REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyniki kontroli autobusów szkolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli

Subskrybuj nas na Youtube
Wyniki kontroli autobusów szkolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli
Wyniki kontroli autobusów szkolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli

REKLAMA

REKLAMA

Polskie prawo jasno określa wymogi, które powinny spełniać zarówno autobusy szkolne, jak i kierowcy autobusów szkolnych. Jak przestrzeganie prawa w tych względach wygląda w praktyce, sprawdziła NIK.

W bieżącym roku Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę „Wykonywania przez gminy obowiązku dowożenia dzieci i uczniów do przedszkoli i szkół”. Wyniki nie są optymistyczne. 

REKLAMA

REKLAMA

Za odpowiednie, zgodne z przepisami działania transportowe odpowiadają gminy. To właśnie na nie spada obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa podróżującym do szkół i przedszkoli dzieciom. Według raportu NIK, w co trzeciej kontrolowanej gminie stan techniczny autobusów, którymi dowożono dzieci i uczniów, nie spełniał określonych przepisami wymagań. W skrajnych przypadkach stwarzał realne zagrożenie dla zdrowia i życia pasażerów. Niesprawne autobusy stanowiły także zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego.

Zobacz też: Najważniejsze zmiany przepisów dla kierowców w 2017 r.

Wymogi prawne względem autobusów szkolnych

 Autobusy szkolne muszę spełnić szereg wymagań tak, by podróżujące nimi dzieci mogły bezpiecznie dotrzeć do celu. Przede wszystkim powinny być odpowiednio oznaczone tablicami „Autobus szkolny” z przodu i z tyłu pojazdu, również z przodu i z tyłu pojazdu powinna być umieszczona tablica „STOP” oraz kwadratowa tablica barwy żółtej z symbolem dzieci w kolorze czarnym.

REKLAMA

Autobus szkolny powinien jeszcze między innymi być wyposażony w sygnał akustyczny ostrzegający na zewnątrz o cofaniu pojazdu oraz w urządzenie zapobiegające przed ruszeniem pojazdu z otwartymi drzwiami. Miejsce kierowcy nie powinno znajdować się w kabinie wydzielonej z przestrzeni pasażerskiej. Ze swojego miejsca kierowca powinien móc sterować drzwiami, otwierać je i zamykać, a każde ich otwarcie powinno być sygnalizowane sygnałem akustycznym. Siedzenia podróżujących powinny być skierowane do przodu i wyposażone w pasy bezpieczeństwa, a siedzenia skrajne dodatkowo muszą być zabezpieczone przed przemieszczeniem się w bok. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Każdy autobus szkolny oprócz wymagań specjalnych musi spełniać podstawowe wymagania techniczne, wśród których są między innymi: aktualne badanie techniczne, wyjścia awaryjne, gaśnica i apteczka” - tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoły, Radosław Jaskulski.

Zobacz też: Jakie kary grożą za niezapłacenie polisy OC w 2017 roku?

Wymogi prawne odnośnie kierowców autobusów szkolnych

 Bezpieczny autobus szkolny to nie tylko odpowiednio przygotowany pojazd, ale świadomy swojej funkcji, przygotowany kierowca. Po stronie kierowcy jest przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, unikanie niebezpiecznych manewrów, dostosowywanie prędkości do panujących warunków. 

Kierowca podczas jazdy nie może używać telefonu, spożywać posiłków czy też palić papierosów. Kierowca zawsze przed otwarciem drzwi autobusu powinien upewnić się czy wysiadanie lub wsiadanie nie spowodują zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia.

Wyniki kontroli autobusów szkolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli

Zdiagnozowane przez Najwyższą Izbę Kontroli problemy dotyczą zarówno stanu technicznego pojazdów, jak i zachowania kierowców. Autobusy nie były wyposażone w tak ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa przewożonych dzieci urządzenia, jak sygnał dźwiękowy otwieranych drzwi i sygnał akustyczny przy cofaniu, odpowiednie fotele i zabezpieczające dzieci pasy bezpieczeństwa. Przeprowadzone przez Inspekcję Transportu Drogowego badania doprowadziły do zabrania aż 20% dowodów rejestracyjnych skontrolowanych autobusów. 

Dodatkowo wyniki badań niepokoją poziomem nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego. Kierowcy zatrzymują się po niewłaściwej stronie jezdni, w miejscach nieprzystosowanych, a czasami nawet niedozwolonych. Podczas kontroli okazało się, że miejsca, w których dzieci wsiadały i wysiadały, były nieprawidłowo oznaczone.

Przedstawione powyżej wyniki badań pokazują, że rzeczywistość odbiega mocno od oczekiwań i przepisów. Autobusy szkolne to pojazdy pod specjalnym nadzorem i tak je powinniśmy traktować. Musimy wykazywać się szczególną troską o ich stan, a także o odpowiednie przygotowanie kierujących. Celem jest bezwzględne bezpieczeństwo najmłodszych. 

Źródło: Materiały prasowe Skoda

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA