REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ruszać dieslem? I jak nim jeździć żeby był oszczędny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak ruszać dieslem? I jak nim jeździć żeby był oszczędny?
Jak ruszać dieslem? I jak nim jeździć żeby był oszczędny?

REKLAMA

REKLAMA

Jak ruszać dieslem? Oto pytanie, na które postaramy się odpowiedzieć w tym materiale. Opowiemy też o optymalnych obrotach i zmianie biegów.

Ruszanie samochodem z silnikiem diesla - złote zasady:

  • staraj się nie dodawać za dużo gazu podczas puszczenia sprzęgła,
    • nie lubi tego ani samo sprzęgło, ani koło dwumasowe (w które twój diesel jest pewnie wyposażony),
    • dodawanie dużej ilości gazu skraca czas życia sprzęgła i koła dwumasowego,
  • jeżeli jedziesz w korku, staraj się ruszać na samym sprzęgle,
  • na postoju zawsze wrzucaj luz - nie trzymaj auta na sprzęgle.

Uszkodzenie sprzęgła i koła dwumasowego w dieslu to spory wydatek. Sam komplet części to wydatek na poziomie 2 - 3 tysięcy złotych. Do kwoty doliczyć trzeba jakieś 500 złotych za robociznę.

REKLAMA

Zobacz również: Jazda z wciśniętym sprzęgłem. Czym to grozi?

Na jakich obrotach jeździć dieslem?

Na jakich obrotach jeździć dieslem? To dość dobre pytanie. Odpowiedź na nie jest jednak taka sama, jak w przypadku silnika benzynowego. Kierowca powinien dbać o utrzymanie optymalnej prędkości obrotowej. Co to oznacza? Diesel najlepiej czuje się poniżej 2 tys. obr./min. Wtedy nie winduje wyników spalania, a jednocześnie nie potrzebuje zbyt dużego czasu, aby zebrać osiągi np. w czasie wyprzedzania.

Jak jeździć dieslem?

Podsumowując, jak jeździć dieslem? Podczas startu nie należy dawać zbyt dużo gazu. Ruszanie samochodem napędzanym silnikiem wysokoprężnym z mocno wciśniętym pedałem gazu może oznaczać uszkodzenie sprzęgła. Poza tym podczas jazdy jednostajnej warto dobierać przełożenia w taki sposób, że motor utrzymuje prędkość obrotową na poziomie mniej więcej 2 tys. obr./min. Zmiana biegu? Na niższy gdy obroty spadną poniżej 1600 obr./min., na wyższy gdy zakres prędkości dochodzi do 2500 - 3000 obr./min.

Jak ruszać samochodem bez szarpania? Gdy diesel szarpie podczas ruszania może to oznaczać uszkodzenie sprzęgła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Czy można wymienić sprzęgło bez koła dwumasowego?

Ruszanie pod górkę: diesel ma sporo siły!

Diesel jest stworzony do... pracy. Samochód wyposażony w silnik wysokoprężny radzi sobie z dużymi obciążeniami, nie ma zatem też większych problemów ze wzniesieniem. Ruszanie pod górkę? Diesel może wymagać użycia nieco większej ilości gazu, ewentualnie np. systemu auto hold. To ułatwi zadanie kierowcy.

Jak jeździć dieslem z turbiną?

Turbosprężarka daje silnikowi diesla dwie zalety. Po pierwsze zdecydowanie poprawia jego osiągi. Za jej sprawą - w połączeniu z wtryskiem common rail - można wygenerować przeszło 200 koni mocy z pojemności 2 litrów. Po drugie sprawia, że silnik wysokoprężny jest mocny, ale i naprawdę oszczędny. Dlatego warto dbać o nią. Jak jeździć dieslem z turbiną?

  • ruszanie samochodem powinno być poprzedzone krótkim postojem,
    • odczekaj kilka sekund po rozruchu, aby olej rozniósł się po magistralach,
  • do osiągnięcia przez silnik temperatury roboczej nie wkręcaj go na wysokie obroty,
  • pamiętaj o terminowej zmianie oleju wraz z filtrem,
    • interwału wymiany poszukaj w książce serwisowej,
    • często to 12 - 15 tys. km lub raz w roku, ewentualnie 30 tys. km lub raz na dwa lata.

Zobacz również: Niski poziom oleju: czy można jechać autem?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA