REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

LPG: umożliwi transformację energetyczną?

LPG: umożliwi transformację energetyczną?
LPG: umożliwi transformację energetyczną?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

LPG stanie się jednym z filarów transformacji energetycznej jako przyjazne środowisku i zarazem ekonomiczne paliwo przejściowe.

Gaz LPG: dostępne, bezpieczne i ekologiczne źródło energii

Polska Organizacja Gazu Płynnego zrzeszająca największe przedsiębiorstwa z sektora LPG obchodzi w tym roku 25-lecie istnienia. Od momentu powstania organizacja aktywnie uczestniczy w promocji LPG jako dostępnego, bezpiecznego, ekonomicznego i ekologicznego źródła energii. W tym czasie konsumpcja gazu płynnego w Polsce wzrosła ponad trzykrotnie i w 2020 roku wyniosła 2,34 mln ton, z czego 74 proc. stanowiła konsumpcja w segmencie autogazu.

REKLAMA

REKLAMA

Celem rewizji strategii POGP jako organizacji zrzeszającej podmioty z branży gazu płynnego jest zwiększenie wpływu branży na dekarbonizację i poprawę jakości powietrza w Polsce. Gaz płynny wpisał się na trwałe w polski miks energetyczny, teraz czas na zwiększenie roli bio LPG i rozwój innowacyjnych rozwiązań - mówi Sylwester Śmigiel przewodniczący POGP. „Gaz płynny to znakomite paliwo przejściowe, które wspiera zarówno zmniejszenie śladu węglowego, a jednocześnie przyczynia się do poprawy jakości powietrza poprzez eliminację cząstek stałych." - dodaje Sylwester Śmigiel.

LPG sposobem na dekarbonizację transportu?

Już teraz gaz płynny odgrywa istotną rolę w procesie przechodzenia do gospodarki niskoemisyjnej. LPG jest efektywnym kosztowo rozwiązaniem dla dekarbonizacji w obszarach takich jak: transport, wytwarzanie ciepła, rolnictwo i przemysł.

Zaangażowanie branży LPG na rzecz niskoemisyjności przejawia się również poprzez rozwijanie inicjatyw w zakresie bio LPG - paliwa gazowego typu drop-in produkowanego ze źródeł biologicznych, a potencjalnie także z odnawialnej energii elektrycznej. Jego niekwestionowaną zaletę stanowi fakt, że jest to zielone paliwo, które zapewnia redukcję emisji CO2 o 80 proc. w stosunku do konwencjonalnego LPG. Analizy wskazują, że wraz z rozwojem procesów produkcji bio LPG ma szansę w niedalekiej przyszłości stać się paliwem w 100% odnawialnym. Z kolei pod względem zastosowania i wydajności bio LPG nie różni się od konwencjonalnego gazu płynnego. Oznacza to, że wszyscy użytkownicy urządzeń zasilanych LPG - od pojazdów po kotły gazowe, będą mogli z dnia na dzień przejść na bio LPG bez ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z adaptacją lub wymianą posiadanych urządzeń.

REKLAMA

LPG w wersji bio. Europa już inwestuje!

W ostatnim czasie firma członkowska POGP zrealizowała pierwszą dostawę bio LPG z Polski do Czech. Firmy z branży regularnie inwestują w nowoczesne produkty jak gazy odwonione, butle kompozytowe czy butle z lekkiej stali. Jesteśmy przekonani, że produkty bio LPG będą niebawem dostępne na rynku polskim, już teraz firmy członkowskie otrzymują zapytania od przedsiębiorstw w tym zakresie. - powiedział Sylwester Śmigiel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z głównych wyzwań w nadchodzących latach będzie walka z zanieczyszczeniem powietrza. W ostatnim czasie obserwujemy rozwój inicjatyw zmierzających do poprawy jakości powietrza. Jedną z nich jest program „Czyste powietrze” realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Program oferuje dofinansowanie do wymiany nieefektywnych źródeł ciepła na nowoczesne rozwiązania spełniające najwyższe normy, takie jak np. instalacje na gaz płynny. Rola gazu płynnego jest szczególnie istotna na terenach wiejskich i słabo zurbanizowanych, które nie są podłączone do sieci gazu ziemnego. W ich przypadku gaz płynny stanowi atrakcyjne i przystępne kosztowo rozwiązanie do ogrzewania domów i gospodarstw, które przyczynia się do poprawy jakości powietrza. Według szacunków POGP w 2020 roku liczba prywatnych instalacji zbiornikowych w Polsce wynosiła około 110 tys., co oznacza wzrost o 10 proc. rok do roku.

Autogaz w Polsce: jesteśmy liderami!

Polska jest obecnie największym rynkiem w Unii Europejskiej pod względem zużycia autogazu. Po polskich drogach porusza się około 3 mln pojazdów zasilanych LPG, a udział autogazu w rynku paliw transportowych wynosi 15 proc. Gaz płynny jest tym samym największym paliwem alternatywnym w Polsce, a dzięki inwestycjom przedstawicieli sektora w rozwój infrastruktury i technologii produkcji, spełnia najwyższe normy jakości. Stanowi to dobry punkt wyjścia do aktywnego udziału branży LPG w procesie wdrażania koncepcji transportu niskoemisyjnego. W obszarach takich jak transport publiczny gaz płynny może być stosowany jako paliwo komplementarne dla pojazdów o napędzie elektrycznym. Polska jest również pionierem w zakresie rozwiązań wykorzystujących gaz płynny w pojazdach rolniczych.

Celem POGP jest aktywny udział w procesie transformacji energetycznej, zachowanie konkurencyjnego i przyjaznego rynku dla milionów konsumentów gazu płynnego oraz zapewnienie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw związanych z produkcją i dystrybucją LPG. Aby je osiągnąć konieczne jest zbudowanie świadomości na temat roli LPG i bio LPG w polityce energetycznej, jak również zapewnienie otoczenia regulacyjnego, które uwzględni potrzeby branży i jej konsumentów w perspektywie realizacji długofalowych celów społecznych i ekologicznych. - mówi Sylwester Śmigiel.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA