REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Propozycje Ministerstwa Sprawiedliwości dot. zaostrzenia kar za przestępstwa i wykroczenia w ruchu drogowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Propozycje Ministerstwa Sprawiedliwości dot. zaostrzenia kar za przestępstwa i wykroczenia w ruchu drogowym.
Propozycje Ministerstwa Sprawiedliwości dot. zaostrzenia kar za przestępstwa i wykroczenia w ruchu drogowym.

REKLAMA

REKLAMA

Według projektu Ministerstwa Sprawiedliwości za niezatrzymanie się do kontroli policji i zmuszenie funkcjonariuszy do pościgu kierowca mógłby pójść do więzienia na 5 lat. Z kolei kierowcy, którzy prowadząc po pijanemu lub pod wpływem środków odurzających spowodują wypadek w wyniku, którego ktoś poniesie śmierć lub ciężkie obrażenia, obligatoryjnie będą trafiać do więzienia na co najmniej dwa lata. Co jeszcze przewiduje projekt?

Ile osób ginie w wypadkach drogowych w Polsce?

Według statystyk przestawionych przez Ministerstwo Sprawiedliwości, w Polsce (dane za rok 2014 r.) na sto wypadków przypada dziewięć ofiar śmiertelnych. Dla porównania w Niemczech i w Austrii na każde 100 wypadków ginie statystycznie jedna osoba.

REKLAMA

Jedną z przyczyn (choć nie kluczową) tak ogromnej dysproporcji między Polską, a naszymi zachodnimi sąsiadami jest na pewno różnica w rozwoju infrastruktury. W Polsce chociażby wciąż brakuje dobrej jakości dróg lokalnych z bezpiecznymi poboczami, po których mogliby się poruszać piesi. Teraz w wielu miejscach piesi poruszają się po drogach, które de facto nie mają pobocza.

Kolejną przyczyną jest z pewnością różnica w kulturze jazdy. Skłonność do brawury i nonszalanckie podejście do porządku prawnego wciąż cechuje znaczną część polskich zmotoryzowanych.

REKLAMA

Jak powiedział Minister Sprawiedliwości Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro – „Chcemy ograniczyć nieodpowiedzialne i groźne zachowania nieokrzesanych kierowców, którzy regularnie, w sposób drastyczny, naruszają zasady bezpieczeństwa, powodując śmierć i zniszczenia na polskich drogach. Nic nie rozzuchwala sprawców bardziej niż bezkarność”.

Według Ministerstwa Sprawiedliwości przyczyną takiego stanu rzeczy są potencjalnie niskie kary za wykroczenia i przestępstwa drogowe oraz fakt, że ich sprawcom często udaje się uniknąć odpowiedzialności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak czytamy w komunikacie Ministerstwa „W 2015 r. ponad 1000 sprawców groźnych wykroczeń drogowych (w tym 150 kolizji i 320 przekroczeń prędkości) nie spotkała kara, bo ich sprawy się przedawniły. (…) A spośród prawie 1400 osób, które skazano za jazdę bez prawa jazdy (odebranego decyzją administracyjną), zaledwie wobec 4 orzeczono sądowy zakaz prowadzenia pojazdów.”

Dlatego Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekt ustawy, w którym uwzględniono podwyższenie kar dla sprawców wykroczeń i przestępstw drogowych. Co w nim znajdziemy?

Zobacz też: Prawo Jazdy 2017 r. - wszystkie zmiany

Propozycje Ministerstwa Sprawiedliwości dot. zaostrzenia kar za przestępstwa i wykroczenia w ruchu drogowym

Pijani sprawcy wypadków

Pijani bądź odurzeni narkotykami sprawcy wypadków, w którym są ofiary śmiertelne lub poszkodowani odnieśli ciężkie obrażenia ciała, pójdą obligatoryjnie do więzienia na co najmniej dwa lata (w tej chwili minimalna kara to 9 miesięcy). Kara nie będzie mogła zostać zawieszona (dziś jest taka możliwość).

Dłuższy okres przedawnienia

W tej chwili okres przedawnienia wykroczeń drogowych to dwa lata. W praktyce, okazuje się 24 miesiące to zbyt krótko, by móc ukarać popełniających wykroczenia.  Udowodniły to nagłośnione w mediach sprawy piratów drogowych m.in. tzw. Froga. Dlatego projekt nowelizacji ustawy przewiduje wydłużenie okresu przedawnienia do 3 lat.

Nowe kary za prowadzenie samochodu po odebraniu prawa jazdy

W myśl obecnie obowiązujących przepisów, kierowcy, którzy zostaną złapani na prowadzeniu samochodu mimo że wcześniej odebrano im prawo jazdy na mocy decyzji administracyjnej mogą zostać skazani na karę do dwóch lat więzienia. Według nowelizacji wobec takiego kierowcy dodatkowo zostanie orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów od roku do 15 lat.

Ponadto projekt nowelizacji zakłada, że kierowcy, którzy złamią sądowy zakaz prowadzenia pojazdów będą mogli zostać ukarani karą więzienia do 5 lat (obecnie do 3 lat).

Zmusisz policję do pościgu – pójdziesz do więzienia

Projekt nowelizacji ustawy zakłada również znaczne zaostrzenie kar dla kierowców, którzy nie zatrzymując się na polecenie policjantów zmuszą ich do pościgu. Będzie to przestępstwo zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 5. Co więcej, sąd obligatoryjnie ukarze sprawcę pościgu zakazem prowadzenia pojazdów od roku do 15 lat.

W myśl obecnie obowiązujących przepisów sprawcy pościgów popełniają wykroczenie za które grozi grzywna lub kara aresztu do 30 dni.

Piraci recydywiści już się nie ukryją

REKLAMA

Choć trudno w to uwierzyć, obecnie policja i centralna ewidencja kierowców nie mają obowiązku przekazywania informacji do sądów o przestępstwach i wykroczeniach drogowych, które popełnił w przeszłości sądzony za przestępstwo drogowe obywatel. Tym samym sędziowie często nie mają pojęcia o tym, że orzekają w sprawie osoby, która regularnie i w sposób drastyczny narusza przepisy ruchu drogowego.

W myśl projektu nowelizacji sądy byłyby obligatoryjnie informowane o przeszłości sądzonego – o wcześniejszych karach, o tym czy zatrzymywano mu w przeszłości prawo jazdy, o mandatach i punktach karnych.

Odwiedź nasz serwis Auto i Prawo

Czy zaostrzenie kar wystarczy by poprawić sytuację na polskich drogach?

Wszyscy są zgodni co do tego, że sytuacja na polskich drogach wymaga poprawy. Co więcej, zgodzę się z większością ekspertów zwracających uwagę na fakt, że wysokość mandatów w Polsce jest zbyt niska. Jednak samo zaostrzanie kar dla łamiących przepisy będzie niewystarczające, jeżeli nie podejdziemy do problemu systemowo.

Bo niestety, ale chamskich zachowań za kierownicą młodzi kierowcy najczęściej uczą się od członków rodziny. Także spora część instruktorów w szkołach nauki jazdy niejednokrotnie zachęca swoich uczniów do niewłaściwych i niekoleżeńskich zachowań – np. sugerując, by stojąc w korku nikogo przed siebie nie wpuszczać.

Źródło: Ministerstwo Sprawiedliwości

Przekraczanie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym i poza nim jest w Polsce standardem. Takie zachowanie też ma wiele przyczyn, a jedną z nich jest plaga niewłaściwie ustawionych znaków drogowych. W efekcie ich znaczenie w powszechnej świadomości kierowców się dewaluuje. Nieuprzejmość wzmaga irytację i prowadzi do agresji. W agresji często puszczają hamulce. A wtedy o wypadek nietrudno.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA