REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie podwyżki czekają jeszcze na kierowców w 2017 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie podwyżki czekają jeszcze na kierowców w 2017 r.?
Jakie podwyżki czekają jeszcze na kierowców w 2017 r.?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie podwyżki czekają na kierowców w 2017 r.? Na pewno zdrożeją opłaty za ubezpieczenie OC, za przejazd autostradami, za parkowanie w miastach. A to jeszcze nie wszystko!

W 2017 r. czekają kierowców podwyżki OC

W ciągu roku ceny OC wzrosły o ponad 50 % – ta informacja elektryzowała nas od ubiegłego roku. W marcu 2017 r. podwyżki wyhamowały, a ceny są do tej pory stabilne, choć kierowcy w dużych miastach płacą nawet 79 procent więcej niż rok temu. Potwierdzają to dane z ponad 60 tysięcy kalkulacji przeprowadzonych na mfind.pl. W drugim kwartale bieżącego roku zwyżek nie było. Czy ubezpieczyciele nie zaskoczą już kierowców?

REKLAMA

REKLAMA

Podwyżki nadal będą, ale ceny będą rosły bardzo powoli. Tego kierowcy już tak nie odczują, jak ubiegłorocznych zwyżek, przekraczających 50%, dopłata kilku złotych a kilkuset to spora różnica. Nie będziemy już tak zaskoczeni jak na początku roku. – mówi Bartosz Salwiński, współzałożyciel porównywarki mfind.pl

– Ubezpieczyciele nadal nie odnotowują zysków w obowiązkowym OC dla kierowców. Wprawdzie PZU donosił, że znacznie poprawił swoje wyniki, ale branża szybko nie nadrobi strat, które poniosła na wieloletniej wojnie cenowej. Jednak nie tylko to jest przyczyną podwyżek. Istotniejsze jest to, że ubezpieczyciele w Polsce muszą zwiększać udział wypłat odszkodowań osobowych w wypłatach ogółem. W Europie odszkodowania za szkody osobowe to ok. 50% wypłat, u nas zaledwie 15%. Te proporcje na pewno się zmienią, czemu m.in. służą wyższe sumy gwarancyjne. Rosną też koszty firm związane z obsługą polis OC, czyli administracją, serwisem, czy np. autami zastępczymi, które firmy zapewniają klientom – tłumaczy Salwiński.

Zobacz też: Czy warto kupić OC na raty?

Ceny OC wzrosną przez zmianę przepisów o VAT?

REKLAMA

Niektórzy analitycy wskazują na jeszcze jedną potencjalną przyczynę kolejnych podwyżek OC. 1 lipca weszły w życie przepisy podatkowe, które nakładają na firmy ubezpieczeniowe obowiązek odprowadzania 23% VAT-u od usług pomocniczych, które do tej pory nie były objęte podatkiem. Czy to oznacza automatyczny wzrost kosztów? Eksperci mfind uspokajają.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT będzie miał nikły wpływ na podwyżki, ubezpieczyciele oczywiście przerzucą ten koszt na klientów, jednak nie będzie to dla nas zauważalne, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę dotychczasowe, kilkudziesięcioprocentowe zwyżki. To najbardziej prawdopodobny scenariusz. Może się jednak zdarzyć też tak, że podwyżki związane z VAT-em usprawiedliwią większe ceny dla klientów, by ubezpieczyciele mogli pokryć inne wydatki związane z tym segmentem polis. Jednak nadal to będzie w granicach kilku-kilkudziesięciu złotych więcej przy każdej kolejnej polisie, a nie kilkuset – mówi Urszula Borowiecka, ekspertka ubezpieczeniowa z mfind.pl.

Zobacz też: Co się stanie z OC po śmierci kierowcy?

Czy rząd zafunduje nam wzrost cen paliwa o 25 groszy na litrze?

OC kupujemy raz na rok, kilka razy w miesiącu tankujemy. I tu niestety też czekają nas przykre niespodzianki, wprawdzie podwyżki są w mniejszej skali i nie odczuwamy ich tak mocno, jednak droższe paliwo wpływa na ceny wielu innych towarów i usług.

Od początku lipca płacimy o kilka groszy więcej za paliwo. Ceny drgnęły po dość długiej już stagnacji. Z taką podwyżką, zwłaszcza w okresie wakacyjnym, jesteśmy w stanie się pogodzić. Jednak to nie koniec. Do Sejmu w tym tygodniu trafił projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych, w środę 12 lipca zajmą się nim posłowie.

Projekt zakłada podwyższenie opłaty paliwowej o ok 20 groszy, co przełoży się na wzrost cen paliw aż o 25 groszy na litrze. Pieniądze zostaną przeznaczone na budowę i modernizację dróg. Są duże szanse na to, że ta podwyżka wejdzie w życie do końca wakacji i sprawi, że nie tylko za benzynę zapłacimy więcej. Kilkadziesiąt groszy na towarach pierwszej potrzeby, które kupujemy codziennie daje już spore kwoty w miesięcznym zestawieniu domowych finansów.

Zobacz też: PiS szykuje nowy podatek dla kierowców

Gdzie szukać tańszego paliwa?

Jak sobie radzić? Możemy jedynie szukać tańszych stacji benzynowych, na ceny innych artykułów nie będziemy mieli wpływu. Z reguły tańsze paliwo jest na stacjach przy supermarketach lub przy trasach wylotowych. Różnice są spore, można zaoszczędzić kilkadziesiąt złotych na litrze. Paliwo jest z reguły droższe w miejscowościach turystycznych, w których nie ma dużej konkurencji między stacjami. Warto więc w drodze na wakacje dotankować w okolicach większych miast – tam będzie taniej.

Polecamy też zmienić styl jazdy – w trybie eko można naprawdę sporo zaoszczędzić, a płynna jazda wcale nie oznacza, że musimy jechać wolno!

Zobacz też: Haczyki w ubezpieczeniach Assistance

Wzrost opłat za parkowanie w miastach nawet o 200%!

Kolejne zapowiedzi podwyżek nie wróżą nic dobrego dla tych, którzy jeżdżą do centrów miast. Ministerstwo Rozwoju pracuje nad projektem, który pozwoli samorządom podnieść opłatę parkingową nawet do 9 zł za godzinę. To prawie 200-procentowa podwyżka!

Jak sobie z tym poradzić? Najprościej – nie wjeżdżać do centrum i korzystać z komunikacji miejskiej. Unikniemy w ten sposób korków, frustracji związanej z szukaniem wolnego miejsca i sporo zaoszczędzimy. Parkingi P&R są nie tylko w stolicy! Zaplanujmy wcześniej taką podróż, a jeśli jeździmy do centrum codziennie, popytajmy – może można stosować system wymienny z kolegą czy koleżanką z pracy, którzy mieszkają niedaleko od nas? A może warto przesiąść się na rower?

Zobacz też: Patologie w polskim systemie badań technicznych

Wzrost cen za badanie techniczne samochodów i kary dla spóźnialskich

Tę podwyżkę najbardziej odczują ci, którzy spóźnią się z obowiązkowym przeglądem technicznym. Zapłacą aż 252 zł według nowych stawek, które wejdą w życie najprawdopodobniej w 2018 r. Dla wszystkich opłata wzrośnie z 99 zł do 126 zł. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa chce uporządkować obowiązkowe przeglądy i dodatkowo zmobilizować spóźnialskich.

Na tę podwyżkę nie powinniśmy jednak narzekać – szacuje się, że aż 40% kierowców nie robi badań w terminie, a to przekłada się również bezpieczeństwo na drogach. Oprócz kary i wyższej opłaty za przegląd kierowcy poniosą też koszty dojazdu do stacji kontroli – na lawecie, bo auto bez ważnego przeglądu nie powinno poruszać się po drogach. Ministerstwo planuje utworzenie sieci kontroli pojazdów pod nadzorem Transportu Dozoru Technicznego. Niestety stacji, w których spóźnialscy będą mogli zrobić przegląd, będzie niewiele, a to podroży koszty przeglądu. Zobaczymy, w jakim kształcie planowane zmiany zostaną przyjęte. Jeśli będzie tak jak zakłada ministerstwo, termin przeglądu technicznego od razu zapiszmy w kalendarzu i pilnujmy go skrupulatnie!

Wzrost cen za przejazd autostradami?

Od 1 marca płacimy drożej za przejazd autostradą A2, drożej też jest na A4. Tu na szczęście poradzić sobie łatwo – objazdów jest sporo. Można więc spokojnie zaoszczędzić te kilka złotych, o które wzrosły opłaty. Oczywiście, pod warunkiem, że nie utkniemy gdzieś w korku i nie dopłacimy za benzynę.

Źródło: mfind.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA