REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co jest największym wyzwaniem w rozwoju samochodów autonomicznych?

Subskrybuj nas na Youtube
Co jest największym wyzwaniem w rozwoju samochodów autonomicznych?
Co jest największym wyzwaniem w rozwoju samochodów autonomicznych?
Osram

REKLAMA

REKLAMA

Co stanowi największe wyzwanie w rozwoju autonomicznych samochodów? Czy rozpowszechnienie pojazdów poruszających się w ruchu drogowym bez udziału kierowcy jest uzależnione od stworzenia dodatkowej infrastruktury?

W ciągu ostatnich miesięcy można było obserwować bezprecedensowy rozwój technologii związanych z pojazdami autonomicznymi. Tradycyjni producenci samochodów rywalizują z innowatorami z Doliny Krzemowej w wyścigu o stworzenie pierwszego w pełni autonomicznego środka transportu. Na początku bieżącego roku Ford zapowiedział produkcję swojego pierwszego samochodu na czwartym poziomie autonomicznej jazdy na rok 2021[1]. Swoje zainteresowanie rozwojem tej technologii całkiem niedawno wyraził także Apple. Najważniejsi przemysłowi gracze, włączając w to zestawienie Ubera, Teslę oraz Google już rozpoczęli testy swoich pierwszych samojeżdżących aut, podczas gdy równocześnie eksperci z OEM (Producenci Oryginalnego Wyposażenia) weryfikują, jak autonomiczne pojazdy, kierowcy oraz inni użytkownicy ruchu (m.in. piesi i rowerzyści) będą mogli współdzielić jezdnię.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zmienia się efektywność reflektorów?

Pomimo ekscytacji wysokim potencjałem tkwiącym w samochodach autonomicznych, do obszarów, które wciąż budzą wątpliwości zaliczyć można wiarygodność technologii, na której oparte są samojeżdżące auta oraz społeczne konsekwencje powszechnej adaptacji systemu. To sensory pełnią kluczową rolę umożliwiającą działanie samochodów autonomicznych – pozwalają na unikanie przeszkód na drodze oraz na bezpieczną nawigację w warunkach drogowych.

Zobacz też: Jak działają nowe reflektory Forda z technologią WDL?

Jak działają nowoczesne systemy skanowania

Najbardziej nowoczesne systemy skanowania, wykorzystują pulsującą wiązkę laserową o wysokiej mocy, która skanuje w poprzek pole widzenia w niewielkich kątowych odstępach. Szybki czujnik (lub szereg czujników) wykrywa wówczas odbitą wiązkę i na tej podstawie wytwarza daleko zasięgowy obraz otoczenia pojazdu w wysokiej rozdzielczości, w technologii 3D. Eksperci z branży są na etapie projektowania diod najnowszej generacji (5ns) – panelu złożonego z czterech, indywidualnie adresowanych diod laserowych oraz wbudowanego do modułu dedykowanego układu scalonego (ASIC). Cały moduł nadaje się do montażu powierzchniowego, co redukuje koszty jego mocowania oraz eliminuje potrzebę dostosowywania pojedynczych źródeł światła. Współpraca marek: Osram Opto Semiconductors oraz Innoluce zaowocowała przygotowaniem projektu referencyjnego MEMS opartego na systemach skanowania LIDAR wykorzystywanych we wspomnianym wyżej czterokanałowym laserze. System ten wykazuje bardzo dobre wyniki zasięgowe – wykrywa pojazdy znajdujące się w odległości 200 metrów oraz pieszych w odległości 70 metrów. Co więcej – rozdzielczość kątowa wynosi mniej niż 0,5 stopnia przy wskaźniku skanowania równym 2 kHz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Systemy skanowania otoczenia w sposób ciągły są ulepszane tak, aby zapewniać coraz lepsze wyniki oraz precyzję, którą muszą charakteryzować się wszystkie pojazdy bezobsługowe. LIDAR został wyposażony w pół-autonomiczne aplikacje stanowiące swojego rodzaju „kręgosłup” dla rozwoju technologii czujników montowanych w pojazdach autonomicznych. Zasięg sensora docelowo ma być ustawiony na piątym poziomie autonomicznej jazdy dla zapewnienia pełnego bezpieczeństwa oraz redundancji – poprzez jednocześnie połączenie w systemie czujników radarowych, kamer oraz diod laserowych.

Zobacz też: Jak działają adaptacyjne światła drogowe?

Pomimo szybkiego rozwoju technologii skanowania, wciąż utrzymują się pewne obawy wynikające z ograniczonego zaufania do samo jeżdżących samochodów. Analiza danych zebranych na podstawie badań pojazdów autonomicznych pokazuje, że czujniki wciąż mogą mieć problem z rozpoznawaniem rowerzystów. Ciągle brakuje schematu przewidywania ich zachowania na drodze. Podniesienie innowacyjności w technologii wykrywania obiektów za pomocą czujników jest więc niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i w końcu dopuszczenia do powszechnego użytku samochodów autonomicznych.

Źródło: materiały prasowe OSRAM

[1] http://www.cnbc.com/2017/01/09/ford-aims-for-self-driving-car-with-no-gas-pedal-no-steering-wheel-in-5-years-ceo-says.html

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA