Fakty i mity o autach poleasingowych
REKLAMA
REKLAMA
Auta używane są w Polsce bardzo popularne. W trzech kwartałach 2016 r. polski rynek wtórny samochodów obejmował niemal 2 mln pojazdów, czyli o ponad 7% więcej niż w tym samym okresie 2015 r. W tym było ponad 698 tys. pierwszych rejestracji używanych samochodów sprowadzonych do Polski zza granicy oraz niemal 1,3 mln aut, które zmieniły właściciela w Polsce. Warto wiedzieć, że używany samochód możemy kupić nie tylko bezpośrednio od właściciela czy w komisie, ale także z salonów aut poleasingowych i pokontraktowych. Znajdziemy tam auta, które wcześniej były używane przez firmy. Warto przyjrzeć się tej ofercie, bo choć o autach pochodzących z leasingu lub z tzw. flot krążą różne opinie, to nie ulega wątpliwości, że są one tańsze od nowych i pewniejsze od komisowych.
REKLAMA
Przebieg i stan techniczny
Na wstępie warto wyjaśnić, że leasing leasingowi nie jest równy. Warto zwracać uwagę na pojazdy, które nie tylko były sfinansowane, ale również zarządzane i serwisowane przez wyspecjalizowanych operatorów. Trzeba więc rozróżnić samochód poleasingowy, który do tej pory najczęściej był kojarzony z samochodem pochodzącym z windykacji, od samochodu będącego pod stałą kontrolą serwisową firmy leasingowej. Z kolei samochody pokontraktowe to te, które pochodzą z tzw. flot firm zajmujących się profesjonalnym zarządzaniem samochodami służbowymi używanymi przez małe, duże i średnie przedsiębiorstwa. Pojazdy te to najczęściej modele 3- i 4-letnie, ponieważ właśnie tyle średnio „pracują” w firmach. Faktem jest, że często mają one wyższe przebiegi niż pojazdy oferowane przez indywidualnych użytkowników. Warto jednak pamiętać, że przebieg jest tutaj gwarantowany, samochody pochodzą z polskich salonów i znana jest pełna historia pojazdu. Ponadto takie samochody pozwalają na uzyskanie niższej ceny co w przypadku zakupu takiego samochodu przez konsumenta może być trafną inwestycją.
Zobacz też: Leasing czy kredyt na auto - jakie są różnice i korzyści?
REKLAMA
Funkcjonujące na polskim rynku firmy specjalizujące się w zarządzaniu flotami samochodów (Car Fleet Management) jak i leasingu samochodów z serwisem dysponują historią użytkowa tych aut oraz pełną wiedzą na temat ich stanu technicznego i rzeczywistego przebiegu.
– Samochody zarówno w trakcie jak i po zakończonych kontraktach są dokładnie sprawdzane i dokonywane są niezbędne naprawy – mówi Grzegorz Grodecki, Dyrektor Operacyjny Grupy Masterlease. – W naszym przypadku, specjalnie wyselekcjonowane pojazdy trafiają do naszej własnej sieci punktów sprzedaży samochodów pokontraktowych Master1.PL, która posiada szerokie zaplecze techniczne i finansowe – dodaje Grodecki.
Wybór marek, modeli i typów nadwozia
Prawdą jest, że wśród menedżerów flot pewne modele cieszą się szczególnie dużą popularnością i są częściej wybierane do flot firmowych. Przez ten pryzmat oferta samochodów pokontraktowych może wydawać się wąska, nie dająca zbyt dużego wyboru. Jednakże w leasingu z tzw. pakietem serwisowym dostępna jest pełna gama samochodów różnych marek i modeli w tym auta miejskie, SUV-y, mini vany, jak również limuzyny marek premium.
Zobacz też: Czy nowa firma ma szansę na leasing?
Wyposażenie
Bardzo podstawowe wyposażenie – to kolejna stereotypowa opinia o samochodach pokontraktowych. Coraz częściej kupując takie auto spotkamy się z dobrze skonfigurowanymi parametrami technicznymi jak i optymalnym wyposażeniem. Już kilka lat temu firmy zarządzające flotami zaczęły stopniowo odchodzić od pozyskiwania do kontraktów flotowych samochodów w standardzie basic upatrując w nich sposobu na obniżenie ceny swojej oferty. Zauważono, że samochody lepiej skonfigurowane mimo, że są droższe na etapie zakupu z salonu, to cieszą się większym zainteresowaniem na rynku wtórnym i pozwalają na uzyskiwanie lepszych cen sprzedaży, a tym samym pozwalają na utrzymanie poziomu oferty. Jednocześnie gwarantują kierowcom większy komfort użytkowania.
Finansowanie
Samochody pokontraktowe trafiają na rynek wtórny w dwojaki sposób. Pierwszym sposobem jest sprzedaż takich samochodów za pośrednictwem otwartych lub zamkniętych aukcji do wyspecjalizowanych pośredników – autohandli – to tzw. kanał hurtowy. Drugim jest bezpośrednia sprzedaż samochodów końcowemu użytkownikowi lub nabywcy. Najczęściej dostępne są w różnych opcjach finansowania – można je sfinansować w leasingu albo kupić za gotówkę lub na kredyt. Atutem aut pokontraktowych sprzedawanych przez firmy leasingowe jest wystawiana faktura VAT. Taki dokument trudno będzie nam uzyskać jeśli auto kupowane jest w komisie lub od indywidualnego sprzedawcy. W tych przypadkach dominują umowy kupna - sprzedaży lub faktury VAT-marża, które wiążą się z dodatkowym obowiązkiem opłacenia podatku (2% od wartości pojazdu). Kupując więc auto pokontraktowe od firmy leasingowej po pierwsze unikamy dalszych podatków, a dodatkowo mamy możliwość odliczenia podatku VAT w przypadku gdy chcemy kupić samochód na firmę.
Zobacz też: Jazda testowa autem przed zakupem - dlaczego warto z niej skorzystać?
Zgodnie z oczekiwaniami klientów indywidualnych, coraz większa ilość samochodów pokontraktowych objęta jest ofertą abonamentu czyli umową wynajmu na okres od 6 do 24 miesięcy z pełnym pakietem serwisowym oraz ubezpieczeniem. Z danych Master1.PL wynika, że taka oferta cieszy się uznaniem przede wszystkim młodego pokolenia. Krótkie okresy umów dają im komfort planowania swojego budżetu oraz możliwość częstej wymiany używanego samochodu. To istotne tym bardziej, że na rynku wtórnym w ślad za rynkiem pierwotnym pojawiają się coraz ciekawsze samochody.
Główne zalety i wady samochodów pokontraktowych:
Zalety
- gwarancja pochodzenia – samochody z pierwszej ręki
- gwarantowane przebiegi
- udokumentowana historia serwisowa
- pełen wybór marek, modeli
- możliwość zakupu za gotówkę, na kredyt i poprzez leasing,
- możliwość średnioterminowego wynajmu
- możliwość odliczenia VAT.
Wady
- duże przebiegi
- intensywna eksploatacja
- możliwy więcej niż jeden użytkownik
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA