REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Tipo z przytupem wkroczył na polski rynek i śmiało pnie się w górę w statystykach sprzedaży. W naszym teście Tipo hatchback napędzane przez benzynowy silnik 1.4 T-Jet o mocy 120 KM.

„Otwieramy oczy niedowiarkom”. Ten cytat doskonale opisuje najnowsze poczynania marki Fiat. Po wielu latach nieudanych eksperymentów w kwestii wprowadzania gamy modelowej, szefowie włoskiego koncernu stwierdzili, że czas zastosować sprawdzony sposób na sukces. Zaoferować klientom samochód doskonale spełniający oczekiwania większości. Dobrze wyglądający, radzący sobie w roli jedynego samochodu w rodzinie, nieźle wyposażony, w dodatku dostępny za niewygórowaną cenę. Efektem powrotu do sprawdzonej strategii jest Fiat, który modelem Tipo ostatecznie zamknął usta wszystkim, którzy wieszczyli koniec marki.

REKLAMA

REKLAMA

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Fiat Tipo 1.3 Multijet

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM - tak wygląda sukces?

Sylwetka Fiata Tipo jest proporcjonalna i prezentuje się nowocześnie. Co prawda, dodające nadwoziu uroku chromowane klamki, czy światła LED do jazdy dziennej nie są dostępne w podstawowej odmianie POP, ale mimo to nawet w najuboższej odmianie auto prezentuje się atrakcyjnie. Choć oczywiście najbogatsza odmiana Lounge wygląda najefektowniej. Uwagę zwraca zwłaszcza tylna część nadwozia z ciekawie zaprojektowanymi lampami.

Nowy Fiat Tipo hatchback mierzy 436,8 cm długości, 179,2 cm szerokości oraz 149,5 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi w opisywanym modelu 263,8 cm.

REKLAMA

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM – wnętrze

Przedział pasażerski Fiata Tipo jest przestronny i sprawia dobre wrażenie. Przednie fotele są obszerne, ale niestety mają skokową regulację kąta pochylenia oparć. Na znalezienie odpowiedniej pozycji za kierownicą trzeba poświęcić chwilę. Dobrze, że w opisywanej odmianie Lounge da się regulować wysokość siedziska kierowcy. Gdy maksymalnie obniżymy kolumnę kierowniczą (dwupłaszczyznowa regulacja to standard dla wszystkich wersji) wciąż koło kierownicy znajduje odrobinę za wysoko. Żeby wygodnie obniżyć położenie rąk, warto podwyższyć nieco siedzisko.

Górna część kokpitu została wykonana z miękkich tworzyw, a kierownicę obszyto przyjemną w dotyku skórą. Twarde ale wciąż dobrze wyglądające tworzywa znajdziemy w dolnych partiach tablicy przyrządów i na bokach drzwi.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew

Cieszy design kokpitu. Od wersji Easy, wyposażeniem standardowym jest centralny dotykowy wyświetlacz o przekątnej siedmiu cali. Ekran sprawnie reaguje na dotyk i ma wysoką rozdzielczość. Tym bardziej zaskakująca jest bardzo słaba rozdzielczość opcjonalnej kamery cofania.

Wystarczająco dużo przestrzeni znajdziemy też na tylnej kanapie Fiata. Tipo został wyposażony w duży bagażnik, który ma objętość 440 l i regularny kształt. Ale do pełni szczęścia brakuje niższego progu załadunku.

Zobacz też: Test Fiat 500 1.3 Multijet 95 KM

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM - napęd/układ jezdny

Recenzowany egzemplarz Fiata Tipo jest napędzany przez czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,4 l, który rozwija moc maksymalną 120 KM przy 5000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 215 Nm przy 2500 obr./min. Według danych producenta ważący 1275 kg Fiat rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,8 s i może pojechać z maksymalną prędkością 200 km/h. A jak te dane przekładają się na rzeczywistą jazdę?

Po uruchomieniu jednostki napędowej wrażenie robi doskonałe wyciszenie jednostki napędowej. To rzadkość w pojazdach w tym przedziale cenowym, ale odgłos pracy silnika nie jest dokuczliwy nawet gdy „wkręcimy go” na wysokie obroty. Ma to duże przełożenie na komfort jazdy.

Jednostka napędowa sprawnie napędza opisywanego Fiata, ale pod warunkiem, że korzystamy z zakresu obrotów silnika przekraczającego wartość 2000 obr./min. poniżej tej granicy auto leniwie nabiera prędkości, co bywa irytujące.

Zobacz też: Test Fiat Freemont Black Code 2.0 16V Multijet 170 KM aut.


Co więcej, dźwignia manualnej przekładni mogłaby działać z większą precyzją, ma tendencję do „haczenia”. Niemniej, pomimo tych drobnych uszczerbków układ jezdny nowego Fiata pozostawia dobre wrażenie. To zasługa przede wszystkim bardzo sprawnego zawieszenia, któremu nie straszna niedoskonała nawierzchnia polskich dróg. Wszelkie nierówności pochłaniane są cicho i z należytym komfortem.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew

Za to Tipo nie jest mistrzem slalomu. Choć podczas szybkiej jazdy po zakrętach auto dzielnie „trzyma się” drogi, to jednak nadwozie ma tendencję do bujania i sprawia wrażenie ociężałego, co skutecznie studzi temperament kierowcy. Całe szczęście charakterystyka układu napędowego sprawia, że prowadzący nie ma ochoty na dynamiczną jazdę i skupia się raczej na czerpaniu przyjemności z komfortowej jazdy.

Opisywana jednostka napędowa wykazuje przeciętne zapotrzebowanie na paliwo. Podczas jazdy w ruchu miejskim auto zużywało średnio 9,2 l benzyny na 100 km.

Zobacz też: Test Fiat 500L Trekking 1.6 Multijet II 105 KM

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM - podsumowanie

Najmocniejszymi stronami Fiata Tipo są: bardzo dobre wyciszenie jednostki napędowej przekładające się na zwiększony komfort jazdy, przestronne i praktyczne wnętrze, bardzo wysoka jakość tłumienia nierówności i atrakcyjny wygląd. Po stronie minusów zanotowaliśmy niedostateczną dynamikę jednostki napędowej poniżej 2000 obr./min., i co najwyżej przeciętne zużycie paliwa. Ale na to ostatnie łatwo przymknąć oko, gdy spojrzymy w cennik. Opisywana najbogatsza odmiana Fiata Tipo kosztuje 69 000 zł. Najuboższa, wyposażona w opisywaną jednostkę napędową – 62 500 zł.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew

Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM – dane techniczne

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA