REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup pierwszego auta - jak o nie zadbać?

zakup auta sprzedaż
zakup auta sprzedaż
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pierwsze auto to duże wydarzenie w życiu każdego człowieka. To nie tylko satysfakcja z posiadania nowej rzeczy, ale przede wszystkim obowiązki. Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy. W jaki sposób należy zadbać o swój pierwszy i także kolejny samochód?

Pierwszy samochód - o to trzeba zadbać

Zakup pierwszego samochodu to nie lada wyzwanie. Jeszcze większym jest dbanie o auto, by służyło nam jak najdłużej. Nowe filtry paliwa, przegląd układu hamulcowego, czy regularnie wymieniany olej to tylko niektóre z obowiązkowych punktów na „To do” liście właściciela, który po raz pierwszy rozpoczyna przygodę z samochodem.

REKLAMA

REKLAMA

Awarie aut bardzo często są efektem złych decyzji kierowców, którzy pozwalają sobie na zaniedbania. Nieregularność wymian części i płynów eksploatacyjnych, wybór tych gorszych, oszczędność w sytuacjach, kiedy trzeba postawić na jakość – m.in. właśnie w ten sposób rodzą się problemy z pojazdem. Prowadzą one nie tylko do uszkodzenia samochodu, są też zagrożeniem dla bezpieczeństwa osób nim podróżujących i mijających w trakcie ruchu.

Olej silnikowy

Olej silnikowy to zdecydowanie najważniejszy z płynów eksploatacyjnych w naszym aucie. Jego regularna wymiana pozwoli ograniczyć wiele kosztów związanych z eksploatacją samochodu oraz wydłuży czas jego niezawodności. Najlepiej wymieniać olej w silniku regularnie wg zaleceń producenta pojazdu. Jednak niezależnie od tego każdy kierowca powinien kontrolować poziom oleju w silniku oraz to, jaki jest jego kolor. Podczas doboru oleju najważniejszym parametrem jest jego lepkość. Nie ma uniwersalnej zasady doboru lepkości i zawsze powinniśmy wybierać ją zgodnie z zaleceniami producenta, które można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu.

REKLAMA

Zobacz też: Ile pieniędzy trzeba zainwestować w auto po jego zakupie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po ustaleniu odpowiedniej lepkości należy wybrać odpowiednią klasę jakościową. Podobnie jak w przypadku wyboru lepkości środka smarnego, nie ma ogólnych zasad dotyczących wyboru klasy jakości oleju. Powinniśmy zawsze kierować się zaleceniami producenta silnika. Ostatnim parametrem i kryterium wyboru są specyfikacje i oficjalne aprobaty producentów samochodów. Aby olej dostał taką aprobatę, musi najczęściej przejść dodatkowe testy, ale później może być stosowany do pojazdów danych marek nawet w czasie trwania gwarancji (bez ryzyka jej utraty). Informacje o wymaganiach poszczególnych producentów dotyczących swoich specyfikacji, możemy znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu lub na stronach internetowych producentów olejów silnikowych, na których są również wyszukiwarki olejów do konkretnych pojazdów np. http://dobierz-olej.totalpolska.pl/. Olej powinniśmy zawsze regularnie wymieniać zgodnie z założonymi przez konstruktora przebiegami i przez cały czas życia pojazdu powinien być to środek spełniający wymagania dotyczące konkretnego silnika.

Płyn chłodzący

Płyn chłodzący należy dopasować do posiadanego samochodu. W tym celu producenci tworzą wytyczne oparte m.in. o materiały, z jakich wykonano silnik i układ chłodzenia. Każda butelka substancji chłodzącej posiada na odwrocie opis właściwości, które powinno się porównać z zalecanymi dotyczącymi pojazdu. Nie cena, a informacje dotyczące składu powinny być kluczowym kryterium wyboru. Nie zawsze droższy płyn okazuje się tym lepszym. Najważniejszym elementem każdego płynu są inhibitory, które posiadają dwojakie działanie - zapobiegają występowaniu korozji (pojawiającej się nawet na elementach wykonanych z aluminium!) i utrzymują odpowiednią klarowność oraz przejrzystość płynu, co wpływa na pracę pompy wodnej, a także całego układu chłodzenia i ogrzewania.

Kiedy należy wymienić płyn chłodzący? Zalecenia producentów bywają różne, jednak bez względu na model pojazdu czy rodzaj płynu, nie wytrzyma on dłużej niż 6 lat. Płyny niższej jakości należy wymieniać, co 2 lata.

Zobacz też: Ile można zarobić na zabytkowym samochodzie?

Filtry

Filtr paliwa odpowiada za oczyszczanie paliwa, zanim trafi ono do silnika. Jego zużycie może powodować dostanie się do środka mechanizmu zanieczyszczeń, a co za tym idzie pogorszenie wydajność jego pracy i przyspieszenie zużycia. Filtr powinniśmy wymieniać raz w roku lub po przejechaniu ok. 20-30 tys. km. Wymiana filtra paliwa w dzisiejszych czasach nie jest już tak prosta jakby się mogło wydawać. We wszystkich pojazdach należy zwrócić szczególną uwagę, aby do układu paliwowego nie dostały się żadne zanieczyszczenia. Najlepiej zwrócić się do zaufanego mechanika, który zajmie się tym profesjonalnie.

Trwałość poszczególnych podzespołów auta

Kupując samochód, trzeba liczyć się z tym, że każdy jego element ulega zużyciu i po jakimś czasie będzie potrzebował wymiany. Jak to wygląda w praktyce i kiedy właściciela auta czeka zmiana danego elementu?

  • pasek rozrządu – zależnie od zaleceń producenta, po przejechaniu od 90 do 120 tys. km
  •  akumulator – co 4 lata
  • klocki hamulcowe –średnio, co 30 tys. km
  • opony - po osiągnięciu wartość graniczna zużycia bieżnika lub zestarzenia gumy, po przejechaniu średnio 70 tys. km czy max 10 lat od daty produkcji umieszczonej na oponie.
  • olej w skrzyni biegów - co 60-80 tys. km
  • płyn hamulcowy  - co 2 lata lub co 60 tys. km
  • płyn chłodniczy – co 2 lata, maksymalnie, co 6 lat

Zobacz też: Zakup używanego auta - wymagane dokumenty

Źródło: materiały prasowe Total

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA