REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany dotyczące OC w 2017 r.

Zmiany dotyczące OC w 2017 r.
Zmiany dotyczące OC w 2017 r.

REKLAMA

REKLAMA

W 2017 r. właściciele pojazdów mogą się spodziewać dalszych wzrost cen obowiązkowego ubezpieczenia OC. Ale to nie koniec zmian. Co jeszcze czeka właścicieli aut w 2017 r.?

Polscy kierowcy raczej nie będą miło wspominać kończącego się roku. Trudno się temu dziwić, gdyż obowiązkowe ubezpieczenie OC samochodu osobowego drożało w zastraszającym tempie. Zmotoryzowani po wyliczeniu kosztu nowej polisy OC, nierzadko dowiadywali się, że to ubezpieczenie będzie droższe o 40% - 60%. Wzrost składek odczuli również posiadacze Autocasco. Wszystko wskazuje na to, że przyszły rok też przebiegnie pod znakiem ubezpieczeniowych podwyżek. Kierowcy mogą się również spodziewać zmian prawnych (związanych np. ze wzrostem sum gwarancyjnych w OC). Jeżeli chodzi o kwestie bezpośrednio niezwiązane z rynkiem ubezpieczeniowym, to przyczyną narzekań z pewnością będzie drożejące paliwo i akcyza na samochody obliczana według nowych zasad.

REKLAMA

Już niebawem zwiększy się graniczny zakres ochrony z OC …

Przegląd  zmian szykowanych w 2017 r. warto rozpocząć od podwyższenia maksymalnej sumy gwarancyjnej w polisach OC. O takiej zmianie zadecydowała niedawno Komisja Europejska (KE). Wspomniana instytucja raz na pięć lat sprawdza, czy aktualny poziom ochrony w ramach OC jest adekwatny do potrzeb kierowców. Niedawno KE zadecydowała, że nowe limity ochrony w ramach obowiązkowego OC będą następujące:

  • dla szkód osobowych – 1,22 mln euro na jednego poszkodowanego i 6,07 mln euro na jedno zdarzenie drogowe (obecnie 5,00 mln euro na jedno zdarzenie drogowe bez względu na liczbę poszkodowanych)
  • w przypadku szkód majątkowych – 1,22 mln euro niezależnie od liczby poszkodowanych (obecnie 1,00 mln euro na jedno zdarzenie drogowe bez względu na liczbę poszkodowanych)

Zobacz też: Z jakim wyprzedzeniem można kupić ubezpieczenie OC?

Rząd jeszcze nie rozpoczął prac nad wprowadzeniem odpowiednich zmian do ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Taka inicjatywa ustawodawcza będzie jednak wymagana przez Unię Europejską. Można spodziewać się, że odpowiednie zmiany krajowych przepisów zostaną wprowadzone jeszcze w 2017 r. „Ta modyfikacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, nie powinna znacząco wpłynąć na składki OC, bo dla ubezpieczycieli decydująca jest średnia wartość szkód, a nie ich maksymalny poziom. Poza tym szkody o wartości zbliżonej do limitów (nawet osobowe) nadal są stosunkowo rzadkim zjawiskiem” - zauważa Paweł Kuczyński, prezes porównywarki OC Ubea.pl .  

Podwyższone limity odpowiedzialności ubezpieczycieli w ramach OC, będą obowiązywały na terenie całej Unii Europejskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Straty z OC zwiastują dalszy wzrost składek w 2017 r.

Wyniki finansowe ubezpieczycieli z pewnością będą miały większy wpływ na wysokość składek w OC, niż podwyżki sumy gwarancyjnej. W 2017 roku możemy oczekiwać dalszych podwyżek, bo po trzech kwartałach 2016 roku, sprzedaż obowiązkowych polis OC zakończyła się kolejną stratą. Wzrost składek za obowiązkowe ubezpieczenia, będzie taki sam albo jeszcze większy niż zmiana z ostatnich 12 miesięcy.

Zobacz też: Nowe pozycje w taryfikatorze punktów karnych od 2017 r.

Pozytywnym sygnałem dla kierowców jest fakt, że wypłacone odszkodowania wzrosły o 14,8% (w relacji do pierwszych trzech kwartałów 2015 r.), a porównywalny wzrost składki wyniósł 32,4%. Te dane Polskiej Izby Ubezpieczeń wskazują, że rynek powoli zaczyna się równoważyć. Przywrócenie równowagi pomiędzy wartością składek i odszkodowań oraz zakończenie podwyżek będzie szybsze, jeżeli wejdą w życie regulacje ujednolicające wysokość świadczeń za szkody osobowe. „Takie wytyczne dla ubezpieczycieli oraz sądów są o wiele bardziej potrzebne i racjonalne, niż proponowane przez niektórych polityków limity składek OC. Urzędowa regulacja cen polis prawdopodobnie skutkowałaby jeszcze większym wzrostem kosztów ponoszonych przez bardziej ostrożnych i doświadczonych kierowców” - zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Komisja Nadzoru Finansowego zapowiedziała ujednolicenie świadczeń wypłacanych za szkody osobowe. Nie wiadomo jednak, czy taka zmiana zostanie wprowadzona już w 2017 r.

Zobacz też: Bez zimowych opon nie dostaniemy odszkodowania z AC?

Wzrost kosztów nie będzie związany tylko ze składkami na OC

Warto wspomnieć o tym, że wzrost kosztów posiadania samochodu będzie związany nie tylko z rosnącymi składkami ubezpieczeń. Osoby kupujące starsze auta zza granicy, powinny przygotować się na wzrost akcyzy, który będzie dotyczył samochodów niespełniających nowszych norm emisji spalin (Euro 4, Euro 5 lub Euro 6). Akcyza za przykładowe Audi A4 1.6 (1997 rok, wartość: 1000 euro) może wzrosnąć ze 138 zł do 1000 zł. Nowe zasady naliczania akcyzy spowodują spadek podatku naliczanego od sprzedaży nowych samochodów. Te zmiany odczują głównie nabywcy bardzo drogich samochodów. Powody do zadowolenia będą mieli natomiast nabywcy nieco nowszych aut zza granicy. Podatek akcyzowy za przykładowego Volkswagena Passata 2.5 TDI (2004 rok, wartość: 4000 euro) spadnie o 419 zł (do 2898 zł).

Wzrost cen benzyny w 2017 r. będzie dotyczył znacznie większej liczby osób, niż zmiana zasad obliczania akcyzy za sprowadzane i nowe auta. Już w trakcie ostatnich trzech miesięcy, jeden litr benzyny Pb95 podrożał średnio o 20 groszy. Analogiczna zmiana cen oleju napędowego (w sprzedaży detalicznej) wyniosła 30 groszy/litr. Te podwyżki nie kompensują jeszcze zmian związanych z dwukrotnym wzrostem notowań ropy brent w 2016 roku i wyraźnym osłabieniem złotego wobec dolara z listopada br. Konsekwencje deprecjacji krajowej waluty, odczują również posiadacze aut z instalacją gazową. „W przypadku gazu LPG, na wzrost cen dodatkowo wpłyną przepisy znowelizowanej ustawy prawo energetyczne. Wspomniana ustawa zmusza dystrybutorów gazu skroplonego do wpłacenia 10 mln zł od koncesji na poczet potencjalnie niezapłaconych podatków” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.  

Wzrost cen paliw w 2017 r. odczują również właściciele samochodów z instalacją gazową.

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA