REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy możemy kupić OC razem z samochodem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakup używanego samochodu - co z jego polisą komunikacyjną? Fot. Fotolia
Zakup używanego samochodu - co z jego polisą komunikacyjną? Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestie dotyczące rezygnacji z obowiązkowego OC i nabywania praw do tego ubezpieczenia, budzą wątpliwości wśród wielu polskich kierowców. Posiadacze samochodów często zastanawiają się, czy po zakupie nowego pojazdu będą mogli zrezygnować z otrzymanej polisy i zakupić „tańsze” ubezpieczenie. Jednoznaczną odpowiedź na to pytanie, znajdziemy w obowiązujących przepisach.

Nowy właściciel auta może łatwo zmienić polisę i ubezpieczyciela 

Obowiązkowe ubezpieczenie OC (wysokość składki sprawdzisz w kalkulatorze OC AC Ubea.pl) dla kierowców to polisa, która funkcjonuje na ściśle określonych zasadach. Krajowe prawo precyzuje także kwestie związane z „przejściem” ubezpieczenia na nowego właściciela pojazdu (m.in. samochodu i motocykla). Odpowiednie regulacje znajdziemy w artykule 31 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Wspomniana ustawa mówi, że po zakupie pojazdu prawa i obowiązki dotyczące ubezpieczenia OC, automatycznie przechodzą na nowego właściciela. Warto dodać, że to sprzedawca pojazdu ma obowiązek pisemnego powiadomienia ubezpieczyciela o transakcji i danych osobowych kupującego. Obecnie termin na dokonanie takiego zgłoszenia wynosi 14 dni od daty transakcji. Do 11 lutego 2012 r. analogiczny termin był znacznie dłuższy (30 dni). Przepisy mówią, że osoba sprzedająca samochód lub motocykl powinna również przekazać dokument potwierdzający aktualność ubezpieczenia OC. Kupujący musi otrzymać taki dokument zaraz po sfinalizowaniu transakcji.  

Zobacz też: Jak wypowiedzieć umowę ubezpieczeniową pojazdu?

Ze względu na zmianę klienta podlegającego ochronie w ramach OC, ubezpieczyciel może dokonać aktualizacji składki (tzw. rekalkulacji). Taka procedura będzie wiązała się z koniecznością dopłacenia pewnej sumy, jeżeli kierowca kupujący samochód lub motocykl ma mniejsze doświadczenie „za kółkiem” lub bogatszą historię spowodowanych szkód.

REKLAMA

Rekalkulacji składki można uniknąć dzięki rozwiązaniu umowy nabytego ubezpieczenia OC. Taka decyzja jest możliwa do końca okresu trwania umowy. W tym kontekście trzeba wspomnieć, że zasady dotyczące wypowiedzenia również zmieniły się po nowelizacji przepisów z 11 lutego 2012 r. Wcześniej wypowiedzenie było możliwe tylko w trakcie 30 dni od zakupu samochodu lub motocykla. Kolejna zmiana z lutego 2012 r. dotyczy czasu rozwiązania umowy nabytej razem z pojazdem. Obecnie taka umowa przestaje obowiązywać wraz z dniem złożenia pisemnego wypowiedzenia. Wcześniej przepisy mówiły, że nabyta i wypowiedziana umowa staje się nieważna dopiero po upływie 30 dni następujących od daty zakupu pojazdu. Warto wspomnieć o tej różnicy, gdyż wielu kierowców nadal jest przyzwyczajonych do przepisów obowiązujących przed 11 lutego 2012 r. Co więcej, w Internecie wciąż można znaleźć wiele poradników i artykułów, które uwzględniają wcześniejsze przepisy. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązujące zasady podsumujmy z wykorzystaniem następującego przykładu:

Pan Wojtek w marcu 2015 r. wykupił roczne ubezpieczenie OC swojego auta. W listopadzie 2015 r. ten samochód został jednak sprzedany. Nowy właściciel auta, pan Tomasz zastanawia się, kiedy będzie mógł zmienić obowiązkowe ubezpieczenie.

Zobacz też: Zasady wyceny szkód likwidowanych z ubezpieczenia OC

Przypomnijmy, że w powyższym przykładzie pan Tomasz jako nowy właściciel auta aż do marca 2016 r. może zmienić swojego obecnego ubezpieczyciela. Polisa nabyta razem z samochodem, przestaje obowiązywać zaraz po złożeniu pisemnego wypowiedzenia. Od 11 lutego 2012 r. taki dokument musi przyjąć również agent współpracujący z danym ubezpieczycielem (patrz art. 16a ustawy o działalności ubezpieczeniowej). Jeżeli pan Tomasz nie będzie chciał zmieniać ubezpieczyciela, to do marca 2016 r. bez przeszkód może korzystać z nabytej polisy. Jego ubezpieczyciel ma jednak prawo do zaktualizowania (rekalkulacji) składki. Warto również pamiętać, że polisa nabyta razem z samochodem nie podlega automatycznemu odnowieniu.   

Przed rezygnacją z polisy trzeba sobie zakupić inne ubezpieczenie

Ze względu na natychmiastowe rozwiązanie wypowiadanej umowy ubezpieczenia, kierowca musi w odpowiednim czasie zakupić kolejną polisę. Dzięki temu można uniknąć niedozwolonej przerwy w ciągłości ubezpieczenia. Jest ona karalna nawet wtedy, gdy samochód został przejściowo wyłączony z użytkowania.

Kwestia związana z krótkimi przerwami w ciągłości ubezpieczenia stała się bardziej istotna, gdy Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny uruchomił specjalne narzędzie informatyczne, które sprawdza ogólnopolską bazę pojazdów. Ten system zwany „wirtualnym policjantem”, coraz skuteczniej identyfikuje kierowców, którzy mają krótką przerwę w okresie obowiązkowej ochrony. W przypadku przerw nieprzekraczających 14 dni, kara za brak OC podlega obniżeniu o 50% lub 80% (patrz poniższa tabela). Tym niemniej, nawet obniżone opłaty karne obecnie są dość wysokie. Od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 roku, krótka przerwa w ubezpieczeniu samochodu osobowego (do 3 dni włącznie) może kosztować kierowcę aż 740 zł. 

Wysokość kar dla kierowców nieposiadających obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego w 2016 r.

Stawki obowiązujące od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 r.

Rodzaj nieubezpieczonego pojazdu →

Przerwa w ciągłości ubezpieczenia

samochód osobowy

samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy

inny pojazd

(np. motocykl lub motorower)

powyżej 14 dni                                        (ukarany kierowca płaci 100% stawki)

3 700 zł

5 550 zł

620 zł

od 4 do 14 dni                                        (ukarany kierowca płaci 50% stawki)

1 850 zł

2 780 zł

310 zł

do 3 dni                                                     (ukarany kierowca płaci 20% stawki)

740 zł

1 110 zł

120 zł

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych UFG

Źródło: porównywarka ubezpieczeń OC AC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA