REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy udostępnienie pojazdów przedstawicielom handlowym uprawnia do pełnego odliczenia VAT naliczonego

Subskrybuj nas na Youtube
Udostępnienie pojazdów przedstawicielom handlowym uprawnia do pełnego odliczenia naliczonego VAT-u
Udostępnienie pojazdów przedstawicielom handlowym uprawnia do pełnego odliczenia naliczonego VAT-u

REKLAMA

REKLAMA

Spółka wynajmuje za określoną kwotę swoje auta przedstawicielom handlowym prowadzącym działalność. Używane są one przez nich wyłącznie do pracy. Czy spółka ma prawo do odliczania VAT naliczone­go od wydatków związanych z samochodami udostępnianymi przedstawicielom handlowym w pełnej wysokości, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu?

REKLAMA

Spółka udostępnia przedstawicielom handlowym prowadzącym działalność gospodarczą samo­chody osobowe. Przedstawiciel handlowy płaci miesięczny czynsz z tytułu używania samochodu w wysokości 600 zł netto i korzysta z niego przez czas trwania umowy o współpracę w celu realizacji obowiązków z niej wynikających. Nie może go udostępniać osobom trzecim i używa go tylko do celów wiążącej go ze spółką umowy. Czy w opisanej sytuacji Spółka ma prawo do odliczania VAT naliczone­go od wydatków związanych z samochodami udostępnianymi przedstawicielom handlowym w pełnej wysokości, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu - zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 1 w zw. z ust. 5 pkt 1 lit. c) ustawy o VAT?

REKLAMA

Nie, warunkiem pełnego odliczenia VAT naliczonego jest w tym przypadku prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, zgłoszenie pojazdów do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26 i wprowadze­nie regulaminu wykluczającego możliwość używania opisanych samochodów do celów niezwiązanych z działalnością podatnika.

Ewidencji przebiegu pojazdu nie muszą prowadzić podatnicy, których przedmiotem działalności jest oddawanie pojazdów w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umowy

  1. podobnym charakterze. Podatnicy, których przedmiotem działalności jest najem (dzierżawa, leasing) pojazdów nie prowadzą więc ewidencji przebiegu dla pojazdów oddawanych w najem (leasing lub dzier­żawę). Wyłączenie obowiązku prowadzenia ewidencji w tym przypadku wynika z art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c) ustawy o VAT. Z opisu przedstawionego w pytaniu nie wynika jednak, aby przedmiotem działalności po­datnika był wynajem (leasing lub dzierżawa) pojazdów. Umowy o oddanie samochodów w odpłatne użyt­kowanie nie są zawierane z nieograniczonym kręgiem usługobiorców, a wyłącznie z przedstawicielami handlowymi, którzy świadczą na rzecz Spółki określone usługi. Ponadto, w umowach zawartych z przed­stawicielami nie jest wykluczony prywatny użytek tych samochodów. Jest co prawda zakaz wykorzysty­wania samochodów na cele prywatne, wraz z odpowiednią sankcją za naruszenie tego zakazu, ale zakaz ten nie oznacza, że użytek prywatny tego samochodu został wykluczony. Dlatego też, aby odliczyć 100% VAT naliczonego od wydatków związanych z tymi pojazdami, Spółka powinna prowadzić ewidencję prze­biegu pojazdu, zgłosić pojazd do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26 i wprowadzić regulaminu wykluczający możliwość używania opisanych samochodów do celów niezwiązanych z działalnością po­datnika.

W odniesieniu do udostępniania (wynajmowania) pojazdów pracownikom, Minister Finansów w wyda­nych wyjaśnieniach wprost napisał, że odpłatne umowy najmu samochodów zawierane z pracownikami

  1. odliczanie w 100% VAT naliczonego od tych pojazdów może być uznane za próbę obejścia prawa.

W broszurze informacyjnej z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi Ministerstwo Finansów stwierdziło bowiem, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie można (...) obiektywnie uznać wykorzystywania pojazdu wyłącznie do celów działalności gospodarczej przykładowo w następujących przypadkach:

REKLAMA

■ zostaną zawarte umowy z pracownikami na wynajęcie pojazdów dla celów używania ich prywatnie, w sytuacji gdy wynajem nie stanowi podstawowej działalności przedsiębiorstwa, a ceny wynajmu nie są cenami rynkowymi, co łącznie może wskazywać na próbę obejścia prze­pisów implementujących decyzję derogacyjną. Przy określaniu ceny (opłaty) za wynajem należy brać pod uwagę postanowienia wynikające z art. 32 ustawy o VAT regulującego kwestię okre­ślania podstawy opodatkowania w przypadku istnienia powiązań między nabywcą a usługodaw­cą. Zatem cena za wynajem musi stanowić realne wynagrodzenie (rzeczywistą równowartość) za świadczenie tego typu usług dostępne na rynku. Fakt, że korzystanie przez pracownika do celów prywatnych z samochodu pracodawcy uznawane jest za dochód dla pracownika, nie oznacza, że warunek opłaty zostaje spełniony. Również to, że pracownik wykonuje pracę na rzecz przed­siębiorstwa, nie może zostać uznane za domniemaną płatność dokonaną przez pracownika za używanie samochodu; (.)

Z podanego fragmentu wyjaśnień wynika, że aby można było uznać, że samochód jest wykorzysty­wany wyłącznie w działalności gospodarczej odpłatny najem (dzierżawa, leasing, oddanie w odpłatne używanie) tego samochodu:

  • musi stanowić podstawową działalność przedsiębiorstwa, albo
  • ceny wynajmu muszą być cenami rynkowymi.

Żaden z ww. warunków nie został spełniony w przypadku umów zawieranych z przedstawicielami han­dlowymi w sytuacji opisanej w pytaniu.

Wprawdzie przedstawiciele handlowi nie są Państwa pracownikami, ale korzystają z samochodów na preferencyjnych warunkach, a przedmiotem Państwa działalności nie jest wynajem samochodów.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86a ust. 4 pkt 1 i ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA