REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy udostępnienie pojazdów przedstawicielom handlowym uprawnia do pełnego odliczenia VAT naliczonego

Udostępnienie pojazdów przedstawicielom handlowym uprawnia do pełnego odliczenia naliczonego VAT-u
Udostępnienie pojazdów przedstawicielom handlowym uprawnia do pełnego odliczenia naliczonego VAT-u

REKLAMA

REKLAMA

Spółka wynajmuje za określoną kwotę swoje auta przedstawicielom handlowym prowadzącym działalność. Używane są one przez nich wyłącznie do pracy. Czy spółka ma prawo do odliczania VAT naliczone­go od wydatków związanych z samochodami udostępnianymi przedstawicielom handlowym w pełnej wysokości, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu?

Spółka udostępnia przedstawicielom handlowym prowadzącym działalność gospodarczą samo­chody osobowe. Przedstawiciel handlowy płaci miesięczny czynsz z tytułu używania samochodu w wysokości 600 zł netto i korzysta z niego przez czas trwania umowy o współpracę w celu realizacji obowiązków z niej wynikających. Nie może go udostępniać osobom trzecim i używa go tylko do celów wiążącej go ze spółką umowy. Czy w opisanej sytuacji Spółka ma prawo do odliczania VAT naliczone­go od wydatków związanych z samochodami udostępnianymi przedstawicielom handlowym w pełnej wysokości, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu - zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 1 w zw. z ust. 5 pkt 1 lit. c) ustawy o VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Nie, warunkiem pełnego odliczenia VAT naliczonego jest w tym przypadku prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, zgłoszenie pojazdów do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26 i wprowadze­nie regulaminu wykluczającego możliwość używania opisanych samochodów do celów niezwiązanych z działalnością podatnika.

Ewidencji przebiegu pojazdu nie muszą prowadzić podatnicy, których przedmiotem działalności jest oddawanie pojazdów w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umowy

  1. podobnym charakterze. Podatnicy, których przedmiotem działalności jest najem (dzierżawa, leasing) pojazdów nie prowadzą więc ewidencji przebiegu dla pojazdów oddawanych w najem (leasing lub dzier­żawę). Wyłączenie obowiązku prowadzenia ewidencji w tym przypadku wynika z art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c) ustawy o VAT. Z opisu przedstawionego w pytaniu nie wynika jednak, aby przedmiotem działalności po­datnika był wynajem (leasing lub dzierżawa) pojazdów. Umowy o oddanie samochodów w odpłatne użyt­kowanie nie są zawierane z nieograniczonym kręgiem usługobiorców, a wyłącznie z przedstawicielami handlowymi, którzy świadczą na rzecz Spółki określone usługi. Ponadto, w umowach zawartych z przed­stawicielami nie jest wykluczony prywatny użytek tych samochodów. Jest co prawda zakaz wykorzysty­wania samochodów na cele prywatne, wraz z odpowiednią sankcją za naruszenie tego zakazu, ale zakaz ten nie oznacza, że użytek prywatny tego samochodu został wykluczony. Dlatego też, aby odliczyć 100% VAT naliczonego od wydatków związanych z tymi pojazdami, Spółka powinna prowadzić ewidencję prze­biegu pojazdu, zgłosić pojazd do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26 i wprowadzić regulaminu wykluczający możliwość używania opisanych samochodów do celów niezwiązanych z działalnością po­datnika.

W odniesieniu do udostępniania (wynajmowania) pojazdów pracownikom, Minister Finansów w wyda­nych wyjaśnieniach wprost napisał, że odpłatne umowy najmu samochodów zawierane z pracownikami

REKLAMA

  1. odliczanie w 100% VAT naliczonego od tych pojazdów może być uznane za próbę obejścia prawa.

W broszurze informacyjnej z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi Ministerstwo Finansów stwierdziło bowiem, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie można (...) obiektywnie uznać wykorzystywania pojazdu wyłącznie do celów działalności gospodarczej przykładowo w następujących przypadkach:

■ zostaną zawarte umowy z pracownikami na wynajęcie pojazdów dla celów używania ich prywatnie, w sytuacji gdy wynajem nie stanowi podstawowej działalności przedsiębiorstwa, a ceny wynajmu nie są cenami rynkowymi, co łącznie może wskazywać na próbę obejścia prze­pisów implementujących decyzję derogacyjną. Przy określaniu ceny (opłaty) za wynajem należy brać pod uwagę postanowienia wynikające z art. 32 ustawy o VAT regulującego kwestię okre­ślania podstawy opodatkowania w przypadku istnienia powiązań między nabywcą a usługodaw­cą. Zatem cena za wynajem musi stanowić realne wynagrodzenie (rzeczywistą równowartość) za świadczenie tego typu usług dostępne na rynku. Fakt, że korzystanie przez pracownika do celów prywatnych z samochodu pracodawcy uznawane jest za dochód dla pracownika, nie oznacza, że warunek opłaty zostaje spełniony. Również to, że pracownik wykonuje pracę na rzecz przed­siębiorstwa, nie może zostać uznane za domniemaną płatność dokonaną przez pracownika za używanie samochodu; (.)

Z podanego fragmentu wyjaśnień wynika, że aby można było uznać, że samochód jest wykorzysty­wany wyłącznie w działalności gospodarczej odpłatny najem (dzierżawa, leasing, oddanie w odpłatne używanie) tego samochodu:

  • musi stanowić podstawową działalność przedsiębiorstwa, albo
  • ceny wynajmu muszą być cenami rynkowymi.

Żaden z ww. warunków nie został spełniony w przypadku umów zawieranych z przedstawicielami han­dlowymi w sytuacji opisanej w pytaniu.

Wprawdzie przedstawiciele handlowi nie są Państwa pracownikami, ale korzystają z samochodów na preferencyjnych warunkach, a przedmiotem Państwa działalności nie jest wynajem samochodów.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86a ust. 4 pkt 1 i ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA