REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda próbna – zakup używanego auta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zanim zdecydujemy się na zakup auta, warto odbyć nim jazdę testową. Jeśli sprzedawca się na to nie zgadza, oddajmy auto do weryfikacji przez ASO. fot. Newspress
Zanim zdecydujemy się na zakup auta, warto odbyć nim jazdę testową. Jeśli sprzedawca się na to nie zgadza, oddajmy auto do weryfikacji przez ASO. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda testowa przed zakupem auta wydaję się być nie tyle wskazana, co wręcz obowiązkowa dla celów dogłębnej analizy i weryfikacji stanu danego egzemplarza. Zobacz na co zwrócić uwagę podczas niej oraz jak się do niej przygotować.

Zakup używanego auta - potencjalne problemy

Zakup używanego pojazdu to droga przez mękę. Po pierwsze, znalezienie kilkuletniego auta, które nie ma za sobą poważnej naprawy blacharskiej jest niezwykle trudne. Po drugie, stan techniczny wielu aut, zwłaszcza samochodów wyższej klasy, jest często kiepski z uwagi na kosztowne naprawy jakich poprzedni właściciel auta nie był stanie się podjąć. Te drugie mogą przysporzyć naprawdę wielu kłopotów. Z pozoru błahe stukanie przy kole w trakcie jazdy po zakrętach czy nierównościach może oznaczać konieczność wymiany bardzo drogiej zwrotnicy (np. Peugeot 407) czy  kompletu wahaczy (Audi A4, VW Passat czy Alfa Romeo 156). Chrobotanie podczas uruchamiania i gaszenia silnika oraz drżenie auta to z kolei częsty objaw uszkodzonego koła dwumasowego (nowe koło dwumasowe wraz ze sprzęgłem do Mitsubishi ASX to koszt 9000 zł w ASO!).

REKLAMA

Zobacz też: Używane auto od autoryzowanego dilera samochodów - uważaj!

Jazda testowa - porady

Nie każdy właściciel auta zgodzi się na jazdę testową. Jedni obawiają się uszkodzenia auta, inni wykrycia kosztownej usterki. Jeśli jednak uzyskamy zgodę na przetestowanie pojazdu warto zwrócić uwagę na kilka spraw.

  1. W trakcie jazdy autem, miej wyłączony system audio oraz nawiew. Pozwoli to wykryć dźwięki sygnalizujące zużycie określonych podzespołów (elementów zawieszenia, sprzęgła i koła dwumasowego, zużytych foteli, przekładni kierowniczej czy luźno zamocowanych elementów wnętrza, mogących świadczyć o naprawie auta). Po przejażdżce sprawdź na włączonym silniku działanie klimatyzacji i nawiewu. Zwróć uwagę, czy słychać załączanie się sprężarki klimatyzacji (przy otwartej masce silnika).
  2. Zwróć uwagę na informacje wyświetlane na desce rozdzielczej auta – pamiętaj, że przy uruchomieniu auta wszystkie kontrolki muszą zniknąć pojedynczo, jeśli są takie, które wyłączają się jednocześnie, to oznacza to, że zostały podpięte razem i jeden z czujników nie działa prawidłowo. Jest to typowa praktyka stosowana przez handlarzy aut w celu zatajenia usterki.
  3. Staraj się nie rozmawiać ze sprzedawcą i skup się na odgłosach jakie wydaje auto. Czasu na rozmowę będziesz miał znacznie więcej po przejażdżce autem.
  4. Jeśli auto nie posiada ważnej polisy OC, nie wsiadaj za jego kierownicę. Narażasz się na poważne konsekwencje finansowe jeśli dojdzie do wypadku samochodowego.

Zobacz też: Zakup auta klasy wyższej - koszty ekploatacji używanej limuzyny BMW, Audi i Mercedes-Benz

Kupując kilkuletnie auto, nie oczekuj, że będzie ono w idealnym stanie technicznym. Drobne mankamenty dotycząc większości aut, które pokonały już 100 tys. km. Jeśli podejrzewasz jednak, że dany egzemplarz może trapić kosztowna usterka, ale auto poza nią prezentuje się naprawdę dobrze, to jedź do ASO i zweryfikuj źródło problemu. Być może koszt naprawy pojazdu będzie przez Ciebie akceptowalny, a Ty zakupisz samochód, na którym Ci zależało.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Sprawdzenie przebiegu auta w ASO – czy to faktycznie możliwe?

Albo jazda testowa, albo wizyta w serwisie

Jeśli właściciel auta nie zgadza się na jazdę testową, a ma do tego pełne prawo, to zapytajmy go o możliwość sprawdzenia auta w ASO (na swój koszt, nie właściciela). Jeśli i na to nie wyrazi on zgody, to możemy mieć poważne wątpliwości. Pewnym manewrem obronnym z jego strony może być przekazanie nam auta do jazdy testowej w chwili gdy zaczniemy nalegać na wizytę w serwisie. Może on bowiem zakładać, że sami nie wykryjemy ukrytej wady pojazdu i uda się mu dobić transakcji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA