Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup auta od handlarza – poradnik

Zakup auta od handlarza – poradnik
Zakup auta od handlarza – poradnik
Zakup używanego samochodu w dobrym stanie w Polsce jest szalenie trudny. Auta od handlarzy zdominowały rynek. Jest to spory problem, gdyż metody jakie stosują aby sprzedać auta są często po prostu nielegalne. Na co zwrócić uwagę kupując auto od handlarza? Jakich sztuczek używają?

Zakup samochodu od handlarza

Pierwsze na co warto zwrócić uwagę to miejsce pochodzenie, pojemność silnika i cena. Dlaczego? Bowiem sprowadzone z zagranicy auto musi zostać poddane dodatkowym opłatom związanym z rejestracją auta w Polsce. Najdroższa jest zazwyczaj akcyza. W przypadku aut o pojemności powyżej 2000 cm3 podatek akcyzowy wynosi aż 18,6 % wartości auta. Jeśli zatem auto zostało już opłacone przez handlarza, i mimo ponad 2,0-litrowego silnika kosztuje wyraźnie mniej niż podobne egzemplarze z kraju, to powinna zapalić nam się lampka ostrzegawcza. Dlaczego? Bowiem do ceny auta z zagranicy należy dodać nie tylko opłaty rejestracyjne, ale i koszty które poniósł handlarz w związku z dostarczeniem auta do kraju. Do tego na każdym aucie handlarz zarabia. I to nie mało. Od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych, w zależności od wartości auta. Oto przykład podejrzanego ogłoszenia.

Audi A6 3.0 TDI 240 KM Avant 2010 r. z Polski (od handlarza)

Audi A6 3.0 TDI 240 KM Avant 2010 r. w Niemczech (bez akcyzy)

Audi A6 3.0 TDI 240 KM Avant 2010 r. w Niemczech (cena z akcyzą)

Cena

60 000 zł

65 000 zł

77 090 zł

Jak handlarze radzą sobie z wysoką akcyzą?

Jak to zatem możliwe, że auto z identycznym przebiegiem (220 tys. km), z tego samego rocznika i prawie tak samo wyposażone, kosztowało by w Polsce po doliczeniu samej tylko akcyzy min. 77 tys. zł, a handlarz sprzedaje je aż o 17 tys. zł taniej? W jaki sposób oferuje tak niską cenę, skoro musi jeszcze na nim zarobić?

stłuczka <a class=wypadek kolizja Fot. Fotolia"/>

Kilkuletnie, uszkodzone auta popularnych marek to najbardziej poszukiwane przez nieuczciwych handlarzy pojazdy za granicą. Fot. Fotolia

Odpowiedź jest prosta. Stan samochodu w Niemczech nie był tak dobry, jak opisuje to sprzedawca. Albo auto było uszkodzone i naprawione w Polsce, albo ma znacznie wyższy przebieg niż deklaruje to sprzedawca. Ryzyko zakupu auta po poważnej naprawie jest tym większe, im droższy i nowszy jest to model. Handlarze współpracują bowiem z blacharzami, którzy dysponując odpowiednimi kontaktami, mogą dostarczyć całe "ćwiartki" auta i wymieniać uszkodzone fragmenty auta w całości. Oszczędza to pracy przy aucie oraz pozwala całkiem skutecznie zatuszować ślady ewentualnej naprawy. Spasowanie elementów jest bowiem fabryczne, różnice odkryć można tylko na łączeniach auta bądź w wymiarach jego nadwozia (jeśli auto poddane zostanie pomiarowi na ramie).

Czyste i zadbane wnętrze: uważaj!

Kupując sprowadzone auto od handlarza, nie warto sugerować się ani wskazaniami licznika przebiegu (może być cofnięty), ani wyglądem wnętrza. To ostatnie można bowiem łatwo „odmłodzić” wymieniając np. kierownicę auta czy jego nakładki na pedały, bądź odświeżając tapicerkę agresywnie czyszczącą chemią. Co więcej, w przypadku aut klasy wyższej wnętrza potrafią zachować świetny wygląd nawet wtedy gdy przebieg auta przekracza 300 tys. km. Osobiście miałem przyjemność podróżowania Audi A6 z przebiegiem 430 tys. km, w którym trudno było doszukać się większych skaz!

Na zachodzie nie chcą używanych samochodów?

Wielu handlarzy próbuje często usprawiedliwiać niską cenę pojazdu zachodnim podejściem kierowców do aut. Według nich kilkuletnie auta są sprzedawane za bezcen bo ich właścicieli stać na jazdę świeżymi modelami. Faktycznie, na zachodzie Europy kierowcy nie przepadają za używanymi autami i znacznie częściej mogą sobie pozwolić na zakup nowego auta. Nie oznacza to jednak, że oddają oni auta za bezcen. Wręcz przeciwnie. Dość skrupulatnie podchodzą do tego teamu i niechętnie opuszczają cenę poniżej średniej Eurotaxu.

Parking Volvo Fot. Fotolia

Na zachodzie ceny aut są często wyższe niż w Polsce. Tanie są tylko mocno wyeksploatowane, powypadkowe lub popowodziowe samochody. Fot. Fotolia

Co więcej, wiele samochodów za granicą jest obecnie droższych niż ich odpowiedniki z Polski. W Niemczech ceny uznanych modeli osiągają często niezrozumiale wysoki pułap. W rezultacie zdarza się, że to Niemcy przyjeżdżają do Polski aby nabyć używane auto. Trudno zatem oczekiwać by samochody sprowadzone z zagranicy były znacznie tańsze niż te krajowe.

Spasowanie elementów nadwozia

Oceniając stan powłoki lakierniczej auta, warto zwrócić na kilka rzeczy. Handlarze bardzo często piszą w ogłoszeniach, że przed zakupem auta za granicą sprawdzali miernikiem grubość jego lakieru i wszystko było w porządku. Dlaczego zamieszczają takie sformułowanie? Tak naprawdę po to, by zabezpieczyć się przed ewentualnym wykryciem napraw powypadkowych pojazdu. W droższych autach części poszycia są wymieniane w całości, przez co takie elementy jak drzwi, błotniki przednie czy maska mogą mieć fabrycznej grubości lakier, ale pochodzić będą z innego auta.Standardem w polskich realiach jest wymienianie całych ćwiartek auta czy nawet połówek (dach ucinany jest na przednim słupku a podłoga mniej więcej w połowie, w fabrycznych punktach łączeniowych). W rezultacie laikowi niezwykle trudno jest dostrzec ślady napraw, gdyż kieruje się on najczęściej szerokością szczelin pomiędzy maską a błotnikami itd.

Lśniący silnik

Kupując używane auto od handlarza warto uważać na modele, których silniki zostały umyte i wyczyszczone. W normalnych warunkach pracy, silnik ulega częściowemu zabrudzeniu. To normalne. Lśniący silnik może oznaczać kłopoty z nim. Dlaczego? Bowiem w ten sposób handlarze najczęściej próbują zatuszować ewentualne wycieki oleju silnikowego czy płynu chłodniczego z jednostki napędowej. Co gorsza niewprawnie umyty silnik może w przyszłości rodzić kolejne problemy, zwłaszcza z jego elektronicznym osprzętem.

Audi A7 <a class=facelifting 3.0 TFSI 333 KM 2014 silnik posiada odłączany kompresor"/>

Czysty silnik może oznaczać, że handlarz próbował zatuszować ślady ewentualnych wycieków z silnika.

Kamil Fraszkiewicz

Niska cena auta to ostrzeżenie

Warto jednak pamiętać, że na rynku działają także uczciwi handlarze, którzy potrafią znaleźć za granicą używane auto w dobrym stanie. Problem w tym, że takie samochody nie są tanie. Nikt nie pozbywa się zadbanego samochodu za bezcen. Jeśli zatem przestaniemy się łudzić, że istnieją na rynku "okazje", a zaczniemy rozsądnie podchodzić do zakupu auta, to jest spora szansa na to, że kupimy dobre auto.

Reklama
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak przygotować się do zmian 2023
Jak przygotować się do zmian 2023
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    70 lat temu zbudowano polski samochód Pionier

    70 lat temu powstał prototyp samochodu Pionier. Po wojnie była to jedna z pierwszych prób stworzenia auta rodzimej konstrukcji.

    Na wakacje samochodem po Europie. Gdzie jest najwięcej fotoradarów?

    Wyjazd autem na wakacje za granicę jest coraz bardziej popularny. Polscy kierowcy mogą jednak przeżyć szok w poszczególnych państwach UE. Wszystko za sprawą fotoradarów, których jest znacznie więcej niż w Polsce.

    Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?

    Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.

    Biurowa sieć ładowania aut elektrycznych. Zachęta do zakupu elektryka?

    Budowa biurowej sieci ładowania aut elektrycznych może się stać zachętą do zakupu elektryka, ale i pozapłacowym benefitem dla pracownika. Firmowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych natomiast warto planować perspektywicznie. To ogranicza koszty.

    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.