Używane: Audi A4 B8 (2008-2015) – typowe usterki
REKLAMA
REKLAMA
Audi A4 generacji B8 wreszcie zrzuciło kraciastą flanelę i przestało być klasowym kujonem. Stało się typem przystojniaka, za którym uganiają się wszystkie dziewczyny w szkole. Mocno widoczna przemiana zagwarantowała Niemcom duże zainteresowanie ze strony klientów. Tylko czy zauroczenie z czasem nie przemieni się w serwisowy dylemat? To postanowiliśmy dzisiaj sprawdzić.
REKLAMA
REKLAMA
Audi A4 od zawsze stylistycznie miało jeden problem. Było poprawne, całkiem eleganckie, ale w tym samym czasie do granic nudne. Twórcy modelu generacji B8 nie mieli wyjścia - musieli ten stan rzeczy zmienić. Inaczej auto mogłoby stracić dużo punktów w starciu z konkurencją, która stawała się coraz bardziej oryginalna i nowoczesna. Oczywiście aż do dnia prezentacji nie było wiadomo, w którą stronę pójdą zmiany. Dopiero podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w roku 2007 okazało się, że obrany kierunek jest niezwykle gustowny.
Na nadwozie Audi A4 generacji B8 można patrzeć z wielką przyjemnością. To samo dotyczy wersji sedan, jak i kombi czy Allroad. Szczególną uwagę przykuwają dwa akcenty. Po pierwsze linia boczna auta nietypowo dla całego rynku motoryzacyjnego wspina się ku… przodowi. Stosując ten zabieg projektanci optycznie zmniejszyli tył i nadali bryle dynamizmu. Po drugie ogromne wrażenie w momencie premiery robiły przednie reflektory z poprowadzoną niemalże przez środek LED-ową falą świateł do jazdy dziennej.
Po zajęciu miejsca w kabinie kierowca poczuje się jak w mniejszej wersji Audi A6 generacji C6. Inspiracja konsolą centralną większego brata jest wyraźnie widoczna. A to nie jest do końca złe. Gwarantuje bowiem Audi A4 całą masę elegancji i uporządkowania. Poza tym projektanci bardzo dobrze dopracowali zestawienia kolorystyczne, a materiały wykończeniowe z małymi wyjątkami są najwyższej jakości. Jakimi wyjątkami? Dla przykładu plastik użyty do obicia słupków potrafi trzeszczeć podczas jazdy zimą.
Zobacz też: Test Audi A5 coupe 2.0 TFSI 252 KM Quattro
Używane: Audi A4 B8 (2008-2015) - do ideału trochę brakuje…
Kabina pasażerska Audi A4 B8 jest prawie idealna. Prawie oznacza jednak kilka wad. Przede wszystkim na tylnej kanapie jest ciasno. Nie ma mowy o zabraniu na pokład trzech dorosłych osób. Przeciętnej wielkości są też bagażniki. Sedan zabiera od 480 do 962 litrów, a kombi od 490 do 1430 litrów. Nieco do życzenia pozostawia ergonomia. Na konsoli Niemcy umieścili dużą ilość przycisków. Te po pierwsze są jednak w części skutecznie zasłonięte przez gałkę zmiany biegów, a po drugie nie wykluczyły zastosowania mało intuicyjnego pokrętła do sterowania systemem multimedialnym.
REKLAMA
Audi A4 od zawsze słynęło ze skomplikowanego zawieszenia. W przypadku modeli generacji B8 inżynierowie przeszli jednak samych siebie. Wzorując się na większych limuzynach z Ingolstadt zastosowali wielowahaczowe resorowanie każdego z kół. Rozwiązanie gwarantuje komfort i zapewnia idealną trakcję. Niestety raczej słabo zdaje egzamin polskich dróg. A naprawa jest wyjątkowo droga. Dla przykładu komplet elementów potrzebnych do regeneracji zawieszenia przedniej osi kosztuje 2860 złotych. I to tylko w przypadku, w którym wybiera się zamienniki. Warto poszukiwać na rynku wtórnym modeli Quattro. Stały napęd na cztery koła z centralnym mechanizmem różnicowym spisuje się wyśmienicie na drodze.
Nie sposób jest opisać wszystkie wersje silnikowe Audi A4 B8. W końcu jest ich aż 20 i to też odliczając modele S4 i RS4. Opiszemy zatem najważniejsze. Królem oferty używanych Audi A4 bez wątpienia jest 2-litrowy silnik diesla. Można go znaleźć pod maską aż 70 procent egzemplarzy występujących w ogłoszeniach na polskich portalach. 60 procent z nich to wersja o mocy 143 koni mechanicznych. Model nietrudno uznać za optymalny wybór. Oferuje dobrą dynamikę - 9,4 sekundy do pierwszej setki oraz bardzo przyzwoite spalanie - 6,5 litra oleju napędowego w mieście. Bez większych trudności kupujący powinien jednak znaleźć również wariant o mocy 120, 136, 150, 170 i 177 koni mechanicznych.
Podstawowa wątpliwość w przypadku silnika 2,0 TDI dotyczy awaryjności. Na szczęście w Audi A4 B8 były montowane wyłącznie wersje jednostki zasilane za pomocą listwy common rail. A to oznacza, że w stosunku do modeli korzystających z pompowtryskiwaczy, inżynierom udało się wyeliminować problemy z układem smarowania i doładowania oraz głowicą. Pozostał tylko jeden kłopot - filtr cząstek stałych w aucie eksploatowanym w mieście. Mimo wszystko motor jest godny uwagi i nie powinien się stać źródłem większych awarii, oczywiście pod warunkiem rozsądnego przebiegu auta.
Najpopularniejszy z benzyniaków jest 160-konny silnik 1,8 TFSI. Dzięki niemu A4 sedan osiąga pierwszą setkę w 8,6 sekundy. Niestety wyniki spalania niebezpiecznie wędrują pod granicę 10 litrów benzyny. Alternatywę może stanowić 211-konna wersja jednostki 2,0 TFSI. Wyższa moc zdecydowanie poprawia dynamikę jazdy - sprint do 100 km/h trwa tylko 6,9 sekundy. W tym samym czasie podwyższa zapotrzebowanie na paliwo. Mało komu udaje się bowiem utrzymać spalanie w mieście poniżej 10 litrów benzyny. Obydwa benzyniaki nie są wolne od wad. W silniku 1,8 TFSI występują usterka napinacza łańcucha rozrządu. Motor 2,0 TFSI potrafi z kolei spalać duże ilości oleju oraz znane są przypadki wypalania tłoków.
Zobacz też: Test Audi Q2 1.4 150 KM S tronic
Używane: Audi A4 B8 (2008-2015) - V6 TDI to moc z gwiazdką
Nie da się pominąć jeszcze dwóch silników. Mowa o 3-litrowym dieslu V6 i 3,2-litrowym motorze FSI. Duży ropniak stanowi niemiecką klasykę. Charakterystycznie klekocze i ma spory zapas mocy. 245-konna wersja rozpędza sedana do pierwszej setki już w 5,9 sekundy. Na jednostkę warto jednak uważać. Już po pokonaniu 150 tysięcy kilometrów może rozciągnąć się łańcuch rozrządu. A jako że Audi zastosowało nie jeden, a cztery łańcuchy, koszt zakupu samych części przekracza 3 tysiące złotych. Rarytas stanowią A-czwórki napędzane wolnossącą V-szóstką o pojemności 3,2 litra. 265 koni mechanicznych daje satysfakcję, a dźwięk pracy jest powalający. Uwaga jedynie na cewki zapłonowe. Te szybko się przepalają.
Listę awarii Audi A4 B8 otwierają dwie zautomatyzowane skrzynie. Przekładnia S-Tronic z dwoma sprzęgłami momentalnie zmienia biegi, a przy przebiegu na poziomie 200 tysięcy kilometrów zaczyna borykać się z awariami mechatroniki. W skrzyniach Multitronic znane są problemy ze sterowaniem elektronicznym. Poza tym niską trwałość mają łożyska przednich kół, żarówki reflektorów ksenonowych czy system zmywania kloszy świateł. Znane są też przypadki zawieszania się systemu multimedialnego - wtedy konieczna jest aktualizacja.
Zobacz też: Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG
Dalsza część opisu używanego Audi A4 na następnej stronie
Audi nie jest mocno problematyczne, to jednak jeszcze nie oznacza niskich kosztów eksploatacji. A4 generacji B8 jest nowoczesne i wymaga troskliwej opieki. O ile ceny zamienników dostępnych w sklepach motoryzacyjnych są bardzo przystępne, o tyle wielu procedur serwisowych nie da się wykonać bez obecności dedykowanego komputera (np. wymiana klocków hamulcowych). A to wymusza korzystanie z drogich usług fachowego elektromechnika.
Statystycznie rzecz biorąc przeciętne Audi A4 B8 z polskiego rynku wtórnego to czarne kombi napędzane silnikiem 2,0 TDI, posiadające manualną skrzynię biegów i dobre wyposażenie. Ile kosztuje takie auto? Modele z początku produkcji są wyceniane na 32 tysiące złotych. Za egzemplarz 3-letni trzeba zapłacić minimum 64 tysiące złotych.
Używane: Audi A4 B8 (2008-2015) - podsumowanie
Audi A4 generacji B8 przedstawia całkowicie nową jakość. Jest zdecydowanie ładniejsze i dużo bardziej nowoczesne od poprzednika. Wyższy poziom dopracowania nie oznacza jednak, że inżynierowie wystrzegli się wszystkich błędów. Nadal konstrukcja ma kilka słabych punktów, które wpisują się na listę wydatków eksploatacyjnych w tysiącach złotych. Tylko czy to eliminuje Audi z konkurencji? Nie do końca. Drogie serwisowanie jest kolorytem segmentu premium i nie stanowi niczego niesamowitego także dla Mercedesa czy BMW.
Zobacz też: Test Audi A3 Sportback 1.4 TFSI cod 150 KM man.
Audi A4 B8 (2008-2015) - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 24 zł
- filtr powietrza - od 34 zł
- filtr paliwa - od 67 zł
- filtr kabinowy - od 32 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 667 zł
- zestaw paska rozrządu - od 580 zł
- tarcza hamulcowa przód - od 221 zł
- tarcza hamulcowa tył - od 213 zł
- klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 89 zł
- łącznik stabilizatora - od 33 zł
- końcówka drążka kierowniczego - od 74 zł
- wahacz - od 130 zł
- amortyzator - od 150 zł
- sprzęgło komplet - od 972 zł
- koło dwumasowe - od 1488 zł
- filtr cząstek stałych - od 2050 zł
Audi A4 B8 (2008-2015) - dane techniczne - silniki benzynowe:
Silnik |
Moc |
Przyspieszenie do 100 km/h |
Prędkość maksymalna |
Spalanie w cyklu miejskim/mieszanym w l/100 km |
1,8 TFSI |
120 KM |
10,5 s |
208 km/h |
9,2/6,9 |
1,8 TFSI |
160 KM |
8,6 s |
225 km/h |
9,5/7,1 |
1,8 TFSI |
170 KM |
8,4 s |
230 km/h |
8,3/6,4 |
2,0 TFSI |
180 KM |
7,9 s |
236 km/h |
8,5/6,7 |
2,0 TFSI |
211 KM |
6,9 s |
250 km/h |
9,9/7,6 |
2,0 TFSI |
225 KM |
6,8 s |
250 km/h |
9,9/7,6 |
3,0 TFSI |
272 KM |
5,4 s |
250 km/h |
10,7/8,1 |
3,2 FSI |
265 KM |
6,2 s |
250 km/h |
13,4/9,1 |
Audi A4 B8 (2008-2015) - dane techniczne - silniki wysokoprężne:
Silnik |
Moc |
Przyspieszenie do 100 km/h |
Prędkość maksymalna |
Spalanie w cyklu miejskim/mieszanym w l/100 km |
2,0 TDI |
120 KM |
10,7 s |
205 km/h |
6,1/4,9 |
2,0 TDI |
136 KM |
9,5 s |
215 km/h |
6,1/4,8 |
2,0 TDI |
143 KM |
9,4 s |
215 km/h |
6,5/5,1 |
2,0 TDI |
150 KM |
9,1 s |
216 km/h |
5,4/4,6 |
2,0 TDI |
163 KM |
8,3 s |
225 km/h |
5,0/4,2 |
2,0 TDI |
170 KM |
8,3 s |
230 km/h |
6,2/5,1 |
2,0 TDI |
177 KM |
7,8 s |
230 km/h |
5,5/4,6 |
2,0 TDI |
190 KM |
7,3 s |
239 km/h |
6,2/5,1 |
2,7 TDI |
190 KM |
7,9 s |
239 km/h |
8,1/6,0 |
3,0 TDI |
204 KM |
7,1 s |
244 km/h |
8,1/6,0 |
3,0 TDI |
240 KM |
6,1 s |
250 km/h |
8,8/6,6 |
3,0 TDI |
245 KM |
5,9 s |
250 km/h |
8,8/6,6 |
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA