REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zakup auto poleasingowego Fot. Fotolia
Zakup auto poleasingowego Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mogą mieć wyższe przebiegi niż auta prywatne, ale są pod stałą kontrola techniczną. Jakie jeszcze są zalety i wady samochodów poleasingowych? Co warto o nich wiedzieć by na przekór stereotypom przestać się ich obawiać?

Auta używane są w Polsce bardzo popularne. W trzech kwartałach 2016 r. polski rynek wtórny samochodów obejmował niemal 2 mln pojazdów, czyli o ponad 7% więcej niż w tym samym okresie 2015 r. W tym było ponad  698 tys. pierwszych rejestracji używanych samochodów sprowadzonych do Polski zza granicy oraz niemal 1,3 mln aut, które zmieniły właściciela w Polsce. Warto wiedzieć, że używany samochód możemy kupić nie tylko bezpośrednio od właściciela czy w komisie, ale także z salonów aut poleasingowych i pokontraktowych. Znajdziemy tam auta, które wcześniej były używane przez firmy. Warto przyjrzeć się tej ofercie, bo choć o autach pochodzących z leasingu lub z tzw. flot krążą różne opinie, to nie ulega wątpliwości, że są one tańsze od nowych i pewniejsze od komisowych.

REKLAMA

Przebieg i stan techniczny 

Na wstępie warto wyjaśnić, że leasing leasingowi nie jest równy. Warto zwracać uwagę na pojazdy, które nie tylko były sfinansowane, ale również zarządzane i serwisowane przez wyspecjalizowanych operatorów. Trzeba więc rozróżnić samochód poleasingowy, który do tej pory najczęściej był kojarzony z samochodem pochodzącym z windykacji, od samochodu będącego pod stałą kontrolą serwisową firmy leasingowej. Z kolei samochody pokontraktowe to te, które pochodzą z tzw. flot firm zajmujących się profesjonalnym zarządzaniem samochodami służbowymi używanymi przez małe, duże i średnie przedsiębiorstwa. Pojazdy te to najczęściej modele 3- i 4-letnie, ponieważ właśnie tyle średnio „pracują” w firmach. Faktem jest, że często mają one wyższe przebiegi niż pojazdy oferowane przez indywidualnych użytkowników. Warto jednak pamiętać, że przebieg jest tutaj gwarantowany, samochody pochodzą z polskich salonów i znana jest pełna historia pojazdu. Ponadto takie samochody pozwalają na uzyskanie niższej ceny co w przypadku zakupu takiego samochodu przez konsumenta może być trafną inwestycją.

Mercedes parking Fot. Fotolia

Samochody poleasingowe mają zazwyczaj większe przebiegi, ale ich historia serwisowa jest łatwiejsza do sprawdzenia.

Fotolia

Zobacz też: Leasing czy kredyt na auto - jakie są różnice i korzyści?

REKLAMA

Funkcjonujące na polskim rynku firmy specjalizujące się w zarządzaniu flotami samochodów (Car Fleet Management) jak i leasingu samochodów z serwisem dysponują historią użytkowa tych aut oraz pełną wiedzą na temat ich stanu technicznego i rzeczywistego przebiegu.

– Samochody zarówno w trakcie jak i po zakończonych kontraktach są dokładnie sprawdzane i dokonywane są niezbędne naprawy – mówi Grzegorz Grodecki, Dyrektor Operacyjny Grupy Masterlease. – W naszym przypadku, specjalnie wyselekcjonowane pojazdy trafiają do naszej własnej sieci punktów sprzedaży samochodów pokontraktowych Master1.PL, która posiada szerokie zaplecze techniczne i finansowe – dodaje Grodecki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wybór marek, modeli i typów nadwozia

Prawdą jest, że wśród menedżerów flot pewne modele cieszą się szczególnie dużą popularnością i są częściej wybierane do flot firmowych. Przez ten pryzmat oferta samochodów pokontraktowych może wydawać się wąska, nie dająca zbyt dużego wyboru. Jednakże w leasingu z tzw. pakietem serwisowym dostępna jest pełna gama samochodów różnych marek i modeli w tym auta miejskie, SUV-y, mini vany, jak również limuzyny marek premium.

Zobacz też: Czy nowa firma ma szansę na leasing?

Wyposażenie

Bardzo podstawowe wyposażenie – to kolejna stereotypowa opinia o samochodach pokontraktowych. Coraz częściej kupując takie auto spotkamy się z dobrze skonfigurowanymi parametrami technicznymi jak i optymalnym wyposażeniem. Już kilka lat temu firmy zarządzające flotami zaczęły stopniowo odchodzić od pozyskiwania do kontraktów flotowych samochodów w standardzie basic upatrując w nich sposobu na obniżenie ceny swojej oferty. Zauważono, że samochody lepiej skonfigurowane mimo, że są droższe na etapie zakupu z salonu, to cieszą się większym zainteresowaniem na rynku wtórnym i pozwalają na uzyskiwanie lepszych cen sprzedaży, a tym samym pozwalają na utrzymanie poziomu oferty. Jednocześnie gwarantują kierowcom większy komfort użytkowania.

Finansowanie

Samochody pokontraktowe trafiają na rynek wtórny w dwojaki sposób. Pierwszym sposobem jest sprzedaż takich samochodów za pośrednictwem otwartych lub zamkniętych aukcji do wyspecjalizowanych pośredników – autohandli – to tzw. kanał hurtowy. Drugim jest bezpośrednia sprzedaż samochodów końcowemu użytkownikowi lub nabywcy. Najczęściej dostępne są w różnych opcjach finansowania – można je sfinansować w leasingu albo kupić za gotówkę lub na kredyt. Atutem aut pokontraktowych sprzedawanych przez firmy leasingowe jest wystawiana faktura VAT. Taki dokument trudno będzie nam uzyskać jeśli auto kupowane jest w komisie lub od indywidualnego sprzedawcy. W tych przypadkach dominują umowy kupna - sprzedaży lub faktury VAT-marża, które wiążą się z dodatkowym obowiązkiem opłacenia podatku (2% od wartości pojazdu). Kupując więc auto pokontraktowe od firmy leasingowej po pierwsze unikamy dalszych podatków, a dodatkowo mamy możliwość odliczenia podatku VAT w przypadku gdy chcemy kupić samochód na firmę.

Zobacz też: Jazda testowa autem przed zakupem - dlaczego warto z niej skorzystać?

Zgodnie z oczekiwaniami klientów indywidualnych, coraz większa ilość samochodów pokontraktowych objęta jest ofertą abonamentu czyli umową wynajmu na okres od 6 do 24 miesięcy z pełnym pakietem serwisowym oraz ubezpieczeniem. Z danych Master1.PL wynika, że taka oferta cieszy się uznaniem przede wszystkim młodego pokolenia. Krótkie okresy umów dają im komfort planowania swojego budżetu oraz możliwość częstej wymiany używanego samochodu. To istotne tym bardziej, że na rynku wtórnym w ślad za rynkiem pierwotnym pojawiają się coraz ciekawsze samochody.

Główne zalety i wady samochodów pokontraktowych:

Zalety

  • gwarancja pochodzenia – samochody z pierwszej ręki
  • gwarantowane przebiegi
  • udokumentowana historia serwisowa
  • pełen wybór marek, modeli
  • możliwość zakupu za gotówkę, na kredyt i poprzez leasing,
  • możliwość średnioterminowego wynajmu
  • możliwość odliczenia VAT.

Wady 

  • duże przebiegi
  • intensywna eksploatacja
  • możliwy więcej niż jeden użytkownik

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA