REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup auta od handlarza – poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakup auta od handlarza – poradnik
Zakup auta od handlarza – poradnik

REKLAMA

REKLAMA

Zakup używanego samochodu w dobrym stanie w Polsce jest szalenie trudny. Auta od handlarzy zdominowały rynek. Jest to spory problem, gdyż metody jakie stosują aby sprzedać auta są często po prostu nielegalne. Na co zwrócić uwagę kupując auto od handlarza? Jakich sztuczek używają?

Zakup samochodu od handlarza

Pierwsze na co warto zwrócić uwagę to miejsce pochodzenie, pojemność silnika i cena. Dlaczego? Bowiem sprowadzone z zagranicy auto musi zostać poddane dodatkowym opłatom związanym z rejestracją auta w Polsce. Najdroższa jest zazwyczaj akcyza. W przypadku aut o pojemności powyżej 2000 cm3 podatek akcyzowy wynosi aż 18,6 % wartości auta. Jeśli zatem auto zostało już opłacone przez handlarza, i mimo ponad 2,0-litrowego silnika kosztuje wyraźnie mniej niż podobne egzemplarze z kraju, to powinna zapalić nam się lampka ostrzegawcza. Dlaczego? Bowiem do ceny auta z zagranicy należy dodać nie tylko opłaty rejestracyjne, ale i koszty które poniósł handlarz w związku z dostarczeniem auta do kraju. Do tego na każdym aucie handlarz zarabia. I to nie mało. Od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych, w zależności od wartości auta. Oto przykład podejrzanego ogłoszenia.

REKLAMA

Audi A6 3.0 TDI 240 KM Avant 2010 r. z Polski (od handlarza)

Audi A6 3.0 TDI 240 KM Avant 2010 r. w Niemczech (bez akcyzy)

Audi A6 3.0 TDI 240 KM Avant 2010 r. w Niemczech (cena z akcyzą)

Cena

60 000 zł

65 000 zł

77 090 zł

Jak handlarze radzą sobie z wysoką akcyzą?

Jak to zatem możliwe, że auto z identycznym przebiegiem (220 tys. km), z tego samego rocznika i prawie tak samo wyposażone, kosztowało by w Polsce po doliczeniu samej tylko akcyzy min. 77 tys. zł, a handlarz sprzedaje je aż o 17 tys. zł taniej? W jaki sposób oferuje tak niską cenę, skoro musi jeszcze na nim zarobić?

Kilkuletnie, uszkodzone auta popularnych marek to najbardziej poszukiwane przez nieuczciwych handlarzy pojazdy za granicą. Fot. Fotolia

Odpowiedź jest prosta. Stan samochodu w Niemczech nie był tak dobry, jak opisuje to sprzedawca. Albo auto było uszkodzone i naprawione w Polsce, albo ma znacznie wyższy przebieg niż deklaruje to sprzedawca. Ryzyko zakupu auta po poważnej naprawie jest tym większe, im droższy i nowszy jest to model. Handlarze współpracują bowiem z blacharzami, którzy dysponując odpowiednimi kontaktami, mogą dostarczyć całe "ćwiartki" auta i wymieniać uszkodzone fragmenty auta w całości. Oszczędza to pracy przy aucie oraz pozwala całkiem skutecznie zatuszować ślady ewentualnej naprawy. Spasowanie elementów jest bowiem fabryczne, różnice odkryć można tylko na łączeniach auta bądź w wymiarach jego nadwozia (jeśli auto poddane zostanie pomiarowi na ramie).

Czyste i zadbane wnętrze: uważaj!

Kupując sprowadzone auto od handlarza, nie warto sugerować się ani wskazaniami licznika przebiegu (może być cofnięty), ani wyglądem wnętrza. To ostatnie można bowiem łatwo „odmłodzić” wymieniając np. kierownicę auta czy jego nakładki na pedały, bądź odświeżając tapicerkę agresywnie czyszczącą chemią. Co więcej, w przypadku aut klasy wyższej wnętrza potrafią zachować świetny wygląd nawet wtedy gdy przebieg auta przekracza 300 tys. km. Osobiście miałem przyjemność podróżowania Audi A6 z przebiegiem 430 tys. km, w którym trudno było doszukać się większych skaz!

Na zachodzie nie chcą używanych samochodów?

Wielu handlarzy próbuje często usprawiedliwiać niską cenę pojazdu zachodnim podejściem kierowców do aut. Według nich kilkuletnie auta są sprzedawane za bezcen bo ich właścicieli stać na jazdę świeżymi modelami. Faktycznie, na zachodzie Europy kierowcy nie przepadają za używanymi autami i znacznie częściej mogą sobie pozwolić na zakup nowego auta. Nie oznacza to jednak, że oddają oni auta za bezcen. Wręcz przeciwnie. Dość skrupulatnie podchodzą do tego teamu i niechętnie opuszczają cenę poniżej średniej Eurotaxu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na zachodzie ceny aut są często wyższe niż w Polsce. Tanie są tylko mocno wyeksploatowane, powypadkowe lub popowodziowe samochody. Fot. Fotolia

Co więcej, wiele samochodów za granicą jest obecnie droższych niż ich odpowiedniki z Polski. W Niemczech ceny uznanych modeli osiągają często niezrozumiale wysoki pułap. W rezultacie zdarza się, że to Niemcy przyjeżdżają do Polski aby nabyć używane auto. Trudno zatem oczekiwać by samochody sprowadzone z zagranicy były znacznie tańsze niż te krajowe.

Spasowanie elementów nadwozia

Oceniając stan powłoki lakierniczej auta, warto zwrócić na kilka rzeczy. Handlarze bardzo często piszą w ogłoszeniach, że przed zakupem auta za granicą sprawdzali miernikiem grubość jego lakieru i wszystko było w porządku. Dlaczego zamieszczają takie sformułowanie? Tak naprawdę po to, by zabezpieczyć się przed ewentualnym wykryciem napraw powypadkowych pojazdu. W droższych autach części poszycia są wymieniane w całości, przez co takie elementy jak drzwi, błotniki przednie czy maska mogą mieć fabrycznej grubości lakier, ale pochodzić będą z innego auta.Standardem w polskich realiach jest wymienianie całych ćwiartek auta czy nawet połówek (dach ucinany jest na przednim słupku a podłoga mniej więcej w połowie, w fabrycznych punktach łączeniowych). W rezultacie laikowi niezwykle trudno jest dostrzec ślady napraw, gdyż kieruje się on najczęściej szerokością szczelin pomiędzy maską a błotnikami itd.

Lśniący silnik

Kupując używane auto od handlarza warto uważać na modele, których silniki zostały umyte i wyczyszczone. W normalnych warunkach pracy, silnik ulega częściowemu zabrudzeniu. To normalne. Lśniący silnik może oznaczać kłopoty z nim. Dlaczego? Bowiem w ten sposób handlarze najczęściej próbują zatuszować ewentualne wycieki oleju silnikowego czy płynu chłodniczego z jednostki napędowej. Co gorsza niewprawnie umyty silnik może w przyszłości rodzić kolejne problemy, zwłaszcza z jego elektronicznym osprzętem.

Czysty silnik może oznaczać, że handlarz próbował zatuszować ślady ewentualnych wycieków z silnika.

Kamil Fraszkiewicz

Niska cena auta to ostrzeżenie

Warto jednak pamiętać, że na rynku działają także uczciwi handlarze, którzy potrafią znaleźć za granicą używane auto w dobrym stanie. Problem w tym, że takie samochody nie są tanie. Nikt nie pozbywa się zadbanego samochodu za bezcen. Jeśli zatem przestaniemy się łudzić, że istnieją na rynku "okazje", a zaczniemy rozsądnie podchodzić do zakupu auta, to jest spora szansa na to, że kupimy dobre auto.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA