REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz mniej firm oferuje kierowcom OC!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dlaczego maleje liczba firm oferujących ubezpieczenia komunikacyjne? Fot. Fotolia
Dlaczego maleje liczba firm oferujących ubezpieczenia komunikacyjne? Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z roku na rok liczba firm oferujących ubezpieczenia komunikacyjne maleje. Co jest tego przyczyną? Jakie skutki niesie to dla polskiego kierowcy?

Kierowcy zwykle nie interesują się zmianami własnościowymi w sektorze ubezpieczeń. Takie przekształcenia zwykle nie mają większego znaczenia nawet dla klientów przejmowanej lub przejmującej firmy. Czasami na rynku pozostaje nawet stara marka handlowa z prawie niezmienionym logo i tą samą stroną internetową (przykłady: Link4 oraz MTU). Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że zmiany z pozoru nieodczuwalne dla kierowców, mogą mieć długookresowy wpływ na ceny ubezpieczeń. Z roku na rok, maleje liczba podmiotów oferujących polisy komunikacyjne (OC i AC). Wydaje się, że postępująca konsolidacja rynku mogła przyczynić się do podwyżek OC, które trwają już od dłuższego czasu. Sprawdź gdzie znajdziesz najtańsze OC w kalkulatorze OC AC Ubea.pl

REKLAMA

REKLAMA

W 2005 r. majątek Polaków ubezpieczało osiem firm więcej

Informacje o strukturze rynku ubezpieczeniowego, znajdziemy na stronie Polskiej Izby Ubezpieczeń. Te dane wskazują, że pod koniec 2015 r. na rynku działało 27 ubezpieczycieli z działu I (ubezpieczenia na życie) i 30 ubezpieczycieli prowadzących działalność w ramach działu II ubezpieczeń (polisy majątkowe oraz pozostałe ubezpieczenia osobowe). Warto pamiętać, że żaden ubezpieczyciel (zarówno TUW jak i spółka akcyjna), nie może jednocześnie oferować ubezpieczeń z działu I oraz działu II.

Zobacz też: Czy warto kupić OC i AC przez Internet??

Firmy sprzedające polisy dla kierowców (OC/AC), funkcjonują jedynie w ramach działu II. „Większość ubezpieczycieli z działu II, oferuje obowiązkowe ubezpieczenia OC dla kierowców. Dane Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wskazują, że w 2015 roku takie polisy proponowało 26 ubezpieczycieli” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczyciele oferujący polisy dla kierowców (dział II ubezpieczeń), nie mogą jednocześnie sprzedawać produktów z działu I (polisy na życie). Taki zakaz dotyczy zarówno spółek akcyjnych, jak i towarzystw ubezpieczeń wzajemnych (tzw. TUW-ów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki informacjom zebranym przez Polską Izbę Ubezpieczeń można stwierdzić, że na rynku regularnie ubywa firm chroniących majątek rodaków. W 2005 r. funkcjonowało jeszcze 38 takich podmiotów (patrz poniższa tabela). Przez kolejne lata, obserwowaliśmy systematyczny spadek liczby ubezpieczycieli z działu II. Trzeba zdawać sobie sprawę, że dane dotyczące 2015 r. nie uwzględniają jeszcze przejęcia Liberty Ubezpieczenia przez AXA Ubezpieczenia TUiR. Wspomniana transakcja jest ważna, ponieważ dotyczyła liderów cenowych na rynku polis OC i AC. Wcześniej podobne znaczenie miało przejęcie innej firmy znanej z niskich cen polis (Link4) przez PZU.

Zobacz też: Czy drastyczne podwyżki ubezpieczeń OC spowodują wzrost liczby pojazdów bez takich polis w 2017 r.?

ZWRÓĆ UWAGĘ: W trakcie dziesięciu lat (2005 r. - 2015 r.), liczba zakładów ubezpieczeń z działu II zmniejszyła się o 21%. Taka zmiana może mieć długookresowy wpływ na konkurencję między ubezpieczycielami i poziom składek w polisach OC. 

Zmiany liczby ubezpieczycieli na polskim rynku i udziału zagranicznego kapitału

Rok

Liczba zakładów ubezpieczeń z działu I (ubezpieczenia na życie)

Liczba zakładów ubezpieczeń z działu II (ubezpieczenia majątkowe i pozostałe ubezpieczenia osobowe)

Udział kapitału zagranicznego w kapitałach podstawowych  zakładów ubezpieczeń

2005 r.

33

38

72,7%

2006 r.

32

37

75,1%

2007 r.

31

34

77,9%

2008 r.

32

35

78,6%

2009 r.

30

36

82,2%

2010 r.

30

35

77,4%

2011 r.

28

33

77,1%

2012 r.

28

31

78,1%

2013 r.

27

31

74,7%

2014 r.

26

30

69,6%

2015 r.

27

30

70,2%

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych PIU

Zagraniczne podmioty kontrolują około 70% rynku ubezpieczeń

W nawiązaniu do danych PIU na temat liczby ubezpieczycieli, warto wspomnieć również o strukturze własnościowej całego sektora ubezpieczeń. Ta kwestia jest ciekawa i rzadko opisywana. Dziennikarze znacznie częściej informują o repolonizacji banków i spadającym udziale zagranicznych inwestorów w sektorze bankowym. Udział krajowego kapitału w bankach obecnie wynosi około 40% i już wkrótce może się zbliżyć do 50%. Analogiczny wynik dla rynku ubezpieczeniowego jest znacznie mniejszy. Pod koniec 2009 r. udział zagranicznego kapitału w firmach ubezpieczeniowych wynosił aż 82% (patrz powyższa tabela). „Sześć lat później, firmy kontrolowane przez zagranicznych inwestorów miały siedemdziesięcioprocentowy udział w kapitałach podstawowych zakładów ubezpieczeń” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. 

Zobacz też: Bez zimowych opon nie dostaniemy odszkodowania z AC?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zagraniczni inwestorzy obecnie kontrolują około 70% krajowego sektora ubezpieczeń. Firmy z zagranicznym kapitałem mają spore znaczenie również na rynku polis komunikacyjnych (przykłady: AXA, Warta, Ergo Hestia).

Dla wielu kierowców, kraj pochodzenia ubezpieczeniowego inwestora nie ma większego znaczenia. Te osoby, które chcą wspierać rodzimy kapitał, powinny jednak wiedzieć, jakie firmy ubezpieczeniowe mają przede wszystkim polskich akcjonariuszy/udziałowców i oferują polisy komunikacyjne. Do tej grupy oprócz PZU można zaliczyć:

  • Link4 TU
  • TUW TUZ
  • TUW TUW
  • Partner TUiR
  • T.U.W. Pocztowe

Wbrew pozorom, do grupy krajowych ubezpieczycieli nie należy już TUW SKOK. W swoim najnowszym raporcie, Komisja Nadzoru Finansowego zaliczyła ten podmiot do zakładów ubezpieczeń z dominującym kapitałem zagranicznym (> 50%).

Zobacz też: Kiedy sprawca wypadku będzie ukarany za ucieczkę?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Wśród ubezpieczycieli z krajowym kapitałem, na rynku komunikacyjnym najpopularniejsze marki to PZU oraz Link4. Polisy komunikacyjne oferują również takie krajowe towarzystwa, jak np. TUW TUZ, TUW TUW oraz T.U.W. Pocztowe.  

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA