REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Czarny lód” – co to jest i jak się zachować gdy na niego wjedziemy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Hubert Krawczyk
„Czarny lód” – co to jest i jak się zachować gdy na niego wjedziemy? / Fot. Fotolia
„Czarny lód” – co to jest i jak się zachować gdy na niego wjedziemy? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

„Czarny lód” to wyjątkowo niebezpieczne zjawisko, które lubi się pojawiać wtedy, gdy deszcz lub mgła spadają na podłoże o temperaturze niższej niż 0° C. Czym dokładniej jest „czarny lód” i jak się zachować, gdy na niego wjedziemy?

Fotolia

Zima jest porą roku gdzie zmienne warunki atmosferyczne niosą za sobą niebezpieczeństwo oraz skutecznie utrudniają życie kierowców. Z jednej strony kierowcy nie dość, że muszą bardziej zatroszczyć się o swoje auta i przystosować je do warunków panujących na zewnątrz, zaś z drugiej muszą szczególnie uważać na drogach i dopasowywać swój styl jazdy do warunków na drogach. Na szczęście w ostatnim czasie zima trochę mniej daje się we znaki, jednak i tak należy mieć się na baczności oraz zachować ostrożność podczas podróżowania samochodem. Przykładem dużego niebezpieczeństwa jakie można spotkać na drodze w czasie zmiennej pogody i ujemnej temperatury może być tzw. czarny lód, inaczej zwany gołoledzią.

REKLAMA

Co to jest „czarny lód”?

REKLAMA

„Czarny lód”, czy też inaczej gołoledź lub potocznie „szklanka”, jest to warstwa lodu, która w sposób praktycznie niewidoczny tworzy się na drodze, stanowiąc poważne niebezpieczeństwo dla osób poruszających się po niej. Zjawisko to jest szczególnie niebezpieczne, ponieważ czarna droga, która z pozoru powinna być przyczepna, okazuje się bardzo śliska. W takich warunkach kierowca zazwyczaj zbyt późno dowiaduje się, że porusza się po lodzie, a nie przyczepnym asfalcie.

„Czarny lód” tworzy się głownie w czasie zmiennej pogody oraz kiedy występuje duża różnica temperatur pomiędzy nocą a dniem. Odwilż i dodatnia temperatura w ciągu dnia, w połączeniu z padającym śniegiem lub deszczem, po których następuje ochłodzenie i przymrozek w trakcie nocy, przyczynia się do powstania tego zjawiska. Gołoledź najczęściej występuje na wiaduktach, mostach i drogach przebiegających obok zbiorników wodnych.

Jak rozpoznać gołoledź?

„Czarny lód” jest tak niebezpieczny, ponieważ jest trudny do zauważenia i po nieświadomym najechaniu na niego nasz samochód może wpaść w niekontrolowany poślizg. Oznaką gołoledzi na powierzchni drogi może być delikatne błyszczenie asfaltu, który sprawia złudzenie mokrego. Często też oblodzone pobocze lub szron na trawie może świadczyć o tym, że mamy do czynienia z tym zjawiskiem również na drodze. Po wjechaniu na oblodzoną nawierzchnię samochód początkowo może delikatnie „tańczyć” po drodze, układ kierowniczy może wydać się specyficznie luźny, a koła napędzające zaczną tracić przyczepność. W tym momencie powinniśmy jak najszybciej zdać sobie sprawę z niebezpieczeństwa i postarać się wytracić prędkość.

Co zrobić po wjechaniu na „czarny lód”? Jak jeździć po śliskiej nawierzchni?

Przede wszystkim podczas jazdy w zmiennych warunkach pogodowych i drogowych powinniśmy zachować czujność i koncentrację, bowiem w każdej chwili może dojść do nieprzewidzianej sytuacji. Warto również zachowywać większy niż zazwyczaj odstęp od poprzedzającego nas pojazdu. Najważniejsza zasada po wjechaniu na „czarny lód” brzmi: nie możemy spanikować. Wszelkie gwałtowne ruchy tylko pogorszą sytuację, dlatego w razie „tańczenia” pojazdu na drodze korekty poślizgu powinny być nakładane płynnie i z wyczuciem. Należy również spróbować wytracić prędkość poprzez spokojne hamowanie silnikiem lub delikatne operowanie hamulcem (w przypadku aut bez ABS-u należy zastosować hamowanie pulsacyjne). Uwaga – gwałtowne wciśnięcie pedału hamulca do oporu może sprawić, że samochód wpadnie w jeszcze większy poślizg i stanie się niebezpiecznym, bezwładnie poruszającym się przedmiotem o wadze zazwyczaj ponad tony. Czasami sytuacja jest niestety na tyle beznadziejna, że mimo naszych wysiłków i tak może dojść do kolizji. Z tego powodu starajmy się zawsze dostosowywać prędkość do warunków panujących na drogach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA