REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Volkswagen Passat Variant GTE

Tomasz Korniejew
Test Volkswagen Passat Variant GTE
Test Volkswagen Passat Variant GTE
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Passat GTE Variant (czyli kombi) według zapewnień producenta zużywa średnio 1,6 l benzyny na 100 km. Czy to możliwe? Tak, ale tylko gdy zostanie spełnionych szereg warunków.

Technologia hybrydowa jest od dłuższego czasu w rozkwicie. Trend rozwoju konstrukcji łączących w sobie napęd spalinowy z elektrycznym został rozpowszechniony na rynku wiele lat temu przez Toyotę. Pozostali producenci początkowo jedynie przyglądali się poczynaniom japońskiego producenta, by po paru latach zacząć nieśmiało wprowadzać do oferty pierwsze własne konstrukcje tego typu. Dziś hybrydy (i to w różnych klasach) oferuje każda licząca się marka samochodowa.

REKLAMA

Wprawne oko rozpozna Passata GTE (czyli hybrydę typu plug in) m.in. po emblemacie GTE umieszczonym na atrapie chłodnicy i na błotnikach oraz niebieskiej listwie przebiegającej tuż pod krawędzią maski.

Ponadto charakterystyczne dla hybrydowego Volkswagena są światła LED do jazdy dziennej w kształcie litery C zainstalowane w przednim zderzaku. Poza tym wersja hybrydowa nie różni się z zewnątrz od egzemplarzy z napędem konwencjonalnym.

Test Volkswagen Passat Variant GTE

Test Volkswagen Passat Variant GTE

Tomasz Korniejew

Więcej informacji na temat Volkswagena znajdziesz tutaj

Test Volkswagen Passat GTE Variant – wnętrze

REKLAMA

Także do detali sprowadzają się różnice w przedziale pasażerskim wersji GTE względem pozostałych odmian modelu. O tym, że mamy do czynienia z hybrydą informują nas m.in. niebieskie szwy na kierownicy, dźwigni skrzyni biegów, czy na siedzeniach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze hybrydowego Passata jest taka samo przestronne, jak pozostałych wersji modelu ale trzeba się liczyć ze zmniejszoną objętością bagażnika. W GTE Variant przestrzeń na pakunki ma objętość 483 l, podczas gdy w Passacie kombi z klasycznym napędem do dyspozycji jest 650 l przestrzeni na bagaże.

W przypadku Passata GTE opcjonalny wyświetlacz

W przypadku Passata GTE opcjonalny wyświetlacz "zegarów" nie wydaje się najlepszym rozwiązaniem. Za dużo jest na nim informacji.

Volkswagen

Volkswagen

REKLAMA

W recenzowanym egzemplarzu zastosowano opcjonalny wyświetlacz „zegarów” Active Info Display (koszt ok. 2000 zł), którego wygląd można personalizować. Akurat w przypadku wersji hybrydowej, której specyfika wymaga wyświetlenia wielu informacji na temat pracy całego układu, wspomniany ekran nie sprawdza się najlepiej. Mnogość informacji utrudnia sprawne odczytywanie poszczególnych danych. W efekcie o wiele lepiej sprawdza się w tym przypadku dostępny w wyposażeniu standardowym panel z klasycznymi „zegarami” i kolorowym wyświetlaczem umieszczonym pomiędzy nimi.

Tradycyjnie dla Volkswagena jakość montażu i jakość zastosowanych do wykończenia wnętrza materiałów pozostają na wysokim poziomie. Także interfejs systemu pokładowego obsługiwanego m.in. poprzez kolorowy ekran jest logiczny i tym samym przyjazny dla użytkownika.

Kokpit Passata GTE ze standardowym zestawem wskaźników.

Kokpit Passata GTE ze standardowym zestawem wskaźników.

Volkswagen

Volkswagen

Zobacz też: Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – Siła tradycji

Test Volkswagen Passat GTE Variant – napęd/układ jezdny

Volkswagen Passat GTE jest hybrydą typu Plug In (można go ładować m.in. z gniazda 230 V), którą napędza silnik benzynowy 1.4 TSI rozwijający moc maksymalną 156 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm oraz silnik elektryczny o maksymalnej mocy 115 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym sięgającym 330 Nm. Według informacji producenta łączna moc całego układu to 218 KM, a maksymalny moment obrotowy to 400 Nm.

Co istotne dla wrażeń akustycznych towarzyszących kierowcy i pasażerom podczas przyspieszania, w GTE z napędem współpracuje nie bezstopniowa (jak to mam miejsce w przypadku wielu hybryd dostępnych na rynku) ale zautomatyzowana dwusprzęgłowa skrzynia DSG o 6 przełożeniach.

Według danych producenta układ napędowy ważącego 1660 kg Passata GTE Variant rozpędza go od 0 do 100 km/h w czasie 7,6 s.

Test Volkswagen Passat Variant GTE

Test Volkswagen Passat Variant GTE

Volkswagen

Volkswagen

Dalsza część testu Passata Varianta GTE na następnej stronie


Rzeczywiście, poruszając się opisywaną hybrydą nie można jej zarzucić braku dynamiki. Zwłaszcza, że praca układu jest ustawiona przede wszystkim na korzystanie w pierwszej kolejności z jednostki elektrycznej. Tym samym Passat bezzwłocznie i bezszelestnie wyrywa do przodu za każdym razem, gdy kierowca wciśnie pedał przyspieszania. Co istotne, auto może rozpędzać się z wykorzystaniem jedynie napędu elektrycznego do prędkości 130 km/h. Po jej przekroczeniu włącza się do pracy jednostka benzynowa. Silnik TSI wkroczy do gry także w przypadku, gdy kierowca będzie chciał skorzystać z pełnego potencjału układu i wciśnie pedał „gazu” do końca.

Według zapewnień producenta maksymalny zasięg Passata, który może przejechać wykorzystując tylko silnik elektryczny to 50 km. Podczas jazd testowych udało nam się pokonać dystans 40 km (w ruchu miejskim) z wykorzystaniem jedynie zasilania elektrycznego, przy czym należy zaznaczyć, że korzystaliśmy z klimatyzacji i radia. W standardzie kierowca ma do wyboru cztery tryby jazdy. E-mode, czyli z wykorzystaniem jedynie jednostki elektrycznej, Hybrid w którym układ samoczynnie dobiera rodzaj napędu analizując bieżącą sytuację, tryb ładowania baterii (z wykorzystaniem m.in. silnika spalinowego) oraz GTE – nastawionym na zapewnienie najlepszych osiągów (po jego ustawieniu wspomaganie kierownicy osłabia się, a silnik wykazuje czulszą reakcję na gaz). Za dopłatą około 3000 zł można wyposażyć Passata GTE w adaptacyjne zawieszenie DCC. Wtedy możemy dostosowywać także twardość zawieszenia do aktualnych potrzeb.

W przypadku, gdy bateria litowo-jonowa jest na wyczerpaniu możemy ją naładować na trzy sposoby. Podłączając do gniazdka 230 V (czas ładowania to 4 godziny i 15 minut), podłączając do stacji ładowania (czas ładowania to 2 godziny i 30 minut) lub starając się naładować akumulator ustawiając odpowiedni tryb jazdy. To ostatnie rozwiązanie będzie z pewnością najdroższe, bo silnik benzynowy jest wtedy dość mocno obciążony co znacznie podnosi zużycie paliwa (wynik - ponad 11 l na 100 km w ruchu miejskim w trybie ładowania akumulatora). Dlatego z tej ostatniej ewentualności najlepiej korzystać podczas jazdy w trasie.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat B8 2.0 TDI 150 KM DSG

Passat GTE jest najbardziej ekonomiczny podczas typowego miejskiego użytkowania. W idealnych warunkach, kierowca będzie mógł wyjechać z domu i wykorzystując jedynie silnik elektryczny dojechać do pracy. Tam uzupełni energię w akumulatorze (ładując go z gniazdka), a po pracy znów pokona dystans „na prądzie” załatwiając sprawy związane np. z zakupami i wróci do domu. W takiej sytuacji zużycie paliwa będzie znikome i rzeczywiście może nie przekroczyć 1,5 l na 100 km.

Jednak ten wynik jest nieosiągalny, gdy nie ma możliwości regularnego ładowania akumulatorów. Rozczaruje się także ten, kto pomyśli że opisywany Passat zużyje ok. 1,5 l benzyny na 100 km podczas dalekiej wakacyjnej podróży. Przypomnijmy, że auto może przejechać z wykorzystaniem tylko napędu elektrycznego do 50 km. Potem jazda odbywa się z użyciem jednostki spalinowej. W trybie hybrydowym, podczas jazdy z po autostradzie z maksymalną dozwoloną prędkością zużycie paliwa wyniosło 9,4 l na 100 km. To sporo.

Passat GTE ma również wszelkie wady typowe dla pojazdów hybrydowych, a więc takich, w których konstrukcji zastosowano ciężkie akumulatory. Zwiększona masa ma negatywny wpływ na prowadzenie auta, zwłaszcza na zakrętach. Po prostu kierowca czuje, że ta wersja Volkswagena nie jest tak zwinna jak te o konwencjonalnym napędzie. Trzeba się także przyzwyczaić do pracy układu hamulcowego z systemem odzyskiwania energii, który wymaga użycia większej siły nacisku do efektywnego wytracania prędkości na krótkim odcinku.

Test Volkswagen Passat Variant GTE

Test Volkswagen Passat Variant GTE

Tomasz Korniejew

Test Volkswagen Passat GTE Variant – podsumowanie

Volkswagen Passat Variant w wersji GTE to (jak każda wersja modelu) samochód z bardzo przestronnym, wykonanym starannie wnętrzem. Wersja hybrydowa dysponuje mniejszym, choć wciąż wystarczającym jak na potrzeby rodziny przedziałem bagażowym. Na dodatkowe wyróżnienie zasługują zastosowanie dwusprzęgłowej przekładni (zamiast bezstopniowej) co podnosi komfort jazdy oraz zaskakująco duży dystans, który auto może pokonać wykorzystując jedynie napęd elektryczny (i to z prędkością dochodzącą do 130 km/h).

Pomijając fakt, że silnik elektryczny jest niespotykanie cichy, to jeszcze jego duży moment obrotowy dostępny praktycznie natychmiast po wciśnięciu gazu, sprawia że auto bardzo sprawnie przyspiesza od startu. To sprawia, że Passatem GTE jeździ się bardzo przyjemnie.

Co więcej, kierowcy którzy mają warunki do tego by ładować akumulatory w domu i w miejscu pracy będą mogli się cieszyć bardzo niskim kosztem przejechania 100 km. Dzięki temu łatwiej im będzie zaakceptować zwiększone zużycie paliwa w trasie.

Jednak osoby, które nie mają możliwości korzystania z infrastruktury umożliwiającej ładowanie samochodu z gniazdka elektrycznego nie będą mogły w pełni korzystać z zalet hybrydowej wersji Volkswagena. A w takim przypadku jego zakup jest pozbawiony sensu.

Test Volkswagen Passat Variant GTE

Test Volkswagen Passat Variant GTE

Tomasz Korniejew

Volkswagen Passat Variant GTE – dane techniczne

Volkswagen Passat Variant GTE
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1395 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 156 KM/5000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm/1500-3500 obr./min.
Silnik elektryczny:
Maksymalna moc 115 KM/2500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 400 Nm
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 483 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 476,7/183,2/151,6 cm
Rozstaw osi 278,6 cm
V-max 225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s
Zużycie paliwa* 1,6 l/100 km
Cena 176 490 zł
*cykl mieszany
Test Volkswagen Passat Variant GTE
Tomasz Korniejew
Test Volkswagen Passat Variant GTE
Tomasz Korniejew
Kokpit Passata GTE ze standardowym zestawem wskaźników.
Volkswagen
W przypadku Passata GTE opcjonalny wyświetlacz "zegarów" nie wydaje się najlepszym rozwiązaniem. Za dużo jest na nim informacji.
Volkswagen
Test Volkswagen Passat Variant GTE
Volkswagen
Test Volkswagen Passat Variant GTE
Volkswagen
Test Volkswagen Passat Variant GTE
Volkswagen
Test Volkswagen Passat Variant GTE
Volkswagen
Test Volkswagen Passat Variant GTE
Tomasz Korniejew
Test Volkswagen Passat Variant GTE
Tomasz Korniejew
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA