REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Toyota Prius II (2003 - 2009) - opinie i typowe usterki

Toyota Prius II XW20
Toyota Prius II XW20
Materiały prasowe Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Jest niezbyt ładny, ale przestronny, hybrydowy, ale wybitnie trwały, a do tego oszczędny i całkiem dynamiczny. Czy warto kupić używaną Toyotę Prius II?

Toyota Prius pierwszej generacji stała sie przełomem. Auto niestety miało serię wad. Było niezbyt ładne, oferowało ciasną kabinę pasażerską, a do tego okazało się drogie! Na szczęście w roku 2003 Japończycy dopracowali formułę samochodu hybrydowego. W efekcie na rynku pojawiła się Toyota Prius II. Generacja XW20 otrzymała nadwozie kompaktowego liftbacka. A to oznacza, że stała się łącznikiem między segmentami C i D oraz zaoferowała rodzinną przestrzeń. W kabinie hybrydy spokojnie mieszczą się cztery dorosłe osoby. Do tego do ich dyspozycji pozostaje bagażnik o pojemności 408 litrów.

REKLAMA

Stylistycznym wyznacznikiem Toyoty Prius II jest dużo nowocześniejsza bryła. Duże przeszklenia, połączenie obłości i ostrych kształtów oraz duże reflektory stanowiły nowość na rynku w tamtym czasie. Z drugiej strony autu nadal brakowało nieco designerskiej lekkości. W kabinie pasażerskiej podobać się może ograniczona do granic możliwości konsola centralna. Jej obsługa jest intuicyjna. Z drugiej strony koło kierownicy jest zbyt duże, a materiały wykończeniowe pozostawiają wiele do życzenia. Welurowa tapicerka wygląda zupełnie tak, jakby była wzięta z Cariny E, podczas gdy plastiki potrafią naprawdę mocno trzeszczeć po kilku latach eksploatacji.

Używane: Toyota Prius II - rozsądna moc i brak… pasków!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I choć stylistyka bez wątpienia jest ważnym aspektem każdego samochodu, w Toyocie Prius II dużo ważniejszy był postęp technologiczny. Podczas tworzenia tego pojazdu Japończycy zgłosili w sumie 530 patentów. Do tego zrezygnowali np. z... pasków napędowych! Pioniersko na rynku motoryzacyjnym zastosowali np. kompresor klimatyzacji o napędzie elektrycznym. Całkowicie nowa była również jednostka napędowa. Tym razem układ HSD został oparty o półtoralitrowego benzyniaka o mocy 78 koni mechanicznych oraz elektryka o mocy 68 koni mechanicznych. Zastosowanie przekładni planetarnej sprawia, że tak skomponowany układ oferuje 110 koni mechanicznych.

Toyota Prius II nie jest demonem prędkości. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje autu 10,9 sekundy. Prędkość maksymalna została określona przez Japończyków na 170 km/h. Co ze spalaniem? W cyklu miejskim zapotrzebowanie na paliwo nie powinno przekroczyć 5 litrów benzyny. A to wynik, który mógł imponować nie tylko na początku minionej dekady, ale także i dziś! Układ napędowy ma jeszcze jedną zaletę. Jest wybitnie trwały. Wolnossący benzyniak z napędem rozrządu realizowanym przez łańcuch jest tak prosty, że właściwie przy regularnej wymianie oleju i filtrów nie ma się w nim popsuć co popsuć.

Silnik elektryczny również jest bezawaryjny, a baterie niklowo-wodorkowe wytrzymują co najmniej 200 - 250 tysięcy kilometrów. I nawet jeżeli dojdzie do ich awarii, koszty wymiany już dawno przestały być przerażające. W ASO komplet nowych zasobników energii można zamontować często już za 5 tysięcy złotych - to cena np. turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek. Wady hybrydy? Po pierwsze staje się mało oszczędna podczas jazdy po autostradzie. Potrafi wtedy spalić nawet 10 litrów paliwa na 100 kilometrów. Po drugie musi jeździć! Prius II nie może stać przez kilka tygodni, bo to odbije się na stanie akumulatorów - stracą one część pojemności.

Używane: Toyota Prius II - prostu układ napędowy, proste zawieszenie

Napęd hybrydowy brzmi zaawansowanie. Dziś już wiemy, że połączenie wolnossącego i niezwykle prostego benzyniaka z silnikiem elektrycznym mocno zaawansowane tak właściwie nie jest. Mało wyszukane jest również zawieszenie. Szczególnie że o ile przód Toyoty Prius II resorują kolumny McPhersona, o tyle tył pracuje za sprawą belki skrętnej. Resorowanie jest miękkie - dobrze tłumi miejskie nierówności. Do tego okazuje się naprawdę trwałe. Nawet elementy metalowo-gumowe są w stanie pokonać przebiegi oscylujące w granicy 200 tysięcy kilometrów.

Toyota Prius II jest solidną konstrukcją, która była produkowana w Japonii. A to daje gwarancję eksploatacyjnego sukcesu. Jeżeli chodzi o typowe awarie, z czasem w liftbackach pojawia się korozja układu wydechowego. Ta nie jest jednak wynikiem słabych materiałów zastosowanych w fabryce, a raczej wilgoci zbierającej się w permanentnie niedogrzanym układzie. Zdarzają się też awarie klimatyzacji. Te jednak wynikają przede wszystkim z błędu mechaników. Układ w Priusie II chłodzi również baterie. Jest nietypowy i wymaga zastosowania specjalnego oleju. Zmieszanie go z olejem do układu standardowego może spowodować awarię i unieruchomienie pojazdu.

Hybrydowa Toyota nie ma praktycznie żadnych wad fabrycznych. Nie można się temu jednak dziwić. W końcu Japończycy starali się wyeliminować wszystkie te części eksploatacyjne, które zużywają się najszybciej i w pojazdach konwencjonalnych wymagają regularnej wymiany. Prius II nie ma pasków napędowych, a do tego rozrusznika, sprzęgła czy alternatora. Poza tym np. układ odzyskiwania energii kinetycznej potrafi pracować na tyle efektywnie, że oryginalne klocki hamulcowe wytrzymują 100 tysięcy kilometrów. Co z częściami zamiennymi? Z tymi nie ma żadnego problemu. Szczególnie że układ hamulcowy korzysta ze wspólnych części np. z Corollą, a filtr oleju potrafi kosztować zaledwie 10 złotych.

Używane: Toyota Prius II - skazany na ASO?

Układ hybrydowy wymaga kilku specyficznych procedur serwisowych. Takie dotyczą nie tylko wcześniej wspomnianej klimatyzacji, ale również komputerowej diagnozy zestawu akumulatorów. To jednak jeszcze nie oznacza, że właściciel Toyoty Prius II jest skazany na ASO. W chwili obecnej w Polsce nie brakuje niezrzeszonych warsztatów, które specjalizują się w naprawach hybryd. Ich pracownicy dysponują właściwą wiedzą i oferują rozsądniejsze ceny usług.

W przypadku zakupu używanej Toyoty Prius II można mieć tak właściwie tylko jedną radę. Jeżeli uda się wam znaleźć egzemplarz zadbany, nie zastanawiajcie się zbyt długo nad jego zakupem. Hybrydy w dobrym stanie znikają w okamgnieniu i są poszukiwane m.in. przez taksówkarzy. Ile trzeba zapłacić za Priusa XW20? Co najmniej 17 tysięcy złotych. W tej jednak cenie auto będzie miało przebieg sporo przekraczający 200 tysięcy złotych. Zadbane egzemplarze są zazwyczaj wyceniane na kwotę oscylującą w granicy 25 tysięcy złotych, przy czym najdroższe hybrydy drugiej generacji kosztują około 30 tysięcy złotych.

Używane: Toyota Prius II - podsumowanie

Uroda bez wątpienia nie jest największą zaletą Toyoty Prius II. Jak jednak mówi mądre powiedzenie, urodą kapusty nie okrasisz. A w kwestii trwałości, oszczędności czy przestronności hybrydowy Japończyk spisuje się wyśmienicie. Czy zatem jego zakup można polecić? Bez wątpienia tak! Szczególnie jeżeli kupujący znajdzie wśród ograniczonej oferty rynku wtórnego egzemplarz naprawdę zadbany.

Używane: Toyota Prius II - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 24 zł
  • filtr paliwa - od 10 zł
  • filtr kabinowy - od 14 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 369 zł
  • pasek wielorowkowy - od 21 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 104 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 83 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 48 zł
  • łącznik stabilizatora - od 27 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 46 zł
  • amortyzator - od 180 zł
  • Wahacz koła - od 399 zł
  • łożysko koła - od 71 zł
  • sworzeń wahacza - od 66 zł

Toyota Prius II XW20
Materiały prasowe Toyota
Toyota Prius II XW20
Materiały prasowe Toyota
Toyota Prius II XW20
Materiały prasowe Toyota
Toyota Prius II XW20
Materiały prasowe Toyota
Toyota Prius II XW20
Materiały prasowe Toyota
Toyota Prius II XW20
Materiały prasowe Toyota
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA