REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za brak OC w 2016 r.

Tomasz Korniejew
Kara za brak OC 2016
Kara za brak OC 2016
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jaka kara za brak OC w 2016 r. grozi właścicielowi pojazdu mechanicznego? Na pewno większa niż groziła w roku 2015! Jak ustalane są wysokości kar za brak OC?

Kara za brak OC w 2016 r.

Zasady wg których naliczana jest wysokość kary za brak ubezpieczenia OC jest określona w ustawie i jest zależna od wysokości minimalnego wynagrodzenia. Konkretnie, maksymalny wymiar kary stanowi dwukrotność minimalnej pensji ustalonej w danym roku kalendarzowym. Od 1 stycznia 2016 r. pensja minimalna wynosi 1850 zł, zatem łatwo obliczyć, że kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC dla właścicieli samochodów osobowych w 2016 r. może wynosić aż 3700 zł. To o 200 zł więcej niż w roku 2015.

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy wygaśnie ochrona ubezpieczeniowa dla kierowcy?

Kto zapłaci karę za brak OC w 2016 r.?

Obowiązek wykupienia polisy OC nie dotyczy jedynie właścicieli samochodów osobowych. Z koniecznością posiadania OC muszą się liczyć również właściciele samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych oraz autobusów. A także właściciele innych pojazdów mechanicznych.

Wysokość kar za brak OC w 2016 r.

REKLAMA

W błędzie jest ten kto myśli, że kara za brak ubezpieczenia OC jest w każdym przypadku i dla wszystkich taka sama. Jak wspomnieliśmy na początku artykułu, maksymalny wymiar kary dla właścicieli samochodów osobowych to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku kalendarzowym (1850 zł - minimalne wynagrodzenie, maksymalna kara - 3700 zł). Ale posiadacze samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów za to samo przewinienie mogą zostać ukarani grzywną w wysokości trzykrotności minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2016 r. grozi im kara w wysokości 5500 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei właścicielom pozostałych zarejestrowanych pojazdów mechanicznych, np. motocykli i motorowerów grozi kara w wysokości jednej trzeciej minimalnego wynagrodzenia za pracę, co w 2016 r. stanowi równowartość 620 zł.

W przypadku obowiązkowego ubezpieczenia OC rolników, niespełnienie obowiązku grozi karą w wysokości jednej dziesiątej minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2016 r. wynosi 190 zł (zaokrągla się do pełnych 10 zł).

Zobacz też: Kiedy ubezpieczyciel zwróci składkę za OC?

Obliczanie wysokości kar za brak OC

Wysokość przyznanej kary zależy od okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w każdym roku kalendarzowym i wynosi:

  •  20 % pełnej opłaty - w przypadku gdy okres ten nie przekracza 3 dni;
  •  50 % pełnej opłaty - w przypadku gdy okres ten przekracza 3 dni ale nie przekracza 14 dni;
  • 100 % opłaty - w przypadku gdy okres ten przekracza 14 dni.

Zobacz też: Jakie szkody nie zostaną pokryte z OC?

Kary za brak OC należy uiszczać dobrowolnie

Co ciekawe, w myśl obowiązujących przepisów, właściciel pojazdu mechanicznego, który nie spełnił w danym roku obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia komunikacyjnego OC zgodnie z przepisami, powinien dobrowolnie wnieść należną stawkę opłaty na konto UFG. Jeśli nie wpłaci kary dobrowolnie, może być ściągany przez urząd skarbowy na drodze postępowania egzekucyjnego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

REKLAMA

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

REKLAMA

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

REKLAMA