REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Znakami szczególnymi Citroena C5 CrossTourer są m.in. hydropneumatyczne zawieszenie oraz zwiększony o 1,5 cm prześwit (w stosunku do wersji Tourer). Czy uterenowiona odmiana C5 może być alternatywą dla SUV-ów?

Mimo że od debiutu aktualnej generacji Citroena C5 minęło sześć lat (w międzyczasie został przeprowadzony lifting) nadal jest jednym z najładniejszych modeli w swojej klasie. I to zarówno w wersji sedan, jak i kombi.

REKLAMA

Niedawno na rynku zadebiutowała odmiana CrossTourer, czyli uterenowiona wersja Tourera (kombi), którą łatwo rozpoznać po plastikowych nakładkach na błotnikach i zderzakach. Wprawni obserwatorzy zauważą również wyższy o 1,5 cm prześwit.

Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer - wnętrze

REKLAMA

Odmiana CrossTourer powstała na bazie najbogatszej wersji wyposażeniowej Exclusive. W skład wyposażenia standardowego wchodzi m.in. tapicerka skórzano-materiałowa (czarna lub jasna do wyboru), automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, podgrzewane fotele, czy rozbudowany system audio.

We wnętrzu C5 zwraca uwagę wciąż nietuzinkowa deska rozdzielcza z ciekawym zestawem wskaźników (wkomponowano w niego kolorowe wyświetlacze) i naszpikowaną przyciskami konsolą centralną. Całość wykonana jest z materiałów dobrej jakości, przyjemnych w dotyku oraz spasowanych z dokładnością. Ale, by sprawnie obsługiwać poszczególne przyrządy pokładowe należy się nieco z kabiną Citroena oswoić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fotele kierowcy i pasażera są obszerne i bardzo wygodne. Zapewniają należyty komfort podczas wielogodzinnych podróży. Na tylnej kanapie również siedzi się wygodnie ale miejsca jest tam sporo mniej niż z przodu.

Bagażnik Citroena C5 CrossTourer ma objętość 505 l.

Zobacz też: Test KIA Sportage 1.6 GDI

Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer - Napęd/układ jezdny

W gamie silnikowej uterenowionej wersji C5 znalazły się dwa silniki. Podstawowym źródłem napędu jest dwulitrowy 160-konny diesel. Ponadto dostępna jest jeszcze mocniejsza jednostka napędowa – 2,2 l HDi, która rozwija moc 204 KM i standardowo współpracuje z sześciobiegową automatyczną przekładnią.

Według danych producenta 204-konny C5 CrossTourer waży 1767 kg (dużo) ale przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,6 s i może się rozpędzić do 225 km/h.

REKLAMA

Najciekawszym elementem CrossTourera jest jednak system zawieszenia pneumatycznego Hydractive III+, dzięki któremu można regulować wysokość prześwitu. I tak, według informacji producenta, do prędkości 70 km/h prześwit jest zwiększony w stosunku do klasycznej odmiany Tourer o 1,5 cm. Powyżej wspomnianej prędkości zawieszenie obniża się do poziomu znanego z nieuterenowionej odmiany Citroena. Pomijając samoczynną regulację systemu, kierowca sam może obniżyć prześwit o 4,7 cm (w trybie Sport) lub zwiększyć go o 6 cm, w przypadku gdy porusza się z prędkością do 10 km/h albo o 4 cm, gdy nie jedzie szybciej niż 40 km/h.

Trzeba przyznać, że prześwit C5 CrossTourer w wersji z maksymalnie podniesionym zawieszeniem może zawstydzić niejednego SUV-a. Do pełni szczęścia brakuje tylko napędu na obie osie, bo jego brak w połączeniu z osiemnastocalowymi felgami i szerokimi oponami o niskim profilu sprawiają, że Citroen podjedzie pod bardzo wysoki krawężnik, czy przejedzie przez duży garb wyżłobiony w polnej drodze, ale przez grząskie lub śliskie podłoże lepiej nim nie przejeżdżać.

Zwiększony prześwit i zawieszenie Hydractive III+ mają bezpośrednie przełożenie na zachowanie samochodu na drodze. Kierowcy, którzy nie są przyzwyczajeni do poruszania się samochodem z tego typu układem mogą poczuć się zaskoczeni. Prowadzący ma wrażenie, że samochód porusza się niczym poduszkowiec. O tym, że koła wciąż mają kontakt z asfaltem przypominają stuki, gdy najedziemy na drobną nierówność poprzeczną. Za to, gdy jedziemy po równym asfalcie podróżującym towarzyszy wrażenie, że pomiędzy podłożem, a przedziałem pasażerskim wzniesiono poduszkę powietrzną.

Konsekwencje tego czuć podczas prowadzenia pojazdu po zakrętach. Co prawda Citroen niewzruszony podąża założonym przez kierowcę torem jazdy, nawet gdy w zakręt wjedziemy szybko, ale nadwozie ma tendencję do przechyłów, co sprawia nieprzyjemne wrażenie i wymaga przyzwyczajenia. Wyczuciu samochodu nie sprzyja bardzo pośredni układ kierowniczy.

Za to w superlatywach można opisać jednostkę napędową o mocy 204 KM. Jest dobrze wyciszona, elastyczna i zapewnia bardzo dobrą dynamikę jazdy w zasadzie w każdym przedziale obrotów.

Automatyczna skrzynia nie pracuje z prędkością najnowocześniejszych dwusprzęgłowych konstrukcji ale poszczególne przełożenia zmienia płynnie i bez szarpnięć.

Opisywana odmiana Citroena podczas jazd testowych w ruchu miejskim zużywała średnio ok. 9 l oleju napędowego na 100 km. Podczas jazdy w trasie „spalanie” spadało poniżej 7 l na 100 km.

Zobacz też: Test Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 163 KM 4x4

Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer - Podsumowanie

Citroen C5 w wersji CrossTourer jest samochodem, który z pewnością pozostanie niszowy. Przez brak napędu na obie osie, nie może zastąpić wielu SUVów i to mimo że "oferuje" większy niż niejeden SUV prześwit.

Z kolei atuty w postaci wygodnego wnętrza i komfortowego zawieszenia mają klasyczne wersje C5. Tym bardziej, że opisywana wersja jest jednocześnie najdroższą. Napędzana podstawowym dostępnym w gamie CrossTourer silnikiem o mocy 160 KM kosztuje 103 tys. zł. Z kolei ceny wersji 204-konnej zaczynają się od 141 tys. zł (w promocji).

Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer - Dane techniczne

Citroen C5 CrossTourer 2.2 HDi aut.
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  2179 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 200 KM/3500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 450 Nm/2000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 505/1717 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 482,9/186/148,3 cm
Rozstaw osi 281,5 cm
V-max 230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s
Zużycie paliwa* 8,0/4,7/5,9 l/100 km
Cena od 144 900 zł (141 400 zł w promocji)
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Citroen
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Citroen
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Citroen
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    REKLAMA

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    Wymiana opon na letnie w 2024 r. Kiedy najlepiej pojawić się w serwisie?

    Wiosna nieśmiało zagląda do Polski. A to oznacza, że na usta kierowców powraca pytanie: "Kiedy zmienić opony na letnie?". Specjaliści odpowiadają i wskazują czy "już" to nie jest trochę za wcześnie.

    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    Przyjętego mandatu nie da się uchylić. Wznowienie postępowania mandatowego to konieczna zmiana

    Przyjętego mandatu karnego uchylić się nie da. Praktycznie nie ma takiej możliwości nawet w przypadku, w którym funkcjonariusz, wymierzając karę, dopuścił się złamania prawa. To oznacza złamanie konstytucyjnych praw kierowców. RPO wnosi zatem o zmianę przepisów.

    REKLAMA

    Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

    14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    REKLAMA