REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing czy kredyt na auto - jakie są różnice i korzyści?

Co wybrać i dlaczego - leasing czy kredyt? fot. Volkswagen
Co wybrać i dlaczego - leasing czy kredyt? fot. Volkswagen
Bloomberg

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy często nie są w stanie sfinansować nowego samochodu lub maszyny do firmy z własnej kieszeni lub im się to po prostu nie opłaca. Dziś mają do wyboru korzystne, zewnętrzne źródła finansowania, takie jak kredyt lub leasing. Stają jednak przed trudnym wyborem, na które z tych rozwiązań postawić? Przedstawiamy 6 kwestii, na które warto zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji.

Poza środkami własnymi najistotniejszymi źródłami finansowania dla sektora MŚP są kredyty i leasing. Badania rynkowe pokazują, że przedsiębiorcy decydują się na każde z tych rozwiązań równie często. Decyzja zależy od indywidualnych preferencji i potrzeb firmy. Przed jej podjęciem warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań.

REKLAMA

1. Czy zależy nam na czasie?

Prowadząc własne przedsiębiorstwo musimy szybko reagować na potrzeby rynku i własnej firmy, dlatego ważne jest wybieranie takich opcji, które wymagają mniej formalności. O ile biurokracja nie jest aż tak rozbudowana w przypadku zakupu samochodów lub niezbyt skomplikowanych nowych maszyn, to problem pojawia się, gdy mamy do czynienia z przedmiotami specjalistycznymi lub o dużej wartości. Chcąc kupić taką maszynę, musimy przedstawić w banku dodatkowe zabezpieczenie, np. nieruchomość. Firmy leasingowe, ze względu na wyspecjalizowanie właśnie w tej dziedzinie, potrafią ocenić rynek wtórny i płynność, a co za tym idzie – taki przedmiot wystarczy jako jedyne zabezpieczenie. Dzięki temu formalności nie są aż tak uciążliwe dla klienta i trwają zwykle kilka dni.

Zobacz też: Samochód dla firmy: Co lepsze - leasing czy kredyt?

2. Na jaki czas chcemy podpisać umowę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przypadku kredytu mamy do wyboru zarówno krótkie, jak i długie umowy – na 10 czy nawet 15 lat. W leasingu kontrakty najczęściej podpisywane są na 24 lub 36 miesięcy. Obie opcje mogą zagwarantować firmie płynności finansową i komfort spłacalności rat. Często jednak czas trwania umowy leasingu determinowany jest stawką amortyzacji i jest ściśle związany z ustawą o rachunkowości. Ważna jest także kwestia cesji – jest to łatwiejsze w leasingu, gdzie zmiany korzystającego są zresztą bardzo popularne.

Jeśli firma chce przenieść prawa i obowiązki korzystającego na inne przedsiębiorstwo czy osobę, potrzebna jest tylko zgoda leasingodawcy i podpisanie nowej umowy. To łatwa i sprawna procedura – tłumaczy Konrad Karpowicz, wiceprezes Grupy Masterlease.  

Z kredytem jest to zdecydowanie bardziej problematyczne. Chcąc sprzedać samochód, musimy najpierw spłacić kredyt, aby bank zwolnił zabezpieczenie – dopiero wtedy możliwa jest zmiana właściciela  wyjaśnia Paweł Mazur z ANG Biznes.

3. Czy chcemy skorzystać z ulg podatkowych?

REKLAMA

Jeżeli zależy nam na jak najlepszym skorzystaniu z ulg podatkowych, to już na etapie wyboru finansowania nowych inwestycji dla działalności gospodarczej należy dowiedzieć się, który sposób pozwoli nam zaoszczędzić w tej kwestii najwięcej.

– W przypadku zakupu samochodu w leasing, do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć całość opłat, czyli opłatę wstępną i miesięczne raty leasingowe – mówi Paweł Mazur z ANG – Kosztem przy kredycie są natomiast odpisy amortyzacyjne. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, okres amortyzacji nowego samochodu wynosi 5 lat i przez taki czas możemy proporcjonalnie obniżać podstawę opodatkowania, nawet gdy umowa kredytowa trwa np. 3 lata. Jednak w przypadku samochodów osobowych, których wartość przekracza 20 tys. euro, amortyzacja powyżej tej kwoty nie jest kosztem uzyskania przychodu – dodaje Paweł Mazur.

Zobacz też: Leasing konsumencki - czy przyjmie się w Polsce?

Załóżmy zatem, że chcemy nabyć samochód za 150 tys. zł, a ustawowe 20 tys. euro to 80 tys. zł. Wtedy tylko 80 tys. zł może być kosztem uzyskania przychodu, dodatkowo rozłożone na 5 lat (po 20% rocznie). Pozostała część, czyli aż 70 tys. zł, to odpisy amortyzacyjne, których nie możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Leasing nie ma takich ograniczeń, kosztem będzie całe 150.000 zł.

4. Jak ważna jest dla nas zdolność kredytowa?

Jeżeli planujemy w przyszłości wzięcie większego kredytu, to powinniśmy wybrać taki sposób finansowania samochodu, który nie obciąży naszej zdolności kredytowej. Firmy leasingowe nie raportują umów do bazy BIK, w związku z czym ich obsługa nie wpływa na ocenę zdolności kredytowej. Zobowiązanie, które nie jest widoczne w BIK, często nie jest brane pod uwagę przy wyliczaniu zdolności przez automatyczne systemy oceny klienta. Niektóre banki, nawet wiedząc o umowie leasingu, nie biorą jej pod uwagę przy wyliczaniu zdolności kredytowej, traktując ten koszt, jak np. koszt wynajmu lokalu. Z kolei kredyt samochodowy, choć z jednej strony może pomóc zbudować firmie dobrą historię kredytową – pod warunkiem regularnego spłacania – to jednak ma także wpływ na przyszłą zdolność kredytową, która może zostać obniżona.

W sytuacji, kiedy właśnie zdolność kredytowa ma dla nas zasadnicze znaczenie i nie chcemy obciążać pasywów firmy takimi zobowiązaniami można rozważyć wynajem długoterminowy pojazdu lub jego leasing przy znacznej wpłacie początkowej uwalniając na to środki na innych polach. Narzędziem do tego prowadzącym może być faktoring.

- Faktoring polega na bieżącym finansowaniu przedsiębiorstwa. Faktor płaci przedsiębiorcy za wystawione przez niego niewymagalne faktury z terminem płatności, a o przyznaniu finansowania decyduje m.in. to, z kim przedsiębiorca handluje. Faktor zazwyczaj wypłaca ok. 80% wartości faktury z chwilą jej otrzymania, czyli zwykle zaraz po wysłaniu przez przedsiębiorcę towaru lub wykonaniu usługi. Wypłata pozostałej części następuje po zapłacie odbiorcy na konto faktora. Taka forma finansowania nie obciąża rachunków firmy i nie obniża przyszłej zdolności kredytowej. Rosnąca popularność tego modelu pozyskiwania środków potwierdzają dane branżowe. Po trzech kwartałach 2016 faktorzy odkupili faktury o łącznej wartości prawie 113 mld zł, czyli o jedną piątą więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem – mówi Piotr Gąsiorowski z eFaktor.

 5. Czy zależy nam na formie własności?

Przy kredycie, właścicielem środka trwałego jest firma, a bank, czyli finansujący, zabezpiecza się korzystając z przewłaszczenia, bądź np. zastawu rejestrowego. W przypadku samochodów, to firma widnieje w dowodzie rejestracyjnym jako właściciel. W leasingu, przez cały okres finansowania właścicielem jest leasingodawca, a klient jest tzw. korzystającym i opłaca czynsz za korzystanie, dopiero po zakończeniu okresu trwania umowy, może wykupić przedmiot za umówioną wcześniej kwotę.

6. Czy chcemy zdjąć z siebie obowiązki związane z użytkowaniem firmowej floty?

Decyzję o sposobie finansowania samochodów dla przedsiębiorstwa powinniśmy oprzeć także o kwestię zarządzania firmową flotą. Decydując się na leasing możemy skorzystać z opcji z pakietem usług takich jak ubezpieczenie, assistance, wymiana opon, obsługa centrum technicznego, obsługa kart paliwowych, samochód zastępczy itp. Oznacza to, że leasingodawca przejmuje na siebie wszystkie obowiązki związane z użytkowaniem firmowych aut. Zakres usług możemy dostosować do indywidualnych potrzeb firmy, a ich koszt wliczony jest w miesięczną ratę leasingu. W przypadku kredytu nie poniesiemy dodatkowych kosztów, ale wszelkie obowiązki związane z zarządzaniem firmową flotą będą spoczywały na nas. A to może wiązać się z angażowaniem dodatkowych środków czy nakładu prac administracyjnych.

– Pełny outsourcing, polegający na powierzeniu firmie leasingowej możliwie największej ilości zadań operacyjnych związanych z eksploatacją samochodów, jest ważnym elementem nie tylko dla firm, które posiadają rozbudowaną flotę aut. To usługa dedykowana także MŚP oraz klientom indywidualnym. Chętnie korzystają oni z tego rozwiązania, ponieważ gwarantuje im swobodę użytkowania auta i pewność, że pod jednym numerem telefonu, profesjonalnie załatwią wszelkie sprawy związane z samochodem – mówi Konrad Karpowicz z Masterlease.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA