REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy udostępnienie pojazdów przedstawicielom handlowym uprawnia do pełnego odliczenia VAT naliczonego

Subskrybuj nas na Youtube
Udostępnienie pojazdów przedstawicielom handlowym uprawnia do pełnego odliczenia naliczonego VAT-u
Udostępnienie pojazdów przedstawicielom handlowym uprawnia do pełnego odliczenia naliczonego VAT-u

REKLAMA

REKLAMA

Spółka wynajmuje za określoną kwotę swoje auta przedstawicielom handlowym prowadzącym działalność. Używane są one przez nich wyłącznie do pracy. Czy spółka ma prawo do odliczania VAT naliczone­go od wydatków związanych z samochodami udostępnianymi przedstawicielom handlowym w pełnej wysokości, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu?

REKLAMA

Spółka udostępnia przedstawicielom handlowym prowadzącym działalność gospodarczą samo­chody osobowe. Przedstawiciel handlowy płaci miesięczny czynsz z tytułu używania samochodu w wysokości 600 zł netto i korzysta z niego przez czas trwania umowy o współpracę w celu realizacji obowiązków z niej wynikających. Nie może go udostępniać osobom trzecim i używa go tylko do celów wiążącej go ze spółką umowy. Czy w opisanej sytuacji Spółka ma prawo do odliczania VAT naliczone­go od wydatków związanych z samochodami udostępnianymi przedstawicielom handlowym w pełnej wysokości, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu - zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 1 w zw. z ust. 5 pkt 1 lit. c) ustawy o VAT?

REKLAMA

Nie, warunkiem pełnego odliczenia VAT naliczonego jest w tym przypadku prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, zgłoszenie pojazdów do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26 i wprowadze­nie regulaminu wykluczającego możliwość używania opisanych samochodów do celów niezwiązanych z działalnością podatnika.

Ewidencji przebiegu pojazdu nie muszą prowadzić podatnicy, których przedmiotem działalności jest oddawanie pojazdów w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umowy

  1. podobnym charakterze. Podatnicy, których przedmiotem działalności jest najem (dzierżawa, leasing) pojazdów nie prowadzą więc ewidencji przebiegu dla pojazdów oddawanych w najem (leasing lub dzier­żawę). Wyłączenie obowiązku prowadzenia ewidencji w tym przypadku wynika z art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c) ustawy o VAT. Z opisu przedstawionego w pytaniu nie wynika jednak, aby przedmiotem działalności po­datnika był wynajem (leasing lub dzierżawa) pojazdów. Umowy o oddanie samochodów w odpłatne użyt­kowanie nie są zawierane z nieograniczonym kręgiem usługobiorców, a wyłącznie z przedstawicielami handlowymi, którzy świadczą na rzecz Spółki określone usługi. Ponadto, w umowach zawartych z przed­stawicielami nie jest wykluczony prywatny użytek tych samochodów. Jest co prawda zakaz wykorzysty­wania samochodów na cele prywatne, wraz z odpowiednią sankcją za naruszenie tego zakazu, ale zakaz ten nie oznacza, że użytek prywatny tego samochodu został wykluczony. Dlatego też, aby odliczyć 100% VAT naliczonego od wydatków związanych z tymi pojazdami, Spółka powinna prowadzić ewidencję prze­biegu pojazdu, zgłosić pojazd do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26 i wprowadzić regulaminu wykluczający możliwość używania opisanych samochodów do celów niezwiązanych z działalnością po­datnika.

W odniesieniu do udostępniania (wynajmowania) pojazdów pracownikom, Minister Finansów w wyda­nych wyjaśnieniach wprost napisał, że odpłatne umowy najmu samochodów zawierane z pracownikami

  1. odliczanie w 100% VAT naliczonego od tych pojazdów może być uznane za próbę obejścia prawa.

W broszurze informacyjnej z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi Ministerstwo Finansów stwierdziło bowiem, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie można (...) obiektywnie uznać wykorzystywania pojazdu wyłącznie do celów działalności gospodarczej przykładowo w następujących przypadkach:

REKLAMA

■ zostaną zawarte umowy z pracownikami na wynajęcie pojazdów dla celów używania ich prywatnie, w sytuacji gdy wynajem nie stanowi podstawowej działalności przedsiębiorstwa, a ceny wynajmu nie są cenami rynkowymi, co łącznie może wskazywać na próbę obejścia prze­pisów implementujących decyzję derogacyjną. Przy określaniu ceny (opłaty) za wynajem należy brać pod uwagę postanowienia wynikające z art. 32 ustawy o VAT regulującego kwestię okre­ślania podstawy opodatkowania w przypadku istnienia powiązań między nabywcą a usługodaw­cą. Zatem cena za wynajem musi stanowić realne wynagrodzenie (rzeczywistą równowartość) za świadczenie tego typu usług dostępne na rynku. Fakt, że korzystanie przez pracownika do celów prywatnych z samochodu pracodawcy uznawane jest za dochód dla pracownika, nie oznacza, że warunek opłaty zostaje spełniony. Również to, że pracownik wykonuje pracę na rzecz przed­siębiorstwa, nie może zostać uznane za domniemaną płatność dokonaną przez pracownika za używanie samochodu; (.)

Z podanego fragmentu wyjaśnień wynika, że aby można było uznać, że samochód jest wykorzysty­wany wyłącznie w działalności gospodarczej odpłatny najem (dzierżawa, leasing, oddanie w odpłatne używanie) tego samochodu:

  • musi stanowić podstawową działalność przedsiębiorstwa, albo
  • ceny wynajmu muszą być cenami rynkowymi.

Żaden z ww. warunków nie został spełniony w przypadku umów zawieranych z przedstawicielami han­dlowymi w sytuacji opisanej w pytaniu.

Wprawdzie przedstawiciele handlowi nie są Państwa pracownikami, ale korzystają z samochodów na preferencyjnych warunkach, a przedmiotem Państwa działalności nie jest wynajem samochodów.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86a ust. 4 pkt 1 i ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA