REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing czy kredyt na auto - jakie są różnice i korzyści?

Co wybrać i dlaczego - leasing czy kredyt? fot. Volkswagen
Co wybrać i dlaczego - leasing czy kredyt? fot. Volkswagen
Bloomberg

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy często nie są w stanie sfinansować nowego samochodu lub maszyny do firmy z własnej kieszeni lub im się to po prostu nie opłaca. Dziś mają do wyboru korzystne, zewnętrzne źródła finansowania, takie jak kredyt lub leasing. Stają jednak przed trudnym wyborem, na które z tych rozwiązań postawić? Przedstawiamy 6 kwestii, na które warto zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji.

Poza środkami własnymi najistotniejszymi źródłami finansowania dla sektora MŚP są kredyty i leasing. Badania rynkowe pokazują, że przedsiębiorcy decydują się na każde z tych rozwiązań równie często. Decyzja zależy od indywidualnych preferencji i potrzeb firmy. Przed jej podjęciem warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań.

REKLAMA

1. Czy zależy nam na czasie?

Prowadząc własne przedsiębiorstwo musimy szybko reagować na potrzeby rynku i własnej firmy, dlatego ważne jest wybieranie takich opcji, które wymagają mniej formalności. O ile biurokracja nie jest aż tak rozbudowana w przypadku zakupu samochodów lub niezbyt skomplikowanych nowych maszyn, to problem pojawia się, gdy mamy do czynienia z przedmiotami specjalistycznymi lub o dużej wartości. Chcąc kupić taką maszynę, musimy przedstawić w banku dodatkowe zabezpieczenie, np. nieruchomość. Firmy leasingowe, ze względu na wyspecjalizowanie właśnie w tej dziedzinie, potrafią ocenić rynek wtórny i płynność, a co za tym idzie – taki przedmiot wystarczy jako jedyne zabezpieczenie. Dzięki temu formalności nie są aż tak uciążliwe dla klienta i trwają zwykle kilka dni.

Zobacz też: Samochód dla firmy: Co lepsze - leasing czy kredyt?

2. Na jaki czas chcemy podpisać umowę?

REKLAMA

W przypadku kredytu mamy do wyboru zarówno krótkie, jak i długie umowy – na 10 czy nawet 15 lat. W leasingu kontrakty najczęściej podpisywane są na 24 lub 36 miesięcy. Obie opcje mogą zagwarantować firmie płynności finansową i komfort spłacalności rat. Często jednak czas trwania umowy leasingu determinowany jest stawką amortyzacji i jest ściśle związany z ustawą o rachunkowości. Ważna jest także kwestia cesji – jest to łatwiejsze w leasingu, gdzie zmiany korzystającego są zresztą bardzo popularne.

Jeśli firma chce przenieść prawa i obowiązki korzystającego na inne przedsiębiorstwo czy osobę, potrzebna jest tylko zgoda leasingodawcy i podpisanie nowej umowy. To łatwa i sprawna procedura – tłumaczy Konrad Karpowicz, wiceprezes Grupy Masterlease.  

Z kredytem jest to zdecydowanie bardziej problematyczne. Chcąc sprzedać samochód, musimy najpierw spłacić kredyt, aby bank zwolnił zabezpieczenie – dopiero wtedy możliwa jest zmiana właściciela  wyjaśnia Paweł Mazur z ANG Biznes.

3. Czy chcemy skorzystać z ulg podatkowych?

REKLAMA

Jeżeli zależy nam na jak najlepszym skorzystaniu z ulg podatkowych, to już na etapie wyboru finansowania nowych inwestycji dla działalności gospodarczej należy dowiedzieć się, który sposób pozwoli nam zaoszczędzić w tej kwestii najwięcej.

– W przypadku zakupu samochodu w leasing, do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć całość opłat, czyli opłatę wstępną i miesięczne raty leasingowe – mówi Paweł Mazur z ANG – Kosztem przy kredycie są natomiast odpisy amortyzacyjne. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, okres amortyzacji nowego samochodu wynosi 5 lat i przez taki czas możemy proporcjonalnie obniżać podstawę opodatkowania, nawet gdy umowa kredytowa trwa np. 3 lata. Jednak w przypadku samochodów osobowych, których wartość przekracza 20 tys. euro, amortyzacja powyżej tej kwoty nie jest kosztem uzyskania przychodu – dodaje Paweł Mazur.

Zobacz też: Leasing konsumencki - czy przyjmie się w Polsce?

Załóżmy zatem, że chcemy nabyć samochód za 150 tys. zł, a ustawowe 20 tys. euro to 80 tys. zł. Wtedy tylko 80 tys. zł może być kosztem uzyskania przychodu, dodatkowo rozłożone na 5 lat (po 20% rocznie). Pozostała część, czyli aż 70 tys. zł, to odpisy amortyzacyjne, których nie możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Leasing nie ma takich ograniczeń, kosztem będzie całe 150.000 zł.

4. Jak ważna jest dla nas zdolność kredytowa?

Jeżeli planujemy w przyszłości wzięcie większego kredytu, to powinniśmy wybrać taki sposób finansowania samochodu, który nie obciąży naszej zdolności kredytowej. Firmy leasingowe nie raportują umów do bazy BIK, w związku z czym ich obsługa nie wpływa na ocenę zdolności kredytowej. Zobowiązanie, które nie jest widoczne w BIK, często nie jest brane pod uwagę przy wyliczaniu zdolności przez automatyczne systemy oceny klienta. Niektóre banki, nawet wiedząc o umowie leasingu, nie biorą jej pod uwagę przy wyliczaniu zdolności kredytowej, traktując ten koszt, jak np. koszt wynajmu lokalu. Z kolei kredyt samochodowy, choć z jednej strony może pomóc zbudować firmie dobrą historię kredytową – pod warunkiem regularnego spłacania – to jednak ma także wpływ na przyszłą zdolność kredytową, która może zostać obniżona.

W sytuacji, kiedy właśnie zdolność kredytowa ma dla nas zasadnicze znaczenie i nie chcemy obciążać pasywów firmy takimi zobowiązaniami można rozważyć wynajem długoterminowy pojazdu lub jego leasing przy znacznej wpłacie początkowej uwalniając na to środki na innych polach. Narzędziem do tego prowadzącym może być faktoring.

- Faktoring polega na bieżącym finansowaniu przedsiębiorstwa. Faktor płaci przedsiębiorcy za wystawione przez niego niewymagalne faktury z terminem płatności, a o przyznaniu finansowania decyduje m.in. to, z kim przedsiębiorca handluje. Faktor zazwyczaj wypłaca ok. 80% wartości faktury z chwilą jej otrzymania, czyli zwykle zaraz po wysłaniu przez przedsiębiorcę towaru lub wykonaniu usługi. Wypłata pozostałej części następuje po zapłacie odbiorcy na konto faktora. Taka forma finansowania nie obciąża rachunków firmy i nie obniża przyszłej zdolności kredytowej. Rosnąca popularność tego modelu pozyskiwania środków potwierdzają dane branżowe. Po trzech kwartałach 2016 faktorzy odkupili faktury o łącznej wartości prawie 113 mld zł, czyli o jedną piątą więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem – mówi Piotr Gąsiorowski z eFaktor.

 5. Czy zależy nam na formie własności?

Przy kredycie, właścicielem środka trwałego jest firma, a bank, czyli finansujący, zabezpiecza się korzystając z przewłaszczenia, bądź np. zastawu rejestrowego. W przypadku samochodów, to firma widnieje w dowodzie rejestracyjnym jako właściciel. W leasingu, przez cały okres finansowania właścicielem jest leasingodawca, a klient jest tzw. korzystającym i opłaca czynsz za korzystanie, dopiero po zakończeniu okresu trwania umowy, może wykupić przedmiot za umówioną wcześniej kwotę.

6. Czy chcemy zdjąć z siebie obowiązki związane z użytkowaniem firmowej floty?

Decyzję o sposobie finansowania samochodów dla przedsiębiorstwa powinniśmy oprzeć także o kwestię zarządzania firmową flotą. Decydując się na leasing możemy skorzystać z opcji z pakietem usług takich jak ubezpieczenie, assistance, wymiana opon, obsługa centrum technicznego, obsługa kart paliwowych, samochód zastępczy itp. Oznacza to, że leasingodawca przejmuje na siebie wszystkie obowiązki związane z użytkowaniem firmowych aut. Zakres usług możemy dostosować do indywidualnych potrzeb firmy, a ich koszt wliczony jest w miesięczną ratę leasingu. W przypadku kredytu nie poniesiemy dodatkowych kosztów, ale wszelkie obowiązki związane z zarządzaniem firmową flotą będą spoczywały na nas. A to może wiązać się z angażowaniem dodatkowych środków czy nakładu prac administracyjnych.

– Pełny outsourcing, polegający na powierzeniu firmie leasingowej możliwie największej ilości zadań operacyjnych związanych z eksploatacją samochodów, jest ważnym elementem nie tylko dla firm, które posiadają rozbudowaną flotę aut. To usługa dedykowana także MŚP oraz klientom indywidualnym. Chętnie korzystają oni z tego rozwiązania, ponieważ gwarantuje im swobodę użytkowania auta i pewność, że pod jednym numerem telefonu, profesjonalnie załatwią wszelkie sprawy związane z samochodem – mówi Konrad Karpowicz z Masterlease.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA