REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za brak OC w 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Kara za brak OC 2016
Kara za brak OC 2016
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jaka kara za brak OC w 2016 r. grozi właścicielowi pojazdu mechanicznego? Na pewno większa niż groziła w roku 2015! Jak ustalane są wysokości kar za brak OC?

Kara za brak OC w 2016 r.

Zasady wg których naliczana jest wysokość kary za brak ubezpieczenia OC jest określona w ustawie i jest zależna od wysokości minimalnego wynagrodzenia. Konkretnie, maksymalny wymiar kary stanowi dwukrotność minimalnej pensji ustalonej w danym roku kalendarzowym. Od 1 stycznia 2016 r. pensja minimalna wynosi 1850 zł, zatem łatwo obliczyć, że kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC dla właścicieli samochodów osobowych w 2016 r. może wynosić aż 3700 zł. To o 200 zł więcej niż w roku 2015.

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy wygaśnie ochrona ubezpieczeniowa dla kierowcy?

Kto zapłaci karę za brak OC w 2016 r.?

Obowiązek wykupienia polisy OC nie dotyczy jedynie właścicieli samochodów osobowych. Z koniecznością posiadania OC muszą się liczyć również właściciele samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych oraz autobusów. A także właściciele innych pojazdów mechanicznych.

Wysokość kar za brak OC w 2016 r.

REKLAMA

W błędzie jest ten kto myśli, że kara za brak ubezpieczenia OC jest w każdym przypadku i dla wszystkich taka sama. Jak wspomnieliśmy na początku artykułu, maksymalny wymiar kary dla właścicieli samochodów osobowych to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku kalendarzowym (1850 zł - minimalne wynagrodzenie, maksymalna kara - 3700 zł). Ale posiadacze samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów za to samo przewinienie mogą zostać ukarani grzywną w wysokości trzykrotności minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2016 r. grozi im kara w wysokości 5500 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei właścicielom pozostałych zarejestrowanych pojazdów mechanicznych, np. motocykli i motorowerów grozi kara w wysokości jednej trzeciej minimalnego wynagrodzenia za pracę, co w 2016 r. stanowi równowartość 620 zł.

W przypadku obowiązkowego ubezpieczenia OC rolników, niespełnienie obowiązku grozi karą w wysokości jednej dziesiątej minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2016 r. wynosi 190 zł (zaokrągla się do pełnych 10 zł).

Zobacz też: Kiedy ubezpieczyciel zwróci składkę za OC?

Obliczanie wysokości kar za brak OC

Wysokość przyznanej kary zależy od okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w każdym roku kalendarzowym i wynosi:

  •  20 % pełnej opłaty - w przypadku gdy okres ten nie przekracza 3 dni;
  •  50 % pełnej opłaty - w przypadku gdy okres ten przekracza 3 dni ale nie przekracza 14 dni;
  • 100 % opłaty - w przypadku gdy okres ten przekracza 14 dni.

Zobacz też: Jakie szkody nie zostaną pokryte z OC?

Kary za brak OC należy uiszczać dobrowolnie

Co ciekawe, w myśl obowiązujących przepisów, właściciel pojazdu mechanicznego, który nie spełnił w danym roku obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia komunikacyjnego OC zgodnie z przepisami, powinien dobrowolnie wnieść należną stawkę opłaty na konto UFG. Jeśli nie wpłaci kary dobrowolnie, może być ściągany przez urząd skarbowy na drodze postępowania egzekucyjnego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA