REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Czarny lód” – co to jest i jak się zachować gdy na niego wjedziemy?

Hubert Krawczyk
„Czarny lód” – co to jest i jak się zachować gdy na niego wjedziemy? / Fot. Fotolia
„Czarny lód” – co to jest i jak się zachować gdy na niego wjedziemy? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

„Czarny lód” to wyjątkowo niebezpieczne zjawisko, które lubi się pojawiać wtedy, gdy deszcz lub mgła spadają na podłoże o temperaturze niższej niż 0° C. Czym dokładniej jest „czarny lód” i jak się zachować, gdy na niego wjedziemy?
zima jazda w zimie Fot. Fotolia

Fotolia

Zima jest porą roku gdzie zmienne warunki atmosferyczne niosą za sobą niebezpieczeństwo oraz skutecznie utrudniają życie kierowców. Z jednej strony kierowcy nie dość, że muszą bardziej zatroszczyć się o swoje auta i przystosować je do warunków panujących na zewnątrz, zaś z drugiej muszą szczególnie uważać na drogach i dopasowywać swój styl jazdy do warunków na drogach. Na szczęście w ostatnim czasie zima trochę mniej daje się we znaki, jednak i tak należy mieć się na baczności oraz zachować ostrożność podczas podróżowania samochodem. Przykładem dużego niebezpieczeństwa jakie można spotkać na drodze w czasie zmiennej pogody i ujemnej temperatury może być tzw. czarny lód, inaczej zwany gołoledzią.

REKLAMA

Co to jest „czarny lód”?

REKLAMA

„Czarny lód”, czy też inaczej gołoledź lub potocznie „szklanka”, jest to warstwa lodu, która w sposób praktycznie niewidoczny tworzy się na drodze, stanowiąc poważne niebezpieczeństwo dla osób poruszających się po niej. Zjawisko to jest szczególnie niebezpieczne, ponieważ czarna droga, która z pozoru powinna być przyczepna, okazuje się bardzo śliska. W takich warunkach kierowca zazwyczaj zbyt późno dowiaduje się, że porusza się po lodzie, a nie przyczepnym asfalcie.

„Czarny lód” tworzy się głownie w czasie zmiennej pogody oraz kiedy występuje duża różnica temperatur pomiędzy nocą a dniem. Odwilż i dodatnia temperatura w ciągu dnia, w połączeniu z padającym śniegiem lub deszczem, po których następuje ochłodzenie i przymrozek w trakcie nocy, przyczynia się do powstania tego zjawiska. Gołoledź najczęściej występuje na wiaduktach, mostach i drogach przebiegających obok zbiorników wodnych.

Jak rozpoznać gołoledź?

„Czarny lód” jest tak niebezpieczny, ponieważ jest trudny do zauważenia i po nieświadomym najechaniu na niego nasz samochód może wpaść w niekontrolowany poślizg. Oznaką gołoledzi na powierzchni drogi może być delikatne błyszczenie asfaltu, który sprawia złudzenie mokrego. Często też oblodzone pobocze lub szron na trawie może świadczyć o tym, że mamy do czynienia z tym zjawiskiem również na drodze. Po wjechaniu na oblodzoną nawierzchnię samochód początkowo może delikatnie „tańczyć” po drodze, układ kierowniczy może wydać się specyficznie luźny, a koła napędzające zaczną tracić przyczepność. W tym momencie powinniśmy jak najszybciej zdać sobie sprawę z niebezpieczeństwa i postarać się wytracić prędkość.

Co zrobić po wjechaniu na „czarny lód”? Jak jeździć po śliskiej nawierzchni?

Przede wszystkim podczas jazdy w zmiennych warunkach pogodowych i drogowych powinniśmy zachować czujność i koncentrację, bowiem w każdej chwili może dojść do nieprzewidzianej sytuacji. Warto również zachowywać większy niż zazwyczaj odstęp od poprzedzającego nas pojazdu. Najważniejsza zasada po wjechaniu na „czarny lód” brzmi: nie możemy spanikować. Wszelkie gwałtowne ruchy tylko pogorszą sytuację, dlatego w razie „tańczenia” pojazdu na drodze korekty poślizgu powinny być nakładane płynnie i z wyczuciem. Należy również spróbować wytracić prędkość poprzez spokojne hamowanie silnikiem lub delikatne operowanie hamulcem (w przypadku aut bez ABS-u należy zastosować hamowanie pulsacyjne). Uwaga – gwałtowne wciśnięcie pedału hamulca do oporu może sprawić, że samochód wpadnie w jeszcze większy poślizg i stanie się niebezpiecznym, bezwładnie poruszającym się przedmiotem o wadze zazwyczaj ponad tony. Czasami sytuacja jest niestety na tyle beznadziejna, że mimo naszych wysiłków i tak może dojść do kolizji. Z tego powodu starajmy się zawsze dostosowywać prędkość do warunków panujących na drogach.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA