do UFG należy dokonać za pośrednictwem dowolnego zakładu ubezpieczeń, oferującego obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. W takim przypadku najlepiej jest zgłosić się do towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym sami posiadamy polisę. A co w sytuacji, kiedy sprawca wypadku ucieknie z miejsca zdarzenia? – W takim przypadku niezwłocznie powinniśmy wezwać policję, która spisze szczegółową notatkę z miejsca zdarzenia. W momencie, gdy sprawca wypadku nie zostanie ustalony, swoje roszczenia również powinniśmy kierować do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego – dodaje Edyta Szymkowiak.

Źródło: Centrum odszkodowań DRB

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA