REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Propozycje Ministerstwa Sprawiedliwości dot. zaostrzenia kar za przestępstwa i wykroczenia w ruchu drogowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Propozycje Ministerstwa Sprawiedliwości dot. zaostrzenia kar za przestępstwa i wykroczenia w ruchu drogowym.
Propozycje Ministerstwa Sprawiedliwości dot. zaostrzenia kar za przestępstwa i wykroczenia w ruchu drogowym.

REKLAMA

REKLAMA

Według projektu Ministerstwa Sprawiedliwości za niezatrzymanie się do kontroli policji i zmuszenie funkcjonariuszy do pościgu kierowca mógłby pójść do więzienia na 5 lat. Z kolei kierowcy, którzy prowadząc po pijanemu lub pod wpływem środków odurzających spowodują wypadek w wyniku, którego ktoś poniesie śmierć lub ciężkie obrażenia, obligatoryjnie będą trafiać do więzienia na co najmniej dwa lata. Co jeszcze przewiduje projekt?

Ile osób ginie w wypadkach drogowych w Polsce?

Według statystyk przestawionych przez Ministerstwo Sprawiedliwości, w Polsce (dane za rok 2014 r.) na sto wypadków przypada dziewięć ofiar śmiertelnych. Dla porównania w Niemczech i w Austrii na każde 100 wypadków ginie statystycznie jedna osoba.

REKLAMA

Jedną z przyczyn (choć nie kluczową) tak ogromnej dysproporcji między Polską, a naszymi zachodnimi sąsiadami jest na pewno różnica w rozwoju infrastruktury. W Polsce chociażby wciąż brakuje dobrej jakości dróg lokalnych z bezpiecznymi poboczami, po których mogliby się poruszać piesi. Teraz w wielu miejscach piesi poruszają się po drogach, które de facto nie mają pobocza.

Kolejną przyczyną jest z pewnością różnica w kulturze jazdy. Skłonność do brawury i nonszalanckie podejście do porządku prawnego wciąż cechuje znaczną część polskich zmotoryzowanych.

REKLAMA

Jak powiedział Minister Sprawiedliwości Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro – „Chcemy ograniczyć nieodpowiedzialne i groźne zachowania nieokrzesanych kierowców, którzy regularnie, w sposób drastyczny, naruszają zasady bezpieczeństwa, powodując śmierć i zniszczenia na polskich drogach. Nic nie rozzuchwala sprawców bardziej niż bezkarność”.

Według Ministerstwa Sprawiedliwości przyczyną takiego stanu rzeczy są potencjalnie niskie kary za wykroczenia i przestępstwa drogowe oraz fakt, że ich sprawcom często udaje się uniknąć odpowiedzialności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak czytamy w komunikacie Ministerstwa „W 2015 r. ponad 1000 sprawców groźnych wykroczeń drogowych (w tym 150 kolizji i 320 przekroczeń prędkości) nie spotkała kara, bo ich sprawy się przedawniły. (…) A spośród prawie 1400 osób, które skazano za jazdę bez prawa jazdy (odebranego decyzją administracyjną), zaledwie wobec 4 orzeczono sądowy zakaz prowadzenia pojazdów.”

Dlatego Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekt ustawy, w którym uwzględniono podwyższenie kar dla sprawców wykroczeń i przestępstw drogowych. Co w nim znajdziemy?

Zobacz też: Prawo Jazdy 2017 r. - wszystkie zmiany

Propozycje Ministerstwa Sprawiedliwości dot. zaostrzenia kar za przestępstwa i wykroczenia w ruchu drogowym

Pijani sprawcy wypadków

Pijani bądź odurzeni narkotykami sprawcy wypadków, w którym są ofiary śmiertelne lub poszkodowani odnieśli ciężkie obrażenia ciała, pójdą obligatoryjnie do więzienia na co najmniej dwa lata (w tej chwili minimalna kara to 9 miesięcy). Kara nie będzie mogła zostać zawieszona (dziś jest taka możliwość).

Dłuższy okres przedawnienia

W tej chwili okres przedawnienia wykroczeń drogowych to dwa lata. W praktyce, okazuje się 24 miesiące to zbyt krótko, by móc ukarać popełniających wykroczenia.  Udowodniły to nagłośnione w mediach sprawy piratów drogowych m.in. tzw. Froga. Dlatego projekt nowelizacji ustawy przewiduje wydłużenie okresu przedawnienia do 3 lat.

Nowe kary za prowadzenie samochodu po odebraniu prawa jazdy

W myśl obecnie obowiązujących przepisów, kierowcy, którzy zostaną złapani na prowadzeniu samochodu mimo że wcześniej odebrano im prawo jazdy na mocy decyzji administracyjnej mogą zostać skazani na karę do dwóch lat więzienia. Według nowelizacji wobec takiego kierowcy dodatkowo zostanie orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów od roku do 15 lat.

Ponadto projekt nowelizacji zakłada, że kierowcy, którzy złamią sądowy zakaz prowadzenia pojazdów będą mogli zostać ukarani karą więzienia do 5 lat (obecnie do 3 lat).

Zmusisz policję do pościgu – pójdziesz do więzienia

Projekt nowelizacji ustawy zakłada również znaczne zaostrzenie kar dla kierowców, którzy nie zatrzymując się na polecenie policjantów zmuszą ich do pościgu. Będzie to przestępstwo zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 5. Co więcej, sąd obligatoryjnie ukarze sprawcę pościgu zakazem prowadzenia pojazdów od roku do 15 lat.

W myśl obecnie obowiązujących przepisów sprawcy pościgów popełniają wykroczenie za które grozi grzywna lub kara aresztu do 30 dni.

Piraci recydywiści już się nie ukryją

REKLAMA

Choć trudno w to uwierzyć, obecnie policja i centralna ewidencja kierowców nie mają obowiązku przekazywania informacji do sądów o przestępstwach i wykroczeniach drogowych, które popełnił w przeszłości sądzony za przestępstwo drogowe obywatel. Tym samym sędziowie często nie mają pojęcia o tym, że orzekają w sprawie osoby, która regularnie i w sposób drastyczny narusza przepisy ruchu drogowego.

W myśl projektu nowelizacji sądy byłyby obligatoryjnie informowane o przeszłości sądzonego – o wcześniejszych karach, o tym czy zatrzymywano mu w przeszłości prawo jazdy, o mandatach i punktach karnych.

Odwiedź nasz serwis Auto i Prawo

Czy zaostrzenie kar wystarczy by poprawić sytuację na polskich drogach?

Wszyscy są zgodni co do tego, że sytuacja na polskich drogach wymaga poprawy. Co więcej, zgodzę się z większością ekspertów zwracających uwagę na fakt, że wysokość mandatów w Polsce jest zbyt niska. Jednak samo zaostrzanie kar dla łamiących przepisy będzie niewystarczające, jeżeli nie podejdziemy do problemu systemowo.

Bo niestety, ale chamskich zachowań za kierownicą młodzi kierowcy najczęściej uczą się od członków rodziny. Także spora część instruktorów w szkołach nauki jazdy niejednokrotnie zachęca swoich uczniów do niewłaściwych i niekoleżeńskich zachowań – np. sugerując, by stojąc w korku nikogo przed siebie nie wpuszczać.

Źródło: Ministerstwo Sprawiedliwości

Przekraczanie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym i poza nim jest w Polsce standardem. Takie zachowanie też ma wiele przyczyn, a jedną z nich jest plaga niewłaściwie ustawionych znaków drogowych. W efekcie ich znaczenie w powszechnej świadomości kierowców się dewaluuje. Nieuprzejmość wzmaga irytację i prowadzi do agresji. W agresji często puszczają hamulce. A wtedy o wypadek nietrudno.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA