REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Tipo z przytupem wkroczył na polski rynek i śmiało pnie się w górę w statystykach sprzedaży. W naszym teście Tipo hatchback napędzane przez benzynowy silnik 1.4 T-Jet o mocy 120 KM.

„Otwieramy oczy niedowiarkom”. Ten cytat doskonale opisuje najnowsze poczynania marki Fiat. Po wielu latach nieudanych eksperymentów w kwestii wprowadzania gamy modelowej, szefowie włoskiego koncernu stwierdzili, że czas zastosować sprawdzony sposób na sukces. Zaoferować klientom samochód doskonale spełniający oczekiwania większości. Dobrze wyglądający, radzący sobie w roli jedynego samochodu w rodzinie, nieźle wyposażony, w dodatku dostępny za niewygórowaną cenę. Efektem powrotu do sprawdzonej strategii jest Fiat, który modelem Tipo ostatecznie zamknął usta wszystkim, którzy wieszczyli koniec marki.

REKLAMA

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Fiat Tipo 1.3 Multijet

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM - tak wygląda sukces?

Sylwetka Fiata Tipo jest proporcjonalna i prezentuje się nowocześnie. Co prawda, dodające nadwoziu uroku chromowane klamki, czy światła LED do jazdy dziennej nie są dostępne w podstawowej odmianie POP, ale mimo to nawet w najuboższej odmianie auto prezentuje się atrakcyjnie. Choć oczywiście najbogatsza odmiana Lounge wygląda najefektowniej. Uwagę zwraca zwłaszcza tylna część nadwozia z ciekawie zaprojektowanymi lampami.

Nowy Fiat Tipo hatchback mierzy 436,8 cm długości, 179,2 cm szerokości oraz 149,5 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi w opisywanym modelu 263,8 cm.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM – wnętrze

REKLAMA

Przedział pasażerski Fiata Tipo jest przestronny i sprawia dobre wrażenie. Przednie fotele są obszerne, ale niestety mają skokową regulację kąta pochylenia oparć. Na znalezienie odpowiedniej pozycji za kierownicą trzeba poświęcić chwilę. Dobrze, że w opisywanej odmianie Lounge da się regulować wysokość siedziska kierowcy. Gdy maksymalnie obniżymy kolumnę kierowniczą (dwupłaszczyznowa regulacja to standard dla wszystkich wersji) wciąż koło kierownicy znajduje odrobinę za wysoko. Żeby wygodnie obniżyć położenie rąk, warto podwyższyć nieco siedzisko.

Górna część kokpitu została wykonana z miękkich tworzyw, a kierownicę obszyto przyjemną w dotyku skórą. Twarde ale wciąż dobrze wyglądające tworzywa znajdziemy w dolnych partiach tablicy przyrządów i na bokach drzwi.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew

Cieszy design kokpitu. Od wersji Easy, wyposażeniem standardowym jest centralny dotykowy wyświetlacz o przekątnej siedmiu cali. Ekran sprawnie reaguje na dotyk i ma wysoką rozdzielczość. Tym bardziej zaskakująca jest bardzo słaba rozdzielczość opcjonalnej kamery cofania.

Wystarczająco dużo przestrzeni znajdziemy też na tylnej kanapie Fiata. Tipo został wyposażony w duży bagażnik, który ma objętość 440 l i regularny kształt. Ale do pełni szczęścia brakuje niższego progu załadunku.

Zobacz też: Test Fiat 500 1.3 Multijet 95 KM

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM - napęd/układ jezdny

REKLAMA

Recenzowany egzemplarz Fiata Tipo jest napędzany przez czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,4 l, który rozwija moc maksymalną 120 KM przy 5000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 215 Nm przy 2500 obr./min. Według danych producenta ważący 1275 kg Fiat rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,8 s i może pojechać z maksymalną prędkością 200 km/h. A jak te dane przekładają się na rzeczywistą jazdę?

Po uruchomieniu jednostki napędowej wrażenie robi doskonałe wyciszenie jednostki napędowej. To rzadkość w pojazdach w tym przedziale cenowym, ale odgłos pracy silnika nie jest dokuczliwy nawet gdy „wkręcimy go” na wysokie obroty. Ma to duże przełożenie na komfort jazdy.

Jednostka napędowa sprawnie napędza opisywanego Fiata, ale pod warunkiem, że korzystamy z zakresu obrotów silnika przekraczającego wartość 2000 obr./min. poniżej tej granicy auto leniwie nabiera prędkości, co bywa irytujące.

Zobacz też: Test Fiat Freemont Black Code 2.0 16V Multijet 170 KM aut.


Co więcej, dźwignia manualnej przekładni mogłaby działać z większą precyzją, ma tendencję do „haczenia”. Niemniej, pomimo tych drobnych uszczerbków układ jezdny nowego Fiata pozostawia dobre wrażenie. To zasługa przede wszystkim bardzo sprawnego zawieszenia, któremu nie straszna niedoskonała nawierzchnia polskich dróg. Wszelkie nierówności pochłaniane są cicho i z należytym komfortem.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew

Za to Tipo nie jest mistrzem slalomu. Choć podczas szybkiej jazdy po zakrętach auto dzielnie „trzyma się” drogi, to jednak nadwozie ma tendencję do bujania i sprawia wrażenie ociężałego, co skutecznie studzi temperament kierowcy. Całe szczęście charakterystyka układu napędowego sprawia, że prowadzący nie ma ochoty na dynamiczną jazdę i skupia się raczej na czerpaniu przyjemności z komfortowej jazdy.

Opisywana jednostka napędowa wykazuje przeciętne zapotrzebowanie na paliwo. Podczas jazdy w ruchu miejskim auto zużywało średnio 9,2 l benzyny na 100 km.

Zobacz też: Test Fiat 500L Trekking 1.6 Multijet II 105 KM

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM - podsumowanie

Najmocniejszymi stronami Fiata Tipo są: bardzo dobre wyciszenie jednostki napędowej przekładające się na zwiększony komfort jazdy, przestronne i praktyczne wnętrze, bardzo wysoka jakość tłumienia nierówności i atrakcyjny wygląd. Po stronie minusów zanotowaliśmy niedostateczną dynamikę jednostki napędowej poniżej 2000 obr./min., i co najwyżej przeciętne zużycie paliwa. Ale na to ostatnie łatwo przymknąć oko, gdy spojrzymy w cennik. Opisywana najbogatsza odmiana Fiata Tipo kosztuje 69 000 zł. Najuboższa, wyposażona w opisywaną jednostkę napędową – 62 500 zł.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew

Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM – dane techniczne

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

REKLAMA

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA