REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda próbna – zakup używanego auta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zanim zdecydujemy się na zakup auta, warto odbyć nim jazdę testową. Jeśli sprzedawca się na to nie zgadza, oddajmy auto do weryfikacji przez ASO. fot. Newspress
Zanim zdecydujemy się na zakup auta, warto odbyć nim jazdę testową. Jeśli sprzedawca się na to nie zgadza, oddajmy auto do weryfikacji przez ASO. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda testowa przed zakupem auta wydaję się być nie tyle wskazana, co wręcz obowiązkowa dla celów dogłębnej analizy i weryfikacji stanu danego egzemplarza. Zobacz na co zwrócić uwagę podczas niej oraz jak się do niej przygotować.

Zakup używanego auta - potencjalne problemy

Zakup używanego pojazdu to droga przez mękę. Po pierwsze, znalezienie kilkuletniego auta, które nie ma za sobą poważnej naprawy blacharskiej jest niezwykle trudne. Po drugie, stan techniczny wielu aut, zwłaszcza samochodów wyższej klasy, jest często kiepski z uwagi na kosztowne naprawy jakich poprzedni właściciel auta nie był stanie się podjąć. Te drugie mogą przysporzyć naprawdę wielu kłopotów. Z pozoru błahe stukanie przy kole w trakcie jazdy po zakrętach czy nierównościach może oznaczać konieczność wymiany bardzo drogiej zwrotnicy (np. Peugeot 407) czy  kompletu wahaczy (Audi A4, VW Passat czy Alfa Romeo 156). Chrobotanie podczas uruchamiania i gaszenia silnika oraz drżenie auta to z kolei częsty objaw uszkodzonego koła dwumasowego (nowe koło dwumasowe wraz ze sprzęgłem do Mitsubishi ASX to koszt 9000 zł w ASO!).

REKLAMA

Zobacz też: Używane auto od autoryzowanego dilera samochodów - uważaj!

Jazda testowa - porady

Nie każdy właściciel auta zgodzi się na jazdę testową. Jedni obawiają się uszkodzenia auta, inni wykrycia kosztownej usterki. Jeśli jednak uzyskamy zgodę na przetestowanie pojazdu warto zwrócić uwagę na kilka spraw.

  1. W trakcie jazdy autem, miej wyłączony system audio oraz nawiew. Pozwoli to wykryć dźwięki sygnalizujące zużycie określonych podzespołów (elementów zawieszenia, sprzęgła i koła dwumasowego, zużytych foteli, przekładni kierowniczej czy luźno zamocowanych elementów wnętrza, mogących świadczyć o naprawie auta). Po przejażdżce sprawdź na włączonym silniku działanie klimatyzacji i nawiewu. Zwróć uwagę, czy słychać załączanie się sprężarki klimatyzacji (przy otwartej masce silnika).
  2. Zwróć uwagę na informacje wyświetlane na desce rozdzielczej auta – pamiętaj, że przy uruchomieniu auta wszystkie kontrolki muszą zniknąć pojedynczo, jeśli są takie, które wyłączają się jednocześnie, to oznacza to, że zostały podpięte razem i jeden z czujników nie działa prawidłowo. Jest to typowa praktyka stosowana przez handlarzy aut w celu zatajenia usterki.
  3. Staraj się nie rozmawiać ze sprzedawcą i skup się na odgłosach jakie wydaje auto. Czasu na rozmowę będziesz miał znacznie więcej po przejażdżce autem.
  4. Jeśli auto nie posiada ważnej polisy OC, nie wsiadaj za jego kierownicę. Narażasz się na poważne konsekwencje finansowe jeśli dojdzie do wypadku samochodowego.

Zobacz też: Zakup auta klasy wyższej - koszty ekploatacji używanej limuzyny BMW, Audi i Mercedes-Benz

Kupując kilkuletnie auto, nie oczekuj, że będzie ono w idealnym stanie technicznym. Drobne mankamenty dotycząc większości aut, które pokonały już 100 tys. km. Jeśli podejrzewasz jednak, że dany egzemplarz może trapić kosztowna usterka, ale auto poza nią prezentuje się naprawdę dobrze, to jedź do ASO i zweryfikuj źródło problemu. Być może koszt naprawy pojazdu będzie przez Ciebie akceptowalny, a Ty zakupisz samochód, na którym Ci zależało.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Sprawdzenie przebiegu auta w ASO – czy to faktycznie możliwe?

Albo jazda testowa, albo wizyta w serwisie

Jeśli właściciel auta nie zgadza się na jazdę testową, a ma do tego pełne prawo, to zapytajmy go o możliwość sprawdzenia auta w ASO (na swój koszt, nie właściciela). Jeśli i na to nie wyrazi on zgody, to możemy mieć poważne wątpliwości. Pewnym manewrem obronnym z jego strony może być przekazanie nam auta do jazdy testowej w chwili gdy zaczniemy nalegać na wizytę w serwisie. Może on bowiem zakładać, że sami nie wykryjemy ukrytej wady pojazdu i uda się mu dobić transakcji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA