REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć dieslem na krótkich odcinkach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak jeździć dieslem na krótkich odcinkach?
Jak jeździć dieslem na krótkich odcinkach?

REKLAMA

REKLAMA

Jak jeździć dieslem na krótkich odcinkach? Silniki wysokoprężne uwielbiają intensywną eksploatację. Czy mimo wszystko da się nimi jeździć w mieście?

Diesel to... długodystansowiec!

Silnik diesla jest przyzwyczajony do długiej trasy. Uwielbia duże przebiegi i powinien być jak najwięcej w ruchu. Czy to wyklucza jego eksploatację w mieście na krótkich odcinkach? Nie do końca. Kierowca powinien pamiętać jednak o kilku zasadach, które pozwolą mu dłużej zachować bezawaryjność i sprawią, że przez dłuższy okres nie będzie wymagał serii drogich wizyt serwisowych.

REKLAMA

Jak jeździć dieslem na krótkich odcinkach? Po pierwsze turbo!

Diesel jest silny. Nie będzie jednak mocny bez nowoczesnego osprzętu i turbosprężarki. Jak dbać o tą drugą? Po porannym rozruchu warto zaczekać kilkanaście sekund przed ruszeniem z miejsca, a następnie do nagrzania jednostki do temperatury roboczej nie należy zwiększać obrotów powyżej 2000. Czemu? To da czas silnikowi na rozprowadzenie oleju po kluczowych magistralach. To sprawi także, że wydłużony zostanie czas życia turbosprężarki - a cena jej regeneracji to minimum 800 - 1200 złotych.

Jeździsz dieslem na krótkich odcinkach? Pamiętaj o filtrze DPF

Jazda w mieście na krótkich odcinkach oznacza małe obciążenie silnika. To z kolei wiąże się z wyższym spalaniem i produkcją bardziej toksycznych gazów wydechowych. Te będą się osadzać nie tylko na zaworze EGR, ale i w filtrze cząstek stałych. Wypalanie DPF? Tak, jest możliwe, ale głównie w trasie. Jak zaradzić problemowi, aby filtr nie wymagał wymiany już po 50 - 60 tysiącach kilometrów pokonanych w mieście? Warto od czas do czasu - np. raz w tygodniu - zabierać auto poza teren zabudowany. Tam możliwe jest zwiększenie obciążenia silnika i zainicjowanie systemowego wypalania sadzy zebranej w DPF-ie.

Jak jeździć dieslem na krótkich odcinkach? Czyli temperatura i ładowanie

REKLAMA

Silnik diesla potrzebuje dużej mocy rozruchowej. I to nie stanowi problemu w sytuacji, w której auto dużo jeździ. W czasie dalszych przejazdów spokojnie doładuje akumulator. Co w mieście? Może nie mieć czasu na wystarczające uzupełnienie zapasów prądu. I problem ten uwidoczni się podczas pierwszych mrozów. Gdy temperatura spadnie poniżej 0 stopni Celsjusza, może się okazać że silnik nie odpali. Dlatego w mało eksploatowanym dieslu warto przed zimą wyciągnąć akumulator i solidnie go doładować pod prostownikiem.

Diesel dłużej nagrzewa się od silnika spalinowego. A jazda bez osiągnięcia temperatury roboczej na krótkich dystansach sprawia, że kierowca musi się liczyć z dwiema kwestiami. Po pierwsze wyższym spalaniem. Silnik wysokoprężny o pojemności 2 litrów w cyklu miejskim przy jeździe na poziomie 10 - 15 km dziennie będzie spalać nawet 10 litrów. Poza tym zimą pozostaje kwestia grzania - słabo nagrzany silnik będzie też słabo nagrzewał kabinę pasażerską.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA