REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co jest największym wyzwaniem w rozwoju samochodów autonomicznych?

Co jest największym wyzwaniem w rozwoju samochodów autonomicznych?
Co jest największym wyzwaniem w rozwoju samochodów autonomicznych?
Osram

REKLAMA

REKLAMA

Co stanowi największe wyzwanie w rozwoju autonomicznych samochodów? Czy rozpowszechnienie pojazdów poruszających się w ruchu drogowym bez udziału kierowcy jest uzależnione od stworzenia dodatkowej infrastruktury?

W ciągu ostatnich miesięcy można było obserwować bezprecedensowy rozwój technologii związanych z pojazdami autonomicznymi. Tradycyjni producenci samochodów rywalizują z innowatorami z Doliny Krzemowej w wyścigu o stworzenie pierwszego w pełni autonomicznego środka transportu. Na początku bieżącego roku Ford zapowiedział produkcję swojego pierwszego samochodu na czwartym poziomie autonomicznej jazdy na rok 2021[1]. Swoje zainteresowanie rozwojem tej technologii całkiem niedawno wyraził także Apple. Najważniejsi przemysłowi gracze, włączając w to zestawienie Ubera, Teslę oraz Google już rozpoczęli testy swoich pierwszych samojeżdżących aut, podczas gdy równocześnie eksperci z OEM (Producenci Oryginalnego Wyposażenia) weryfikują, jak autonomiczne pojazdy, kierowcy oraz inni użytkownicy ruchu (m.in. piesi i rowerzyści) będą mogli współdzielić jezdnię.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zmienia się efektywność reflektorów?

Pomimo ekscytacji wysokim potencjałem tkwiącym w samochodach autonomicznych, do obszarów, które wciąż budzą wątpliwości zaliczyć można wiarygodność technologii, na której oparte są samojeżdżące auta oraz społeczne konsekwencje powszechnej adaptacji systemu. To sensory pełnią kluczową rolę umożliwiającą działanie samochodów autonomicznych – pozwalają na unikanie przeszkód na drodze oraz na bezpieczną nawigację w warunkach drogowych.

Zobacz też: Jak działają nowe reflektory Forda z technologią WDL?

Jak działają nowoczesne systemy skanowania

Najbardziej nowoczesne systemy skanowania, wykorzystują pulsującą wiązkę laserową o wysokiej mocy, która skanuje w poprzek pole widzenia w niewielkich kątowych odstępach. Szybki czujnik (lub szereg czujników) wykrywa wówczas odbitą wiązkę i na tej podstawie wytwarza daleko zasięgowy obraz otoczenia pojazdu w wysokiej rozdzielczości, w technologii 3D. Eksperci z branży są na etapie projektowania diod najnowszej generacji (5ns) – panelu złożonego z czterech, indywidualnie adresowanych diod laserowych oraz wbudowanego do modułu dedykowanego układu scalonego (ASIC). Cały moduł nadaje się do montażu powierzchniowego, co redukuje koszty jego mocowania oraz eliminuje potrzebę dostosowywania pojedynczych źródeł światła. Współpraca marek: Osram Opto Semiconductors oraz Innoluce zaowocowała przygotowaniem projektu referencyjnego MEMS opartego na systemach skanowania LIDAR wykorzystywanych we wspomnianym wyżej czterokanałowym laserze. System ten wykazuje bardzo dobre wyniki zasięgowe – wykrywa pojazdy znajdujące się w odległości 200 metrów oraz pieszych w odległości 70 metrów. Co więcej – rozdzielczość kątowa wynosi mniej niż 0,5 stopnia przy wskaźniku skanowania równym 2 kHz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Systemy skanowania otoczenia w sposób ciągły są ulepszane tak, aby zapewniać coraz lepsze wyniki oraz precyzję, którą muszą charakteryzować się wszystkie pojazdy bezobsługowe. LIDAR został wyposażony w pół-autonomiczne aplikacje stanowiące swojego rodzaju „kręgosłup” dla rozwoju technologii czujników montowanych w pojazdach autonomicznych. Zasięg sensora docelowo ma być ustawiony na piątym poziomie autonomicznej jazdy dla zapewnienia pełnego bezpieczeństwa oraz redundancji – poprzez jednocześnie połączenie w systemie czujników radarowych, kamer oraz diod laserowych.

Zobacz też: Jak działają adaptacyjne światła drogowe?

Pomimo szybkiego rozwoju technologii skanowania, wciąż utrzymują się pewne obawy wynikające z ograniczonego zaufania do samo jeżdżących samochodów. Analiza danych zebranych na podstawie badań pojazdów autonomicznych pokazuje, że czujniki wciąż mogą mieć problem z rozpoznawaniem rowerzystów. Ciągle brakuje schematu przewidywania ich zachowania na drodze. Podniesienie innowacyjności w technologii wykrywania obiektów za pomocą czujników jest więc niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i w końcu dopuszczenia do powszechnego użytku samochodów autonomicznych.

Źródło: materiały prasowe OSRAM

[1] http://www.cnbc.com/2017/01/09/ford-aims-for-self-driving-car-with-no-gas-pedal-no-steering-wheel-in-5-years-ceo-says.html

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc

Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o najświeższych statystykach dotyczących wykroczeń przekroczenia dozwolonej prędkości.

Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

REKLAMA

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

REKLAMA