Używana Mazda 6 II (2007 - 2012) – opinie i typowe usterki
REKLAMA
REKLAMA
Mazda 6 drugiej generacji nigdy nie zrobiła w Polsce zawrotnej kariery. Była jednak modelem niezwykle popularnym w Europie Zachodniej. Stąd rynek wtórny jest pełen używanych aut, które trafiły nad Wisłę z importu. Czy zatem japońskiego gracza w segmencie D warto kupić? Tak, ale oczywiście pod pewnymi warunkami. Sprawdźcie jakimi.
REKLAMA
Stylistycznie druga generacja Mazdy 6 była rozwinięciem koncepcji znanej z poprzednika. Prezentowała się jednak masywniej oraz bardziej dostojnie i elegancko. Japończycy nie zapomnieli też o nowoczesności - w efekcie auto prezentuje się dobrze także dzisiaj. W ofercie funkcjonowały trzy typy nadwozia. Bazowa wersja przyjęła formę sedana. Poza wersją czterodrzwiową klienci mogli zdecydować się również na zgrabnego liftbacka oraz typowo rodzinne kombi.
Dużą zaletą Mazdy 6 II jest przestronna kabina. W aucie bez żadnych problemów mieszczą się cztery wysokie osoby. Dobrze na tle konkurencji wypadają również pojemności bagażników. Sedan zabiera 519, liftback od 510 do 1702, a kombi od 519 do 1751 litrów. Konsola centralna auta została okraszona zbyt dużą ilością przycisków. Na szczęście kierowcy dosyć szybko odnajdywali się w gąszczu guzików. Stylistycznie deska rozdzielcza wygląda ciekawie, a fajnym elementem są zegary umieszczone w krótkich tubach i podświetlone rasową czerwienią. Mazda 6 została wykonana z dobrej jakości materiałów wykończeniowych. Mimo wszystko kierowcy skarżą się na trzeszczący stelaż fotela, a srebrne wstawki na konsoli są wykonane z taniego i nieprzyjemnego w dotyku plastiku.
Zobacz też: Nowa Mazda CX-5 2017 – cennik i wrażenia z jazdy
Używane: Mazda 6 II (2007 - 2012) – typowe usterki dwulitrowego silnika Diesla
REKLAMA
W 50-procentach przypadków używana Mazda 6 z polskiego rynku wtórnego jest napędzana 2-litrowym silnikiem diesla o mocy 140 koni mechanicznych. Jednostka oferuje dobrą dynamikę jazdy - przyspieszenie do pierwszej setki trwa 10,5 sekundy oraz optymalne spalanie - średnio wynosi ono 5,6 litra oleju napędowego. Niestety po kilku latach może się stać serwisowym koszmarem. Po pierwsze podczas intensywnej eksploatacji w mieście, szybko zapycha się filtr cząstek stałych.
Po drugie koło zębate napędzające pompę oleju jest słabej jakości, prze co szybko ścierają się w nim zęby. To osłabia ciśnienie oleju w silniku i w skrajnym przypadku prowadzi do zatarcia jednostki. Po trzecie opiłki ze startego koła zębatego zatykają sitko w układzie krążenia oleju. To dodatkowo osłabia ciśnienie smarowidła i zdecydowanie przyspiesz widmo poważnej awarii. Po czwarte niskiej jakości są podkładki pod wtryskiwaczami. Istnieje szansa na utrzymanie 2-litroweg diesla w Mazdzie w dobrej kondycji, do tego konieczna jest jednak horrendalnie droga i regularna wymiana wału korbowego.
Zaraz za dieslem mistrzem popularności w gamie Mazdy 6 drugiej generacji jest 2-litrowy motor benzynowy o mocy 147 koni mechanicznych. Jednostka stanowi bardzo optymalne źródło napędu. Rozpędza sedana do 100 km/h w 9,9 sekundy oraz spala w cyklu miejskim niespełna 10 litrów benzyny. Do tego stanowi rodzaj serwisowego ideału. Nie psuje się w niej praktycznie nic i co więcej, posiada rozrząd napędzany bezobsługowym łańcuchem. Identycznie trwałe, ale nieco mniej popularne są dwa kolejne benzyniaki. Mowa o 155-konnej wersji silnika 2,0 MZR wyposażonej w bezpośredni wtrysk paliwa oraz nieco zbyt słabym, 120-konnym motorze 1,8 MZR.
Zobacz też: Test Mazda CX-3 2.0 150 KM AWD
Używane: Mazda 6 II (2007 - 2012) - silnik 2,2 MZR-CD to dobry wybór
Z palety diesli często spotykana na rynku wtórnym jest jeszcze 163-konna jednostka o pojemności 2,2 litra. 360 Nm momentu obrotowego to wartość wystarczająca, aby auto mogło osiągnąć pierwszą setkę w 9 sekund. Jednocześnie zapotrzebowanie na paliwo utrzymuje się na niezwykle rozsądnym poziomie. W mieście wynosi tylko 7 litrów oleju napędowego. Większy silnik diesla jest dużo bardziej trwały. Jak na razie raporty wskazują na przedwczesne zużywanie się wyłącznie łańcucha rozrządu. Reszta osprzętu przy dbaniu o regularne serwisy bez żadnych awarii wytrzymuje minimum 250 tysięcy kilometrów.
2,2-litrowy diesel spod maski Mazdy 6 występuje w różnych wariantach mocy. Na rynku wtórnym można spotkać wersje dysponujące stadem 125, 129, 180 i 185 koni mechanicznych. Poza tym zdarzają się modele napędzane 2,5-litrowym benzyniakiem o mocy 170 koni mechanicznych - te niestety są już paliwożerne. Wisienkę na torcie stanowią Mazdy sprowadzone ze Stanów Zjednoczonych i wyposażone w motor V6 o pojemności 3,7 litra. Jednostka oferuje aż 276 koni mechanicznych i rozpędza auto do setki w 6,5 sekundy. Ma jednak też i wady - w mieście przy dynamicznej jeździe może spalić nawet 16 litrów paliwa.
Zobacz też: Używane: Mazda 3 II (2009-2013) – czy warto ją kupić?
Używana Mazda 6 II (2007 - 2012) – usterki zawieszenia
Japończycy postawili na wyrafinowaną konstrukcję zawieszenia. Wszystkie cztery koła są resorowane niezależnie - z przodu inżynierowie zastosowali po dwa wahacze na stronę, a z tyłu po cztery. Zaawansowana architektura z pewnością nie będzie tania w ewentualnych naprawach. Całe szczęście może pochwalić trwałością. O ile wahacze pokonują przebiegi dochodzące do 200 tysięcy kilometrów, o tyle szybciej zużyć się mogą wyłącznie stosunkowo tanie w wymianie łączniki stabilizatora oraz końcówki drążków kierowniczych.
Podczas eksploatacji japońskiej Szóstki warto pamiętać jedynie o regularnej kontroli geometrii kół. Ewentualne odchyły występujące w wielowahaczowym zawieszeniu mogą dosyć szybko spowodować wyząbkowanie opon. Mazda 6 drugiej generacji z całą pewnością jest autem kierowcy! W wersjach sprzeda liftingu zawieszenie jak na segment D jest niezwykle twarde. Po 2010 roku zostało nieco zmiękczone. Przez to samochód prowadzi się pewnie, uwielbia szybko pokonywane ciasne zakręty oraz gwarantuje precyzyjną pracę układu kierowniczego.
Zobacz też: Test Mazdy MX-5: aparycja i charakter sportowca
Używana Mazda 6 II (2007 - 2012) – typowe usterki modelu
REKLAMA
Mazda 6 nie jest autem nadmiernie awaryjnym. Do najpoważniejszych, możliwych usterek należy uszkodzenie pompy wspomagania układu kierowniczego oraz synchronizatorów skrzyni biegów. Poza tym standardem są parujące reflektory z przodu i z tyłu, popsuć się może pilot centralnego zamka, zacinają się klamki bagażnika w modelach kombi, a czujniki ciśnienia powietrza w oponach nie wytrzymują częstego najeżdżania na krawężniki.
Sporym zmartwieniem serwisowym w Mazdzie 6 drugiej generacji jest korozja. Rudawy nalot przede wszystkim pojawia się w okolicy nadkoli, rantów drzwi i maski. W wersji kombi rdza może jednak atakować również dach. A wszystkiemu winne są nieprawidłowo wykonane otwory na relingi. Osoby rozważające zakup auta japońskiego często są straszone wysokimi cenami części. Na szczęście w Mazdzie dotyczy to wyłącznie nietypowych elementów - te często wymieniane występują w postaci tanich zamienników.
Używane Mazdy 6 to przede wszystkim auta importowane. Zaledwie 10 procent pojazdów pochodzi z polskich salonów. W zamian modele z drugiej ręki są często świetnie wyposażone. Nie brakuje pojazdów, które poza standardowym kompletem poduszek powietrznych i podgrzewanymi fotelami mają skórzaną tapicerkę, reflektory ksenonowe czy system nagłośnienia Bose z 8 głośnikami i zmieniarką CD. Ceny używanych Mazd startują od 14 - 15 tysięcy złotych. Za auto z końca produkcji trzeba realnie zapłacić około 55 tysięcy złotych.
Zobacz też: Test Mazda 3 sedan 2.0 120 KM SkyPASSION : przestronna, wygodna, elegancka!
Używane: Mazda 6 II (2007 - 2012) - podsumowanie
Japoński model może być naprawdę wdzięcznym towarzyszem podróży. Oczywiście pod pewnym warunkiem. Mianowicie kupujący musi wystrzegać się 2-litrowego silnika wysokoprężnego. Jego eksploatacja jest obarczona serią potencjalnych i poważnych usterek, które w prawie każdej opcji prowadzą do zatarcia. Co z resztą palety? Każdy z pozostałych motorów - włącznie z 2,2-litrowym dieslem - jest godny polecenia.
Używana Mazda 6 II (2007 - 2012) – ceny części:
- filtr oleju - od 17 zł
- filtr powietrza - od 28 zł
- filtr paliwa - od 27 zł
- filtr kabinowy - od 27 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 1384 zł
- zestaw paska rozrządu - od 419 zł
- tarcza hamulcowa przód - od 123 zł
- tarcza hamulcowa tył - od 86 zł
- klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 67 zł
- łącznik stabilizatora - od 47 zł
- końcówka drążka kierowniczego - od 49 zł
- wahacz zawieszenia koła - od 289 zł
- amortyzator - od 125 zł
- sprzęgło komplet - od 825 zł
- koło dwumasowe - od 2292 zł
Używana Mazda 6 II (2007 - 2012) – dane techniczne - silniki benzynowe:
- 1,8 MZR: 120 KM, 165 Nm, 11,3 s., 200 km/h, 9,5/6,8/5,2
- 2,0 MZR: 147 KM, 184 Nm, 9,9 s., 214 km/h, 9,8/7,0/5,4
- 2,0 MZR: 155 KM, 193 Nm, 10,0 s., 217 km/h, 9,6/6,9/5,3
- 2,5 MZR: 170 KM, 226 Nm, 8,0 s., 220 km/h, 11,1/8,1/6,3
- 3,7 V6 MZI: 276 KM, 364 Nm, 6,5 s., 13,8/9,4
Zobacz też: Test: Mazda 3 2.0 165 KM
Używana Mazda 6 II (2007 - 2012) – dane techniczne - silniki wysokoprężne:
- 2,0 MZR-CD: 140 KM, 330 Nm, 10,5 s., 204 km/h, 6,7/5,6/5,0
- 2,2 MZR-CD: 125 KM, 310 Nm, 10,6 s., 195 km/h, 7,0/5,5/4,7
- 2,2 MZR-CD: 129 KM, 340 Nm, 10,7 s., 195 km/h, 6,6/5,2/4,4
- 2,2 MZR-CD: 163 KM, 360 Nm, 9,0 s., 212 km/h, 7,0/5,5/4,7
- 2,2 MZR-CD: 180 KM, 400 Nm, 8,7 s., 218 km/h, 6,8/5,3/4,5
- 2,2 MZR-CD: 185 KM, 400 Nm, 8,3 s., 218 km/h, 7,1/5,6/4,7
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.