REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ruszać dieslem? I jak nim jeździć żeby był oszczędny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak ruszać dieslem? I jak nim jeździć żeby był oszczędny?
Jak ruszać dieslem? I jak nim jeździć żeby był oszczędny?

REKLAMA

REKLAMA

Jak ruszać dieslem? Oto pytanie, na które postaramy się odpowiedzieć w tym materiale. Opowiemy też o optymalnych obrotach i zmianie biegów.

Ruszanie samochodem z silnikiem diesla - złote zasady:

  • staraj się nie dodawać za dużo gazu podczas puszczenia sprzęgła,
    • nie lubi tego ani samo sprzęgło, ani koło dwumasowe (w które twój diesel jest pewnie wyposażony),
    • dodawanie dużej ilości gazu skraca czas życia sprzęgła i koła dwumasowego,
  • jeżeli jedziesz w korku, staraj się ruszać na samym sprzęgle,
  • na postoju zawsze wrzucaj luz - nie trzymaj auta na sprzęgle.

Uszkodzenie sprzęgła i koła dwumasowego w dieslu to spory wydatek. Sam komplet części to wydatek na poziomie 2 - 3 tysięcy złotych. Do kwoty doliczyć trzeba jakieś 500 złotych za robociznę.

REKLAMA

Zobacz również: Jazda z wciśniętym sprzęgłem. Czym to grozi?

Na jakich obrotach jeździć dieslem?

Na jakich obrotach jeździć dieslem? To dość dobre pytanie. Odpowiedź na nie jest jednak taka sama, jak w przypadku silnika benzynowego. Kierowca powinien dbać o utrzymanie optymalnej prędkości obrotowej. Co to oznacza? Diesel najlepiej czuje się poniżej 2 tys. obr./min. Wtedy nie winduje wyników spalania, a jednocześnie nie potrzebuje zbyt dużego czasu, aby zebrać osiągi np. w czasie wyprzedzania.

Jak jeździć dieslem?

Podsumowując, jak jeździć dieslem? Podczas startu nie należy dawać zbyt dużo gazu. Ruszanie samochodem napędzanym silnikiem wysokoprężnym z mocno wciśniętym pedałem gazu może oznaczać uszkodzenie sprzęgła. Poza tym podczas jazdy jednostajnej warto dobierać przełożenia w taki sposób, że motor utrzymuje prędkość obrotową na poziomie mniej więcej 2 tys. obr./min. Zmiana biegu? Na niższy gdy obroty spadną poniżej 1600 obr./min., na wyższy gdy zakres prędkości dochodzi do 2500 - 3000 obr./min.

Jak ruszać samochodem bez szarpania? Gdy diesel szarpie podczas ruszania może to oznaczać uszkodzenie sprzęgła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Czy można wymienić sprzęgło bez koła dwumasowego?

Ruszanie pod górkę: diesel ma sporo siły!

Diesel jest stworzony do... pracy. Samochód wyposażony w silnik wysokoprężny radzi sobie z dużymi obciążeniami, nie ma zatem też większych problemów ze wzniesieniem. Ruszanie pod górkę? Diesel może wymagać użycia nieco większej ilości gazu, ewentualnie np. systemu auto hold. To ułatwi zadanie kierowcy.

Jak jeździć dieslem z turbiną?

Turbosprężarka daje silnikowi diesla dwie zalety. Po pierwsze zdecydowanie poprawia jego osiągi. Za jej sprawą - w połączeniu z wtryskiem common rail - można wygenerować przeszło 200 koni mocy z pojemności 2 litrów. Po drugie sprawia, że silnik wysokoprężny jest mocny, ale i naprawdę oszczędny. Dlatego warto dbać o nią. Jak jeździć dieslem z turbiną?

  • ruszanie samochodem powinno być poprzedzone krótkim postojem,
    • odczekaj kilka sekund po rozruchu, aby olej rozniósł się po magistralach,
  • do osiągnięcia przez silnik temperatury roboczej nie wkręcaj go na wysokie obroty,
  • pamiętaj o terminowej zmianie oleju wraz z filtrem,
    • interwału wymiany poszukaj w książce serwisowej,
    • często to 12 - 15 tys. km lub raz w roku, ewentualnie 30 tys. km lub raz na dwa lata.

Zobacz również: Niski poziom oleju: czy można jechać autem?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA