REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zanim zdecydujemy się na zakup auta, warto odbyć nim jazdę testową. Jeśli sprzedawca się na to nie zgadza, oddajmy auto do weryfikacji przez ASO. fot. Newspress
Zanim zdecydujemy się na zakup auta, warto odbyć nim jazdę testową. Jeśli sprzedawca się na to nie zgadza, oddajmy auto do weryfikacji przez ASO. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda testowa przed zakupem auta wydaję się być nie tyle wskazana, co wręcz obowiązkowa dla celów dogłębnej analizy i weryfikacji stanu danego egzemplarza. Zobacz na co zwrócić uwagę podczas niej oraz jak się do niej przygotować.

Zakup używanego auta - potencjalne problemy

Zakup używanego pojazdu to droga przez mękę. Po pierwsze, znalezienie kilkuletniego auta, które nie ma za sobą poważnej naprawy blacharskiej jest niezwykle trudne. Po drugie, stan techniczny wielu aut, zwłaszcza samochodów wyższej klasy, jest często kiepski z uwagi na kosztowne naprawy jakich poprzedni właściciel auta nie był stanie się podjąć. Te drugie mogą przysporzyć naprawdę wielu kłopotów. Z pozoru błahe stukanie przy kole w trakcie jazdy po zakrętach czy nierównościach może oznaczać konieczność wymiany bardzo drogiej zwrotnicy (np. Peugeot 407) czy  kompletu wahaczy (Audi A4, VW Passat czy Alfa Romeo 156). Chrobotanie podczas uruchamiania i gaszenia silnika oraz drżenie auta to z kolei częsty objaw uszkodzonego koła dwumasowego (nowe koło dwumasowe wraz ze sprzęgłem do Mitsubishi ASX to koszt 9000 zł w ASO!).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Używane auto od autoryzowanego dilera samochodów - uważaj!

Jazda testowa - porady

Nie każdy właściciel auta zgodzi się na jazdę testową. Jedni obawiają się uszkodzenia auta, inni wykrycia kosztownej usterki. Jeśli jednak uzyskamy zgodę na przetestowanie pojazdu warto zwrócić uwagę na kilka spraw.

  1. W trakcie jazdy autem, miej wyłączony system audio oraz nawiew. Pozwoli to wykryć dźwięki sygnalizujące zużycie określonych podzespołów (elementów zawieszenia, sprzęgła i koła dwumasowego, zużytych foteli, przekładni kierowniczej czy luźno zamocowanych elementów wnętrza, mogących świadczyć o naprawie auta). Po przejażdżce sprawdź na włączonym silniku działanie klimatyzacji i nawiewu. Zwróć uwagę, czy słychać załączanie się sprężarki klimatyzacji (przy otwartej masce silnika).
  2. Zwróć uwagę na informacje wyświetlane na desce rozdzielczej auta – pamiętaj, że przy uruchomieniu auta wszystkie kontrolki muszą zniknąć pojedynczo, jeśli są takie, które wyłączają się jednocześnie, to oznacza to, że zostały podpięte razem i jeden z czujników nie działa prawidłowo. Jest to typowa praktyka stosowana przez handlarzy aut w celu zatajenia usterki.
  3. Staraj się nie rozmawiać ze sprzedawcą i skup się na odgłosach jakie wydaje auto. Czasu na rozmowę będziesz miał znacznie więcej po przejażdżce autem.
  4. Jeśli auto nie posiada ważnej polisy OC, nie wsiadaj za jego kierownicę. Narażasz się na poważne konsekwencje finansowe jeśli dojdzie do wypadku samochodowego.

Zobacz też: Zakup auta klasy wyższej - koszty ekploatacji używanej limuzyny BMW, Audi i Mercedes-Benz

REKLAMA

Kupując kilkuletnie auto, nie oczekuj, że będzie ono w idealnym stanie technicznym. Drobne mankamenty dotycząc większości aut, które pokonały już 100 tys. km. Jeśli podejrzewasz jednak, że dany egzemplarz może trapić kosztowna usterka, ale auto poza nią prezentuje się naprawdę dobrze, to jedź do ASO i zweryfikuj źródło problemu. Być może koszt naprawy pojazdu będzie przez Ciebie akceptowalny, a Ty zakupisz samochód, na którym Ci zależało.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Sprawdzenie przebiegu auta w ASO – czy to faktycznie możliwe?

Albo jazda testowa, albo wizyta w serwisie

Jeśli właściciel auta nie zgadza się na jazdę testową, a ma do tego pełne prawo, to zapytajmy go o możliwość sprawdzenia auta w ASO (na swój koszt, nie właściciela). Jeśli i na to nie wyrazi on zgody, to możemy mieć poważne wątpliwości. Pewnym manewrem obronnym z jego strony może być przekazanie nam auta do jazdy testowej w chwili gdy zaczniemy nalegać na wizytę w serwisie. Może on bowiem zakładać, że sami nie wykryjemy ukrytej wady pojazdu i uda się mu dobić transakcji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA