REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Propozycje Ministerstwa Sprawiedliwości dot. zaostrzenia kar za przestępstwa i wykroczenia w ruchu drogowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Propozycje Ministerstwa Sprawiedliwości dot. zaostrzenia kar za przestępstwa i wykroczenia w ruchu drogowym.
Propozycje Ministerstwa Sprawiedliwości dot. zaostrzenia kar za przestępstwa i wykroczenia w ruchu drogowym.

REKLAMA

REKLAMA

Według projektu Ministerstwa Sprawiedliwości za niezatrzymanie się do kontroli policji i zmuszenie funkcjonariuszy do pościgu kierowca mógłby pójść do więzienia na 5 lat. Z kolei kierowcy, którzy prowadząc po pijanemu lub pod wpływem środków odurzających spowodują wypadek w wyniku, którego ktoś poniesie śmierć lub ciężkie obrażenia, obligatoryjnie będą trafiać do więzienia na co najmniej dwa lata. Co jeszcze przewiduje projekt?

Ile osób ginie w wypadkach drogowych w Polsce?

Według statystyk przestawionych przez Ministerstwo Sprawiedliwości, w Polsce (dane za rok 2014 r.) na sto wypadków przypada dziewięć ofiar śmiertelnych. Dla porównania w Niemczech i w Austrii na każde 100 wypadków ginie statystycznie jedna osoba.

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z przyczyn (choć nie kluczową) tak ogromnej dysproporcji między Polską, a naszymi zachodnimi sąsiadami jest na pewno różnica w rozwoju infrastruktury. W Polsce chociażby wciąż brakuje dobrej jakości dróg lokalnych z bezpiecznymi poboczami, po których mogliby się poruszać piesi. Teraz w wielu miejscach piesi poruszają się po drogach, które de facto nie mają pobocza.

Kolejną przyczyną jest z pewnością różnica w kulturze jazdy. Skłonność do brawury i nonszalanckie podejście do porządku prawnego wciąż cechuje znaczną część polskich zmotoryzowanych.

Jak powiedział Minister Sprawiedliwości Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro – „Chcemy ograniczyć nieodpowiedzialne i groźne zachowania nieokrzesanych kierowców, którzy regularnie, w sposób drastyczny, naruszają zasady bezpieczeństwa, powodując śmierć i zniszczenia na polskich drogach. Nic nie rozzuchwala sprawców bardziej niż bezkarność”.

REKLAMA

Według Ministerstwa Sprawiedliwości przyczyną takiego stanu rzeczy są potencjalnie niskie kary za wykroczenia i przestępstwa drogowe oraz fakt, że ich sprawcom często udaje się uniknąć odpowiedzialności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak czytamy w komunikacie Ministerstwa „W 2015 r. ponad 1000 sprawców groźnych wykroczeń drogowych (w tym 150 kolizji i 320 przekroczeń prędkości) nie spotkała kara, bo ich sprawy się przedawniły. (…) A spośród prawie 1400 osób, które skazano za jazdę bez prawa jazdy (odebranego decyzją administracyjną), zaledwie wobec 4 orzeczono sądowy zakaz prowadzenia pojazdów.”

Dlatego Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekt ustawy, w którym uwzględniono podwyższenie kar dla sprawców wykroczeń i przestępstw drogowych. Co w nim znajdziemy?

Zobacz też: Prawo Jazdy 2017 r. - wszystkie zmiany

Propozycje Ministerstwa Sprawiedliwości dot. zaostrzenia kar za przestępstwa i wykroczenia w ruchu drogowym

Pijani sprawcy wypadków

Pijani bądź odurzeni narkotykami sprawcy wypadków, w którym są ofiary śmiertelne lub poszkodowani odnieśli ciężkie obrażenia ciała, pójdą obligatoryjnie do więzienia na co najmniej dwa lata (w tej chwili minimalna kara to 9 miesięcy). Kara nie będzie mogła zostać zawieszona (dziś jest taka możliwość).

Dłuższy okres przedawnienia

W tej chwili okres przedawnienia wykroczeń drogowych to dwa lata. W praktyce, okazuje się 24 miesiące to zbyt krótko, by móc ukarać popełniających wykroczenia.  Udowodniły to nagłośnione w mediach sprawy piratów drogowych m.in. tzw. Froga. Dlatego projekt nowelizacji ustawy przewiduje wydłużenie okresu przedawnienia do 3 lat.

Nowe kary za prowadzenie samochodu po odebraniu prawa jazdy

W myśl obecnie obowiązujących przepisów, kierowcy, którzy zostaną złapani na prowadzeniu samochodu mimo że wcześniej odebrano im prawo jazdy na mocy decyzji administracyjnej mogą zostać skazani na karę do dwóch lat więzienia. Według nowelizacji wobec takiego kierowcy dodatkowo zostanie orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów od roku do 15 lat.

Ponadto projekt nowelizacji zakłada, że kierowcy, którzy złamią sądowy zakaz prowadzenia pojazdów będą mogli zostać ukarani karą więzienia do 5 lat (obecnie do 3 lat).

Zmusisz policję do pościgu – pójdziesz do więzienia

Projekt nowelizacji ustawy zakłada również znaczne zaostrzenie kar dla kierowców, którzy nie zatrzymując się na polecenie policjantów zmuszą ich do pościgu. Będzie to przestępstwo zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 5. Co więcej, sąd obligatoryjnie ukarze sprawcę pościgu zakazem prowadzenia pojazdów od roku do 15 lat.

W myśl obecnie obowiązujących przepisów sprawcy pościgów popełniają wykroczenie za które grozi grzywna lub kara aresztu do 30 dni.

Piraci recydywiści już się nie ukryją

Choć trudno w to uwierzyć, obecnie policja i centralna ewidencja kierowców nie mają obowiązku przekazywania informacji do sądów o przestępstwach i wykroczeniach drogowych, które popełnił w przeszłości sądzony za przestępstwo drogowe obywatel. Tym samym sędziowie często nie mają pojęcia o tym, że orzekają w sprawie osoby, która regularnie i w sposób drastyczny narusza przepisy ruchu drogowego.

W myśl projektu nowelizacji sądy byłyby obligatoryjnie informowane o przeszłości sądzonego – o wcześniejszych karach, o tym czy zatrzymywano mu w przeszłości prawo jazdy, o mandatach i punktach karnych.

Odwiedź nasz serwis Auto i Prawo

Czy zaostrzenie kar wystarczy by poprawić sytuację na polskich drogach?

Wszyscy są zgodni co do tego, że sytuacja na polskich drogach wymaga poprawy. Co więcej, zgodzę się z większością ekspertów zwracających uwagę na fakt, że wysokość mandatów w Polsce jest zbyt niska. Jednak samo zaostrzanie kar dla łamiących przepisy będzie niewystarczające, jeżeli nie podejdziemy do problemu systemowo.

Bo niestety, ale chamskich zachowań za kierownicą młodzi kierowcy najczęściej uczą się od członków rodziny. Także spora część instruktorów w szkołach nauki jazdy niejednokrotnie zachęca swoich uczniów do niewłaściwych i niekoleżeńskich zachowań – np. sugerując, by stojąc w korku nikogo przed siebie nie wpuszczać.

Źródło: Ministerstwo Sprawiedliwości

Przekraczanie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym i poza nim jest w Polsce standardem. Takie zachowanie też ma wiele przyczyn, a jedną z nich jest plaga niewłaściwie ustawionych znaków drogowych. W efekcie ich znaczenie w powszechnej świadomości kierowców się dewaluuje. Nieuprzejmość wzmaga irytację i prowadzi do agresji. W agresji często puszczają hamulce. A wtedy o wypadek nietrudno.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA