Pompka spryskiwacza działa, a płyn nie leci. Awaria?
REKLAMA
REKLAMA
Działa spryskiwacz czy nie działa?
Kierowcy bardzo często nie doceniają udogodnień montowanych w samochodach przez producentów. Przykład? Dobry dotyczy spryskiwacza szyb. Jego rolę dostrzeże dopiero ten prowadzący, który w deszczowy dzień lub w czasie występowania błota pośniegowego, będzie musiał borykać się z usterką spryskiwacza. Częsty problem? Pompka spryskiwacza działa, a płyn nie leci na szybę. I uszkodzenie choć brzmi poważnie, na ogół jest powodowane przez mało skomplikowany problem. W efekcie usterka może być usunięta przez samego kierowcę. Od czego zacząć, gdy w aucie nie działa spryskiwacz? Zaraz o tym opowiemy.
REKLAMA
Spryskiwacze nie działają? To nie musi oznaczać poważnej usterki. Czasami wystarczy przedmuchać dyszę sprężonym powietrzem. To ważne, bo uszkodzone spryskiwacze przedniej szyby ograniczają bezpieczeństwo jazdy. Kierowca widzi mniej. Uszkodzony tylny spryskiwacz powoduje nieco mniejszy problem.
Pompka spryskiwacza działa, a płyn nie leci. W czym problem?
- może się okazać, że w zbiorniczku wyrównawczym zamarzł letni płyn do spryskiwaczy,
- czasami winne niesprawności są uszkodzone przewody między pompką a dyszą spryskiwacza - płyn po drodze ucieka,
- usterka może być powodowana przez samą pompkę - słychać jej pracę, ale ona nie pracuje prawidłowo, nie tworzy wystarczającego ciśnienia w układzie,
- czasami winna jest nie sama pompka, a domontowywany do niej, niewielki filtr,
- nie działają spryskiwacze? Awaria pompki spryskiwaczy to czasami prozaiczny problem taki, jak spalone bezpieczniki. Sprawdzone skrzynki z bezpiecznikami dopiero pozwolą wyeliminować to tło usterki
- problem ze spryskiwaczem szyby powodowany jest też często przez zapchaną dyszę spryskiwacza - zabrudzenia pochodzą z układu spryskiwacza lub z zewnątrz,
- nie działa spryskiwacz przedniej szyby zimą? A może został zasłonięty śniegiem lub lodem?
Nie działają spryskiwacze? Kierowca powinien wykazać się uwagą i przyjrzeć się dobrze dyszom. To raz. Dwa warto wiedzieć o tym, że gdy nie działa spryskiwacz przedniej szyby, a do tego pogoda na zewnątrz jest zła, kierowca ryzykuje utratą dowodu rejestracyjnego i mandatem do 500 zł. Gdy spryskiwacz nie działa, pojazd przestaje spełniać warunki techniczne określone przepisami. Gdy spryskiwacz nie działa, pojazd nie powinien też przejść badania technicznego.
Płyn nie leci? Zatem jak udrożnić dyszę spryskiwacza?
REKLAMA
Kierowcy działają intuicyjnie. Wymontowują dyszę, a następnie zaczynają w niej grzebać igłą. I choć ta rzeczywiście może usunąć zator, często robi dyszy więcej złego niż dobrego. Powód? Uszkadza ją. Dużo lepszym pomysłem jest czyszczenie np. żyłką wędkarską lub włóknem wyciągniętym ze szczotki do zamiatania - są sprężyste i delikatne. Odetkaną dyszę można ponownie zamontować w okolicy przedniej lub tylnej szyby. Czy element zawsze należy czyścić? Kierowca też może postawić na wymianę. Szczególnie że nowa dysza spryskiwacza nie stanowi dużego wydatku. Kosztuje zazwyczaj kilka złotych - zarówno na przednią jak i tylną szybę. Po wymianie od razu widać różnicę po włączeniu spryskiwaczy.
Należy pamiętać o tym, aby po czyszczeniu lub wymianie wyregulować dyszę spryskiwacza - tylko wtedy będzie polewała płynem ten fragment szyby, który jest konieczny do dobrej widoczności. Regulacja trwa kilka sekund, ale dopiero ona sprawia, że prawidłowo działają spryskiwacze przedniej szyby. Zasada ta odnosi się też do sytuacji, w której kierowca czyścił tylny spryskiwacz.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.