REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podwyżki OC to wynik zmowy cenowej?

Czy podwyżki OC to wynik zmowy cenowej?
Czy podwyżki OC to wynik zmowy cenowej?

REKLAMA

REKLAMA

Tegoroczne podwyżki składek OC, sięgające 30-40%, przyciągnęły uwagę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK postanowił sprawdzić, czy nie doszło do zmowy cenowej ubezpieczycieli.

Podwyżki cen OC były dotychczas tłumaczone wzrostem odszkodowań wypłacanych poszkodowanym w wypadkach oraz stratami finansowymi towarzystw spowodowanymi trwającą kilka lat wojną cenową. Tempo podwyżek sprawiło jednak, że zaczęto zadawać pytanie, czy wzrosty cen nie są przypadkiem efektem zmowy między ubezpieczycielami. Kwestią składek OC zainteresowali się nawet politycy: przedstawiciele Platformy Obywatelskiej stanowczo zażądali zbadania tej sprawy przez instytucje państwowe.

REKLAMA

Zobacz też: Z jakim wyprzedzeniem można kupić ubezpieczenie OC?

UOKiK sprawdza ubezpieczycieli

Jeszcze zanim podwyżka składek OC stała się tematem poruszanym przez polityków, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z Komisją Nadzoru Finansów przyglądał się wzrostom cen na rynku ubezpieczeń. Pod koniec listopada UOKiK postanowił jednak sprawdzić dokładnie, czy nie doszło do zmowy ubezpieczycieli oraz czy towarzystwa nie mogłyby obniżyć składek, zmniejszając inne koszty prowadzonej działalności.

Podwyżki są raczej spowodowane czynnikami ekonomicznymi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pierwszej wstępnej analizie prezes UOKiK-u Marek Niechciał stwierdził, że obecne podwyżki OC są przynajmniej częściowo spowodowane czynnikami ekonomicznymi.

Zobacz też: Różnice w cenie OC dla tego samego kierowcy są gigantyczne

Jakie są przyczyny wzrostów cen według UOKiK?

  • Utrzymująca się duża częstotliwość wypadków drogowych połączona ze wzrostem wysokości odszkodowań (zwłaszcza za szkody osobowe).
  • Trwająca przez kilka lat wojna cenowa między ubezpieczycielami, która spowodowała stratę finansową towarzystw na OC (wynik techniczny ubezpieczycieli w ubezpieczeniach komunikacyjnych był ujemny od 2007 r., a w 2015 r. strata
    z tytułu OC sięgnęła miliarda złotych).
  • Wskazania Komisji Nadzoru Finansowego, która zaleciła ubezpieczycielom dostosowanie cen ubezpieczeń do wartości szkód. KNF obawiała się, że niezwykle ostra konkurencja o klienta i oferowanie rażąco niskich cen ubezpieczeń doprowadziłoby ostatecznie do utraty płynności oraz zaprzestania wypłaty odszkodowań przez ubezpieczycieli.

REKLAMA

Na razie UOKiK stoi na stanowisku, że obecne podwyżki to jedynie urealnienie wysokości składek, które w ostatnich latach nie miały nic wspólnego z wielkością odszkodowań wypłacanych przez ubezpieczycieli – podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Jaki będzie następny krok? UOKiK zamierza obecnie sprawdzić dokładnie kosztotwórcze czynniki OC i upewnić się, czy nie ma podstaw do wszczęcia działań administracyjnych
w sprawie zmowy cenowej, tak jak było choćby w przypadku banków i transakcji kartami płatniczymi.

Zobacz też: Czy zapinanie pasów może pomóc w uzyskaniu wyższego odszkodowania?

Zmowa cenowa banków

Badanie sprawy podwyżek OC to bowiem nie pierwszy przypadek, kiedy UOKiK powziął podejrzenia co do zaistnienia zmowy finansowej w branży finansowej. W styczniu 2007 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzucił 20 bankom wspólne ustalanie opłat interchange pobieranych od sklepów za transakcje kartami płatniczymi. UOKiK nałożył wtedy karę o łącznej wysokości 164 mln zł.

Decyzja UOKiK została podtrzymana przez Sąd Apelacyjny w 2015 r.

Jak na razie nic nie wskazuje na to, aby w sprawie podwyżek OC Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął podobne decyzje – zaznacza Paweł Kuczyński.

Jeden głos ubezpieczycieli

Istnieniu zmowy cenowej na rynku OC zaprzeczają sami ubezpieczyciele. Prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń, Grzegorz Prądzyński, jest absolutnie pewien, że obecne podwyżki są spowodowane jedynie czynnikami ekonomicznymi.

REKLAMA

Wprowadzane w ostatnich latach regulacje prawne sprawiły, że poszkodowani mają prawo do większych odszkodowań. Ofiary wypadków oraz ich bliscy są także coraz bardziej świadomi tego, o co dokładnie mogą walczyć. Kolejne wyroki zasądzające wysokie kwoty świadczeń dla poszkodowanych tylko wzmacniają tę tendencję.

Poszkodowani w wypadkach mogą także powoływać się na coraz więcej orzeczeń Sądu Najwyższego. W maju 2016 roku SN stwierdził, że ranni w wypadkach mają prawo do refundacji uzasadnionych i celowych kosztów leczenia prywatnego. Na rynku działa też coraz więcej kancelarii skutecznie walczących o wysokie odszkodowania dla swoich klientów.

Zbyt duże świadczenia?

Grzegorz Prądzyński zwraca uwagę, że w niektórych przypadkach zadośćuczynienia mogą być wręcz przesadzone. Obecne prawo nie jest bowiem zbyt precyzyjne i zawiera bardzo szeroki katalog osób uprawnionych do wypłaty świadczenia. W efekcie po śmiertelnym wypadku do ubezpieczyciela zgłasza się kilkanaście osób, żądając jako rodzina zadośćuczynienia.

Dopóki zatem nie wprowadzi się pewnej standaryzacji zadośćuczynień, kwoty świadczeń będą rosnąć. A to oznacza niestety kolejne podwyżki OC.

Kalkulator OC i AC Ubea.pl

Ubea.pl – internetowa porównywarka i multiagencja ubezpieczeń komunikacyjnych, podróżnych, mieszkaniowych i na życie. Nasz zespół związany jest z ubezpieczeniami od ponad 15 lat. Dzięki nam klienci szybko znajdą najtańsze OC i dopasowane do swoich potrzeb AC oraz polisy turystyczne, mieszkaniowe i na życie.

Materiał przygotowany przez ekspertów Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

REKLAMA

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

REKLAMA

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA