Używane: Citroen C4 II (2010 - 2017) - lepszy od poprzednika?
REKLAMA
REKLAMA
Prezentacja pierwszej generacji Citroena C4 sprawiła, że kierowcy długo przecierali oczy ze zdziwienia. Nie mogli uwierzyć, że francuski producent zdecydował się na wprowadzenie do sprzedaży w tak popularnym segmencie futurystycznego modelu. W drugiej odsłonie hatchbacka rewolucyjne kształty i abstrakcyjne formy musiały ustąpić miejsca wyższemu poziomowi sztampy. C4 II prezentuje się nowocześnie i stylowo, ale też stał się dużo bardziej dojrzały. Wielką zaletą nowego nadwozia jest przeszklenie, które mocno poprawia widoczność zza kierownicy.
REKLAMA
Więcej opisów samochodów używanych znajdziesz tutaj
Używany Citroen C4 II - porządne wnętrze
REKLAMA
Dojrzałość stała się też motywem przewodnim dla kreacji kabiny pasażerskiej. Deska rozdzielcza choć masywna oraz zdecydowanie przeładowana przyciskami i pokrętłami, wydaje się być ergonomiczna i łatwa w obsłudze. Pewne zastrzeżenie można mieć też do koła kierownicy. To choć eleganckie, mogłoby otrzymać nieco bardziej zwiewną formę. Plusy? Wreszcie Citroen powrócił do koncepcji kierownicy, która ma ruchomy środek!
Francuzi bardzo dobrze przemyśleli kwestię planowania przestrzeni i materiałów wykończeniowych. Plastiki są miękkie, a tapicerki przyjemne w dotyku. Wysoką trwałość elementów wnętrza potwierdzają pierwsze raporty kierowców. Na komfortowych fotelach Citroena C4 drugiej generacji zasiądzie nawet czterech dorosłych pasażerów. W tym samym czasie w kufrze zmieści się nawet 408 litrów bagażu - a to wynik wyśmienity w segmencie C. Maksymalnie pojemność kufra można zwiększyć do 1183 litrów.
Zobacz też: Używana Skoda Octavia II 1.4 TSI facelifting
Używany Citroen C4 II - diesle zdecydowanie górą!
Już pobieżne przejrzenie oferty używanych C4 II prowadzi do prostego wniosku - na rynku wtórnym zdecydowanie królują diesle! Aż 40 procent wszystkich aut z ogłoszeń jest napędzanych podstawową wersją motoru 1,6 HDi o mocy 92 koni mechanicznych. Silnik naprawdę oszczędnie obchodzi się z paliwem. W cyklu mieszanym potrafi spalić tylko 4 litry oleju napędowego. Niestety kierowca musi się liczyć z mało satysfakcjonującymi osiągami. Przyspieszenie do pierwszej setki trwa aż 12,9 sekundy.
Osoby poszukujące większej dynamiki jazdy, zawsze mogą zdecydować się na mniej popularny wariant o mocy 112 koni mechanicznych. Wzmocniony diesel 1,6 HDi za cenę spalania wyższego o pół litra skraca czas sprintu do 100 km/h do 11,3 sekundy. A to wynik bardzo przyzwoity.
Opis typowych usterek dla Citroena C4 II znajdziesz na następnej stronie
Nowoczesny diesel Citroena o pojemności 1,6 litra ma 8-zaworową głowicę, koło dwumasowe, wtryskiwacze common rail i filtr cząstek stałych. Nie brzmi to najlepiej? Z pewnością nie. Ale też nie stanowi gwarancji ciągłych wizyt w serwisie. Wystarczy, że kierowca będzie uważał na kilka rzeczy. Silnik nie lubi zaniedbywania regularnych przeglądów. A ponadto ma kilka słabych punktów. Przede wszystkim w wyniku zatkania przewodu olejowego może dojść do zatarcia turbosprężarki. Warto zatem od czasu do czasu sprawdzać czy układ jest drożny. Dodatkowo zdarzają się usterki zaworu EGR oraz problemy z filtrem cząstek stałych.
REKLAMA
Alternatywę dla 1,6-litrowego diesla stanowi 120-konna wersja motoru 1,6 VTi - to zdecydowanie najczęściej spotykany benzyniak. Wolnossąca jednostka rozpędza Citroena C4 II do pierwszej setki w 10,8 sekundy. W cyklu mieszanym spala nieco poniżej 7 litrów, a mieście ponad 9 litrów paliwa. Silnik z założenia jest trwały i niedrogi w utrzymaniu. Niestety nawet i jemu przydarzają się pewne problemy. Podstawowym są uszkodzenia napinacza łańcucha rozrządu. Poza tym notowane są przypadku wycieków oleju i palenia cewek zapłonowych.
Marginalnie w ogłoszeniach pojawiają się Citroeny napędzane 95-konnym, 1,4 litrowym benzyniakiem VTi. Niemalże nie do zdobycia są wersje posiadające pod maską 1,6-litrowy, 156-konny silnik THP lub 150-konnego diesla 2,0 HDi.
Zobacz też: Używany Volkswagen Touran I (2003-2010) – usterki
Używany Citroen C4 II - na razie awarii jest mniej
Projektując zawieszenie Citroena C4 drugiej generacji Francuzi nie chcieli kombinować. Właśnie dlatego postawili na najprostszą, możliwą konstrukcję. Przednią oś resorują kolumny McPhersona. Tył jest zawieszony za pomocą belki skrętnej. Wszystkie dotychczasowe raporty wskazują, że resorowanie hatchbacka spisuje się wyśmienicie. Dzielnie znosi próbę polskich dróg i nie wymaga praktycznie żadnego remontu do przebiegu na poziomie minimum 150 tysięcy kilometrów.
Większych zastrzeżeń nie można mieć również do technologii zastosowanej w samej konstrukcji auta. Po części dlatego, że Francuzi z pewnością poprawili stosowane w aucie rozwiązania. Po części jednak to stosunkowo młody pojazd. A to oznacza niezbyt dużą ilość raportów awaryjności. Do tej pory ujawniło się zaledwie kilka wad, które raczej można traktować w charakterze tanich w naprawie drobiazgów. Posłuszeństwa odmawiają sterowniki szyb i centralny zamek, fabryczna nawigacja lubi szwankować, a radio zawiesza się.
Używany Citroen C4 II - podsumowanie
Citroen C4 drugiej generacji wyeliminował dwie podstawowe wady swojego poprzednika. Po pierwsze zamienił szaloną stylizację nadwozia zapożyczoną wprost z futurystycznych obrazów Picassa na bardziej stonowany, ale jednocześnie wyjątkowo stylowy garnitur od Chanel. Po drugie poprawił się jakościowo.
O ile postęp technologiczny z pewnością może cieszyć. W końcu oznacza o wiele mniejszą ilość drogich wizyt w serwisie. O tyle nowa stylizacja odebrała autu część charakteru. Tylko, czy dla większości kierowców ma to znaczenie? Raczej nie. Szczególnie, że za świetnie wyposażony model segmentu C z roku 2010 trzeba zapłacić ok. 22 tysiące złotych. A to bardzo dobra cena.
Zobacz też: Volkswagen Passat B7 (2010-2014)
Ceny podstawowych części do Citroena C4 II:
- filtr oleju - od 16 zł
- filtr powietrza - od 30 zł
- filtr paliwa - od 27 zł
- filtr kabinowy - od 30 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 327 zł
- zestaw paska rozrządu - od 300 zł
- tarcze hamulcowe przód - od 104 zł
- tarcze hamulcowe tył - od 120 zł
- klocki hamulcowe - od 47 zł
- łącznik stabilizatora - od 32 zł
- drążek kierowniczy - od 45 zł
- amortyzator sztuka - od 135 zł
- sprzęgło komplet - od 525 zł
- koło dwumasowe - od 1371 zł
Dane techniczne:
Silnik |
Moc |
Przyspieszenie do 100 km/h |
Prędkość maksymalna |
Spalanie trasa/średnio/miasto |
1,4 VTi |
95 KM |
11,9 s. |
182 km/h |
4,9/6,3/8,7 |
1,6 VTi |
120 KM |
10,8 s. |
193 km/h |
5,0/6,6/9,1 |
1,2 PureTech |
130 KM |
10,8 s. |
199 km/h |
4,2/4,8/5,9 |
1,6 THP |
156 KM |
8,7 s. |
214 km/h |
5,0/6,3/8,9 |
1,6 HDi |
92 KM |
12,9 s. |
180 km/h |
3,6/4,2/5,2 |
1,6 HDi |
112 KM |
11,3 s. |
190 km/h |
3,9/4,6/5,8 |
2,0 HDi |
150 KM |
8,6 s. |
207 km/h |
4,0/4,9/6,5 |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.