REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Diesel do miasta. Czy to dobry pomysł?
Diesel do miasta. Czy to dobry pomysł?
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Diesel do miasta? Oto pytanie, które postawiliśmy przed dzisiejszym materiałem. A więc czy silnik wysokoprężny nadaje się co eksploatacji miejskiej?

Jazda dieslem po mieście: o czym warto wiedzieć?

Aby kierowcy dobrze jeździło się dieslem po mieście, powinien pamiętać o kilku aspektach. Poniżej opisujemy każdy z nich.

REKLAMA

REKLAMA

  • jazda dieslem po mieście wymaga pamiętania o turbosprężarce,
    • do osiągnięcia temperatury roboczej lepiej nie wykorzystywać w zbyt dużym stopniu mocy silnika,
  • jazda dieslem po mieście to też dbałość o filtr cząstek stałych,
    • miasto nie tworzy warunków do jego wypalenia,
    • auto warto zatem od czasu do czasu zabrać na intensywny "spacer" poza miasto - np. na obwodnicę,
  • jazda dieslem po mieście jest raczej powolna, a to szybko prowadzi do usterki zaworu EGR,
    • zawór jest zalepiany przez nadprodukcję sadzy przy niskim obciążeniu,
  • jazda dieslem po mieście to też wyższe obciążenie dla sprzęgła i koła dwumasowego.

Diesel do miasta: wszystkie za i przeciw

Czy warto kupić diesla gdy jeździ się głównie w mieście? To wszystko tak naprawdę zależy od przebiegu. Bo czasami miasto oznacza dystans 4 kilometrów, a czasami 40 kilometrów dziennie. Przy 4 nie warto zawracać sobie głowy dieslem, przy 40 gra już może być warta świeczki. Bo na takim dystansie silnik nagrzeje się, stanie się oszczędny, a dodatkowo kierowca będzie się mógł cieszyć z wysokiego momentu obrotowego. Wady? Przy symbolicznych przebiegach kierowca nie skorzysta z oszczędności diesla, a do tego powinien się liczyć z problemami z zaworem EGR, filtrem cząstek stałych oraz sprzęgłem i kołem dwumasowym.

Warto sprawdzić jak jeździć dieslem, aby obniżyć w nim postępujące zużycie elementów, a tym samym zminimalizować ewentualne koszty napraw.

Jak jeździć dieslem na krótkich odcinkach?

O tym zagadnieniu szerzej opowiadamy w innym naszym materiale: Jak jeździć dieslem na krótkich odcinkach?

REKLAMA

Diesel a benzyna: różnice w jeździe czy kosztach?

Diesel a benzyna: różnice w jeździe są obecnie najmniej wyczuwalne. Powód? Benzyniaki mają nisko ustawiony moment osobowy, posiadają doładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Diesle z kolei zdecydowanie poprawiły kulturę pracy i już dawno temu przestały obficie kopcić podczas przyspieszania. Co z kosztami? Benzyniaki mimo nowoczesnego osprzętu nadal są nieco bardziej paliwożerne od diesli. Warto jednak pamiętać o tym, że na potrzeby tego tekstu analizujemy głównie warunki miejskie, a w tym przewaga ropniaka topnieje. Powód? Diesel na krótkich dystansach nie rozgrzewa się do temperatury roboczej (szczególnie zimą). A to oznacza podwyższone spalanie. Skutek? Różnica w kosztach zakupu paliwa między dieslem a benzyną może wcale nie być taka duża.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najmniej awaryjne silniki diesla: oto lista!

  • 1.4 D-4D - współczesne wersje motoru z Japonii są naszpikowane elektroniką. To im jednak nie przeszkadza w tym, aby wejść do galerii pt. najmniej awaryjne silniki diesla. Małolitrażowa jednostka jest oszczędna i bez większych trudności bezawaryjnie pokonuje często grubo ponad 300 tysięcy kilometrów.
  • 1.6 TDI - diesel Grupy Volkswagena ma wysoką kulturę pracy, gwarantuje dobre osiągi, a do tego ma ograniczony apetyt na paliwo. Do tego cieszy się dobrą opinią wśród kierowców. Przy tankowaniu paliwa dobrej jakości fabryczne wtryskiwacze common rail są w stanie pokonać nawet 300 - 350 tysięcy kilometrów.
  • 1.6 HDI - koncern PSA miał w swojej historii kilka strzałów w dziesiątkę i silnik 1.6 HDI bez wątpienia jest jednym z nich. Tak, motor nie lubi paliwa niskiej jakości i czasami miewa problemy z nieszczelnością wtryskiwaczy. Mimo wszystko uwielbia potężne przebiegi. Najmniej awaryjne silniki diesla z Francji pokonują bez remontu nawet 350 - 400 tysięcy kilometrów.
  • 1.6 CRDi - Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych słowo koreański było synonimem przeciętnej jakości. Dziś tak nie jest. A udowadnia to chociażby diesel 1.6 CRDi. Pracuje cicho i oszczędnie, a do tego w słabszych wersjach nie ma koła dwumasowego. To wszystko sprawiło, że silnik Kii i Hyundaia trafił na listę najmniej awaryjnych silników diesla.

Czy warto kupić diesla?

Normy emisji spalin mniej więcej od półtorej dekady próbują wyłączyć silniki diesla z eksploatacji w Europie. Czy warto kupić diesla w takiej perspektywie? To wszystko zależy od tego, jaką rolę będzie miał przypisaną diesel. Samochód tego typu powinien dużo jeździć. Wtedy stopa zwrotu inwestycji jest najwyższa - ropniak okazuje się ekonomiczny i pozwala na spore oszczędności na paliwie. Poza tym warto sprawdzić np. jakie są najmniej awaryjne silniki diesla. Z czym należy się liczyć? Niestety, ale samochody o napędzie wysokoprężnym mają coraz wyższą utratę wartości.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA