REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Tipo z przytupem wkroczył na polski rynek i śmiało pnie się w górę w statystykach sprzedaży. W naszym teście Tipo hatchback napędzane przez benzynowy silnik 1.4 T-Jet o mocy 120 KM.

„Otwieramy oczy niedowiarkom”. Ten cytat doskonale opisuje najnowsze poczynania marki Fiat. Po wielu latach nieudanych eksperymentów w kwestii wprowadzania gamy modelowej, szefowie włoskiego koncernu stwierdzili, że czas zastosować sprawdzony sposób na sukces. Zaoferować klientom samochód doskonale spełniający oczekiwania większości. Dobrze wyglądający, radzący sobie w roli jedynego samochodu w rodzinie, nieźle wyposażony, w dodatku dostępny za niewygórowaną cenę. Efektem powrotu do sprawdzonej strategii jest Fiat, który modelem Tipo ostatecznie zamknął usta wszystkim, którzy wieszczyli koniec marki.

REKLAMA

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Fiat Tipo 1.3 Multijet

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM - tak wygląda sukces?

Sylwetka Fiata Tipo jest proporcjonalna i prezentuje się nowocześnie. Co prawda, dodające nadwoziu uroku chromowane klamki, czy światła LED do jazdy dziennej nie są dostępne w podstawowej odmianie POP, ale mimo to nawet w najuboższej odmianie auto prezentuje się atrakcyjnie. Choć oczywiście najbogatsza odmiana Lounge wygląda najefektowniej. Uwagę zwraca zwłaszcza tylna część nadwozia z ciekawie zaprojektowanymi lampami.

Nowy Fiat Tipo hatchback mierzy 436,8 cm długości, 179,2 cm szerokości oraz 149,5 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi w opisywanym modelu 263,8 cm.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM – wnętrze

REKLAMA

Przedział pasażerski Fiata Tipo jest przestronny i sprawia dobre wrażenie. Przednie fotele są obszerne, ale niestety mają skokową regulację kąta pochylenia oparć. Na znalezienie odpowiedniej pozycji za kierownicą trzeba poświęcić chwilę. Dobrze, że w opisywanej odmianie Lounge da się regulować wysokość siedziska kierowcy. Gdy maksymalnie obniżymy kolumnę kierowniczą (dwupłaszczyznowa regulacja to standard dla wszystkich wersji) wciąż koło kierownicy znajduje odrobinę za wysoko. Żeby wygodnie obniżyć położenie rąk, warto podwyższyć nieco siedzisko.

Górna część kokpitu została wykonana z miękkich tworzyw, a kierownicę obszyto przyjemną w dotyku skórą. Twarde ale wciąż dobrze wyglądające tworzywa znajdziemy w dolnych partiach tablicy przyrządów i na bokach drzwi.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew

Cieszy design kokpitu. Od wersji Easy, wyposażeniem standardowym jest centralny dotykowy wyświetlacz o przekątnej siedmiu cali. Ekran sprawnie reaguje na dotyk i ma wysoką rozdzielczość. Tym bardziej zaskakująca jest bardzo słaba rozdzielczość opcjonalnej kamery cofania.

Wystarczająco dużo przestrzeni znajdziemy też na tylnej kanapie Fiata. Tipo został wyposażony w duży bagażnik, który ma objętość 440 l i regularny kształt. Ale do pełni szczęścia brakuje niższego progu załadunku.

Zobacz też: Test Fiat 500 1.3 Multijet 95 KM

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM - napęd/układ jezdny

REKLAMA

Recenzowany egzemplarz Fiata Tipo jest napędzany przez czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,4 l, który rozwija moc maksymalną 120 KM przy 5000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 215 Nm przy 2500 obr./min. Według danych producenta ważący 1275 kg Fiat rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,8 s i może pojechać z maksymalną prędkością 200 km/h. A jak te dane przekładają się na rzeczywistą jazdę?

Po uruchomieniu jednostki napędowej wrażenie robi doskonałe wyciszenie jednostki napędowej. To rzadkość w pojazdach w tym przedziale cenowym, ale odgłos pracy silnika nie jest dokuczliwy nawet gdy „wkręcimy go” na wysokie obroty. Ma to duże przełożenie na komfort jazdy.

Jednostka napędowa sprawnie napędza opisywanego Fiata, ale pod warunkiem, że korzystamy z zakresu obrotów silnika przekraczającego wartość 2000 obr./min. poniżej tej granicy auto leniwie nabiera prędkości, co bywa irytujące.

Zobacz też: Test Fiat Freemont Black Code 2.0 16V Multijet 170 KM aut.


Co więcej, dźwignia manualnej przekładni mogłaby działać z większą precyzją, ma tendencję do „haczenia”. Niemniej, pomimo tych drobnych uszczerbków układ jezdny nowego Fiata pozostawia dobre wrażenie. To zasługa przede wszystkim bardzo sprawnego zawieszenia, któremu nie straszna niedoskonała nawierzchnia polskich dróg. Wszelkie nierówności pochłaniane są cicho i z należytym komfortem.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew

Za to Tipo nie jest mistrzem slalomu. Choć podczas szybkiej jazdy po zakrętach auto dzielnie „trzyma się” drogi, to jednak nadwozie ma tendencję do bujania i sprawia wrażenie ociężałego, co skutecznie studzi temperament kierowcy. Całe szczęście charakterystyka układu napędowego sprawia, że prowadzący nie ma ochoty na dynamiczną jazdę i skupia się raczej na czerpaniu przyjemności z komfortowej jazdy.

Opisywana jednostka napędowa wykazuje przeciętne zapotrzebowanie na paliwo. Podczas jazdy w ruchu miejskim auto zużywało średnio 9,2 l benzyny na 100 km.

Zobacz też: Test Fiat 500L Trekking 1.6 Multijet II 105 KM

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM - podsumowanie

Najmocniejszymi stronami Fiata Tipo są: bardzo dobre wyciszenie jednostki napędowej przekładające się na zwiększony komfort jazdy, przestronne i praktyczne wnętrze, bardzo wysoka jakość tłumienia nierówności i atrakcyjny wygląd. Po stronie minusów zanotowaliśmy niedostateczną dynamikę jednostki napędowej poniżej 2000 obr./min., i co najwyżej przeciętne zużycie paliwa. Ale na to ostatnie łatwo przymknąć oko, gdy spojrzymy w cennik. Opisywana najbogatsza odmiana Fiata Tipo kosztuje 69 000 zł. Najuboższa, wyposażona w opisywaną jednostkę napędową – 62 500 zł.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew

Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM – dane techniczne

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA