Jak sprawdzić czy auto ma wycięty DPF? Podpowiadamy.
REKLAMA
REKLAMA
Jak sprawdzić czy DPF jest wycięty?
- Metod kontroli jest kilka. Podstawowa zakłada, że kupujący powinien zajrzeć pod auto, ewentualnie wjechać nim na kanał. Mało fachowe warsztaty wycinają osadnik i zastępują go zwykłą rurą. Brak puszki filtra - choć model powinien go posiadać - może być pierwszym sygnałem.
- Bardziej fachowe warsztaty zostawiają puszkę filtra DPF, ale usuwają z niej wkład. Jak wykryć taki proceder? Tak naprawdę wystarczy zapukać w obudowę. Jeżeli ta wyda z siebie dźwięk uderzenia w pustą puszkę, to oznacza że filtr cząstek stałych został w danym dieslu wymontowany.
- Trzecią z metod kontrolnych jest obejrzenie rury wydechowej, ewentualnie kontrola jej wnętrza za pomocą np. chusteczki. Obecność sadzy oznacza, że ta nie jest wyłapywana przez osadnik - w efekcie ten najpewniej został wycięty lub nie działa prawidłowo.
- Istnieje też możliwość komputerowej kontroli. Mechanik podpina się diagnoskopem do złącza diagnostycznego i łączy z modułem sterującym filtrem DPF. Podczas tej kontroli kupujący dowie się czy osadnik jest na miejscu, ale też sprawdzi jego stan.
Co daje wycięcie DPF?
Wycięcie DPF przede wszystkim ułatwia miejską eksploatację diesla. Bo to w mieście osadnik nie tylko zapycha się szybciej, ale i trudniej przeprowadzić w pełni oraz prawidłowo procedurę jego oczyszczania. Zapchany DPF jest o tyle dużym problemem, że:
REKLAMA
- powoduje włączenie trybu awaryjnego pracy silnika i ograniczenie mocy,
- regularne czyszczenie filtra DPF kosztuje około 400 złotych,
- wymiana filtra DPF stanowi wydatek od 2 do nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Co grozi za wycięty DPF?
Usunięty DPF sprawia, że w pojeździe zmienia się skład spalin. Skutek? Tak naprawdę samochód przestaje spełniać warunki techniczne określone w homologacji, a co za tym idzie jest po prostu niesprawny. Najmniejszą z konsekwencji jest nieprzedłużenie ważności badania technicznego przez diagnostę. Co musi zrobić kierowca żeby auto przeszło przegląd? Kupić i ponownie zamontować filtr DPF.
Warto pamiętać o tym, że w czasach walki o czystość spalin i spełniania norm emisji spalin, kontrole obecności DPF-ów staną się podstawą przeglądów technicznych.
Ile kosztuje wycięcie DPF?
Ceny są mocno zróżnicowane i zależą tak naprawdę od stopnia zaawansowania konstrukcji pojazdu oraz miejsce wykonywania naprawy. W przypadku prostych układów DPF z początku produkcji usunięcie wkładu filtra wraz z wgraniem łatki systemowej nie powinno kosztować więcej niż jakieś 600 - 800 złotych. W przypadku nowoczesnych pojazdów segmentu premium wycięcie DPF może jednak kosztować nawet 2 - 3 tysiące złotych.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA