REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyniki kontroli autobusów szkolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli

Subskrybuj nas na Youtube
Wyniki kontroli autobusów szkolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli
Wyniki kontroli autobusów szkolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli

REKLAMA

REKLAMA

Polskie prawo jasno określa wymogi, które powinny spełniać zarówno autobusy szkolne, jak i kierowcy autobusów szkolnych. Jak przestrzeganie prawa w tych względach wygląda w praktyce, sprawdziła NIK.

W bieżącym roku Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę „Wykonywania przez gminy obowiązku dowożenia dzieci i uczniów do przedszkoli i szkół”. Wyniki nie są optymistyczne. 

REKLAMA

Za odpowiednie, zgodne z przepisami działania transportowe odpowiadają gminy. To właśnie na nie spada obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa podróżującym do szkół i przedszkoli dzieciom. Według raportu NIK, w co trzeciej kontrolowanej gminie stan techniczny autobusów, którymi dowożono dzieci i uczniów, nie spełniał określonych przepisami wymagań. W skrajnych przypadkach stwarzał realne zagrożenie dla zdrowia i życia pasażerów. Niesprawne autobusy stanowiły także zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego.

Zobacz też: Najważniejsze zmiany przepisów dla kierowców w 2017 r.

Wymogi prawne względem autobusów szkolnych

REKLAMA

 Autobusy szkolne muszę spełnić szereg wymagań tak, by podróżujące nimi dzieci mogły bezpiecznie dotrzeć do celu. Przede wszystkim powinny być odpowiednio oznaczone tablicami „Autobus szkolny” z przodu i z tyłu pojazdu, również z przodu i z tyłu pojazdu powinna być umieszczona tablica „STOP” oraz kwadratowa tablica barwy żółtej z symbolem dzieci w kolorze czarnym.

Autobus szkolny powinien jeszcze między innymi być wyposażony w sygnał akustyczny ostrzegający na zewnątrz o cofaniu pojazdu oraz w urządzenie zapobiegające przed ruszeniem pojazdu z otwartymi drzwiami. Miejsce kierowcy nie powinno znajdować się w kabinie wydzielonej z przestrzeni pasażerskiej. Ze swojego miejsca kierowca powinien móc sterować drzwiami, otwierać je i zamykać, a każde ich otwarcie powinno być sygnalizowane sygnałem akustycznym. Siedzenia podróżujących powinny być skierowane do przodu i wyposażone w pasy bezpieczeństwa, a siedzenia skrajne dodatkowo muszą być zabezpieczone przed przemieszczeniem się w bok. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Każdy autobus szkolny oprócz wymagań specjalnych musi spełniać podstawowe wymagania techniczne, wśród których są między innymi: aktualne badanie techniczne, wyjścia awaryjne, gaśnica i apteczka” - tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoły, Radosław Jaskulski.

Zobacz też: Jakie kary grożą za niezapłacenie polisy OC w 2017 roku?

Wymogi prawne odnośnie kierowców autobusów szkolnych

 Bezpieczny autobus szkolny to nie tylko odpowiednio przygotowany pojazd, ale świadomy swojej funkcji, przygotowany kierowca. Po stronie kierowcy jest przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, unikanie niebezpiecznych manewrów, dostosowywanie prędkości do panujących warunków. 

Kierowca podczas jazdy nie może używać telefonu, spożywać posiłków czy też palić papierosów. Kierowca zawsze przed otwarciem drzwi autobusu powinien upewnić się czy wysiadanie lub wsiadanie nie spowodują zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia.

Wyniki kontroli autobusów szkolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli

REKLAMA

Zdiagnozowane przez Najwyższą Izbę Kontroli problemy dotyczą zarówno stanu technicznego pojazdów, jak i zachowania kierowców. Autobusy nie były wyposażone w tak ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa przewożonych dzieci urządzenia, jak sygnał dźwiękowy otwieranych drzwi i sygnał akustyczny przy cofaniu, odpowiednie fotele i zabezpieczające dzieci pasy bezpieczeństwa. Przeprowadzone przez Inspekcję Transportu Drogowego badania doprowadziły do zabrania aż 20% dowodów rejestracyjnych skontrolowanych autobusów. 

Dodatkowo wyniki badań niepokoją poziomem nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego. Kierowcy zatrzymują się po niewłaściwej stronie jezdni, w miejscach nieprzystosowanych, a czasami nawet niedozwolonych. Podczas kontroli okazało się, że miejsca, w których dzieci wsiadały i wysiadały, były nieprawidłowo oznaczone.

Przedstawione powyżej wyniki badań pokazują, że rzeczywistość odbiega mocno od oczekiwań i przepisów. Autobusy szkolne to pojazdy pod specjalnym nadzorem i tak je powinniśmy traktować. Musimy wykazywać się szczególną troską o ich stan, a także o odpowiednie przygotowanie kierujących. Celem jest bezwzględne bezpieczeństwo najmłodszych. 

Źródło: Materiały prasowe Skoda

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA