REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdobyć prąd niezbędny do zasilania urządzeń w kamperze?

Kamil Zawalich
Jak zdobyć prąd niezbędny do zasilania urządzeń w kamperze?
Jak zdobyć prąd niezbędny do zasilania urządzeń w kamperze?

REKLAMA

REKLAMA

Kampery są często wyposażone w klimatyzację, kuchenkę mikrofalową, czy TV oraz lodówkę, do zasilania których niezbędna jest energia elektryczna. Jak zdobyć prąd na kempingu?

Jak zdobyć prąd na polu namiotowym?

Gniazdo zasilające na polu namiotowym, które przystosowane jest do obsługi kamperów i przyczep kempingowych to już praktycznie standard także na terenie Polski. Ale trzeba pamiętać, żeby przed wyjazdem kamperem na pole namiotowe zaopatrzyć się w odpowiednio długie kable. Centralna skrzynka z prądem może być oddalona o sporą odległość od miejsca, w którym uda nam się rozłożyć obozowisko.

REKLAMA

REKLAMA

Jak zdobyć prąd niezbędny do zasilania urządzeń w kamperze?

Zobacz też: Jak podczas upałów jechać z przyczepą campingową w terenie górzystym?

Wypoczynek na łonie natury

Miłośnicy wypraw często wybierają opcję biwaku „na dziko”. W tym przypadku dostęp do energii elektrycznej będzie mocno ograniczony. Ale jest kilka możliwości, dzięki którym pozyskamy prąd także w głuszy.

Generator prądu zasilany benzyną, olejem napędowym lub LPG to jedno z popularniejszych rozwiązań w dziedzinie zapewnienia sobie dostaw prądu. Dzięki niemu podczas biwakowania z dala od kempingu można zapewnić sobie dostęp do energii elektrycznej tak długo, jak długo będziemy mieli zapas paliwa. Minusem może być hałas jaki jest emitowany przez to urządzenie.

REKLAMA

Innym sposobem na pozyskanie prądu jest wykorzystanie akumulatora. Jednak z oczywistych względów nie jest to rozwiązanie idealne. Zwłaszcza, że w starszego typu kamperach nie będziemy z pewnością mieli możliwości naładowania akumulatora adekwatnie do potrzeb.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Przyczepa kempingowa a system viaToll

Z drugiej strony, wykorzystanie akumulatora rozwiązuje sprawę zasilania prądem w samochodach kempingowych wyposażonych w baterie słoneczne.

- Jednym z podstawowych i najczęściej montowanych źródeł zasilania są panele solarne, które ładują w ciągu dnia akumulator. Należy przy tym dobrać zestaw w taki sposób, żeby panele zdołały w ciągu dnia słonecznego naładować akumulator do pełnej jego pojemności. Cena takiego zestawu, bez baterii, zaczyna się od około 500 zł i można go doposażyć w akcesoria takie jak wskaźniki ładowania czy kontroli naładowania – wyjaśnia Wojciech Sierpotowski, kierownik sprzedaży w firmie Elcamp.

Prąd w kamperze z ogniw paliwowych?

Przełomowym rozwiązaniem w zakresie zasilania kamperów prądem są ogniwa paliwowe – źródłem ich zasilania jest metanol umieszczony w specjalnym zbiorniku. Urządzenie wytwarza energię elektryczną, która ładuje baterie zamontowane w kamperze lub przyczepie kempingowej. Urządzenie takie nie wytwarza szkodliwych substancji i jest ciche podczas pracy. Nie zajmuje dużo miejsca, a jego waga wynosi około 10 kilogramów.

Kolejnym z popularnych rozwiązań wśród nowości są wiatraki prądotwórcze. Ich efektywność jest uzależniona od aury, ale odpowiednio skonfigurowany układ wiatraków również pozwoli na w miarę stabilne zaopatrzenie w energię elektryczną. Metoda ta często stosowana jest razem z panelami słonecznymi.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA