REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdobyć prąd niezbędny do zasilania urządzeń w kamperze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamil Zawalich
Jak zdobyć prąd niezbędny do zasilania urządzeń w kamperze?
Jak zdobyć prąd niezbędny do zasilania urządzeń w kamperze?

REKLAMA

REKLAMA

Kampery są często wyposażone w klimatyzację, kuchenkę mikrofalową, czy TV oraz lodówkę, do zasilania których niezbędna jest energia elektryczna. Jak zdobyć prąd na kempingu?

Jak zdobyć prąd na polu namiotowym?

Gniazdo zasilające na polu namiotowym, które przystosowane jest do obsługi kamperów i przyczep kempingowych to już praktycznie standard także na terenie Polski. Ale trzeba pamiętać, żeby przed wyjazdem kamperem na pole namiotowe zaopatrzyć się w odpowiednio długie kable. Centralna skrzynka z prądem może być oddalona o sporą odległość od miejsca, w którym uda nam się rozłożyć obozowisko.

REKLAMA

Jak zdobyć prąd niezbędny do zasilania urządzeń w kamperze?

Zobacz też: Jak podczas upałów jechać z przyczepą campingową w terenie górzystym?

Wypoczynek na łonie natury

Miłośnicy wypraw często wybierają opcję biwaku „na dziko”. W tym przypadku dostęp do energii elektrycznej będzie mocno ograniczony. Ale jest kilka możliwości, dzięki którym pozyskamy prąd także w głuszy.

REKLAMA

Generator prądu zasilany benzyną, olejem napędowym lub LPG to jedno z popularniejszych rozwiązań w dziedzinie zapewnienia sobie dostaw prądu. Dzięki niemu podczas biwakowania z dala od kempingu można zapewnić sobie dostęp do energii elektrycznej tak długo, jak długo będziemy mieli zapas paliwa. Minusem może być hałas jaki jest emitowany przez to urządzenie.

Innym sposobem na pozyskanie prądu jest wykorzystanie akumulatora. Jednak z oczywistych względów nie jest to rozwiązanie idealne. Zwłaszcza, że w starszego typu kamperach nie będziemy z pewnością mieli możliwości naładowania akumulatora adekwatnie do potrzeb.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Przyczepa kempingowa a system viaToll

Z drugiej strony, wykorzystanie akumulatora rozwiązuje sprawę zasilania prądem w samochodach kempingowych wyposażonych w baterie słoneczne.

- Jednym z podstawowych i najczęściej montowanych źródeł zasilania są panele solarne, które ładują w ciągu dnia akumulator. Należy przy tym dobrać zestaw w taki sposób, żeby panele zdołały w ciągu dnia słonecznego naładować akumulator do pełnej jego pojemności. Cena takiego zestawu, bez baterii, zaczyna się od około 500 zł i można go doposażyć w akcesoria takie jak wskaźniki ładowania czy kontroli naładowania – wyjaśnia Wojciech Sierpotowski, kierownik sprzedaży w firmie Elcamp.

Prąd w kamperze z ogniw paliwowych?

REKLAMA

Przełomowym rozwiązaniem w zakresie zasilania kamperów prądem są ogniwa paliwowe – źródłem ich zasilania jest metanol umieszczony w specjalnym zbiorniku. Urządzenie wytwarza energię elektryczną, która ładuje baterie zamontowane w kamperze lub przyczepie kempingowej. Urządzenie takie nie wytwarza szkodliwych substancji i jest ciche podczas pracy. Nie zajmuje dużo miejsca, a jego waga wynosi około 10 kilogramów.

Kolejnym z popularnych rozwiązań wśród nowości są wiatraki prądotwórcze. Ich efektywność jest uzależniona od aury, ale odpowiednio skonfigurowany układ wiatraków również pozwoli na w miarę stabilne zaopatrzenie w energię elektryczną. Metoda ta często stosowana jest razem z panelami słonecznymi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA