REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy udostępnienie pojazdów przedstawicielom handlowym uprawnia do pełnego odliczenia VAT naliczonego

Subskrybuj nas na Youtube
Udostępnienie pojazdów przedstawicielom handlowym uprawnia do pełnego odliczenia naliczonego VAT-u
Udostępnienie pojazdów przedstawicielom handlowym uprawnia do pełnego odliczenia naliczonego VAT-u

REKLAMA

REKLAMA

Spółka wynajmuje za określoną kwotę swoje auta przedstawicielom handlowym prowadzącym działalność. Używane są one przez nich wyłącznie do pracy. Czy spółka ma prawo do odliczania VAT naliczone­go od wydatków związanych z samochodami udostępnianymi przedstawicielom handlowym w pełnej wysokości, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu?

Spółka udostępnia przedstawicielom handlowym prowadzącym działalność gospodarczą samo­chody osobowe. Przedstawiciel handlowy płaci miesięczny czynsz z tytułu używania samochodu w wysokości 600 zł netto i korzysta z niego przez czas trwania umowy o współpracę w celu realizacji obowiązków z niej wynikających. Nie może go udostępniać osobom trzecim i używa go tylko do celów wiążącej go ze spółką umowy. Czy w opisanej sytuacji Spółka ma prawo do odliczania VAT naliczone­go od wydatków związanych z samochodami udostępnianymi przedstawicielom handlowym w pełnej wysokości, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu - zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 1 w zw. z ust. 5 pkt 1 lit. c) ustawy o VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Nie, warunkiem pełnego odliczenia VAT naliczonego jest w tym przypadku prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, zgłoszenie pojazdów do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26 i wprowadze­nie regulaminu wykluczającego możliwość używania opisanych samochodów do celów niezwiązanych z działalnością podatnika.

Ewidencji przebiegu pojazdu nie muszą prowadzić podatnicy, których przedmiotem działalności jest oddawanie pojazdów w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umowy

  1. podobnym charakterze. Podatnicy, których przedmiotem działalności jest najem (dzierżawa, leasing) pojazdów nie prowadzą więc ewidencji przebiegu dla pojazdów oddawanych w najem (leasing lub dzier­żawę). Wyłączenie obowiązku prowadzenia ewidencji w tym przypadku wynika z art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c) ustawy o VAT. Z opisu przedstawionego w pytaniu nie wynika jednak, aby przedmiotem działalności po­datnika był wynajem (leasing lub dzierżawa) pojazdów. Umowy o oddanie samochodów w odpłatne użyt­kowanie nie są zawierane z nieograniczonym kręgiem usługobiorców, a wyłącznie z przedstawicielami handlowymi, którzy świadczą na rzecz Spółki określone usługi. Ponadto, w umowach zawartych z przed­stawicielami nie jest wykluczony prywatny użytek tych samochodów. Jest co prawda zakaz wykorzysty­wania samochodów na cele prywatne, wraz z odpowiednią sankcją za naruszenie tego zakazu, ale zakaz ten nie oznacza, że użytek prywatny tego samochodu został wykluczony. Dlatego też, aby odliczyć 100% VAT naliczonego od wydatków związanych z tymi pojazdami, Spółka powinna prowadzić ewidencję prze­biegu pojazdu, zgłosić pojazd do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26 i wprowadzić regulaminu wykluczający możliwość używania opisanych samochodów do celów niezwiązanych z działalnością po­datnika.

W odniesieniu do udostępniania (wynajmowania) pojazdów pracownikom, Minister Finansów w wyda­nych wyjaśnieniach wprost napisał, że odpłatne umowy najmu samochodów zawierane z pracownikami

REKLAMA

  1. odliczanie w 100% VAT naliczonego od tych pojazdów może być uznane za próbę obejścia prawa.

W broszurze informacyjnej z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi Ministerstwo Finansów stwierdziło bowiem, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie można (...) obiektywnie uznać wykorzystywania pojazdu wyłącznie do celów działalności gospodarczej przykładowo w następujących przypadkach:

■ zostaną zawarte umowy z pracownikami na wynajęcie pojazdów dla celów używania ich prywatnie, w sytuacji gdy wynajem nie stanowi podstawowej działalności przedsiębiorstwa, a ceny wynajmu nie są cenami rynkowymi, co łącznie może wskazywać na próbę obejścia prze­pisów implementujących decyzję derogacyjną. Przy określaniu ceny (opłaty) za wynajem należy brać pod uwagę postanowienia wynikające z art. 32 ustawy o VAT regulującego kwestię okre­ślania podstawy opodatkowania w przypadku istnienia powiązań między nabywcą a usługodaw­cą. Zatem cena za wynajem musi stanowić realne wynagrodzenie (rzeczywistą równowartość) za świadczenie tego typu usług dostępne na rynku. Fakt, że korzystanie przez pracownika do celów prywatnych z samochodu pracodawcy uznawane jest za dochód dla pracownika, nie oznacza, że warunek opłaty zostaje spełniony. Również to, że pracownik wykonuje pracę na rzecz przed­siębiorstwa, nie może zostać uznane za domniemaną płatność dokonaną przez pracownika za używanie samochodu; (.)

Z podanego fragmentu wyjaśnień wynika, że aby można było uznać, że samochód jest wykorzysty­wany wyłącznie w działalności gospodarczej odpłatny najem (dzierżawa, leasing, oddanie w odpłatne używanie) tego samochodu:

  • musi stanowić podstawową działalność przedsiębiorstwa, albo
  • ceny wynajmu muszą być cenami rynkowymi.

Żaden z ww. warunków nie został spełniony w przypadku umów zawieranych z przedstawicielami han­dlowymi w sytuacji opisanej w pytaniu.

Wprawdzie przedstawiciele handlowi nie są Państwa pracownikami, ale korzystają z samochodów na preferencyjnych warunkach, a przedmiotem Państwa działalności nie jest wynajem samochodów.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86a ust. 4 pkt 1 i ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA