REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić po zakupie auta używanego? Kontrola i czystość. Dwa ważne słowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co zrobić po zakupie auta używanego, zakup auta używanego
Co zrobić po zakupie auta używanego? Kontrola i czystość. Dwa ważne słowa
Materiały FroGum

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić po zakupie auta używanego? Oczywiście jeździć nim i cieszyć się! Ale żeby ta radość była maksymalna, warto zadbać o kilka aspektów formalnych oraz praktycznych. Oto zestaw wskazówek.

Formalności po zakupie auta używanego i nowego

W przypadku zakupu nowego auta sprawa jest oczywista. Wystarczy wykupić obowiązkowe ubezpieczenie OC i w ciągu 30 dni od dnia zakupu złożyć wniosek o rejestrację pojazdu w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania. Tyle! Sprawa nieco komplikuje się po zakupie samochodu z drugiej ręki. Bo tu nabywca powinien dopełnić również kilku innych formalności. Tak na wszelki wypadek i dla własnego bezpieczeństwa.

REKLAMA

  • Nabywca auta używanego powinien upewnić się, że poprzedni właściciel nie wycofał ubezpieczenia OC. W tym celu wystarczy zadzwonić do firmy, która wystawiła polisę. Podczas rozmowy możliwa będzie również zmiana danych właściciela. To kluczowe, bo w razie wycofania ubezpieczenia, kierujący musi niezwłocznie kupić kolejne. Inaczej naraża się na surową karę.
  • Nowy właściciel w przypadku zakupu auta na podstawie umowy musi również opłacić podatek PCC w urzędzie skarbowym należnym miejscu zamieszkania. W tym celu powinien złożyć deklarację.
  • Konieczne jest przerejestrowanie pojazdu lub zgłoszenie zakupu. Formalności tej należy dopełnić w terminie nie późniejszym niż 30 dni od momentu zawarcia transakcji zakupu.

Stan techniczny auta z drugiej ręki. Znasz go dokładnie?

REKLAMA

Nie zawsze jest tak, że samochód używany kupuje się po dokonaniu gruntownych oględzin. Decyzje zakupowe kierowcy często podejmują dużo bardziej refleksyjnie. Dlatego po zakupie warto zabrać samochód do warsztatu na dogłębną kontrolę. Mechanik w jej czasie sprawdzi najważniejsze układy i wskaże ich ewentualne słabe punkty. W takim przypadku kierowca będzie mógł usunąć usterki i tym samym otrzyma pewność, że auto będzie w pełni sprawne technicznie.

Koniecznie musimy pamiętać też o tym, aby sprawdzić stan techniczny pojazdu. Wizyta w warsztacie to nieodzowny punkt po kupnie auta, który zagwarantuje nam spokojną jazdę i pozwoli uniknąć nieprzyjemnych – i kosztownych – niespodzianek. Dzięki niej zyskamy pewność, że samochód jest w pełni sprawny i bezpieczny do użytku – mówi Bartosz Frontczak, ekspert marki FroGum.

Kontrola techniczna po zakupie jest kluczowa z jeszcze jednego powodu. Może się bowiem okazać, że auto np. znajduje się w gorszym stanie, niż przedstawiał to sprzedawca. Jej wynik stanie się zatem np. powodem do zwrotu zakupionego pojazdu. Dlatego tak ważne, aby wizyta u mechanika odbyła się jeszcze przed rejestracją auta.

Samochód u mechanika? Wykonaj konieczny serwis

Samochód używany wstawiony do mechanika pomyślnie przeszedł kontrolę. Ten znalazł w nim kilka usterek, ale to raczej drobiazgi. Kupujący powinien zatem zdecydować się na ich naprawę. A jednocześnie wizytę warto połączyć z podstawowym serwisem. Dobrym pomysłem jest:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wymiana oleju, innych płynów eksploatacyjnych i zestawu filtrów.
  • wykonanie np. serwisu klimatyzacji, a w szczególności dezynfekcji kanałów wentylacyjnych. Ozonowanie przyniesie dodatkową zaletę. Pozwala na pozbycie się roztoczy, bakterii, wirusów i grzybów z całego wnętrza, a nie tylko kanałów wentylacyjnych.
  • warto skonsultować się z mechanikiem w sprawie wymiany paska rozrządu lub paska zewnętrznego. To dwa newralgiczne elementy, które podlegają okresowej wymianie.

Samochód jest zarejestrowany i sprawdzony. Co dalej?

REKLAMA

Kolejnym krokiem powinno stać się ostateczne przygotowanie samochodu używanego do jazdy. Dlatego nie należy zapominać o porządnym jego wyczyszczeniu. Konieczne jest mycie nadwozia i uporządkowanie wnętrza. A przy okazji warto pomyśleć też o wyposażeniu w postaci np. dywaników. Dobrym pomysłem jest wymiana welurowych na gumowe. Te są praktyczniejsze i łatwiejsze w utrzymaniu w czystości. A do tego dywaniki wykonane np. z TPE są nietoksyczne.

Dywaniki wykonane z gumy lub TPE odznaczają się dużą wytrzymałością i odpornością na wodę oraz różnego rodzaju uszkodzenia. W przeciwieństwie do produktów welurowych, nie zatrzymują zabrudzeń między włóknami i nie nasiąkają, dzięki czemu nie trzeba martwić się o brud, błoto czy wodę, które mogą dostać się do samochodu np. na podeszwach i wniknąć w wykładzinę, której czyszczenie lub wymiana mogą okazać się bardzo kosztowne – wyjaśnia ekspert marki FroGum.

Samochód używany jest czysty. No to czas na... akcesoria!

Ostatnim krokiem jest przemyślenie nawyków eksploatacyjnych. Kierujący musi się zastanowić nad tym jak i gdzie użytkuje pojazd oraz co nim przewozi. Na tej podstawie może podjąć decyzję mówiącą o zakupie kilku akcesoriów dodatkowych. Na liście mogą się znaleźć takie elementy, jak:

  • relingi dachowe czy bagażnik dachowy na rowery,
  • dodatkowy hak zamontowany na pasie tylnym służący do ciągnięcia przyczepy lub montażu bagażnika rowerowego,
  • pasy i siatki zapobiegające przemieszczaniu się bagażu w bagażniku,
  • wkładka gumowa chroniąca podłogę bagażnika.

Wkładka do bagażnika to wyjątkowo praktyczne akcesorium, które przyda się każdemu kierowcy. Mata, jeśli jest wykonana z wytrzymałego tworzywa TPE, skutecznie chroni oryginalną wykładzinę auta przed zarysowaniami i uszkodzeniami mechanicznymi. Dodatkowo pełni funkcję organizera – pozwala utrzymać porządek wewnątrz bagażnika, zapobiegając przemieszczaniu się bagaży. Warto zwrócić uwagę, aby wkładka posiadała antypoślizgową wyściółkę, która zapewni jeszcze większą stabilność – mówi Bartosz Frontczak z FroGum.

Poza tym warto sprawdzić obecność wyposażenia obowiązkowego oraz nieco rozszerzyć jego listę. Podstawę stanowi trójkąt i gaśnica. Warto jednak wozić w aucie również dobrze wyposażoną apteczkę oraz np. zestaw kamizelek odblaskowych. Kierujący może zadbać także o kontrolę stopnia napompowania koła zapasowego czy posiadanie kompletu zamiennych żarówek do świateł zewnętrznych pojazdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA