REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Czarny lód” – co to jest i jak się zachować gdy na niego wjedziemy?

Hubert Krawczyk
„Czarny lód” – co to jest i jak się zachować gdy na niego wjedziemy? / Fot. Fotolia
„Czarny lód” – co to jest i jak się zachować gdy na niego wjedziemy? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

„Czarny lód” to wyjątkowo niebezpieczne zjawisko, które lubi się pojawiać wtedy, gdy deszcz lub mgła spadają na podłoże o temperaturze niższej niż 0° C. Czym dokładniej jest „czarny lód” i jak się zachować, gdy na niego wjedziemy?
zima jazda w zimie Fot. Fotolia

Fotolia

Zima jest porą roku gdzie zmienne warunki atmosferyczne niosą za sobą niebezpieczeństwo oraz skutecznie utrudniają życie kierowców. Z jednej strony kierowcy nie dość, że muszą bardziej zatroszczyć się o swoje auta i przystosować je do warunków panujących na zewnątrz, zaś z drugiej muszą szczególnie uważać na drogach i dopasowywać swój styl jazdy do warunków na drogach. Na szczęście w ostatnim czasie zima trochę mniej daje się we znaki, jednak i tak należy mieć się na baczności oraz zachować ostrożność podczas podróżowania samochodem. Przykładem dużego niebezpieczeństwa jakie można spotkać na drodze w czasie zmiennej pogody i ujemnej temperatury może być tzw. czarny lód, inaczej zwany gołoledzią.

REKLAMA

Co to jest „czarny lód”?

REKLAMA

„Czarny lód”, czy też inaczej gołoledź lub potocznie „szklanka”, jest to warstwa lodu, która w sposób praktycznie niewidoczny tworzy się na drodze, stanowiąc poważne niebezpieczeństwo dla osób poruszających się po niej. Zjawisko to jest szczególnie niebezpieczne, ponieważ czarna droga, która z pozoru powinna być przyczepna, okazuje się bardzo śliska. W takich warunkach kierowca zazwyczaj zbyt późno dowiaduje się, że porusza się po lodzie, a nie przyczepnym asfalcie.

„Czarny lód” tworzy się głownie w czasie zmiennej pogody oraz kiedy występuje duża różnica temperatur pomiędzy nocą a dniem. Odwilż i dodatnia temperatura w ciągu dnia, w połączeniu z padającym śniegiem lub deszczem, po których następuje ochłodzenie i przymrozek w trakcie nocy, przyczynia się do powstania tego zjawiska. Gołoledź najczęściej występuje na wiaduktach, mostach i drogach przebiegających obok zbiorników wodnych.

Jak rozpoznać gołoledź?

„Czarny lód” jest tak niebezpieczny, ponieważ jest trudny do zauważenia i po nieświadomym najechaniu na niego nasz samochód może wpaść w niekontrolowany poślizg. Oznaką gołoledzi na powierzchni drogi może być delikatne błyszczenie asfaltu, który sprawia złudzenie mokrego. Często też oblodzone pobocze lub szron na trawie może świadczyć o tym, że mamy do czynienia z tym zjawiskiem również na drodze. Po wjechaniu na oblodzoną nawierzchnię samochód początkowo może delikatnie „tańczyć” po drodze, układ kierowniczy może wydać się specyficznie luźny, a koła napędzające zaczną tracić przyczepność. W tym momencie powinniśmy jak najszybciej zdać sobie sprawę z niebezpieczeństwa i postarać się wytracić prędkość.

Co zrobić po wjechaniu na „czarny lód”? Jak jeździć po śliskiej nawierzchni?

Przede wszystkim podczas jazdy w zmiennych warunkach pogodowych i drogowych powinniśmy zachować czujność i koncentrację, bowiem w każdej chwili może dojść do nieprzewidzianej sytuacji. Warto również zachowywać większy niż zazwyczaj odstęp od poprzedzającego nas pojazdu. Najważniejsza zasada po wjechaniu na „czarny lód” brzmi: nie możemy spanikować. Wszelkie gwałtowne ruchy tylko pogorszą sytuację, dlatego w razie „tańczenia” pojazdu na drodze korekty poślizgu powinny być nakładane płynnie i z wyczuciem. Należy również spróbować wytracić prędkość poprzez spokojne hamowanie silnikiem lub delikatne operowanie hamulcem (w przypadku aut bez ABS-u należy zastosować hamowanie pulsacyjne). Uwaga – gwałtowne wciśnięcie pedału hamulca do oporu może sprawić, że samochód wpadnie w jeszcze większy poślizg i stanie się niebezpiecznym, bezwładnie poruszającym się przedmiotem o wadze zazwyczaj ponad tony. Czasami sytuacja jest niestety na tyle beznadziejna, że mimo naszych wysiłków i tak może dojść do kolizji. Z tego powodu starajmy się zawsze dostosowywać prędkość do warunków panujących na drogach.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

REKLAMA