REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prowadzić auto zimą? Oto złote zasady!

Jak prowadzić auto zimą?
Jak prowadzić auto zimą?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak prowadzić auto zimą? Kierowca powinien pamiętać o często trudnych warunkach drogowych, a do tego przewidywać! Sprawdź nasze porady.

Odśnieżanie samochodu: to pierwszy krok!

Czemu odśnieżanie samochodu jest tak ważne? Bo pokrywa zalegająca na nadwoziu z jednej strony ogranicza widoczność tobie, a z drugiej prószący się puch w czasie jazdy może ograniczyć widoczność innym użytkownikom drogi. Dlatego śnieg należy zrzucić nie tylko z szyb czy lusterek, ale praktycznie całego nadwozia - maski, dachu, drzwi czy klapy bagażnika.

REKLAMA

Uważaj na wycieraczki. Jeżeli przymarzną, a ty postanowisz je oderwać na siłę, możesz uszkodzić pióra. Wtedy będą wymagać wymiany.

Zobacz również: Mandat za odśnieżanie samochodu? Jak go uniknąć?

Prędkość zimą, czyli jaka?

Jedna z ważniejszych odpowiedzi na pytanie: "Jak prowadzić auto zimą?" dotyczy prędkości. Nie, to nie oznacza że zawsze masz jechać wolno. Pamiętaj jednak o dostosowywaniu szybkości jazdy do warunków na drodze i otoczenia. Gdy np. na drodze zalega duża ilość śniegu, a jedziesz uliczką osiedlową, zwolnij. Wtedy w razie wtargnięcia pieszego na jezdnię, będziesz miał czas na reakcję i miejsce na wyhamowanie.

Płynna jazda to klucz do sukcesu!

Płynna jazda to jeden z głównych wymogów eco-drivingu. Płynna jazda przydaje się jednak zimą. Jako że wyklucza mocne przyspieszenia i hamowania, minimalizuje też możliwość wystąpienia poślizgu w czasie jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poślizg na mokrej nawierzchni: jak go unikać?

Jazda zimą to nie tylko śnieg i lód. Jazda zimą często oznacza też mokrą nawierzchnię. A ta jest tak samo niebezpieczna! "Na mokrej drodze może dojść do wytworzenie klina wodnego pomiędzy jezdnią a oponą, po którym auto zacznie się ślizgać i straci przyczepność – to tzw. aquaplanning. Zimowe ogumienie, bez uszkodzeń, o prawidłowym ciśnieniu i odpowiedniej wysokości bieżnika w połączeniu z dostosowanymi do warunków pogodowych stylem i prędkością jazdy zmniejsza ryzyko aquaplaningu i daje kierowcy większą pewność prowadzenia" – mówi Artur Posłuszny reprezentujący markę opon Yokohama w Polsce.

Podczas poślizgu wodnego warto stopniowo zwalniać pedał gazu. To zazwyczaj pozwala na odzyskanie przyczepności.

Jak prowadzić auto zimą? Stosuj zasadę 6 sekund!

Zasada 6 sekund odnosi się do odległości między autami. Znajdź nieruchomy punkt przy drodze i zacznij odliczać w momencie, w którym jadący przed tobą pojazd go minie. Ty powinieneś go minąć 6 sekund później. Czemu odległość jest taka ważna? "Nawet jeśli jedziesz wolno i masz opony zimowe, zatrzymanie się na śliskiej drodze zajmuje więcej czasu. Dlatego zwiększ odległość od poprzedzającego Cię auta do 6 sekund" – radzi Artur Posłuszny z Yokohamy.

Jedziesz pod górę? Nie przyspieszaj!

Śliska nawierzchnia i wysoka góra to nie są warunki, w których twoje auto będzie się czuło dobrze. Czemu podczas wjazdu na wzniesienie nie należy mocno dodawać gazu? Bo to spowoduje buksowanie kół i uniemożliwi wjazd. Prędkość możesz zwiększyć tak naprawdę dopiero przed samym szczytem góry. Jak zjeżdżać? Raczej wolno, nie na luzie i bez gwałtownego naciskania gazu lub hamulca.

Trudne warunki na drodze? Wyłącz zatem... tempomat!

Tempomat jest świetnym wynalazkiem. Mocno ułatwia jazdę po drogach szybkiego ruchu. Niestety odbiera też kierowcy kontrolę nad przyspieszaniem i zwalnianiem. A to w trudnych warunkach drogowych występujących zimą może potęgować ryzyko wystąpienia poślizgu. Dlatego w czasie intensywnych opadów śniegu lub lodu występującego na drodze, tempomat lepiej wyłączyć.

Warunki się pogarszają? Może czas na przerwę.

Intensywne opady śniegu, silny wiatr czy opady marznącego deszczu to nie są warunki sprzyjające do jazdy. W takim scenariuszu kierowca powinien zatem rozważyć przerwę - szczególnie podczas jazdy w trasie. Gdzie się zatrzymać? Miejsce powinno być bezpieczne. Na autostradzie najlepiej wybrać MOP, a na pozostałych drogach np. stację benzynową.

Źródło: Materiały prasowe Yokohama Rubber Co.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

REKLAMA

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

REKLAMA

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

REKLAMA