Objawy zapchanego katalizatora. Jak poznać usterkę?
REKLAMA
REKLAMA
Katalizator jest standardowo montowany w układach napędowych samochodów osobowych jeszcze od lat osiemdziesiątych. A jego rola jest niezwykle kluczowa. Ma zatrzymywać szkodliwe związki zanim te zostaną uwolnione do atmosfery. Skupia się na neutralizacji m.in. tlenków węgla, węglowodorów i tlenków azotu. W teorii katalizator został przeliczony na całe życie silnika. W praktyce do jego usterki dochodzi najczęściej po przebiegu rzędu 200 - 300 tysięcy kilometrów.
REKLAMA
Katalizator: przyczyny uszkodzeń?
Powód uszkodzenia katalizatora? Tych może być kilka. Katalizator podlega np. korozji pod wpływem działania czynników zewnętrznych i temperatury. Nie lubi też nagłych spadków temperatury - po wjechaniu w kałużę może popękać jego wkład i zapchać układ wydechowy. Może też dojść do mechanicznego uszkodzenia osadnika podczas wypadku lub w wyniku nieprawidłowej pracy silnika. Mocno wzbogacona mieszanka paliwowa nie zostaje w pełni spalona w komorze spalania. Paliwo trafia zatem do wydechu i tam dochodzi do ponownego zapłonu - ten może rozsadzić elementy katalizatora i również spowodować zapchanie wydechu.
Objawy zapchanego katalizatora:
- spadek mocy silnika,
- szarpanie podczas przyspieszania,
- wzrost zużycia paliwa,
- problemy z układem zapłonowym - np. wypadanie zapłonów,
- wzrost emisji CO2,
- problemy z czujnikiem tlenu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.