REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podwyżki OC to wynik zmowy cenowej?

Czy podwyżki OC to wynik zmowy cenowej?
Czy podwyżki OC to wynik zmowy cenowej?

REKLAMA

REKLAMA

Tegoroczne podwyżki składek OC, sięgające 30-40%, przyciągnęły uwagę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK postanowił sprawdzić, czy nie doszło do zmowy cenowej ubezpieczycieli.

Podwyżki cen OC były dotychczas tłumaczone wzrostem odszkodowań wypłacanych poszkodowanym w wypadkach oraz stratami finansowymi towarzystw spowodowanymi trwającą kilka lat wojną cenową. Tempo podwyżek sprawiło jednak, że zaczęto zadawać pytanie, czy wzrosty cen nie są przypadkiem efektem zmowy między ubezpieczycielami. Kwestią składek OC zainteresowali się nawet politycy: przedstawiciele Platformy Obywatelskiej stanowczo zażądali zbadania tej sprawy przez instytucje państwowe.

REKLAMA

Zobacz też: Z jakim wyprzedzeniem można kupić ubezpieczenie OC?

UOKiK sprawdza ubezpieczycieli

Jeszcze zanim podwyżka składek OC stała się tematem poruszanym przez polityków, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z Komisją Nadzoru Finansów przyglądał się wzrostom cen na rynku ubezpieczeń. Pod koniec listopada UOKiK postanowił jednak sprawdzić dokładnie, czy nie doszło do zmowy ubezpieczycieli oraz czy towarzystwa nie mogłyby obniżyć składek, zmniejszając inne koszty prowadzonej działalności.

Podwyżki są raczej spowodowane czynnikami ekonomicznymi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pierwszej wstępnej analizie prezes UOKiK-u Marek Niechciał stwierdził, że obecne podwyżki OC są przynajmniej częściowo spowodowane czynnikami ekonomicznymi.

Zobacz też: Różnice w cenie OC dla tego samego kierowcy są gigantyczne

Jakie są przyczyny wzrostów cen według UOKiK?

  • Utrzymująca się duża częstotliwość wypadków drogowych połączona ze wzrostem wysokości odszkodowań (zwłaszcza za szkody osobowe).
  • Trwająca przez kilka lat wojna cenowa między ubezpieczycielami, która spowodowała stratę finansową towarzystw na OC (wynik techniczny ubezpieczycieli w ubezpieczeniach komunikacyjnych był ujemny od 2007 r., a w 2015 r. strata
    z tytułu OC sięgnęła miliarda złotych).
  • Wskazania Komisji Nadzoru Finansowego, która zaleciła ubezpieczycielom dostosowanie cen ubezpieczeń do wartości szkód. KNF obawiała się, że niezwykle ostra konkurencja o klienta i oferowanie rażąco niskich cen ubezpieczeń doprowadziłoby ostatecznie do utraty płynności oraz zaprzestania wypłaty odszkodowań przez ubezpieczycieli.

REKLAMA

Na razie UOKiK stoi na stanowisku, że obecne podwyżki to jedynie urealnienie wysokości składek, które w ostatnich latach nie miały nic wspólnego z wielkością odszkodowań wypłacanych przez ubezpieczycieli – podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Jaki będzie następny krok? UOKiK zamierza obecnie sprawdzić dokładnie kosztotwórcze czynniki OC i upewnić się, czy nie ma podstaw do wszczęcia działań administracyjnych
w sprawie zmowy cenowej, tak jak było choćby w przypadku banków i transakcji kartami płatniczymi.

Zobacz też: Czy zapinanie pasów może pomóc w uzyskaniu wyższego odszkodowania?

Zmowa cenowa banków

Badanie sprawy podwyżek OC to bowiem nie pierwszy przypadek, kiedy UOKiK powziął podejrzenia co do zaistnienia zmowy finansowej w branży finansowej. W styczniu 2007 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzucił 20 bankom wspólne ustalanie opłat interchange pobieranych od sklepów za transakcje kartami płatniczymi. UOKiK nałożył wtedy karę o łącznej wysokości 164 mln zł.

Decyzja UOKiK została podtrzymana przez Sąd Apelacyjny w 2015 r.

Jak na razie nic nie wskazuje na to, aby w sprawie podwyżek OC Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął podobne decyzje – zaznacza Paweł Kuczyński.

Jeden głos ubezpieczycieli

Istnieniu zmowy cenowej na rynku OC zaprzeczają sami ubezpieczyciele. Prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń, Grzegorz Prądzyński, jest absolutnie pewien, że obecne podwyżki są spowodowane jedynie czynnikami ekonomicznymi.

REKLAMA

Wprowadzane w ostatnich latach regulacje prawne sprawiły, że poszkodowani mają prawo do większych odszkodowań. Ofiary wypadków oraz ich bliscy są także coraz bardziej świadomi tego, o co dokładnie mogą walczyć. Kolejne wyroki zasądzające wysokie kwoty świadczeń dla poszkodowanych tylko wzmacniają tę tendencję.

Poszkodowani w wypadkach mogą także powoływać się na coraz więcej orzeczeń Sądu Najwyższego. W maju 2016 roku SN stwierdził, że ranni w wypadkach mają prawo do refundacji uzasadnionych i celowych kosztów leczenia prywatnego. Na rynku działa też coraz więcej kancelarii skutecznie walczących o wysokie odszkodowania dla swoich klientów.

Zbyt duże świadczenia?

Grzegorz Prądzyński zwraca uwagę, że w niektórych przypadkach zadośćuczynienia mogą być wręcz przesadzone. Obecne prawo nie jest bowiem zbyt precyzyjne i zawiera bardzo szeroki katalog osób uprawnionych do wypłaty świadczenia. W efekcie po śmiertelnym wypadku do ubezpieczyciela zgłasza się kilkanaście osób, żądając jako rodzina zadośćuczynienia.

Dopóki zatem nie wprowadzi się pewnej standaryzacji zadośćuczynień, kwoty świadczeń będą rosnąć. A to oznacza niestety kolejne podwyżki OC.

Kalkulator OC i AC Ubea.pl

Ubea.pl – internetowa porównywarka i multiagencja ubezpieczeń komunikacyjnych, podróżnych, mieszkaniowych i na życie. Nasz zespół związany jest z ubezpieczeniami od ponad 15 lat. Dzięki nam klienci szybko znajdą najtańsze OC i dopasowane do swoich potrzeb AC oraz polisy turystyczne, mieszkaniowe i na życie.

Materiał przygotowany przez ekspertów Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA