REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy płyn chłodniczy możemy zastąpić wodą?

Czy płyn chłodniczy możemy zastąpić wodą?
Czy płyn chłodniczy możemy zastąpić wodą?

REKLAMA

REKLAMA

Płyn chłodniczy możemy zastąpić wodą, tylko warto się zastanowić czy takie działanie nie przyniesie więcej szkody niż pożytku.

Płyn chłodniczy a woda

Moda na stosowanie wody w układzie chłodzenia to przyzwyczajenie motoryzacyjne pochodzące z XX wieku. Kierowcy w Polsce mieli wtedy ograniczony dostęp do profesjonalnych produktów i starali się radzić sobie na własną rękę. Czemu to jednak nie jest dobry pomysł? Zastąpienie płynu chłodniczego wodą sprawia, że ciecz chłodząca traci część właściwości dotyczących przewodzenia ciepła. Woda wrze przy 100 stopniach Celsjusza. W przypadku płynu chłodniczego temperatura jest o 30 stopni wyższa. Po zalaniu wody problemy z chłodzeniem mogą szybko przerodzić się w przegrzanie uszczelki pod głowicą i remont wart kilka tysięcy złotych. Różnica w cenie? Woda jest darmowa, ale płyn chłodniczy też nie jest drogi. Za 5-litrowy bania trzeba zapłacić już 20 - 25 złotych.

REKLAMA

Czy można mieszać płyn chłodniczy z wodą?

Co do zasady nie powinno się mieszać płynu chłodniczego z wodą. Po pierwsze dlatego, że rozcieńczony płyn traci swoje właściwości - gorzej przewodzi ciepło i może zamarznąć zimą. Po drugie dlatego, że ewentualne ubytki cieczy chłodzącej świadczą na ogół o powstaniu nieszczelności w układzie. W efekcie kierowca powinien starać się ją znaleźć i usunąć, a nie stale uzupełniać niedobory. Kiedy można zmieszać płyn chłodniczy z wodą? Głównie w sytuacjach awaryjnych. Gdy w trasie okaże się, że poziom cieczy chłodzącej jest bardzo niski, kierowca nie ma możliwości podjechania na stację benzynową, a nie chce doprowadzić do groźnego w skutkach przegrzania jednostki napędowej. Co ważne, najlepiej stosować w takim przypadku wodę destylowaną.

Zatem płyn czy woda do chłodnicy?

Odpowiedź może być tak naprawdę jedna. Kierowca powinien pamiętać o tym, aby poza sytuacjami awaryjnymi, zawsze wlewać do układu chłodzenia płyn chłodniczy. Tylko ciecz o właściwych parametrach sprawdzi się zarówno latem, jak i zimą, poradzi sobie z prawidłowym chłodzeniem silnika, a także tylko ona będzie w stanie zabezpieczyć chłodnicę i przewody przed korozją oraz odkładaniem się np. kamienia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA