REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za brak OC w 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Kara za brak OC 2016
Kara za brak OC 2016
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jaka kara za brak OC w 2016 r. grozi właścicielowi pojazdu mechanicznego? Na pewno większa niż groziła w roku 2015! Jak ustalane są wysokości kar za brak OC?

Kara za brak OC w 2016 r.

Zasady wg których naliczana jest wysokość kary za brak ubezpieczenia OC jest określona w ustawie i jest zależna od wysokości minimalnego wynagrodzenia. Konkretnie, maksymalny wymiar kary stanowi dwukrotność minimalnej pensji ustalonej w danym roku kalendarzowym. Od 1 stycznia 2016 r. pensja minimalna wynosi 1850 zł, zatem łatwo obliczyć, że kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC dla właścicieli samochodów osobowych w 2016 r. może wynosić aż 3700 zł. To o 200 zł więcej niż w roku 2015.

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy wygaśnie ochrona ubezpieczeniowa dla kierowcy?

Kto zapłaci karę za brak OC w 2016 r.?

Obowiązek wykupienia polisy OC nie dotyczy jedynie właścicieli samochodów osobowych. Z koniecznością posiadania OC muszą się liczyć również właściciele samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych oraz autobusów. A także właściciele innych pojazdów mechanicznych.

Wysokość kar za brak OC w 2016 r.

REKLAMA

W błędzie jest ten kto myśli, że kara za brak ubezpieczenia OC jest w każdym przypadku i dla wszystkich taka sama. Jak wspomnieliśmy na początku artykułu, maksymalny wymiar kary dla właścicieli samochodów osobowych to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku kalendarzowym (1850 zł - minimalne wynagrodzenie, maksymalna kara - 3700 zł). Ale posiadacze samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów za to samo przewinienie mogą zostać ukarani grzywną w wysokości trzykrotności minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2016 r. grozi im kara w wysokości 5500 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei właścicielom pozostałych zarejestrowanych pojazdów mechanicznych, np. motocykli i motorowerów grozi kara w wysokości jednej trzeciej minimalnego wynagrodzenia za pracę, co w 2016 r. stanowi równowartość 620 zł.

W przypadku obowiązkowego ubezpieczenia OC rolników, niespełnienie obowiązku grozi karą w wysokości jednej dziesiątej minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2016 r. wynosi 190 zł (zaokrągla się do pełnych 10 zł).

Zobacz też: Kiedy ubezpieczyciel zwróci składkę za OC?

Obliczanie wysokości kar za brak OC

Wysokość przyznanej kary zależy od okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w każdym roku kalendarzowym i wynosi:

  •  20 % pełnej opłaty - w przypadku gdy okres ten nie przekracza 3 dni;
  •  50 % pełnej opłaty - w przypadku gdy okres ten przekracza 3 dni ale nie przekracza 14 dni;
  • 100 % opłaty - w przypadku gdy okres ten przekracza 14 dni.

Zobacz też: Jakie szkody nie zostaną pokryte z OC?

Kary za brak OC należy uiszczać dobrowolnie

Co ciekawe, w myśl obowiązujących przepisów, właściciel pojazdu mechanicznego, który nie spełnił w danym roku obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia komunikacyjnego OC zgodnie z przepisami, powinien dobrowolnie wnieść należną stawkę opłaty na konto UFG. Jeśli nie wpłaci kary dobrowolnie, może być ściągany przez urząd skarbowy na drodze postępowania egzekucyjnego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA