REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Toyota Prius II (2003 - 2009) - opinie i typowe usterki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Toyota Prius II XW20
Toyota Prius II XW20
Materiały prasowe Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Jest niezbyt ładny, ale przestronny, hybrydowy, ale wybitnie trwały, a do tego oszczędny i całkiem dynamiczny. Czy warto kupić używaną Toyotę Prius II?

Toyota Prius pierwszej generacji stała sie przełomem. Auto niestety miało serię wad. Było niezbyt ładne, oferowało ciasną kabinę pasażerską, a do tego okazało się drogie! Na szczęście w roku 2003 Japończycy dopracowali formułę samochodu hybrydowego. W efekcie na rynku pojawiła się Toyota Prius II. Generacja XW20 otrzymała nadwozie kompaktowego liftbacka. A to oznacza, że stała się łącznikiem między segmentami C i D oraz zaoferowała rodzinną przestrzeń. W kabinie hybrydy spokojnie mieszczą się cztery dorosłe osoby. Do tego do ich dyspozycji pozostaje bagażnik o pojemności 408 litrów.

REKLAMA

Stylistycznym wyznacznikiem Toyoty Prius II jest dużo nowocześniejsza bryła. Duże przeszklenia, połączenie obłości i ostrych kształtów oraz duże reflektory stanowiły nowość na rynku w tamtym czasie. Z drugiej strony autu nadal brakowało nieco designerskiej lekkości. W kabinie pasażerskiej podobać się może ograniczona do granic możliwości konsola centralna. Jej obsługa jest intuicyjna. Z drugiej strony koło kierownicy jest zbyt duże, a materiały wykończeniowe pozostawiają wiele do życzenia. Welurowa tapicerka wygląda zupełnie tak, jakby była wzięta z Cariny E, podczas gdy plastiki potrafią naprawdę mocno trzeszczeć po kilku latach eksploatacji.

Używane: Toyota Prius II - rozsądna moc i brak… pasków!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I choć stylistyka bez wątpienia jest ważnym aspektem każdego samochodu, w Toyocie Prius II dużo ważniejszy był postęp technologiczny. Podczas tworzenia tego pojazdu Japończycy zgłosili w sumie 530 patentów. Do tego zrezygnowali np. z... pasków napędowych! Pioniersko na rynku motoryzacyjnym zastosowali np. kompresor klimatyzacji o napędzie elektrycznym. Całkowicie nowa była również jednostka napędowa. Tym razem układ HSD został oparty o półtoralitrowego benzyniaka o mocy 78 koni mechanicznych oraz elektryka o mocy 68 koni mechanicznych. Zastosowanie przekładni planetarnej sprawia, że tak skomponowany układ oferuje 110 koni mechanicznych.

Toyota Prius II nie jest demonem prędkości. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje autu 10,9 sekundy. Prędkość maksymalna została określona przez Japończyków na 170 km/h. Co ze spalaniem? W cyklu miejskim zapotrzebowanie na paliwo nie powinno przekroczyć 5 litrów benzyny. A to wynik, który mógł imponować nie tylko na początku minionej dekady, ale także i dziś! Układ napędowy ma jeszcze jedną zaletę. Jest wybitnie trwały. Wolnossący benzyniak z napędem rozrządu realizowanym przez łańcuch jest tak prosty, że właściwie przy regularnej wymianie oleju i filtrów nie ma się w nim popsuć co popsuć.

Silnik elektryczny również jest bezawaryjny, a baterie niklowo-wodorkowe wytrzymują co najmniej 200 - 250 tysięcy kilometrów. I nawet jeżeli dojdzie do ich awarii, koszty wymiany już dawno przestały być przerażające. W ASO komplet nowych zasobników energii można zamontować często już za 5 tysięcy złotych - to cena np. turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek. Wady hybrydy? Po pierwsze staje się mało oszczędna podczas jazdy po autostradzie. Potrafi wtedy spalić nawet 10 litrów paliwa na 100 kilometrów. Po drugie musi jeździć! Prius II nie może stać przez kilka tygodni, bo to odbije się na stanie akumulatorów - stracą one część pojemności.

Używane: Toyota Prius II - prostu układ napędowy, proste zawieszenie

Napęd hybrydowy brzmi zaawansowanie. Dziś już wiemy, że połączenie wolnossącego i niezwykle prostego benzyniaka z silnikiem elektrycznym mocno zaawansowane tak właściwie nie jest. Mało wyszukane jest również zawieszenie. Szczególnie że o ile przód Toyoty Prius II resorują kolumny McPhersona, o tyle tył pracuje za sprawą belki skrętnej. Resorowanie jest miękkie - dobrze tłumi miejskie nierówności. Do tego okazuje się naprawdę trwałe. Nawet elementy metalowo-gumowe są w stanie pokonać przebiegi oscylujące w granicy 200 tysięcy kilometrów.

Toyota Prius II jest solidną konstrukcją, która była produkowana w Japonii. A to daje gwarancję eksploatacyjnego sukcesu. Jeżeli chodzi o typowe awarie, z czasem w liftbackach pojawia się korozja układu wydechowego. Ta nie jest jednak wynikiem słabych materiałów zastosowanych w fabryce, a raczej wilgoci zbierającej się w permanentnie niedogrzanym układzie. Zdarzają się też awarie klimatyzacji. Te jednak wynikają przede wszystkim z błędu mechaników. Układ w Priusie II chłodzi również baterie. Jest nietypowy i wymaga zastosowania specjalnego oleju. Zmieszanie go z olejem do układu standardowego może spowodować awarię i unieruchomienie pojazdu.

Hybrydowa Toyota nie ma praktycznie żadnych wad fabrycznych. Nie można się temu jednak dziwić. W końcu Japończycy starali się wyeliminować wszystkie te części eksploatacyjne, które zużywają się najszybciej i w pojazdach konwencjonalnych wymagają regularnej wymiany. Prius II nie ma pasków napędowych, a do tego rozrusznika, sprzęgła czy alternatora. Poza tym np. układ odzyskiwania energii kinetycznej potrafi pracować na tyle efektywnie, że oryginalne klocki hamulcowe wytrzymują 100 tysięcy kilometrów. Co z częściami zamiennymi? Z tymi nie ma żadnego problemu. Szczególnie że układ hamulcowy korzysta ze wspólnych części np. z Corollą, a filtr oleju potrafi kosztować zaledwie 10 złotych.

Używane: Toyota Prius II - skazany na ASO?

Układ hybrydowy wymaga kilku specyficznych procedur serwisowych. Takie dotyczą nie tylko wcześniej wspomnianej klimatyzacji, ale również komputerowej diagnozy zestawu akumulatorów. To jednak jeszcze nie oznacza, że właściciel Toyoty Prius II jest skazany na ASO. W chwili obecnej w Polsce nie brakuje niezrzeszonych warsztatów, które specjalizują się w naprawach hybryd. Ich pracownicy dysponują właściwą wiedzą i oferują rozsądniejsze ceny usług.

W przypadku zakupu używanej Toyoty Prius II można mieć tak właściwie tylko jedną radę. Jeżeli uda się wam znaleźć egzemplarz zadbany, nie zastanawiajcie się zbyt długo nad jego zakupem. Hybrydy w dobrym stanie znikają w okamgnieniu i są poszukiwane m.in. przez taksówkarzy. Ile trzeba zapłacić za Priusa XW20? Co najmniej 17 tysięcy złotych. W tej jednak cenie auto będzie miało przebieg sporo przekraczający 200 tysięcy złotych. Zadbane egzemplarze są zazwyczaj wyceniane na kwotę oscylującą w granicy 25 tysięcy złotych, przy czym najdroższe hybrydy drugiej generacji kosztują około 30 tysięcy złotych.

Używane: Toyota Prius II - podsumowanie

Uroda bez wątpienia nie jest największą zaletą Toyoty Prius II. Jak jednak mówi mądre powiedzenie, urodą kapusty nie okrasisz. A w kwestii trwałości, oszczędności czy przestronności hybrydowy Japończyk spisuje się wyśmienicie. Czy zatem jego zakup można polecić? Bez wątpienia tak! Szczególnie jeżeli kupujący znajdzie wśród ograniczonej oferty rynku wtórnego egzemplarz naprawdę zadbany.

Używane: Toyota Prius II - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 24 zł
  • filtr paliwa - od 10 zł
  • filtr kabinowy - od 14 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 369 zł
  • pasek wielorowkowy - od 21 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 104 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 83 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 48 zł
  • łącznik stabilizatora - od 27 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 46 zł
  • amortyzator - od 180 zł
  • Wahacz koła - od 399 zł
  • łożysko koła - od 71 zł
  • sworzeń wahacza - od 66 zł

Toyota Prius II XW20
Materiały prasowe Toyota
Toyota Prius II XW20
Materiały prasowe Toyota
Toyota Prius II XW20
Materiały prasowe Toyota
Toyota Prius II XW20
Materiały prasowe Toyota
Toyota Prius II XW20
Materiały prasowe Toyota
Toyota Prius II XW20
Materiały prasowe Toyota
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

REKLAMA

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

REKLAMA

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA