REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fakty i mity o autach poleasingowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakup auto poleasingowego Fot. Fotolia
Zakup auto poleasingowego Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mogą mieć wyższe przebiegi niż auta prywatne, ale są pod stałą kontrola techniczną. Jakie jeszcze są zalety i wady samochodów poleasingowych? Co warto o nich wiedzieć by na przekór stereotypom przestać się ich obawiać?

Auta używane są w Polsce bardzo popularne. W trzech kwartałach 2016 r. polski rynek wtórny samochodów obejmował niemal 2 mln pojazdów, czyli o ponad 7% więcej niż w tym samym okresie 2015 r. W tym było ponad  698 tys. pierwszych rejestracji używanych samochodów sprowadzonych do Polski zza granicy oraz niemal 1,3 mln aut, które zmieniły właściciela w Polsce. Warto wiedzieć, że używany samochód możemy kupić nie tylko bezpośrednio od właściciela czy w komisie, ale także z salonów aut poleasingowych i pokontraktowych. Znajdziemy tam auta, które wcześniej były używane przez firmy. Warto przyjrzeć się tej ofercie, bo choć o autach pochodzących z leasingu lub z tzw. flot krążą różne opinie, to nie ulega wątpliwości, że są one tańsze od nowych i pewniejsze od komisowych.

REKLAMA

Przebieg i stan techniczny 

Na wstępie warto wyjaśnić, że leasing leasingowi nie jest równy. Warto zwracać uwagę na pojazdy, które nie tylko były sfinansowane, ale również zarządzane i serwisowane przez wyspecjalizowanych operatorów. Trzeba więc rozróżnić samochód poleasingowy, który do tej pory najczęściej był kojarzony z samochodem pochodzącym z windykacji, od samochodu będącego pod stałą kontrolą serwisową firmy leasingowej. Z kolei samochody pokontraktowe to te, które pochodzą z tzw. flot firm zajmujących się profesjonalnym zarządzaniem samochodami służbowymi używanymi przez małe, duże i średnie przedsiębiorstwa. Pojazdy te to najczęściej modele 3- i 4-letnie, ponieważ właśnie tyle średnio „pracują” w firmach. Faktem jest, że często mają one wyższe przebiegi niż pojazdy oferowane przez indywidualnych użytkowników. Warto jednak pamiętać, że przebieg jest tutaj gwarantowany, samochody pochodzą z polskich salonów i znana jest pełna historia pojazdu. Ponadto takie samochody pozwalają na uzyskanie niższej ceny co w przypadku zakupu takiego samochodu przez konsumenta może być trafną inwestycją.

Mercedes parking Fot. Fotolia

Samochody poleasingowe mają zazwyczaj większe przebiegi, ale ich historia serwisowa jest łatwiejsza do sprawdzenia.

Fotolia

Zobacz też: Leasing czy kredyt na auto - jakie są różnice i korzyści?

REKLAMA

Funkcjonujące na polskim rynku firmy specjalizujące się w zarządzaniu flotami samochodów (Car Fleet Management) jak i leasingu samochodów z serwisem dysponują historią użytkowa tych aut oraz pełną wiedzą na temat ich stanu technicznego i rzeczywistego przebiegu.

– Samochody zarówno w trakcie jak i po zakończonych kontraktach są dokładnie sprawdzane i dokonywane są niezbędne naprawy – mówi Grzegorz Grodecki, Dyrektor Operacyjny Grupy Masterlease. – W naszym przypadku, specjalnie wyselekcjonowane pojazdy trafiają do naszej własnej sieci punktów sprzedaży samochodów pokontraktowych Master1.PL, która posiada szerokie zaplecze techniczne i finansowe – dodaje Grodecki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wybór marek, modeli i typów nadwozia

Prawdą jest, że wśród menedżerów flot pewne modele cieszą się szczególnie dużą popularnością i są częściej wybierane do flot firmowych. Przez ten pryzmat oferta samochodów pokontraktowych może wydawać się wąska, nie dająca zbyt dużego wyboru. Jednakże w leasingu z tzw. pakietem serwisowym dostępna jest pełna gama samochodów różnych marek i modeli w tym auta miejskie, SUV-y, mini vany, jak również limuzyny marek premium.

Zobacz też: Czy nowa firma ma szansę na leasing?

Wyposażenie

Bardzo podstawowe wyposażenie – to kolejna stereotypowa opinia o samochodach pokontraktowych. Coraz częściej kupując takie auto spotkamy się z dobrze skonfigurowanymi parametrami technicznymi jak i optymalnym wyposażeniem. Już kilka lat temu firmy zarządzające flotami zaczęły stopniowo odchodzić od pozyskiwania do kontraktów flotowych samochodów w standardzie basic upatrując w nich sposobu na obniżenie ceny swojej oferty. Zauważono, że samochody lepiej skonfigurowane mimo, że są droższe na etapie zakupu z salonu, to cieszą się większym zainteresowaniem na rynku wtórnym i pozwalają na uzyskiwanie lepszych cen sprzedaży, a tym samym pozwalają na utrzymanie poziomu oferty. Jednocześnie gwarantują kierowcom większy komfort użytkowania.

Finansowanie

Samochody pokontraktowe trafiają na rynek wtórny w dwojaki sposób. Pierwszym sposobem jest sprzedaż takich samochodów za pośrednictwem otwartych lub zamkniętych aukcji do wyspecjalizowanych pośredników – autohandli – to tzw. kanał hurtowy. Drugim jest bezpośrednia sprzedaż samochodów końcowemu użytkownikowi lub nabywcy. Najczęściej dostępne są w różnych opcjach finansowania – można je sfinansować w leasingu albo kupić za gotówkę lub na kredyt. Atutem aut pokontraktowych sprzedawanych przez firmy leasingowe jest wystawiana faktura VAT. Taki dokument trudno będzie nam uzyskać jeśli auto kupowane jest w komisie lub od indywidualnego sprzedawcy. W tych przypadkach dominują umowy kupna - sprzedaży lub faktury VAT-marża, które wiążą się z dodatkowym obowiązkiem opłacenia podatku (2% od wartości pojazdu). Kupując więc auto pokontraktowe od firmy leasingowej po pierwsze unikamy dalszych podatków, a dodatkowo mamy możliwość odliczenia podatku VAT w przypadku gdy chcemy kupić samochód na firmę.

Zobacz też: Jazda testowa autem przed zakupem - dlaczego warto z niej skorzystać?

Zgodnie z oczekiwaniami klientów indywidualnych, coraz większa ilość samochodów pokontraktowych objęta jest ofertą abonamentu czyli umową wynajmu na okres od 6 do 24 miesięcy z pełnym pakietem serwisowym oraz ubezpieczeniem. Z danych Master1.PL wynika, że taka oferta cieszy się uznaniem przede wszystkim młodego pokolenia. Krótkie okresy umów dają im komfort planowania swojego budżetu oraz możliwość częstej wymiany używanego samochodu. To istotne tym bardziej, że na rynku wtórnym w ślad za rynkiem pierwotnym pojawiają się coraz ciekawsze samochody.

Główne zalety i wady samochodów pokontraktowych:

Zalety

  • gwarancja pochodzenia – samochody z pierwszej ręki
  • gwarantowane przebiegi
  • udokumentowana historia serwisowa
  • pełen wybór marek, modeli
  • możliwość zakupu za gotówkę, na kredyt i poprzez leasing,
  • możliwość średnioterminowego wynajmu
  • możliwość odliczenia VAT.

Wady 

  • duże przebiegi
  • intensywna eksploatacja
  • możliwy więcej niż jeden użytkownik

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

REKLAMA

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

REKLAMA

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA