REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć z założonymi łańcuchami?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak jeździć z założonymi łańcuchami?
Jak jeździć z założonymi łańcuchami?
Taurus

REKLAMA

REKLAMA

Jak jeździć z założonymi łańcuchami? W kwestii tematu łańcuchów śniegowych, wielu kierowców skupia się na kwestii wyboru odpowiedniego rodzaju dopasowanego do rozmiaru opon. Jednak kwestia techniki jazdy z łańcuchami pozostaje w cieniu.

Zimowa aura to dla kierowców dodatkowe wyzwania. Warunki na drogach mogą wymagać zmiany opon na zimowe, a w niektórych sytuacjach użycia łańcuchów przeciwśniegowych. Jak twierdzą eksperci, w tym drugim przypadku warto wiedzieć, kiedy założenie łańcuchów jest wskazane i jaka jest specyfika jazdy z łańcuchami.

REKLAMA

Sprawa używania łańcuchów jest różnie uregulowana w systemach prawnych poszczególnych krajów. W Polsce nie ma obowiązku posiadania łańcuchów, ale ich użycie jest konieczne na wybranych odcinkach dróg, które są odpowiednio oznaczone znakami nakazu. Co ważne, jazda z łańcuchami jest również dopuszczalna wtedy, gdy wymagają tego aktualne warunki pogodowe, czyli np. w sytuacji silnego zaśnieżenia.

W części krajów europejskich istnieje obowiązek posiadania łańcuchów w określonym czasie oraz w określonych regionach. Dotyczy to przede wszystkim państw alpejskich.

Zobacz też: W jakich krajach jest obowiązek stosowania łańcuchów na koła oraz zimowych opon?

Jakie łańcuchy wybrać i jaki jest koszt łańcuchów?

REKLAMA

Na polskim rynku dostępnych jest wiele modeli łańcuchów, znacznie różniących się między sobą ceną, wytrzymałością czy zastosowanymi rozwiązaniami technologicznymi. Ceny łańcuchów kształtują się na poziomie od ok. 60 do nawet 2200 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wskazuje Jacek Radosz, ekspert firmy Taurus, która specjalizuje się w produkcji i dystrybucji m.in. boxów dachowych, bagażników i łańcuchów przeciwśniegowych, przy wyborze łańcuchów należy koniecznie sprawdzić, czy dany model pasuje do posiadanego samochodu.

Rynkowa oferta jest obecnie bardzo zróżnicowana. Znaleźć można zatem łańcuchy dostosowane specjalnie do samochodów osobowych, terenowych i ciężarowych. Widoczna jest spora różnorodność. Przykładowo, za kwotę poniżej 100 zł dostać można prostą konstrukcję stalową. Najbardziej zaawansowane łańcuchy, wykonane z bardzo wysokiej jakości materiałów i oferujące innowacyjne systemy prostego montażu, to z kolei koszt na poziomie nawet 2000 zł. Alternatywą dla łańcuchów mogą być natomiast specjalne paski antypoślizgowe – tańsze i uniwersalne, ale równocześnie tylko jednorazowego użytku” – mówi Jacek Radosz.

Jak jeździć z założonymi łańcuchami?

Jak jeździć z założonymi łańcuchami?

König

Taurus

Zobacz też: Tekstylne łańcuchy śniegowe

Jak jeździć z założonymi łańcuchami?

REKLAMA

Jazda z założonymi na koła łańcuchami oczywiście różni się od tradycyjnej jazdy. Podstawową różnicą jest ograniczenie prędkości – z założonymi łańcuchami nie powinna ona bowiem przekraczać co do zasady 50 km/h. Limit ten może być jednak nawet niższy, jeśli takie zastrzeżenie zawarł w instrukcji użytkowania producent.

Przed jazdą z łańcuchami warto najpierw przetestować w suchych warunkach ich montaż, by uniknąć problemów już na zaśnieżonej drodze. Co ważne, najbezpieczniej jest łączyć łańcuchy przeciwśniegowe z oponami zimowymi. Same łańcuchy powinno się natomiast zakładać generalnie na koła osi napędowej. Jednak jeszcze przed zakupem łańcuchów najlepiej zapoznać się z odpowiednim rozdziałem w instrukcji obsługi samochodu, który mówi o ich dopuszczeniu na poszczególnych rozmiarach opon i zasadach użytkowania. Jest to szczególnie istotne w przypadku samochodów z napędem na cztery koła. W takich samochodach łańcuchy najczęściej montuje się na tej osi, na którą przekazywany jest większy procent mocy” – wyjaśnia ekspert firmy Taurus.

Użytkownicy łańcuchów przeciwśniegowych muszą również pamiętać o kilku kwestiach, które w praktyce wyróżniają jazdę z założonymi łańcuchami.

Trzeba uważać na prędkość, co dotyczy szczególnie pokonywania zakrętów. Pamiętać należy o dłuższej drodze hamowania. Użytkownicy samochodów z systemami kontroli trakcji muszą też wziąć pod uwagę fakt, że podjazd może doprowadzić do przeciążenia tego rodzaju systemu. Najlepszym rozwiązaniem jest więc wyłączenie systemów tego typu – oczywiście odnosi się to konkretnie do czasu, gdy jedziemy z założonymi łańcuchami przeciwśniegowymi” – dodaje Jacek Radosz.

Jak wskazuje ekspert firmy Taurus, po zakończeniu jazdy i zdjęciu łańcuchów warto je dokładnie opłukać w wodzie oraz wysuszyć przed ponownym włożeniem do pudełka, co pozwoli na ich ochronę przed korozją.

Źródło: Materiały prasowe Taurus

Jak jeździć z założonymi łańcuchami?
König
Taurus
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA