Czy odcinkowy pomiar prędkości skutecznie ogranicza ryzyko wypadków?

REKLAMA
REKLAMA
Czy odcinkowy pomiar prędkości skutecznie ogranicza ryzyko wypadków?
Odcinkowy pomiar prędkości to jeden ze skutecznych sposobów na to, by skłonić kierowców do jazdy z przepisową prędkością. W Polsce system kamer monitorujących średnią prędkość działa od 2015 roku. Z badań przeprowadzonych w Norwegii wynika, że wdrożenie podobnego rozwiązania spowodowało, iż liczba ofiar śmiertelnych i osób poważnie rannych w wypadku drogowym zmniejszyła się na kontrolowanych odcinkach blisko o połowę*.
REKLAMA
Zobacz też: Odcinkowy pomiar prędkości - telefon cię ostrzeże
Odcinkowy pomiar prędkości w Polsce
REKLAMA
Obecnie systemem objętych jest już 30 odcinków w różnych województwach**. Jego działanie polega na tym, że kamery rejestrują moment wjazdu samochodu do monitorowanej strefy, a po przejechaniu kontrolowanego odcinka na podstawie czasu przejazdu obliczają średnią prędkość, z jaką poruszał się pojazd.
Niewątpliwie zaletą odcinkowego pomiaru prędkości jest to, że kierowca, chcąc uniknąć mandatu, jest zmuszony przestrzegać ograniczenia na dłuższym odcinku, a nie tylko w jednym punkcie. Sprzyja to zarówno bezpieczeństwu na drodze, jak i płynności ruchu. Jazda ze stałą prędkością, bez nagłego przyspieszania i hamowania, jest także bardziej ekonomiczna i ekologiczna – mówi Zbigniew Weseli, Dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
System odcinkowego pomiaru prędkości sprawdził się już w wielu innych europejskich krajach. W 2014 roku badania przeprowadzone na norweskich drogach wykazały, że w miejscach, gdzie zastosowano odcinkowy pomiar prędkości, liczba osób, które w wypadku drogowym poniosły śmierć lub poważne obrażenia spadła przynajmniej o 49%*. Na drodze A9 przebiegającej przez teren Szkocji zaobserwowano równie spektakularne rezultaty: jeszcze w 2012 roku prędkość przekraczał co trzeci kierowca poruszający się tą trasą, na początku 2016 roku robił to zaś tylko jeden z piętnastu prowadzących pojazd***.
Źródło: Materiały Szkoły Jazdy Renault
* TØI (Instytut Ekonomii Transportu)
**GITD (Główny Inspektorat Transportu Drogowego)
***A9 Safety Group
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA