REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Diesel do miasta. Czy to dobry pomysł?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Diesel do miasta. Czy to dobry pomysł?
Diesel do miasta. Czy to dobry pomysł?
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Diesel do miasta? Oto pytanie, które postawiliśmy przed dzisiejszym materiałem. A więc czy silnik wysokoprężny nadaje się co eksploatacji miejskiej?

Jazda dieslem po mieście: o czym warto wiedzieć?

Aby kierowcy dobrze jeździło się dieslem po mieście, powinien pamiętać o kilku aspektach. Poniżej opisujemy każdy z nich.

REKLAMA

REKLAMA

  • jazda dieslem po mieście wymaga pamiętania o turbosprężarce,
    • do osiągnięcia temperatury roboczej lepiej nie wykorzystywać w zbyt dużym stopniu mocy silnika,
  • jazda dieslem po mieście to też dbałość o filtr cząstek stałych,
    • miasto nie tworzy warunków do jego wypalenia,
    • auto warto zatem od czasu do czasu zabrać na intensywny "spacer" poza miasto - np. na obwodnicę,
  • jazda dieslem po mieście jest raczej powolna, a to szybko prowadzi do usterki zaworu EGR,
    • zawór jest zalepiany przez nadprodukcję sadzy przy niskim obciążeniu,
  • jazda dieslem po mieście to też wyższe obciążenie dla sprzęgła i koła dwumasowego.

Diesel do miasta: wszystkie za i przeciw

Czy warto kupić diesla gdy jeździ się głównie w mieście? To wszystko tak naprawdę zależy od przebiegu. Bo czasami miasto oznacza dystans 4 kilometrów, a czasami 40 kilometrów dziennie. Przy 4 nie warto zawracać sobie głowy dieslem, przy 40 gra już może być warta świeczki. Bo na takim dystansie silnik nagrzeje się, stanie się oszczędny, a dodatkowo kierowca będzie się mógł cieszyć z wysokiego momentu obrotowego. Wady? Przy symbolicznych przebiegach kierowca nie skorzysta z oszczędności diesla, a do tego powinien się liczyć z problemami z zaworem EGR, filtrem cząstek stałych oraz sprzęgłem i kołem dwumasowym.

Warto sprawdzić jak jeździć dieslem, aby obniżyć w nim postępujące zużycie elementów, a tym samym zminimalizować ewentualne koszty napraw.

Jak jeździć dieslem na krótkich odcinkach?

O tym zagadnieniu szerzej opowiadamy w innym naszym materiale: Jak jeździć dieslem na krótkich odcinkach?

REKLAMA

Diesel a benzyna: różnice w jeździe czy kosztach?

Diesel a benzyna: różnice w jeździe są obecnie najmniej wyczuwalne. Powód? Benzyniaki mają nisko ustawiony moment osobowy, posiadają doładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Diesle z kolei zdecydowanie poprawiły kulturę pracy i już dawno temu przestały obficie kopcić podczas przyspieszania. Co z kosztami? Benzyniaki mimo nowoczesnego osprzętu nadal są nieco bardziej paliwożerne od diesli. Warto jednak pamiętać o tym, że na potrzeby tego tekstu analizujemy głównie warunki miejskie, a w tym przewaga ropniaka topnieje. Powód? Diesel na krótkich dystansach nie rozgrzewa się do temperatury roboczej (szczególnie zimą). A to oznacza podwyższone spalanie. Skutek? Różnica w kosztach zakupu paliwa między dieslem a benzyną może wcale nie być taka duża.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najmniej awaryjne silniki diesla: oto lista!

  • 1.4 D-4D - współczesne wersje motoru z Japonii są naszpikowane elektroniką. To im jednak nie przeszkadza w tym, aby wejść do galerii pt. najmniej awaryjne silniki diesla. Małolitrażowa jednostka jest oszczędna i bez większych trudności bezawaryjnie pokonuje często grubo ponad 300 tysięcy kilometrów.
  • 1.6 TDI - diesel Grupy Volkswagena ma wysoką kulturę pracy, gwarantuje dobre osiągi, a do tego ma ograniczony apetyt na paliwo. Do tego cieszy się dobrą opinią wśród kierowców. Przy tankowaniu paliwa dobrej jakości fabryczne wtryskiwacze common rail są w stanie pokonać nawet 300 - 350 tysięcy kilometrów.
  • 1.6 HDI - koncern PSA miał w swojej historii kilka strzałów w dziesiątkę i silnik 1.6 HDI bez wątpienia jest jednym z nich. Tak, motor nie lubi paliwa niskiej jakości i czasami miewa problemy z nieszczelnością wtryskiwaczy. Mimo wszystko uwielbia potężne przebiegi. Najmniej awaryjne silniki diesla z Francji pokonują bez remontu nawet 350 - 400 tysięcy kilometrów.
  • 1.6 CRDi - Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych słowo koreański było synonimem przeciętnej jakości. Dziś tak nie jest. A udowadnia to chociażby diesel 1.6 CRDi. Pracuje cicho i oszczędnie, a do tego w słabszych wersjach nie ma koła dwumasowego. To wszystko sprawiło, że silnik Kii i Hyundaia trafił na listę najmniej awaryjnych silników diesla.

Czy warto kupić diesla?

Normy emisji spalin mniej więcej od półtorej dekady próbują wyłączyć silniki diesla z eksploatacji w Europie. Czy warto kupić diesla w takiej perspektywie? To wszystko zależy od tego, jaką rolę będzie miał przypisaną diesel. Samochód tego typu powinien dużo jeździć. Wtedy stopa zwrotu inwestycji jest najwyższa - ropniak okazuje się ekonomiczny i pozwala na spore oszczędności na paliwie. Poza tym warto sprawdzić np. jakie są najmniej awaryjne silniki diesla. Z czym należy się liczyć? Niestety, ale samochody o napędzie wysokoprężnym mają coraz wyższą utratę wartości.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA