REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Podgrzewacz silnika: co to jest? Jak działa? Ile kosztuje?
Podgrzewacz silnika: co to jest? Jak działa? Ile kosztuje?
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Podgrzewacz silnika, czyli dziś pokażemy sposoby kierowców na zimowe problemy z rozruchem silnika. Czy prosta grzałka może być remedium?

Dogrzewacz elektryczny: jak działa?

Grzałki płynu chłodniczego zazwyczaj działają na jeden z dwóch sposobów. Po pierwsze dogrzewacz elektryczny może przyjąć formę grzałki wpinanej do układu elektrycznego samochodu. Montuje się ją zaraz za blokiem silnika, a zasada jej działania polega na tym, że po uruchomieniu silnika zaczyna dodatkowo podgrzewać płyn chłodniczy. W ten sposób silnik szybciej osiąga temperaturę roboczą, a tym samym szybciej zaczyna np. ogrzewać kabinę pasażerską.

REKLAMA

REKLAMA

Grzałki płynu chłodniczego: ile kosztują i jakie... mają wady?

Niestety urządzenia tego typu mają też pewną wadę. Nie usprawniają rozruchu jednostki napędowej o poranku. To raz. A dwa podgrzewacz płynu chłodniczego w samochodzie stanowi dodatkowy odbiornik prądu. Może zatem ograniczać ilość prądu kumulowanego w akumulatorze podczas jazdy. Ile trzeba zapłacić za taki podgrzewacz silnika? Ceny startują już od jakiś 130 - 140 złotych. Kwota ta nie zawiera jednak kosztu montażu.

Podgrzewacz silnika 230V: co to takiego?

Drugim typem jest podgrzewacz silnika 230V. W tym przypadku w ramach układu chłodzenia - przy jednym z połączeń - montuje się pompę wyposażoną w grzałkę elektryczną. Co to daje? Tak zaprojektowany podgrzewacz wody do samochodu podłącza się do standardowego gniazdka 230V, a przez to ogrzewanie silnika zaczyna działać jeszcze przed jego rozruchem. Ogrzewanie postojowe elektryczne zazwyczaj posiada termostat ustawiony na 55 stopni Celsjusza. Gdy płyn chłodniczy osiągnie tą temperaturę, pompka automatycznie wyłączy się.

Webasto elektryczne: wyższy poziom funkcjonalności?

Webasto elektryczne ma szereg zalet. Ogrzewa silnik jeszcze przed jego rozruchem, tym samym usprawnia odpalanie jednostki napędowej w czasie zimowych poranków. Poza tym jako że drastycznie skraca czas potrzebny na osiągnięcie przez motor temperatury roboczej, sprawia że praktycznie od razu do kabiny wdmuchiwane jest ciepłe powietrze, a do tego silnik spala mniejszą ilość paliwa i generuje mniej toksyczne spaliny.

REKLAMA

Dogrzewacz elektryczny - kolejne zalety?

  • w autach zasilanych LPG zimą motor szybciej przechodzi na tańsze paliwo,
  • mniej zużywane są elementy silnika, bo pracują w mniej ekstremalnych warunkach,
  • podgrzewacz oleju silnikowego (bo tak, zwiększa też i jego temperaturę) poprawia ochronę np. turbosprężarki,
  • redukując toksyczność spalin, zmniejsza stopień wypełnienia DPF-ów i EGR-ów w dieslach,
  • montaż urządzenia jest na tyle prosty, że kierowca przy odrobinie wiedzy technicznej może go wykonać samodzielnie.

Podgrzewacz silnika 230V to wynalazek szczególnie spopularyzowany w Skandynawii. Auta pochodzące z tamtych rejonów posiadają charakterystyczne wtyczki w zderzakach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogrzewanie postojowe elektryczne: ile kosztuje?

Podgrzewacz płynu chłodniczego w samochodzie jest nieco bardziej skomplikowanym urządzeniem od grzałki montowanej w układzie chłodzenia. Ile zatem kosztuje webasto elektryczne? Na szczęście nie ma zaporowej ceny. Ogrzewanie postojowe elektryczne dedykowane samochodom osobowym - a konkretnie pompa z pełnym osprzętem - to wydatek startujący od kwoty na poziomie 300 złotych. Grzałki płynu chłodniczego wyposażone są również w kable zasilające. Kierowca musi się jedynie zastanowić nad tym jak ukryć przewód pod maską.

Podgrzewacz wody do samochodu nie powinien kosztować więcej niż nieco ponad 700 złotych. Ostateczna cena zależy w dużej mierze od pojemności i mocy silnika.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA