Silnik 1.4 TDCi: opinie, usterki, eksploatacja
REKLAMA
REKLAMA
Silnik 1.4 TDCi: opis i technologia
Choć oznaczenie TDCi bardzo mocno kojarzy się z gamą Forda, diesel o pojemności 1.4 litra i oznaczeniu DLD nie jest samodzielną pracą amerykańskich inżynierów. Identycznie jak w przypadku diesla 1.6 HDi, współpracowali oni z twórcami zatrudnianymi przez koncern PSA. Motor ma 1399 cm3 pojemności, pochodzi z rodziny groźnie nazwanej Tiger i występuje w dwóch wariantach. Motor korzystający z wtrysku common rail powstał w roku 2001 i nie posiada np. koła dwumasowego. Moc? Ta sięga 68 koni mechanicznych. Moment obrotowy? Ma wartość 160 Nm.
REKLAMA
Czemu w gamie marki diesel został zdominowany przez jeden model? Modelem tym jest oczywiście Ford Fiesta. 1.4 TDCi był po prostu zbyt słaby do napędzania cięższych samochodów.
Silnik 1.4 TDCi - wersje:
- Silnik 1.4 TDCi - wersja I: 8 zaworów, doładowany (turbo o stałej geometrii łopatek), bez intercoolera, wyposażany w filtr cząstek stałych od 2006 roku,
- Silnik 1.4 TDCi - wersja II: 16 zaworów, turbodoładowanie ze zmienną geometrią łopatek, intercooler - model 90 KM produkowany w latach 2002 - 2005.
Silnik 1.4 TDCi: opinie są dobre czy złe?
Diesel 1.4 TDCi był montowany pod maskami miejskich modeli koncernu PSA, w autach Mazdy czy Suzuki, a także w Fordach Fiesta czy Fusion (wersja europejska). Jego zalety? Był chwalony przez kierowców za wysoką kulturę pracy i wybitną oszczędność. Wady? Niestety 68-konny diesel nigdy nie miał wiele wspólnego z osiągami. Dla przykładu Fiestę szóstej generacji rozpędzał do pierwszej setki dopiero w 15,5 sekundy. Prędkość maksymalna to 164 km/h.
Silnik 1.4 TDCi jest trwały!
Opinie o silniku 1.4 TDCi są naprawdę dobre. Kierowcy mocno podkreślają, że przy dbaniu o podstawowe procedury serwisowe ta jednostka przez jakieś 300 - 350 tysięcy kilometrów nie powinna generować większych kosztów napraw. Przykłady usterek? W silniku 1.4 TDCi zdarzają się nieszczelności wtryskiwaczy - wymienić należy ich podkładki. Poza tym znane są przypadki uszkodzenia turbosprężarki - na szczęście mowa o prostej turbinie, której regeneracja kosztuje jakieś 600 - 700 złotych. A to wszystko sprawia, że ciężko narzekać na zadbany egzemplarz. Ford Fiesta 1.4 diesel: opinie w skrócie mówiąc są więcej niż pozytywne.
Podsumowanie: Fiesta z francuskim dieslem na plus
Ford Fiesta 1.4 TDCi: opinie kierowców są pozytywne. Tak, motor nie oferuje wybitnych osiągów. Z drugiej strony odwdzięcza się niskim spalaniem i trwałością. Poza tym model oferuje łatwość manewrów - a decyduje o tym elektryczne wspomaganie układu kierowniczego oraz oczywiście standard stanowi skrzynia manualna. Napęd jest przekazywany na przednie koła. W skrócie prosta technologia. Nie ma się zatem co dziwić, że Ford Fiesta napędzany silnikiem 1.4 TDCi stał się ulubieńcem flot. To jednak sprawia, że podczas zakupu używanego egzemplarza warto zachować rozwagę. Tak, aby wybrany egzemplarz nie był zużyty.
Silnik 1.4 TDCi - eksploatacja:
- pasek rozrządu - wymiana co 180 - 240 tys. km
- olej w silniku - wymiana co rok lub 20 tys. km
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.