REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid
Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Jeep Compass 4XE ma wszystko to, co prawdziwej amerykańskiej terenówce trzeba. Muskularny wygląd, napęd na cztery koła i 240 koni mocy. Czy jednak elektryfikacja tego auta to dobry pomysł?

rozwiń >

Jeep Compass jaki jest, każdy widzi. Zresztą model ten miałem już okazję testować i opowiadać o jego nadwoziu czy wnętrzu. Zatem, zamiast się powtarzać, poniżej wklejam linki do moich poprzednich testów. Cóż mogę dodać? Chyba tylko tyle, że tym razem dostałem do jazd model w specyfikacji S. To oznacza czarne felgi, czarny dach oraz opcjonalnie wybrany czerwony lakier o odcieniu dość wściekłym. Tak skonfigurowany Jeep Compass 4XE rzucał się w oczy. Tak skonfigurowany Jeep Compass 4XE przede wszystkim jednak mocno mi się spodobał. Jest charakterystyczny, ale w zdecydowanie pozytywnym sensie.

REKLAMA

REKLAMA

Dodam może tylko, że w czasie tego testu mocniej zwracałem uwagę na jeepowskie akcenty. Przykład? Logo marki ukryte na ekranie multimedialnym, na szybie czy podszybiu. Każdy z nich dostrzeżecie na moich zdjęciach dołączonych do tego materiału.

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Napęd 4XE w Jeepie, czyli benzyniak plus sterowany kablem elektryk

Już w leadzie tego materiału powiedziałem o tym, że Jeep Compass z hybrydą plug-in jest autem czteronapędowym. I tak, to prawda. Tyle że w tym przypadku kierowca nie ma do czynienia z mostem i skomplikowanym układem mechanicznym. Bo tu tylna oś jest dołączana za pomocą... kabla! Zgadliście, przednie koła napędza silnik benzynowy. Moc na tył dostarcza natomiast jednostka elektryczna.

Silnik benzynowy zamontowany pod muskularną maską Compassa ma mało imponującą pojemność. To zaledwie 1332 cm3. Całe szczęście jednostka jest 4-cylindrowa, a do tego stosunkowo mocna. Doładowanie gwarantuje jej możliwość wygenerowania aż 180 koni mechanicznych. Wartość ta jest dostępna wysoko (dopiero przy przy 5750 obr./min.). To jednak nie powinno stanowić dla kierowcy powodu do zmartwienia. W końcu już przy 1850 obr./min. ujawnia się maksymalny moment obrotowy. Ten wynosi 270 Nm i sprawia, że przy starcie niwelowane są jakiekolwiek niedobory mocy.

REKLAMA

Benzyniak odpowiada za cyfrę 4 w oznaczeniu Jeep Compass 4XE. Litera E oznacza już motor elektryczny. Ten został zamontowany przy tylnej osi i jest w stanie zaoferować 60 koni mocy oraz aż 250 Nm momentu obrotowego. W sumie układ napędowy auta dostarcza zatem na asfalt 240 koni. I choć wartość może zrobić wrażenie, warto pamiętać o jednym. Compass z dwoma silnikami i pokładowym akumulatorem lekki nie jest. Waży dokładnie 1860 kg. Całe szczęście nadal też nie jest wolny. W końcu przyspiesza do 100 km/h w 7,3 sekundy. A to więcej niż niezły wynik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wspomaganie elektryczne sprawia, że silnik benzynowy np. podczas jazdy miejskiej zachowuje się cicho. Pracuje kulturalnie, jakby gdzieś w tle. Napady złości dopadają go przede wszystkim w trasie. Staje się hałaśliwy podczas wyprzedzania, ewentualnie w czasie długotrwałej jazdy autostradą z większą prędkością.

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Ile benzyny spala Jeep Compass 4XE 240 KM?

Jeep Compass 4XE posiada dwa pokładowe źródła energii. Pierwszym jest 42-litrowy zbiornik paliwa. Drugim bateria o pojemności 11,4 kWh. Producent twierdzi, że na jednym ładowaniu Compass plug-in zeroemisyjnie jest w stanie pokonać nawet 56 km. I być może jest to prawdą. Tyle że ja w czasie testu korzystałem głównie z trybu hybrydowego. I ten w cyklu mieszanym zakończył się wynikiem spalania na poziomie 8 litrów. Jak go można ocenić? Jeep z całą pewnością nie jest typem jeżdżącym na kropelce. Mówimy jednak o 5-osobowym SUV-ie z przestronnym bagażnikiem i mocą na poziomie 240 koni. 8 litrów to zatem nie tak dużo.

Ważne

Dla porównania 245-konny Tiguan benzynowy potrafi spalić w cyklu mieszanym nawet 12 litrów paliwa. 12 litrów a 8 litrów to zasadnicza różnica. Gwoli sprawiedliwości dodam tylko, że Volkswagen jest nieco bardziej dynamiczny od Jeepa.

Jeep Compass 4XE a możliwości terenowe

Jeep Compass 4XE plug-in hybrid jest czteronapędowy. To już ustaliliśmy. Tylko czy poradzi sobie podczas jazdy w terenie? Patrząc na suche dane, jest ku temu więcej niż spora szansa. W końcu model oferuje kąt natarcia 16,8 stopnia, kąt zejścia 31,7 stopnia i kąt rampowy 22,9 stopnia. Poza tym Compass S ma prześwit wynoszący 201 mm oraz może poruszać się w wodzie o głębokości do 406 mm. Wyniki zadowolą większość początkujących fanów off-roadu. Warto jednak pamiętać o jednym. Do użyteczności terenowej Compassa 4XE konieczna jest jeszcze jedna rzecz. Mowa o w pełni naładowanej baterii.

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Tylko z w pełni naładowanym akumulatorem kierowca będzie miał pewność ciągłego utrzymywania napędu na cztery koła. W końcu tylna oś jest zasilana elektrycznie. Nie ma możliwości przeniesienia mocy benzyniaka na tył. Nie ma tu wału czy mostu. Z rozładowaną baterią wsparcie tylnej osi okaże się raczej chwilowe i krótkotrwałe. W efekcie Jeep nie będzie miał większych problemów z dość szybkim utknięciem w terenie.

Oczywiście w tym punkcie można oskarżyć Compassa o niską przydatność poza utwardzonymi szlakami. Prawda jest jednak taka, że dziś niewiele osób kupuje Jeepa po to, aby taplać go nieustannie w błocie. Do błota dużo lepszy będzie Wrangler i to też solidnie zmodyfikowany. Compass jest modelem o charakterze raczej rodzinnym. Czteronapęd ma tu zatem zwiększać poziom bezpieczeństwa w czasie jazdy po śniegu czy w deszczu oraz stanowić rodzaj gadżetu, którym właściciel będzie się mógł chwalić przed znajomymi. Z tym zadaniem Compass poradzi sobie bez żadnego trudu.

Ile kosztuje Jeep Compass 4XE 240 KM S?

Testowy Jeep Compass 4XE S zostanie wyceniony przez salon sprzedaży na 257 400 zł. Dobra informacja? Już bazowa wersja jest wyposażona prawie po zęby. Dodatki w tym aucie kosztowały jakieś 20 tys. zł. Druga dobra informacja? To tak naprawdę kwota, którą dziś nietrudno wydać na mocniejszego Tiguana czy plug-in`ową RAV-kę. Nowe samochody są po prostu drogie. Hybrydy plug-in i Jeepy zatem także. Trzecia dobra informacja? Że powtórzę to jeszcze raz, Jeep Compass S jest świetnie wyposażony. Nie brakowało mu ekranu zamiast zegarów, skórzanej, wentylowanej i podgrzewanej tapicerki, kamery cofania, audio Alpine czy serii asystentów kierowcy. Z taką listą opcji SUV odnalazłby się nawet w segmencie premium.

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid – podsumowanie:

Mówiąc o hybrydowym Jeepie, oczywiście można kręcić nosem. Można mówić o zdradzie ideałów czy sprzeniewierzeniu wartości. Tylko tak właściwie to po co? Skoro hybrydowy Compass jest dynamiczny, całkiem cichy i stosunkowo oszczędny. A do tego jedyne błoto, jakie zauważy na swojej drodze, to błoto pośniegowe. Będzie przecież jeździł głównie po mieście, a w takich warunkach napęd poradzi sobie wyśmienicie.

Poza tym pamiętajmy o jeszcze jednej rzeczy. Compass plug-in to efekt ewolucji. Ewolucji, która w gamie Jeepa i tak postępuje powoli. Bo pomijając układ napędowy, SUV nadal jest typowym Amerykaninem. A do tego ewolucji, która w dużej mierze została na Jeepie wymuszona. Bo wynika z norm emisji spalin. Hybrydowym Compassem warto się zatem cieszyć. Bo niedługo prawo bytu będzie miał tylko Compass... elektryczny. A to fanom marki spodoba się w jeszcze mniejszym stopniu. I wtedy pewnie zaczną tęsknić za układem 4XE.

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid – dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, benzyna
  • Pojemność silnika: 1332 cm3
  • Maksymalna moc: 180 KM (przy 5750 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 270 Nm (przy 1850 obr./min.)
  • Silnik elektryczny: 60 KM, 250 Nm
  • Moc układu hybrydowego: 240 KM
  • Prędkość maksymalna: 200 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 7,3 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 6 biegów
  • Zbiornik paliwa: 42 litry
  • Pojemność baterii: 11,4 kWh
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 8,0 litrów
  • Długość: 4404 mm
  • Szerokość: 1874 mm
  • Wysokość: 1645 mm
  • Rozstaw osi: 2636 mm
  • Pojemność bagażnika: 420/1230 litrów
  • Masa własna: 1860 kg
  • Cena: od 151 100 zł

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

Test Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Test Jeep Compass 4XE S, Test Jeep Compass 4XE 240 KM S, Jeep Compass 4XE plug-in hybrid, Jeep Compass plug-in hybrid

Test: Jeep Compass 4XE plug-in hybrid. Czy taki napęd ma tu sens?

Infor

 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA