REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drogi zimą: na co należy uważać? Zagrożeń jest kilka!

Drogi zimą: na co należy uważać? Zagrożeń jest kilka!
Drogi zimą: na co należy uważać? Zagrożeń jest kilka!

REKLAMA

REKLAMA

Drogi zimą mogą oznaczać błoto pośniegowe, marznące opady deszczu czy śnieg, pod którym ukrywają się dziury w jezdni. Jak bezpiecznie jeździć zimą?

Sezon zimowy choć krótki, stanowi spore wyzwanie dla każdego kierowcy. Powód? Niska temperatura utrudnia rozruch silnika, a warunki drogowe są często trudne. Na jakie wyzwania powinien się przygotować kierowca? Tych jest co najmniej kilka. I każde z nich opiszemy poniżej.

REKLAMA

REKLAMA

Zimowe warunki na drogach: po pierwsze błoto pośniegowe

Topniejący śnieg stanowi dobry sygnał - oznacza że temperatura rośnie, zatem część zagrożeń drogowych przestanie być aktualna. Zanim jednak jezdnia wyczyści się, kierowca ma do czynienia z błotem pośniegowym. Błoto potęguje możliwość wystąpienia poślizgu - zarówno w zakręcie, jak i podczas hamowania. Dodatkowo wpływa na widoczność - brudzi szyby i reflektory pojazdu. Podczas jazdy po błocie pośniegowym kierowca powinien pamiętać o redukcji prędkości, sprawnych wycieraczkach i płynie do spryskiwaczy.

Drogi zimą: co to jest czarny lód?

Na zewnątrz pada deszcz lub delikatny śnieg, a temperatura jest w okolicy zera? To wcale nie jest mało popularny scenariusz zimą. Jest niestety o tyle niebezpieczny, że może oznaczać iż na asfalcie zbiera się cienka warstwa lodu. Ten jest nazywany czarnym lodem, bo na pierwszy rzut oka go nie widać - widać jedynie świecącą się drogę, jakby mokrą. W takich warunkach konieczne jest kontrolowanie prędkości i toru jazdy. Bo nietrudno o poślizg i np. kolizję.

Pamiętajmy, że nawet kiedy temperatura na słońcu jest wyższa od zera, lód może wciąż znajdować się na zacienionych fragmentach drogi. Wyjście z poślizgu to wyzwanie nawet dla doświadczonego kierowcy, dlatego lepiej unikać tego niebezpieczeństwa i zawczasu zredukować prędkość. - mówi Adam Bernard, dyrektor ds. szkoleń Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

REKLAMA

Zima na drogach to okres sprzyjający do powstawania dziur!

Zima to okres, w którym proces korozji nawierzchni postępuje niezwykle szybko. Powód? W uszkodzeniach asfaltu zbiera się woda - ta zamarza, rozsadzając je. Co gorsze, drogi zimą są często przykryte śniegiem. A to oznacza, że dziury nie są widoczne na pierwszy rzut oka. To samo dotyczy roztopów, podczas których uszkodzenia zakrywają kałuże. Jak pokonać dziury w jezdni? Najlepiej je ominąć. Jeżeli jednak manewr miałby być gwałtowny i mógłby spowodować poślizg, najlepiej zredukować prędkość, ale przed najechaniem na uszkodzenie odpuścić pedał hamulca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drogi zimą: bo trzeba się dobrze przygotować przed sezonem!

Drogi zimą są wymagające dla samochodów i kierowców. Aby mieć pewność maksymalnego poziomu bezpieczeństwa, właściciele aut powinni się właściwie przygotować do jazd. Podstawą są oczywiście opony zimowe. Na tym jednak nie koniec, bo prowadzący powinni dbać o czystą szybę, sprawne wycieraczki, wystarczającą ilość płynu do spryskiwaczy oraz czyste reflektory.

Źródło: Materiały prasowe Renault

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA