Jakie są objawy zapchanego filtra cząstek stałych?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Osadniki typu DPF stały się standardem na rynku diesli. Najpierw gromadzą cząstki stałe, a później okresowo je wypalają. I choć pierwotnie zakładano, że osadniki typu suchego są wyliczone na całe życie pojazdu, praktyka pokazała coś zupełnie innego. Czemu filtr cząstek stałych zapycha się? Decyduje o tym głównie miejski charakter eksploatacji. Podczas spokojnej jazdy raz, że ilość cząstek stałych generowanych przez silnik jest większa. Tym samym filtr automatycznie wypala się nawet co kilka tysięcy kilometrów.
REKLAMA
Dwa w mieście nie ma warunków koniecznych do przeprowadzenia systemowego wypalania osadnika - mowa o wyższym obciążeniu i jednostajnej jeździe przez kilka do kilkunastu minut. Skutek? Z czasem dochodzi do zeszklenia osadów zgromadzonych w filtrze cząstek stałych. Tym samym maleje jego pojemność oraz szybciej dochodzi do kolejnego zapchania. Granicznie wypełniony osadnik ogranicza przepływ spalin. A to ma znaczący wpływ na sposób pracy silnika.
Objawy zapchanego filtra cząstek stałych:
- zaświecenie się na tablicy kontrolki DPF, ewentualnie migająca kontrolka świec,
- silnik może uruchomić tryb awaryjny,
- obniżona moc silnika,
- wzrost zużycia paliwa,
- większa ilość spalin - w tym dymienie z wydechu,
- rosnący poziom oleju w silniku,
- brak możliwości pasywnego wypalenia filtra,
- błędy w komputerze - powód: nieudane wypalenie zawartości filtra, różnica ciśnień przed i za filtrem.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA