REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy możemy kupić OC razem z samochodem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakup używanego samochodu - co z jego polisą komunikacyjną? Fot. Fotolia
Zakup używanego samochodu - co z jego polisą komunikacyjną? Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestie dotyczące rezygnacji z obowiązkowego OC i nabywania praw do tego ubezpieczenia, budzą wątpliwości wśród wielu polskich kierowców. Posiadacze samochodów często zastanawiają się, czy po zakupie nowego pojazdu będą mogli zrezygnować z otrzymanej polisy i zakupić „tańsze” ubezpieczenie. Jednoznaczną odpowiedź na to pytanie, znajdziemy w obowiązujących przepisach.

Nowy właściciel auta może łatwo zmienić polisę i ubezpieczyciela 

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC (wysokość składki sprawdzisz w kalkulatorze OC AC Ubea.pl) dla kierowców to polisa, która funkcjonuje na ściśle określonych zasadach. Krajowe prawo precyzuje także kwestie związane z „przejściem” ubezpieczenia na nowego właściciela pojazdu (m.in. samochodu i motocykla). Odpowiednie regulacje znajdziemy w artykule 31 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

REKLAMA

Wspomniana ustawa mówi, że po zakupie pojazdu prawa i obowiązki dotyczące ubezpieczenia OC, automatycznie przechodzą na nowego właściciela. Warto dodać, że to sprzedawca pojazdu ma obowiązek pisemnego powiadomienia ubezpieczyciela o transakcji i danych osobowych kupującego. Obecnie termin na dokonanie takiego zgłoszenia wynosi 14 dni od daty transakcji. Do 11 lutego 2012 r. analogiczny termin był znacznie dłuższy (30 dni). Przepisy mówią, że osoba sprzedająca samochód lub motocykl powinna również przekazać dokument potwierdzający aktualność ubezpieczenia OC. Kupujący musi otrzymać taki dokument zaraz po sfinalizowaniu transakcji.  

Zobacz też: Jak wypowiedzieć umowę ubezpieczeniową pojazdu?

REKLAMA

Ze względu na zmianę klienta podlegającego ochronie w ramach OC, ubezpieczyciel może dokonać aktualizacji składki (tzw. rekalkulacji). Taka procedura będzie wiązała się z koniecznością dopłacenia pewnej sumy, jeżeli kierowca kupujący samochód lub motocykl ma mniejsze doświadczenie „za kółkiem” lub bogatszą historię spowodowanych szkód.

Rekalkulacji składki można uniknąć dzięki rozwiązaniu umowy nabytego ubezpieczenia OC. Taka decyzja jest możliwa do końca okresu trwania umowy. W tym kontekście trzeba wspomnieć, że zasady dotyczące wypowiedzenia również zmieniły się po nowelizacji przepisów z 11 lutego 2012 r. Wcześniej wypowiedzenie było możliwe tylko w trakcie 30 dni od zakupu samochodu lub motocykla. Kolejna zmiana z lutego 2012 r. dotyczy czasu rozwiązania umowy nabytej razem z pojazdem. Obecnie taka umowa przestaje obowiązywać wraz z dniem złożenia pisemnego wypowiedzenia. Wcześniej przepisy mówiły, że nabyta i wypowiedziana umowa staje się nieważna dopiero po upływie 30 dni następujących od daty zakupu pojazdu. Warto wspomnieć o tej różnicy, gdyż wielu kierowców nadal jest przyzwyczajonych do przepisów obowiązujących przed 11 lutego 2012 r. Co więcej, w Internecie wciąż można znaleźć wiele poradników i artykułów, które uwzględniają wcześniejsze przepisy. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązujące zasady podsumujmy z wykorzystaniem następującego przykładu:

Pan Wojtek w marcu 2015 r. wykupił roczne ubezpieczenie OC swojego auta. W listopadzie 2015 r. ten samochód został jednak sprzedany. Nowy właściciel auta, pan Tomasz zastanawia się, kiedy będzie mógł zmienić obowiązkowe ubezpieczenie.

Zobacz też: Zasady wyceny szkód likwidowanych z ubezpieczenia OC

Przypomnijmy, że w powyższym przykładzie pan Tomasz jako nowy właściciel auta aż do marca 2016 r. może zmienić swojego obecnego ubezpieczyciela. Polisa nabyta razem z samochodem, przestaje obowiązywać zaraz po złożeniu pisemnego wypowiedzenia. Od 11 lutego 2012 r. taki dokument musi przyjąć również agent współpracujący z danym ubezpieczycielem (patrz art. 16a ustawy o działalności ubezpieczeniowej). Jeżeli pan Tomasz nie będzie chciał zmieniać ubezpieczyciela, to do marca 2016 r. bez przeszkód może korzystać z nabytej polisy. Jego ubezpieczyciel ma jednak prawo do zaktualizowania (rekalkulacji) składki. Warto również pamiętać, że polisa nabyta razem z samochodem nie podlega automatycznemu odnowieniu.   

Przed rezygnacją z polisy trzeba sobie zakupić inne ubezpieczenie

Ze względu na natychmiastowe rozwiązanie wypowiadanej umowy ubezpieczenia, kierowca musi w odpowiednim czasie zakupić kolejną polisę. Dzięki temu można uniknąć niedozwolonej przerwy w ciągłości ubezpieczenia. Jest ona karalna nawet wtedy, gdy samochód został przejściowo wyłączony z użytkowania.

Kwestia związana z krótkimi przerwami w ciągłości ubezpieczenia stała się bardziej istotna, gdy Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny uruchomił specjalne narzędzie informatyczne, które sprawdza ogólnopolską bazę pojazdów. Ten system zwany „wirtualnym policjantem”, coraz skuteczniej identyfikuje kierowców, którzy mają krótką przerwę w okresie obowiązkowej ochrony. W przypadku przerw nieprzekraczających 14 dni, kara za brak OC podlega obniżeniu o 50% lub 80% (patrz poniższa tabela). Tym niemniej, nawet obniżone opłaty karne obecnie są dość wysokie. Od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 roku, krótka przerwa w ubezpieczeniu samochodu osobowego (do 3 dni włącznie) może kosztować kierowcę aż 740 zł. 

Wysokość kar dla kierowców nieposiadających obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego w 2016 r.

Stawki obowiązujące od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 r.

Rodzaj nieubezpieczonego pojazdu →

Przerwa w ciągłości ubezpieczenia

samochód osobowy

samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy

inny pojazd

(np. motocykl lub motorower)

powyżej 14 dni                                        (ukarany kierowca płaci 100% stawki)

3 700 zł

5 550 zł

620 zł

od 4 do 14 dni                                        (ukarany kierowca płaci 50% stawki)

1 850 zł

2 780 zł

310 zł

do 3 dni                                                     (ukarany kierowca płaci 20% stawki)

740 zł

1 110 zł

120 zł

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych UFG

Źródło: porównywarka ubezpieczeń OC AC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA