REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy trzeba prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu wykorzystywanego w działalności „mieszanej"?

Ewidencja przebiegu auta nie jest wymagana w przypadku pojazdów użytkowanych w sposób mieszany
Ewidencja przebiegu auta nie jest wymagana w przypadku pojazdów użytkowanych w sposób mieszany
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2014 roku obowiązują nowe przepisy podatkowe. Czy samochód używany zarówno w celach prywatnych jak i służbowych wymaga prowadzenia ewidencji przebiegu w celu odliczenia 50% VAT od wydatków z nim związanych?

Odliczenie 50% VAT od auta a ewidencja przebiegu

W działalności gospodarczej wykorzystuję samochód osobowy na podstawie zawartej umowy leasin­gu. Używam go prywatnie i w działalności gospodarczej. Czy od 1 kwietnia 2014 r. aby odliczać 50% VAT naliczonego od wydatków związanych z tym samochodem powinienem prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu?

REKLAMA

Nie musi Pan prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu. Podatnik, który wykorzystuje samochód w dzia­łalności w sposób „mieszany" (i odlicza 50% VAT naliczonego) - nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (art. 86a ust. 5 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT). Taką ewidencję podatnik powinien prowadzić wówczas, gdy pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności. Jej zapisy mają bowiem potwier­dzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w ten sposób.

Zobacz też: Czy sprzedając samochód nabyty bez VAT, trzeba naliczyć podatek według stawki 23%?

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi

Prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu musi potwierdzać brak użytku prywatnego pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skoro samochód jest używany w działalności gospodarczej oraz prywatnie, może Pan odliczać 50% VAT naliczonego od wydatków związanych z tym samochodem (tzn. rat leasingowych, wydatków na na­prawy, konserwacje i eksploatację tego samochodu). Wyjątkiem są wydatki na paliwo (gaz lub olej napę­dowy) do samochodu osobowego, w przypadku których do 30 czerwca 2015 r. obowiązuje zakaz odlicza­nia VAT naliczonego (jeżeli samochody te są wykorzystywane w sposób „mieszany", tj. do działalności gospodarczej i prywatnie).

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 86a ust. 2 i ust. 4 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
  • art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy trzeba prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu używanego do celów prywatnych i służbowych

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą, jestem podatnikiem VAT. W działalności używam swojego samo­chodu prywatnego do celów służbowych i prywatnych. Czy muszę prowadzić ewidencję przebiegu w/g nowych zasad: stan licznika przy wyjeździe i powrocie na początek miesiąca i koniec? Samochód użytkuję tylko ja. Czy trzeba ująć wszystkie faktury zakupu w rejestrze VAT?

Nie, nie musi Pani prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu. Obowiązek prowadzenia ewidencji przebie­gu pojazdu dotyczy tylko tych podatników, którzy wykorzystują swój samochód wyłącznie do działalności gospodarczej (chyba że zrezygnują z prowadzenia ewidencji i odliczania VAT w 100% - co często ma miejsce ze względu na konieczność spełnienia licznych warunków formalnych).

W broszurze informacyjnej z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi MF stwierdził bowiem, że:

MF Prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu musi potwierdzać brak użytku prywatnego pojazdu.

Z pytania wynika, że wykorzystuje Pani samochód prywatny na cele prywatne i służbowe, a więc nie doty­czy Pani obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, o której mowa w ustawie o VAT. W rejestrze zakupu VAT powinna Pani ująć te faktury, z których przysługuje Pani prawo do odliczenia VAT naliczonego. Od 1 kwietnia 2014 r. podatnikowi przysługuje, co do zasady, prawo do odliczenia 50% VAT naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi (do 3,5 tony), także tymi wykorzystywanymi do celów „mieszanych" - prywatnych i służbowych. Jeżeli użytkowany samochód jest samochodem osobowym, to do 30 czerwca 2015 r. podatnik nie ma prawa odliczania VAT naliczonego od paliwa do takiego samochodu. Od pozostałych wydatków związanych z tym samochodem odliczy Pani 50% VAT naliczonego.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 86a ust. 1 i ust. 4 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
  • art. 12 ust. 1 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2014 r. poz. 312
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA