Dlaczego diesel głośno pracuje?
REKLAMA
REKLAMA
Stary diesel - głośny. Nowy diesel - cichy.
W latach dziewięćdziesiątych diesle choć oszczędne były głośne, powolne i pozostawiały za sobą smugi czarnego dymu. Później jednostki trafiły do centrów inżynieryjnych i tam zostały naszpikowane nowoczesną technologią. Ta sprawiła, że nadal miały niski apetyt, jednak zdecydowanie poprawiła się ich kultura pracy. Tumany czarnego dymu wyłapuje filtr cząstek stałych, moc daje im turbosprężarka, a układ wtryskowy typu common rail sprawia, że nowoczesne diesle potrafią pracować tak cicho jak benzyniaki.
REKLAMA
Dlaczego diesel głośno pracuje? Bo zaczyna się psuć…
Tylko skoro silniki wysokoprężne stały się tak mocno kulturalne, czemu nadaj na forach można znaleźć pytania od kierowców dotyczące tego, dlaczego diesel głośno pracuje? Bo zwiększony hałas pracy motoru oznacza, że postępuje w nim zużycie poszczególnych elementów. Których konkretnie? Przyczyn może być wiele. Na początek kierowca powinien jednak przyjrzeć się tym, które są najtańsze w usunięciu. A to oznacza, że musi zajrzeć pod auto i sprawdzić... szczelność wydechu, ewentualnie zajrzeć pod maskę i przyjrzeć się poziomowi oleju w silniku.
Dlaczego diesel głośno pracuje? Bo problem może być prosty
Rozszczelniony układ wydechowy sprawia, że praca silnika diesla może się stać dużo głośniejsza. W skrajnym przypadku może on też tracić moc. Jakie jeszcze objawy występują? Czuć zapach spalin w kabinie pojazdu, a do tego mogą się pojawiać komunikaty o nieprawidłowej pracy np. układu oczyszczania spalin. Scenariusz z nieszczelnym wydechem jest o tyle optymistyczny, że usunięcie usterki nie powinno kosztować więcej niż jakieś 300 - 400 złotych. Gdy diesel głośno pracuje, a kierowcy uda się wyeliminować nieszczelność wydechu, powinien przyjrzeć się elementom osprzętu.
Dlaczego diesel głośno pracuje? A co z osprzętem?
REKLAMA
Pierwszym z elementów osprzętu, który sprawia że diesel pracuje głośno jest turbosprężarka. Jej nieszczelność lub uszkodzenia ograniczą moc pojazdu, a do tego mogą powodować że z rury wydechowej zacznie wydobywać się czarny dym. Poza tym obudowa turbosprężarki może być np. zaolejona, a silnik przechodzić w tryb awaryjny. Kolejnym elementem decydującym o tym, że diesel głośno pracuje jest układ wtryskowy - w miarę jego zużywania się maleje kultura pracy jednostki. To samo dotyczy np. zaworów, panewek czy układu korbowo-tłokowego.
Warto pamiętać o tym, że przy uszkodzeniu turbosprężarki w samochodach posiadających filtr cząstek stałych czarny dym nie pojawi się. DPF zostanie jednak bardzo szybko zapchany i uszkodzony nadmiarem sadzy w gazach wydechowych!
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.