REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Znakami szczególnymi Citroena C5 CrossTourer są m.in. hydropneumatyczne zawieszenie oraz zwiększony o 1,5 cm prześwit (w stosunku do wersji Tourer). Czy uterenowiona odmiana C5 może być alternatywą dla SUV-ów?

Mimo że od debiutu aktualnej generacji Citroena C5 minęło sześć lat (w międzyczasie został przeprowadzony lifting) nadal jest jednym z najładniejszych modeli w swojej klasie. I to zarówno w wersji sedan, jak i kombi.

REKLAMA

Niedawno na rynku zadebiutowała odmiana CrossTourer, czyli uterenowiona wersja Tourera (kombi), którą łatwo rozpoznać po plastikowych nakładkach na błotnikach i zderzakach. Wprawni obserwatorzy zauważą również wyższy o 1,5 cm prześwit.

Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer - wnętrze

REKLAMA

Odmiana CrossTourer powstała na bazie najbogatszej wersji wyposażeniowej Exclusive. W skład wyposażenia standardowego wchodzi m.in. tapicerka skórzano-materiałowa (czarna lub jasna do wyboru), automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, podgrzewane fotele, czy rozbudowany system audio.

We wnętrzu C5 zwraca uwagę wciąż nietuzinkowa deska rozdzielcza z ciekawym zestawem wskaźników (wkomponowano w niego kolorowe wyświetlacze) i naszpikowaną przyciskami konsolą centralną. Całość wykonana jest z materiałów dobrej jakości, przyjemnych w dotyku oraz spasowanych z dokładnością. Ale, by sprawnie obsługiwać poszczególne przyrządy pokładowe należy się nieco z kabiną Citroena oswoić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fotele kierowcy i pasażera są obszerne i bardzo wygodne. Zapewniają należyty komfort podczas wielogodzinnych podróży. Na tylnej kanapie również siedzi się wygodnie ale miejsca jest tam sporo mniej niż z przodu.

Bagażnik Citroena C5 CrossTourer ma objętość 505 l.

Zobacz też: Test KIA Sportage 1.6 GDI

Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer - Napęd/układ jezdny

W gamie silnikowej uterenowionej wersji C5 znalazły się dwa silniki. Podstawowym źródłem napędu jest dwulitrowy 160-konny diesel. Ponadto dostępna jest jeszcze mocniejsza jednostka napędowa – 2,2 l HDi, która rozwija moc 204 KM i standardowo współpracuje z sześciobiegową automatyczną przekładnią.

Według danych producenta 204-konny C5 CrossTourer waży 1767 kg (dużo) ale przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,6 s i może się rozpędzić do 225 km/h.

REKLAMA

Najciekawszym elementem CrossTourera jest jednak system zawieszenia pneumatycznego Hydractive III+, dzięki któremu można regulować wysokość prześwitu. I tak, według informacji producenta, do prędkości 70 km/h prześwit jest zwiększony w stosunku do klasycznej odmiany Tourer o 1,5 cm. Powyżej wspomnianej prędkości zawieszenie obniża się do poziomu znanego z nieuterenowionej odmiany Citroena. Pomijając samoczynną regulację systemu, kierowca sam może obniżyć prześwit o 4,7 cm (w trybie Sport) lub zwiększyć go o 6 cm, w przypadku gdy porusza się z prędkością do 10 km/h albo o 4 cm, gdy nie jedzie szybciej niż 40 km/h.

Trzeba przyznać, że prześwit C5 CrossTourer w wersji z maksymalnie podniesionym zawieszeniem może zawstydzić niejednego SUV-a. Do pełni szczęścia brakuje tylko napędu na obie osie, bo jego brak w połączeniu z osiemnastocalowymi felgami i szerokimi oponami o niskim profilu sprawiają, że Citroen podjedzie pod bardzo wysoki krawężnik, czy przejedzie przez duży garb wyżłobiony w polnej drodze, ale przez grząskie lub śliskie podłoże lepiej nim nie przejeżdżać.

Zwiększony prześwit i zawieszenie Hydractive III+ mają bezpośrednie przełożenie na zachowanie samochodu na drodze. Kierowcy, którzy nie są przyzwyczajeni do poruszania się samochodem z tego typu układem mogą poczuć się zaskoczeni. Prowadzący ma wrażenie, że samochód porusza się niczym poduszkowiec. O tym, że koła wciąż mają kontakt z asfaltem przypominają stuki, gdy najedziemy na drobną nierówność poprzeczną. Za to, gdy jedziemy po równym asfalcie podróżującym towarzyszy wrażenie, że pomiędzy podłożem, a przedziałem pasażerskim wzniesiono poduszkę powietrzną.

Konsekwencje tego czuć podczas prowadzenia pojazdu po zakrętach. Co prawda Citroen niewzruszony podąża założonym przez kierowcę torem jazdy, nawet gdy w zakręt wjedziemy szybko, ale nadwozie ma tendencję do przechyłów, co sprawia nieprzyjemne wrażenie i wymaga przyzwyczajenia. Wyczuciu samochodu nie sprzyja bardzo pośredni układ kierowniczy.

Za to w superlatywach można opisać jednostkę napędową o mocy 204 KM. Jest dobrze wyciszona, elastyczna i zapewnia bardzo dobrą dynamikę jazdy w zasadzie w każdym przedziale obrotów.

Automatyczna skrzynia nie pracuje z prędkością najnowocześniejszych dwusprzęgłowych konstrukcji ale poszczególne przełożenia zmienia płynnie i bez szarpnięć.

Opisywana odmiana Citroena podczas jazd testowych w ruchu miejskim zużywała średnio ok. 9 l oleju napędowego na 100 km. Podczas jazdy w trasie „spalanie” spadało poniżej 7 l na 100 km.

Zobacz też: Test Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 163 KM 4x4

Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer - Podsumowanie

Citroen C5 w wersji CrossTourer jest samochodem, który z pewnością pozostanie niszowy. Przez brak napędu na obie osie, nie może zastąpić wielu SUVów i to mimo że "oferuje" większy niż niejeden SUV prześwit.

Z kolei atuty w postaci wygodnego wnętrza i komfortowego zawieszenia mają klasyczne wersje C5. Tym bardziej, że opisywana wersja jest jednocześnie najdroższą. Napędzana podstawowym dostępnym w gamie CrossTourer silnikiem o mocy 160 KM kosztuje 103 tys. zł. Z kolei ceny wersji 204-konnej zaczynają się od 141 tys. zł (w promocji).

Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer - Dane techniczne

Citroen C5 CrossTourer 2.2 HDi aut.
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  2179 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 200 KM/3500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 450 Nm/2000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 505/1717 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 482,9/186/148,3 cm
Rozstaw osi 281,5 cm
V-max 230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s
Zużycie paliwa* 8,0/4,7/5,9 l/100 km
Cena od 144 900 zł (141 400 zł w promocji)
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Citroen
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Citroen
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Citroen
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA