REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Filtr FAP: trwałość i technologia francuskiego DPF-a

Filtr FAP
Filtr FAP
Citroen

REKLAMA

REKLAMA

Filtr FAP, czyli dziś opowiemy o francuskiej myśli technicznej na rzecz oczyszczania spalin w dieslu. Jak działa FAP, czy często się psuje?

Filtr FAP: efekt… norm emisji spalin

Technologia napędu wysokoprężnego jest rozwijana od wczesnych lat 90. W tym czasie ropniaki otrzymały nie tylko wtrysk common rail, ale też turbosprężarki oraz osprzęt oczyszczający ich spaliny. Dziś praktycznie nie da się kupić diesla bez filtra cząstek stałych. Co on robi? Zatrzymuje i utylizuje szczególnie szkodliwe dla zdrowia ludzkiego elementy gazów wydechowych - węgiel w połączeniu z węglowodorami oraz tlenkami metali i siarki. Czemu filtr cząstek stałych stał się wyposażeniem standardowym? Bo wymóg taki nakładają m.in. nieustannie zaostrzające się normy emisji spalin.

REKLAMA

Filtr FAP: to typ mokry czy suchy?

Filtr cząstek stałych dopala zgromadzoną w swoim wnętrzu sadzę na dwa sposoby. Po pierwsze odbywa się to pasywnie. Dzieje się tak wtedy, gdy samochód porusza się w trasie, silnik jest obciążony, a w układzie wydechowym panuje wysoka temperatura. Po drugie dopalanie filtra może być aktywne. Przy osadniku DPF aktywne czyszczenie oznacza podanie większej dawki paliwa. Przy filtrze FAP odbywa się poprzez obniżenie temperatury spalania sadzy - odpowiada za to płyn Eolys dodawany do paliwa.

Filtr FAP: awarie i trwałość

Filtr FAP ma sporą zaletę. Umożliwia np. przeprowadzenie procedury wypalenia sadzy nawet w sytuacji, w której auto porusza się w ruchu miejskim. Z drugiej strony prowadzący musi pamiętać o uzupełnianiu płynu Eolys oraz o tankowaniu do pełna. Środek jest bowiem dodawany do paliwa po zalaniu zbiornika paliwem, a komputer zazwyczaj przelicza jego ilość na cały bak. Poza tym filtr FAP ma z góry określony czas życia. Przeciętnie jego wymiana jest konieczna co 120 - 160 tys. kilometrów - w zależności od typu silnika i modelu samochodu. Powód? Gromadzi się w nim popiół zatykający porowaty wkład.

Filtr FAP: uważnie go eksploatuj!

Nowy filtr FAP kosztuje przeciętnie jakieś 3 - 4 tysiące złotych. I choć ma on interwał wymiany, czasami zdarza się, że ulega awarii wcześniej. Tak dzieje się np. wtedy, gdy kierowca eksploatuje silnik ze zużytymi wtryskiwaczami czy turbosprężarką. Te elementy mają szczególnie duży wpływ na stan filtra FAP!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    REKLAMA