REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid
Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Jeep Compass 4XE ma wszystko to, co prawdziwej amerykańskiej terenówce trzeba. Muskularny wygląd, napęd na cztery koła i 240 koni mocy. Czy jednak elektryfikacja tego auta to dobry pomysł?

rozwiń >

REKLAMA

Jeep Compass jaki jest, każdy widzi. Zresztą model ten miałem już okazję testować i opowiadać o jego nadwoziu czy wnętrzu. Zatem, zamiast się powtarzać, poniżej wklejam linki do moich poprzednich testów. Cóż mogę dodać? Chyba tylko tyle, że tym razem dostałem do jazd model w specyfikacji S. To oznacza czarne felgi, czarny dach oraz opcjonalnie wybrany czerwony lakier o odcieniu dość wściekłym. Tak skonfigurowany Jeep Compass 4XE rzucał się w oczy. Tak skonfigurowany Jeep Compass 4XE przede wszystkim jednak mocno mi się spodobał. Jest charakterystyczny, ale w zdecydowanie pozytywnym sensie.

REKLAMA

Dodam może tylko, że w czasie tego testu mocniej zwracałem uwagę na jeepowskie akcenty. Przykład? Logo marki ukryte na ekranie multimedialnym, na szybie czy podszybiu. Każdy z nich dostrzeżecie na moich zdjęciach dołączonych do tego materiału.

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Napęd 4XE w Jeepie, czyli benzyniak plus sterowany kablem elektryk

REKLAMA

Już w leadzie tego materiału powiedziałem o tym, że Jeep Compass z hybrydą plug-in jest autem czteronapędowym. I tak, to prawda. Tyle że w tym przypadku kierowca nie ma do czynienia z mostem i skomplikowanym układem mechanicznym. Bo tu tylna oś jest dołączana za pomocą... kabla! Zgadliście, przednie koła napędza silnik benzynowy. Moc na tył dostarcza natomiast jednostka elektryczna.

Silnik benzynowy zamontowany pod muskularną maską Compassa ma mało imponującą pojemność. To zaledwie 1332 cm3. Całe szczęście jednostka jest 4-cylindrowa, a do tego stosunkowo mocna. Doładowanie gwarantuje jej możliwość wygenerowania aż 180 koni mechanicznych. Wartość ta jest dostępna wysoko (dopiero przy przy 5750 obr./min.). To jednak nie powinno stanowić dla kierowcy powodu do zmartwienia. W końcu już przy 1850 obr./min. ujawnia się maksymalny moment obrotowy. Ten wynosi 270 Nm i sprawia, że przy starcie niwelowane są jakiekolwiek niedobory mocy.

Benzyniak odpowiada za cyfrę 4 w oznaczeniu Jeep Compass 4XE. Litera E oznacza już motor elektryczny. Ten został zamontowany przy tylnej osi i jest w stanie zaoferować 60 koni mocy oraz aż 250 Nm momentu obrotowego. W sumie układ napędowy auta dostarcza zatem na asfalt 240 koni. I choć wartość może zrobić wrażenie, warto pamiętać o jednym. Compass z dwoma silnikami i pokładowym akumulatorem lekki nie jest. Waży dokładnie 1860 kg. Całe szczęście nadal też nie jest wolny. W końcu przyspiesza do 100 km/h w 7,3 sekundy. A to więcej niż niezły wynik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wspomaganie elektryczne sprawia, że silnik benzynowy np. podczas jazdy miejskiej zachowuje się cicho. Pracuje kulturalnie, jakby gdzieś w tle. Napady złości dopadają go przede wszystkim w trasie. Staje się hałaśliwy podczas wyprzedzania, ewentualnie w czasie długotrwałej jazdy autostradą z większą prędkością.

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Ile benzyny spala Jeep Compass 4XE 240 KM?

Jeep Compass 4XE posiada dwa pokładowe źródła energii. Pierwszym jest 42-litrowy zbiornik paliwa. Drugim bateria o pojemności 11,4 kWh. Producent twierdzi, że na jednym ładowaniu Compass plug-in zeroemisyjnie jest w stanie pokonać nawet 56 km. I być może jest to prawdą. Tyle że ja w czasie testu korzystałem głównie z trybu hybrydowego. I ten w cyklu mieszanym zakończył się wynikiem spalania na poziomie 8 litrów. Jak go można ocenić? Jeep z całą pewnością nie jest typem jeżdżącym na kropelce. Mówimy jednak o 5-osobowym SUV-ie z przestronnym bagażnikiem i mocą na poziomie 240 koni. 8 litrów to zatem nie tak dużo.

Ważne

Dla porównania 245-konny Tiguan benzynowy potrafi spalić w cyklu mieszanym nawet 12 litrów paliwa. 12 litrów a 8 litrów to zasadnicza różnica. Gwoli sprawiedliwości dodam tylko, że Volkswagen jest nieco bardziej dynamiczny od Jeepa.

Jeep Compass 4XE a możliwości terenowe

Jeep Compass 4XE plug-in hybrid jest czteronapędowy. To już ustaliliśmy. Tylko czy poradzi sobie podczas jazdy w terenie? Patrząc na suche dane, jest ku temu więcej niż spora szansa. W końcu model oferuje kąt natarcia 16,8 stopnia, kąt zejścia 31,7 stopnia i kąt rampowy 22,9 stopnia. Poza tym Compass S ma prześwit wynoszący 201 mm oraz może poruszać się w wodzie o głębokości do 406 mm. Wyniki zadowolą większość początkujących fanów off-roadu. Warto jednak pamiętać o jednym. Do użyteczności terenowej Compassa 4XE konieczna jest jeszcze jedna rzecz. Mowa o w pełni naładowanej baterii.

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Tylko z w pełni naładowanym akumulatorem kierowca będzie miał pewność ciągłego utrzymywania napędu na cztery koła. W końcu tylna oś jest zasilana elektrycznie. Nie ma możliwości przeniesienia mocy benzyniaka na tył. Nie ma tu wału czy mostu. Z rozładowaną baterią wsparcie tylnej osi okaże się raczej chwilowe i krótkotrwałe. W efekcie Jeep nie będzie miał większych problemów z dość szybkim utknięciem w terenie.

Oczywiście w tym punkcie można oskarżyć Compassa o niską przydatność poza utwardzonymi szlakami. Prawda jest jednak taka, że dziś niewiele osób kupuje Jeepa po to, aby taplać go nieustannie w błocie. Do błota dużo lepszy będzie Wrangler i to też solidnie zmodyfikowany. Compass jest modelem o charakterze raczej rodzinnym. Czteronapęd ma tu zatem zwiększać poziom bezpieczeństwa w czasie jazdy po śniegu czy w deszczu oraz stanowić rodzaj gadżetu, którym właściciel będzie się mógł chwalić przed znajomymi. Z tym zadaniem Compass poradzi sobie bez żadnego trudu.

Ile kosztuje Jeep Compass 4XE 240 KM S?

Testowy Jeep Compass 4XE S zostanie wyceniony przez salon sprzedaży na 257 400 zł. Dobra informacja? Już bazowa wersja jest wyposażona prawie po zęby. Dodatki w tym aucie kosztowały jakieś 20 tys. zł. Druga dobra informacja? To tak naprawdę kwota, którą dziś nietrudno wydać na mocniejszego Tiguana czy plug-in`ową RAV-kę. Nowe samochody są po prostu drogie. Hybrydy plug-in i Jeepy zatem także. Trzecia dobra informacja? Że powtórzę to jeszcze raz, Jeep Compass S jest świetnie wyposażony. Nie brakowało mu ekranu zamiast zegarów, skórzanej, wentylowanej i podgrzewanej tapicerki, kamery cofania, audio Alpine czy serii asystentów kierowcy. Z taką listą opcji SUV odnalazłby się nawet w segmencie premium.

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid – podsumowanie:

Mówiąc o hybrydowym Jeepie, oczywiście można kręcić nosem. Można mówić o zdradzie ideałów czy sprzeniewierzeniu wartości. Tylko tak właściwie to po co? Skoro hybrydowy Compass jest dynamiczny, całkiem cichy i stosunkowo oszczędny. A do tego jedyne błoto, jakie zauważy na swojej drodze, to błoto pośniegowe. Będzie przecież jeździł głównie po mieście, a w takich warunkach napęd poradzi sobie wyśmienicie.

Poza tym pamiętajmy o jeszcze jednej rzeczy. Compass plug-in to efekt ewolucji. Ewolucji, która w gamie Jeepa i tak postępuje powoli. Bo pomijając układ napędowy, SUV nadal jest typowym Amerykaninem. A do tego ewolucji, która w dużej mierze została na Jeepie wymuszona. Bo wynika z norm emisji spalin. Hybrydowym Compassem warto się zatem cieszyć. Bo niedługo prawo bytu będzie miał tylko Compass... elektryczny. A to fanom marki spodoba się w jeszcze mniejszym stopniu. I wtedy pewnie zaczną tęsknić za układem 4XE.

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid – dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, benzyna
  • Pojemność silnika: 1332 cm3
  • Maksymalna moc: 180 KM (przy 5750 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 270 Nm (przy 1850 obr./min.)
  • Silnik elektryczny: 60 KM, 250 Nm
  • Moc układu hybrydowego: 240 KM
  • Prędkość maksymalna: 200 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 7,3 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 6 biegów
  • Zbiornik paliwa: 42 litry
  • Pojemność baterii: 11,4 kWh
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 8,0 litrów
  • Długość: 4404 mm
  • Szerokość: 1874 mm
  • Wysokość: 1645 mm
  • Rozstaw osi: 2636 mm
  • Pojemność bagażnika: 420/1230 litrów
  • Masa własna: 1860 kg
  • Cena: od 151 100 zł

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA