REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Tipo 1.3 Multijet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Przestronny sedan z dużym bagażnikiem w rozsądnej cenie - oto marzenie wielu kierowców na świecie, w tym także tych z Polski. Nowy Fiat Tipo wydaje się idealnie wpisywać w te wymagania. Czy tak jest w rzeczywistości?

Fiat Tipo wraca na rynek!

Po 20 latach nieobecności, na rynek znowu powraca Fiat Tipo. Tym razem nowy model będzie oferowany pod jedną nazwą w trzech wersjach nadwoziowych – hatchback, kombi i sedan. My mieliśmy okazję sprawdzić tę ostatnią, która zadebiutowała na rynku jako pierwsza.

REKLAMA

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Kamil Fraszkiewicz

Mierzący ponad 4,5 metra włoski sedan imponuje dużym bagażnikiem (520 l), sporym rozstawem osi (2636 mm) i relatywnie niską ceną (podstawowa wersja z klimatyzacją kosztuje ok. 43 tys. zł). Dobre proporcje nadwozia w połączeniu z chromowanymi dodatkami oraz dużymi, aż 17-calowymi felgami nadają autu atrakcyjny, elegancki wygląd.

Zobacz też: Test Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 85 KM

Wnętrze włoskiej limuzyny imponuje przede wszystkim ponad przeciętną przestronnością. W obu rzędach siedzeń wygodnie będzie czterem wysokim pasażerom o wzroście ok. 185 cm. Co prawda lekko opadająca linia dachu może co wyższym z nich nieco przeszkadzać w trakcie poruszania głową na boki, ale nie powinno to wpłynąć negatywnie na komfort podróżowania. Tym bardziej, że zarówno z przodu jak i z tyłu dostępne są całkiem niezłe podłokietniki (choć ten z tyłu mógłby być masywniejszy). Przednie siedzenia są zaskakująco wygodne. Mają długo siedziska i solidne wyprofilowane oparcia boczne.

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Kamil Fraszkiewicz

Biorąc pod uwagę cenę Fiata Tipo to jakość zastosowanych materiałów należy uznać za niezłą lub nawet dobrą. Co prawda poza górną częścią deski rozdzielczej, wszystkie inne plastiki są raczej twarde, ale w większości samochodów konkurencji można w ogóle nie uświadczyć nawet fragmentu miękkiego tworzywa. Pozytywne wrażenie w tej kwestii to na pewno też efekt zastosowania skórzanej kierownicy, która jest wyjątkowo przyjemna w dotyku oraz miękkich podłokietników na drzwiach i pomiędzy fotelami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.2 VTI 72KM: największy z najtańszych

Tipo przekonuje do siebie także czytelnymi zegarami o ciekawej grafice, rozbudowanym komputerem pokładowym czy wygodnie sterowaną i dość cicho pracującą klimatyzacją. Także lewarek skrzyni biegów umieszczony  blisko kierowcy to duży plus tego auta. Szkoda, że przy tym wszystkim Fiat nie zdecydował się na większy ekran systemu nawigacyjnego (5”), który jak na dzisiejsze standardy jest dość mały. Co więcej sam system nie zachwyca też szybkością działania oraz jakością wyświetlanej grafiki.

Układ kierowniczy

Mocną stroną nowego Fiata Tipo jest jego układ kierowniczy. Pracuje płynnie, dość lekko i całkiem precyzyjnie. Na tle starszych rozwiązań Fiata wyróżnia się brakiem charakterystycznego luzu w centralnym położeniu kierownicy. Sprawia wrażenie należycie dopracowanego. Niektórym kierowcom może jednak brakować bardziej bezpośredniego przełożenia.

Silniki

Gama silników Fiata Tipo obejmuje dwa wolnossące silniki benzynowe i dwa diesle. Nam przypadł w udziale test wersji wysokoprężną jednostką napędową 1.3 MultiJet o mocy 95 KM. Najmocniejszą jego stroną jest niskie zużycie paliwa. W mieście nie ma problemu, aby osiągnąć wynik na poziomie 5,8 l/100 km. Nawet przy dynamiczniejszej jeździe trudno zmusić go, aby przekroczył 7,0l/100 km. Na trasie spalanie oscyluje w zakresie od 4,6 do 5,5 l w zależności od stylu jazdy. 

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Kamil Fraszkiewicz

Osiągi Tipo z tym silnikiem są wystarczające do codziennej jazdy, o ile poruszamy się z prędkościami do 110km/h i głównie w dwie osoby. Przy komplecie pasażerów wyprzedzanie staje się manewrem dość wymagającym. Słabsze osiągi Tipo mogą być efektem zastosowania, opcjonalnych, dość dużych rozmiarów kół o średnicy 17-cali, na które założono opony w rozmiarze 225/45.Cieszy za to dobrze pracująca skrzynia biegów, którą obsługuje się lekko i przyjemnie. Szkoda tylko, że ma ona jedynie pięć biegów, gdyż w trakcie jazdy autostradowej w kabinie zaczyna się robić głośno, a wysokie obroty silnika podnoszą zużycie paliwa do ok. 7,3 l/100 km. Dynamicznej jeździe sprzyja naprawdę niezły układ hamulcowy. Choć pod względem technicznym nie robi on raczej wrażenia, to jego skuteczność jest naprawdę zadowalająca.

Zawieszenie

Zawieszenie Fiata Tipo oparto z przodu na kolumnach MacPhersona, a z tyłu na belce skrętnej. Proste i niezwykle popularne w tej klasie rozwiązanie sprawdza się także w Fiacie Tipo. Auto nieźle wybiera drobne nierówności, jest stabilne przy wysokich prędkościach i pracuje bardzo cicho. W zakrętach nadwozie potrafi się dość wyraźnie przechylić na jedną ze stron, ale nie wpływa to specjalnie na pewność prowadzenia. W szykanach auto lubi jednak odgryźć się dość wyraźną podsterownością. Komfortowo zestrojone podwozie dobrze pasuje do charakteru auta.

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Kamil Fraszkiewicz

Cena i wyposażenie

Największą zaletą Fiata Tipo jest tak naprawdę świetny stosunek ceny do jakości. Auto, które trafiło do naszej redakcji to topowa wersja Lounge z silnikiem Diesla 1.3 MultiJet doposażona prawie we wszystko co możliwe (manualna klimatyzacja, nawigacja GPS, pełna elektryka, radio, 17-calowe felgi). Jej cena to 70 tys. zł. Biorąc poda uwagę wielkość auta, możliwości transportowe, wyposażenie oraz przyzwoitą jakość wykonania, cena w mojej opinii uczciwa. Oczywiście entuzjaści miękkich plastików i dynamicznych sedanów mogą kręcić nosem, ale trudno o nowe auto tej wielkości za takie pieniądze. Osobiście kosztem dodatkowego wyposażenia (np. nawigacji) wyposażyłbym Tipo w mocniejszy silnik Diesla 1.6 MultiJet o mocy 120 KM. To opcja szczególnie interesująca dla kogoś, kto często jeździ w trasy z pasażerami lub dużym bagażem. Debiut Tipo to jedno z ważniejszych wydarzeń motoryzacyjnych i wcale się temu nie dziwię.

Fiat Tipo: zalety

  • przestronna kabina
  • duży bagażnik
  • wygodne fotele
  • dobre wyposażenie w standardzie
  • niezłe wyciszenie kabiny
  • ekonomiczny silnik Diesla 1.3
  • komfortowo zestrojone zawieszenie
  • bardzo dobry układ kierowniczy

Fiat Tipo: wady

  • przeciętne osiągi
  • tylko 5-stopniowa skrzynia biegów
  • sporo twardych plastików w kabinie
  • przeciętnej wielkości otwór załadunkowy bagażnika
  • powolna nawigacja 

Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA