REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za brak OC w 2016 r.

Tomasz Korniejew
Kara za brak OC 2016
Kara za brak OC 2016
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jaka kara za brak OC w 2016 r. grozi właścicielowi pojazdu mechanicznego? Na pewno większa niż groziła w roku 2015! Jak ustalane są wysokości kar za brak OC?

Kara za brak OC w 2016 r.

Zasady wg których naliczana jest wysokość kary za brak ubezpieczenia OC jest określona w ustawie i jest zależna od wysokości minimalnego wynagrodzenia. Konkretnie, maksymalny wymiar kary stanowi dwukrotność minimalnej pensji ustalonej w danym roku kalendarzowym. Od 1 stycznia 2016 r. pensja minimalna wynosi 1850 zł, zatem łatwo obliczyć, że kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC dla właścicieli samochodów osobowych w 2016 r. może wynosić aż 3700 zł. To o 200 zł więcej niż w roku 2015.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy wygaśnie ochrona ubezpieczeniowa dla kierowcy?

Kto zapłaci karę za brak OC w 2016 r.?

Obowiązek wykupienia polisy OC nie dotyczy jedynie właścicieli samochodów osobowych. Z koniecznością posiadania OC muszą się liczyć również właściciele samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych oraz autobusów. A także właściciele innych pojazdów mechanicznych.

REKLAMA

Wysokość kar za brak OC w 2016 r.

W błędzie jest ten kto myśli, że kara za brak ubezpieczenia OC jest w każdym przypadku i dla wszystkich taka sama. Jak wspomnieliśmy na początku artykułu, maksymalny wymiar kary dla właścicieli samochodów osobowych to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku kalendarzowym (1850 zł - minimalne wynagrodzenie, maksymalna kara - 3700 zł). Ale posiadacze samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów za to samo przewinienie mogą zostać ukarani grzywną w wysokości trzykrotności minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2016 r. grozi im kara w wysokości 5500 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei właścicielom pozostałych zarejestrowanych pojazdów mechanicznych, np. motocykli i motorowerów grozi kara w wysokości jednej trzeciej minimalnego wynagrodzenia za pracę, co w 2016 r. stanowi równowartość 620 zł.

W przypadku obowiązkowego ubezpieczenia OC rolników, niespełnienie obowiązku grozi karą w wysokości jednej dziesiątej minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2016 r. wynosi 190 zł (zaokrągla się do pełnych 10 zł).

Zobacz też: Kiedy ubezpieczyciel zwróci składkę za OC?

Obliczanie wysokości kar za brak OC

Wysokość przyznanej kary zależy od okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w każdym roku kalendarzowym i wynosi:

  •  20 % pełnej opłaty - w przypadku gdy okres ten nie przekracza 3 dni;
  •  50 % pełnej opłaty - w przypadku gdy okres ten przekracza 3 dni ale nie przekracza 14 dni;
  • 100 % opłaty - w przypadku gdy okres ten przekracza 14 dni.

Zobacz też: Jakie szkody nie zostaną pokryte z OC?

Kary za brak OC należy uiszczać dobrowolnie

Co ciekawe, w myśl obowiązujących przepisów, właściciel pojazdu mechanicznego, który nie spełnił w danym roku obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia komunikacyjnego OC zgodnie z przepisami, powinien dobrowolnie wnieść należną stawkę opłaty na konto UFG. Jeśli nie wpłaci kary dobrowolnie, może być ściągany przez urząd skarbowy na drodze postępowania egzekucyjnego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA